načítám data...

Rover 400: Je to Honda, nebo Rover?

Nic netrvá věčně, tedy ani vlastnictví slavného Mitsubishi Colt. Nastal čas pohnout se dál. Jenže kam?

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž: Rover 400: Je to Honda, nebo Rover?

Díky článku, který jsem napsal o svém, už by se dalo říci bývalém voze – červeném Mitsubishi Colt –, jsem nabyl dojmu, že je potřeba obměnit vozový park. Přemýšlení o jiném voze mě zastihlo krátce po dramatické debatě na téma: Má vůbec auto jako Colt na cestě co dělat? Stín pochybností mě neopouštěl již dělší dobu a moc tomu nepomohlo ani samotné červené Mitsubishi, které radostně přikládalo polínka do výhně s cedulkou ‚půjdu do šrotu?‘. Při prvním letošním poklesnutí teplot pod bod mrazu mi došla trpělivost, jelikož cestování v autě přestalo spočívat ve zdánlivě jednoduchém řízení. Řidič byl díky sklu, které zamrzalo zevnitř, nucen při jízdě toto sklo škrábat a řeknu vám upřímně – je to pěkně na ho***. Mimochodem, nechce někdo Mitsubishi Colt?

Po několika probdělých nocích s očima přilepenýma na Bazoši a dalších secondhandových portálech jsem narazil na jistého Rovera. Shodou okolností to byl stejný Rover, kterého jsem už jednou měl – jednalo se o totiž o 214 Si. (Pravdou je, že můj první Rover nedopadl zrovna nejlépe…)

Auto s karosérií, která má tvary pana vejce a točivý motor o 76 Kw, je pro člověka se studentským příjmem velmi dobré poježdění, a tak jsem sám sebe přesvědčil, že bych měl toto motorizované vejce vlastnit znova. Konec konců, možná je dobře, že jsem se na něj nejel ani podívat – nepřehlédnutelný výstražný prst nad motorem Rover ze série K totiž dává najevo velmi jasně, že 250 000 km a vleklé problémy těchto motorů s praskajícím těsněním pod hlavou jsou dosti odstrašujicí. Ne ne děkuji, ale po tomhle já nakonec asi neprahnu.

Roverem to začalo a Roverem to skončí. Napsal jsem ze zvědavosti slovíčko Rover do vyhledávání Bazoše, ve výsledcích se opět objevilo vejce zmíněné v odstavci výše a na skoro stejné adrese se nacházel jiný britský zázrak. Rover 400 první generace, stříbrné kombi, vyvíjené v úspěšné kolaboraci s Hondou a navíc osazené motorem Honda D16A8, který mimo jiné skrývá ve svých útrobách Honda CRX. Takže co? Takže hned další den jsme vyrazili na cestu.

Teď mě omluvte, nechci se dostat do kouta, ale byl jsem trochu zaražen, když jsem viděl pana majitele, který… jak to říct, no zkrátka úplně neodpovídal představě o rodilém Čechovi. Nebudu lhát, obavy trochu vzrostly. A vzrůstaly dál, když jsem se dopídil toho, že auto na sebe má přepsané asi 3 dny a už se prodává. Ale čert to vem. Chtěl jsem se projet. Po zběžném prohlédnutí vozu jsem byl velmi mile překvapen – minimum rzi, auto nastartovalo dle představ, žádný fialový kouř z výfuku, tichý jemný chod (až na neseřízené vůle ventilů), zatím to vypadalo velmi slibně. Teď je ovšem potřeba přejít k věcem, které nefungují – pravda, za 14 000 Kč a při 180 000 najetých kilometrech se nějaké závady objevit musí. Nefunguje centrál, tím pádem se nadá ani zamknout kufr. Ano, správně, jde otevřít jen při vyvinutí mírné námahy. Sedačky už mají taky něco za sebou, ale v zásadě nic, co by se nedalo opravit. Tím se pomalu dostávám k největší závadě, která zatím není vyřešena.

Rover 200/400 byl vyvíjen ve spolupráci s Hondou souběžně s jejím modelem Concerto, takže s ní sdílí snad úplně všechno a díky bohu i legendární nezávislé zavěšení zadní nápravy. Auto funguje podvozkově výborně – až na rozbíhavost zadního kola, které je  viditelně vytočené. Snaha vrátit rozbíhavost do normálu se nesetkala s úspěchem a při zjištění, že jsou ramena ještě černá a vypadají, jako by je včera někdo vytáhl z krabice, jsem si problém vysvětlil tím, že musí být chybka někde jinde. Z těchto důvodů přijde velmi brzy na řadu rozdělání zadní nápravy a její kontrola, protože momentální chování auta se rozhodně nedá označit jako předvídatelné.

Z předchozího odstavce jste zřejmě pochopili, že jsem se majitelem auta nakonec stal. Rozhodující a přesvědčující pro mě byl stav karoserie a hlavně motor se svým projevem. Je skvělý a zpívá možné lépe než Karel Gott. Stejně skvělá by měla být i spotřeba, kterou v technickém průkazu znázorňuje podíl 5,5 l/100 Km, i když pravdivost tohoto údaje potvrdí až čas. Maximální výkon 90 kW se dostaví až při 6 500 ot./min a můžu vám říct, že točit motor nad 4 000 je stejně líbezné a návykové jako pervitin.

Možná ty škodolibější z vás trochu zklamu, ale na autě se zatím nepokazilo nic, co by nebylo pokažené už na začátku. Při řízení je auto velmi pohodlné, netrpí náklony, na které jsem byl zvyklý z Coltu, a velmi dobře snáší dosti svižnou jízdu. Přeci jen asi porovnávám neporovnatelné, když Rover pochází z oku 1995 a Colt přišel na svět v českých revolučních letech. Interiér je osazen výborně padnoucími polokoženými sedačkami, které poskytují ideální podporu a nenechají vás na holičkách ani při ostrém zatočení. Co by to bylo za Brita, kdyby neměl v interiéru dřevo? Je tam a je ho spousta! Bohužel se jedná o ropný produkt, nikoliv o materiál z říše stromů.

Co bude s Hoverem dál? Co bude dál s Coltem? To je otázka, protože Colt by byl vítaným náčiním na naše PlechCupy. Pokud přihlédneme k tomu, že v naší redakci nezbytně chybí vůz, ve kterém by bylo možné porovnat rychlost našich rukou a zjistit, jestli jezdí rychleji Vavris nebo Adam, bylo by dobré si Colta ponechat. Co se týká britského japonce, velmi rád bych posunul jeho vlastnosti a vzhled ještě dál. Kola, lak (fólie), funkčnost interiérových zařízení, nastavitelná ramena na odklon a sbíhavost zadních kol, ošetření proti rzi, opravení stahovačky oken, oprava vytápění, výměna všech filtrů v autě a tak dál… dokud nepříjdu o všechny peníze.

V létě je v plánu dvouměsíční cesta do Norska, takže se brzy uvidí, do jaké míry se dá z Honvera udělat obytný vůz. Celkově zatím převažuje spokojenost (do doby, než zjistím, že je ohlé zadní rameno…).

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

piwel
20. listopadu 2016, 09:30
0

jako sleeper je to celkem funkční, málokdo by od takové důchodcovské krabice čekal skoro 130koní :) ale podvozkově to žádný zázrak není, párkrát jsem měl v Concertu opravdu strach jak je to nedotáčivé (nebo že by špatné obutí?)...pojěždění je v tom fajn, ale jakmile se něco začne kazit, tak honem ruce pryč. Než stihneš vyměnit servo tak ti přestane fungovat stahování oken, než opravíš tohle, tak to sežere 1 litr oleje na 1000km. Je fakt že moje Concerto mělo víc najeto a bylo ještě levnější, ale i tak bacha na to. Ani se nenaděješ a investice daleko překročí cenu auta. Já do toho před rokem nasypal asi o polovinu víc než to stálo a auto už je ve šrotu.

reagovat
piwel
20. listopadu 2016, 10:01
0

co se týče té "obytnosti" tak pokud pojedeš ve 2 lidech, tak se tam i celkem pohodlně vyspíte, zadní sedačky by měly jít sklopit do roviny s podlahou kufru, bágly hodíš na přední sedačky, pod hlavu a celkem normálně se tam vyspíš :)

Chosé
20. listopadu 2016, 10:51
0

Tahle kostka se mi popravdě nikdy moc nelíbila a stále si trvám na svém. :D Civic 4. generace by byl asi lepší volba. Kolik to vlastně váží? Vím, že s Hondou Rover sdílel podvozek, motory, částečně i karosérii a všemožné táhla, ale zajímalo by mě zda je to stejný papír jak Honda nebo kluci v Roveru dostali rozum a karosérii vyztužili.

Černá zadní ramena? Ty budou 100% měněna, není možný, aby byly originály takhle zachovány. Můj 1993 kiwík měl originály už povrchově orezlé a spodní ramena už byly celé povrchově na kovu.
Ale zpět k tvým - byl jsi na geometrii? Zcela vepředu může být problém se špatně uchyceným stavitelným ramenám. Pokud nejsou po smrti ložiska tak bych to nějak zbytečně nerozdělával.
Případně pokud do toho chceš vrtat, tak si rovnou sežeň kotoučovou zadní nápravu. :)

Samozřejmě přeji hodně ujetých kilometrů bez nehod a dolévání oleje. Olej docela kontroluj, někdy to mohou být jen gufírka ventilů. Bohužel většinou to jsou kroužky.

reagovat
piwel
20. listopadu 2016, 11:19
0

jenomže Civic je cenově jinde a ani není tak užitečný, tady s tím odvezeš cokoliv kamkoliv. Navíc sehnat Civica s motorem DOHC je jako hledat jehlu v kupce sena. Svezení je samozřejmě někde úplně jinde.
Tady by zadní kotouče měly být v základu, aspoň Concerto je mělo.

Chosé
20. listopadu 2016, 11:43
0

Má je v základu? To jsem netušil. :)

Radek Chlud
20. listopadu 2016, 11:51
0

Rover ma vzadu taky kotouce :) jsem na ceste, hned jak budu doma zapojim se do debaty

Radek Chlud
20. listopadu 2016, 12:40
0

Jsou tam delane nove brzdy prave vzadu, podelne ramena i tu mensi, pruziny srouby, vsechni je jak nove, takze je mozne, ze je komplet naprava vymenena. Na geometrii jsem jeste nebyl protoze jsme se snazili kolo vyrovnat, a i kdyz jsme nastavili sroub na rozbihavost nejdal jal to jde, kolo je porad sejdrem, takze musi byt chyba nekde jinde. Ta naprava je vcelku jednoducha a hlavne jde dobre rozdelat, takze by nemel byt problem to shodit a zkontrolovat je. Problem bych videl v ulozeni toho podelneho ramene v tom velekm silentblokolozisku nebo co to je, tak se uvidi.

Radek Chlud
20. listopadu 2016, 12:42
0

Jiank jasne, chtel jsem auto, kterr neco uveze a bude se v nem dat i prespat a v pripade nutnosti dokaze jet i svizne. Auto na cesty uz mam, ted je potreba nasetrit na neco na vikendovou radost

reagovat
beastar
20. listopadu 2016, 13:49
0

Tyhle auta sem popravdě nikdy nepochopil a na živo jich viděl vskutku málo inu Rover jako ojetina nikdy nebyl a nebude v kontinentální Evropě úplně prodejní hit. Na druhou stranu mám jednoho kamaráda doktora (předpokládám že nebude úplně vymletý) a ten už přes šest let vytrvale provozuje Rover 216i cabrio ve fialové metalíze na obrovských kolech přes léto a ještě mnohem déle R75 přes zimu a na ty auta nedá dopustit i přestože jeho finance by mu dovolili vlastnit nějaké to doktorské Audi nebo Octávii že. Konkrétní auto vzhledově v dané ceně rozhodně nepůsobí jako problém k technické stránce věci bych řekl jen to že pokud nutné investice nepřesáhnou 14 000 tak si myslím že může nastat spokojenost a auto splní to co od něj lze reálně očekávat.

reagovat
Ven cos
27. listopadu 2016, 08:17
0

A odteď ceny XW Roverů stoupají :))) S Honda motorem se na tom může rozbít jenom rádio, všechno co je špatné na anglických autech a je dobré na japonských se setkává u Roveru 216 XW

Ven cos
27. listopadu 2016, 08:23
0

Jede to jako honda, ale nehnije to jako honda. Podovozek je super, ale v anglii vědí, že na silnicích jsou díry, tak to nikoho nevyklepe, jako honda. Pod kapotou je Honda, ale nikdo to neví, takže to stojí jako domrdaná felda. Palubní deska je praktická, i když nikde nejsou cupholdery... Je to LEPŠÍ než Honda!

zimbic
20. listopadu 2016, 14:04
0

Konečně taky někdo jezdí Roverem :D Přeju hodně kilometrů bez špatného těsnění pod hlavou, přehřívání a dolévání oleje.

reagovat
piwel
20. listopadu 2016, 14:27
0

tohle je Honda motor, ty nemají problémy s těsněním :) s olejem jsou na tom ovšem trochu hůř, hlavně co se žravosti týče

zimbic
20. listopadu 2016, 14:34
0

To bude asi spolehlivější jak ten můj šestivál od Roveru :)

piwel
20. listopadu 2016, 14:44
0

s V6 zkušenosti nemám, ale 14K4F neboli DOHC 1.4l 76kw to je učiněná katastrofa :D ale to bych asi říkat neměl když potřebuju prodat ještě 2 MG ZR právě s tou 1.4 :D

zimbic
20. listopadu 2016, 14:50
0

Já mám Rover 75 s dvoulitrem a servisovat to u nás je katastrofa jinak ho mám docela rád. Tak to hodně štěstí s prodejem snad si toho nikdo nevšimnul :D

VoFi
21. listopadu 2016, 18:15
0

piwel: ty budeš prodávat MG? :O .. kdyžtak mi pošli zprávu s informacema, fotky a cenu.. možná bych měl kupce :) jinak jsem dnes dal poslední sbohem svojemu 214Si..

Tr
Trunda
20. ledna 2017, 10:17
0

Kluci kluci....
Já už se jen potutelně usmívám, když čtu ty komentáře k roveřímu K-Series. Vše to pramení jen z velké neznalosti a falešných předsudků. Ano, je pravda, že jste v tom nevině, protože příčinou toho je to, že s dostupností kvalitního servisu to vždy nebylo tak snadné, jako u jiných značek. Navíc ve spojení s tím, že po krachu to byla velice levná a dobrá auta, kterým tu "nikdo" moc nerozumněl, v katalozích prodejců dílů byl neskutečný binec, takže kdo se bez zkušeností jal tahle auta servisovat, tak to dopadalo právě tak, jak tu popisujete. Bohužel ale není pravda, že by to byl obecný problém aut jako takových, ale opravdu jen problém toho, že na ta auta sahali lidi, kteří jim nerozuměli a dávali na ně dle katalogu díly, které tam nepatřily.
Z toho důvodu od začátku milénia existuje roverclub.cz, kde byla vždy hromada lidí, kteří uměli poradit a doporučit kde koupit díly a kde servisovat. Kdo se rad držel, jezdí ve spokojenosti s Roverem/MG dodnes a chrochtá blahem, protože i to "neslavné" K-Series má proti jiným motorům své nesporné kvality a při dobrém servisu nevykazuje nijak vyšší kazivost, než jakékoli jiné motory.

Tak a teď k tomu to autu :-)
Motor... bez komentáře, protože majitel opět doplatil na to, co jsem psal výše. Hondí D-Series má své pozitiva, ale i negativa a rozhodně si nemyslím, že by celkově v součtu obojího byl výrazně lepší. Ale to je každého volba, kdo co upřednostní ;-)
Konkrétně toto auto v posledním provedení, ale s roveří 1.6tkou mám už nějakých 11 let s najetými cca 280 tis. km, z toho mnou asi 170 tis. km. Je to v první řadě ultrapraktické (vždy jsem do něj naložil všechno, co jsem potřeboval), velice pohodlné (procestovalo Evropu, Anglii a zároveň sloužilo jako dailyna do práce po místních "polňačkách"), s podvozkem na české silnice. Protože první díl na nápravě jsem měnil až když mělo najeto 200 tis.. Korozí asi tak jak běžná auta - když se s ním jezdí a dává se mu pravidelná péče, tak nic zásadního nehnilo. Základem bylo včasné ošetření střešních žlábků, kde vlivem kroucení karoserie popraská tmel a pak zatéká všude. Ale to poléčit je maličkost zvládnutelná doma. Samozřejmě ošetřit dutiny a pravidelně lemy a vše je v pohodičce ;-) Dokonce i zde zmíněný centrál jsem na něm za celý život neřešil. Že by to bylo tím, že většinu života auta ho vlastním já a chovám se k němu slušně? ;-)
A jako mohl bych tu napsat recenzi asi dvacetkrát delší, ale pro koho, když tu stejně všichni budou pískat stejnou písničku ;-)

Takže na závěr bych jen dodal to, že majiteli přeji mnoho spokojených kilometrů, taky mu díky za to, že si našel cestu k nám na klub, což je od něj více než rozumné, protože tím předejde mnohým trápením a pak bych ho chtěl ujistit, že dřevo v autě je skutečné dřevo a ne žádný podfuk, jako je to dnes zvykem. Jde o x krát lakovanou dýhu na plechovém jádru ;-)

reagovat
ko
komin
20. ledna 2017, 11:50
0

Pockej, jakoze k-series netrpi na hlavni zavadu tedy foukle tesneni pod hlavou a je to vina udrzby? Mi to na ex MGF taky fouklo pritom auto bylo kupovane jako zanovni s minimalnim najezdem. Jde se o tom docist hodne i na britskych strankach, kde se asi jde jen tezko vymlouvat na neznalost servisaku kdyz to je domaci znacka. Prijde mi to jako kdyz alfisti obhajuji, ze twinspark je super motor co se nikdy nezadre, kdyz v nem ale kazdy tyden kontrolujes jestli nemas olej pulcentimetr pod ryskou.

Tr
Trunda
20. ledna 2017, 17:39
0

To jsem neřekl, že ;-) ... ano fouknuté těsnění je jediný známý problém. Jediná skutečná vada z výroby, kterou bych ale nepovažoval za tragedii. Protože ten onen znalý údržby ví, že když se to těsnění vymění včas za nové, upgradované elastomerní, tak s klidem vydrží na do smrti. Ale asi tak jako u jakéhokoli jiného auta, kde výměna hlavového těsnění není zas tak atypická věc, je to i o tom, jak je dodržen montážní postup, který je zde specifický a právě kdo s ním nemá zkušenost, tak je schopný to tím pokazit. Nebo že kolik mechaniků se vyprdne na to dát šroub řemenice na lepidlo a dotáhnout ho předepsaným momentem a pomocí přípravku za pár stovek, čímž zadělá na to, že se po x kilometrech potkají ventily. A pak samozřejmě na to má vliv i to, co se stane při provozu auta. Jestli si někdo nepohlídá chladící okruh a motor přehřeje, tak jasan - odškytá to právě hlavové těsnění.
Za ty roky a i z vlastních zkušeností říkám, že většina těch problémů pramení z diletantsky provedené údržby, nebo hajdaláckého přístupu majitele, který neví co to je servisní interval, natož to, že je potřeba pravidelně hlídat provozní kapaliny.

Mimochodem... nedávno jsem koupil ZR 160, kde byl motor před koupí servisován "motorářem". No jestli někdo, kdo provedl tak prasácký servis na motoru, si říká motorář, tak potěš koště. Všude narvaná tuna oranžového tmelu a to i na místech mechanismu variabilního časování, kam patří výhradně plechové pogumované těsnění, které se dá koupit za pár stovek na eBay. Že byla křivě přebroušená hlava, takže po pár tisících km jsem musel dělat těsnění znova, tak to už mě nepřekvapilo... no pak tohle někdo zkuste svádět na konstrukční vadu. Ne a ne, tohle máslo padá opakovaně na hlavu mechanika diletanta. A jak by to dopadlo, kdyby si tohle auto koupil nějaký mladý chytrolín, co si chtěl pořídil "angličáka" za pár kaček? No přidal by se tu do diskuze a blábolil o tom, jak je K-Series motor na prd :-(

Ale tak každý profi automechanik ať si hrábne sám do svého svědomí, nakolik si nejprv prostuduje servisní manuál před tím, než se pustí do servisu auta, kterých mu do servisu jezdí denně. A nakolik se pak snaží opravu neočůrat, neošidit na materiálu a posnažit se si sehnat kompletní a správnou opravnou sadu na tu konkrétní věc. Tahle situace je tu velice tristní a proto na klubu už rovnou varujeme před tím, aby na tato auta sahali lidi, kteří s nimi nemají dlouhodobou zkušenost.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Galaxie 1,9 TDi, 66 kW - rotačka 1999
Ford Galaxie 1,9 TDi, 66 kW - rotačka

1999 rok výroby
89 koní výkon
1 896 ccm objem

Chrysler Sebring JR Sedan 2004
Chrysler Sebring JR Sedan

2004 rok výroby
140 koní výkon
2 000 ccm objem

Chrysler 300M 3.5i LPG Tech 2000
Chrysler 300M 3.5i LPG Tech

2000 rok výroby
248 koní výkon
3 518 ccm objem

Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door 1957
Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door

1957 rok výroby
260 koní výkon
5 329 ccm objem

Chrysler 300 coupe 1968
Chrysler 300 coupe

1968 rok výroby
350 koní výkon
7 215 ccm objem