Automobilky se zaměřují na různé skupiny zákazníků, a když se podíváme do těch vyšších vrstev, máme tu automobily drahé, pak super drahé, potom extra drahé a super extra drahé. Nad nimi je už jen Rolls-Royce (a možná Bentley). Právě ti mohou uspokojit tu naprosto nejnáročnější klientelu. Ale co když jsou i tyto vozy někomu málo?
Když jste bohatý, máte zkrátka hromadu možností. A teď si nepředstavujte, že jste někde v Sazce trefili většinu číslíček a kráčíte si domu s milionem v černém kufříku. Nebo třeba s deseti miliony. Ne ne, myslím tím bohatí tak, že zajdete do nejdražší automobilky co snad existuje, a řeknete jim, že vám mají postavit auto na míru. Auto v jednom jediném exempláři, aby bylo tak vzácné, že už to víc snad nejde, a cena vás vůbec nezajímá. Ano, i takoví lidé mezi námi jsou a já jsem za to rád. Díky nim si my běžní smrtelníci můžeme na fotkách, a ti šťastnější třeba jednou v životě na vlastní oči (častěji to většinou nebývá) prohlédnout skvosty, které vytvořila pera těch nejlepších designérů a ručně sestavily ruce těch nejlepších klempířů, lakýrníků, motorářů, čalouníků… No zkrátka vznikají vozidla, která pak visí na plakátech a jsou takovým nedostižným snem každého automobilového fanouška.
Jedním z takto bohatých pánů byl i Roland Hall, vyhlášený britský sběratel vozů Rolls-Royce. Po tom co už většinu významných automobilů této slavné značky vlastnil, zatoužil po něčem víc. Po něčem, co opravdu nikdo jiný nemá, a tak na podzim roku 2007 nakráčel do autosalonu, ani okem nezavadil o všechny ty naleštěné skvosty v hodnotě slušných rodinných domů a nechal si takové auto vyrobit.
Rolls-Royce pro svého dobrého zákazníka vzal to naprosto nejlepší, co v té době měl – základem se stal právě uvedený model Drophead Coupe. To byl teprve druhý model značky po sloučení s BMW v roce 1998. Tím prvním byl Phantom, ze kterého si Drophead vzal majestátní přední i zadní část, ale čtyřem cestujícím odstranil střechu nad hlavami. Cena tohoto vozu začínala právě v roce 2007 těsně pod 11 miliony. To není málo dnes a rozhodně nebylo ani tehdy. Přesto se Hall s Rolls-Roycem spojili s vyhlášeným designerským studiem Pininfarina, aby auto dostali ještě o úroveň výš.
Máte jedno z nejlepších aut jedné z nejlepších automobilek, k tomu jednoho z vyhlášených návrhářů z nejlepšího designérského studia a prakticky neomezené finance. Tak co by se mohlo pokazit? Po roce práce, tedy v roce 2008, se nové vozidlo s hyper názvem Hyperion předvedlo na přehlídce Concours d´Elegance v Pebble Beach a sklidilo, kulantně řečeno, smíšené názory účastníků.
I když se o designu říká, že je subjektivní, myslím, že se tak nějak shodneme, že moc oku lahodící není. Přitom základní auto je tak pěkné… U Pininfariny měl projekt na starosti návrhář Jason Castriota, který má na svědomí opravdové skvosty jako třeba Ferrari 599 GTB Fiorano nebo Maserati GranTurismo. U Hyperionu se rozhodl odebrat zadní řadu sedadel, přední posunout o 40 cm dozadu a už tak dlouhá kapota se stala ještě delší. Karoserie už nebyla hliníková, ale z karbonu, a kam to jen ve zbytku auta šlo, se nastěhovaly materiály z luxusních jachet. A kdo je blázen do hodinek, jistě ho potěší informace, že k vozu byly také dodávány exkluzivně upravené hodinky založené na modelu Girard-Perregaux Tourbillon ročníku 1945. Samozřejmě v jediném exempláři na světě. Jak jinak.
Jak to tak občas u podobných staveb bývá, technické detaily zveřejněny nebyly, ale předpokládá se, že vpředu pod předlouhou kapotou zůstal dvanáctiválec s pro značku typickým objemem 6,75 litru, který ve výchozím Dropheadu produkuje 460 koní a 720 Nm a rozpohybuje auto na stovku pod šest sekund.
Nepodařilo se mi dohledat, jestli byl Hall s vozem seznámen během jeho návrhů a výroby, nebo jestli se snad na návrzích přímo podílel. Ví se jen, že už po roce vlastnictví byl automobil nabízen k prodeji za 4,5 milionu euro, což tehdy odpovídalo necelým 120 milionům korunám. Následně se v roce 2012 tento exkluzivní kousek se stále prakticky nulovým nájezdem objevil v nabídce prodejce luxusních vozů Alain Class Motors v Dubaji ze hezkých 6 milionů dolarů. Tipnu si, že ti z nákupu vozu zpětně asi velkou radost neměli. Ačkoli se o taková jednokusová auta podobných automobilek svádějí v aukčních síních skoro až bitvy příhozů, s Hyperionem to bylo jinak. Prostě ho nikdo nechtěl. A ne že třeba měsíc nebo snad tři, ale auto bylo v nabídce prodejce hromadu let. Když už to bylo pět let, prodejní cena postupně spadla na dva miliony euro a tuto pěknou částku prodejce požadoval i rok šestý, sedmý, osmý… a tak dále. Naposledy byl automobil stále od stejného prodejce k vidění na mobile.de vloni za částku dva miliony a 980 tisíc euro. Takže bylo v Dubaji nabízeno minimálně 10 let! Nyní už ho v nabídce nevidím, tak schválně jestli už se opravdu prodalo nebo zas za pár měsíců někde vyskočí…
Jak se vám Rolls-Royce Hyperion líbí? Vzpomenete si na další auta, která byla vyrobená v jediném kusu pro konkrétního zákazníka? Mým oblíbeným je Ferrari SP12 EC, které si objednal hudebník Eric Clapton.

















rock
27. 6. 2023, 11:05Nějakej zvláštní krasavec to není, ale to se od Rolls-Royce (bohužel) snad ani nečeká. Asi na to v prasátku nenachrastím, ale líbí se mi to víc než původní Drophead.
S.h.I.t.
27. 6. 2023, 13:06Z profilu - dobry, zezadu - dobry. Ale proboha, co komu udelaly ty predni svetla? Takovej paskvil :D :D
martin_100
28. 6. 2023, 05:26Ty jsou snad z lancie/chrysleru ne? Vůbec se k tomu nehodí.
kotzitzaq
28. 6. 2023, 13:45Jinak řečeno profilu Duesenberg SJ Roadster, zezadu Lexus SC, zepředu Rolls-Royce z Wishe :-)
Moctezuma
28. 6. 2023, 20:41martin_100: Přesně tohle mě napadlo. Někdo okopíroval světla z mojí 300ky a odporně je roztáhl..
Sato
27. 6. 2023, 15:30No, žeby Drophead s tým bočným okienkom ako z Mig-21 bol kto vie ako oslňujúci kus dizajnu...