logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie

Retro okénko Petra Přikryla: Dacia 1300 rezivěla už v prodejnách, startovala však i v teplotách hluboko pod nulou

Na jedné straně punc západní výjimečnosti, na straně druhé koroze a celkově chatrná kvalita. Dacia 1300 trpěla nevalnou pověstí, majitelé však na její schopnosti vzpomínají s nostalgií.

Sérii článků o bizarních, ale i úplně obyčejných vozech z Československa předlistopadové doby jsme pro vás připravili ve spolupráci s Petrem Přikrylem, matadorem obchodu s ojetými automobily. Pojďme se přenést do ne zas tak dávné doby, kdy se auta měnila za domy, ojetinu jste prodali během několika minut a vlastnictví Mercedesu bylo spolehlivou poukázkou na návštěvu Veřejné bezpečnosti v Bartolomějské ulici. Pro mladší ročníky obrázek ze sci-fi snímku, pro ty starší reálné vzpomínky, stejnou měrou nostalgické a děsivé.

Předáváme slovo Petrovi:

 

Mototechny jste si v 70. letech mohli odvézt Dášenu za 64 000 Kčs, což bylo o 30 tisíc méně, než stál francouzský originál Renault 12. Zpočátku si auto drželo příkladnou kvalitu, s častějším používáním rumunských dílů namísto původních francouzských však postupem let upadala. V roce 1976 nesla nejedna Dacia stopy počínající koroze už jako nová a leckterému šťastnému majiteli vypadla klička na stahování okna hned na cestě z prodejny domů. Když jste pak chtěli večer zaparkovat, při couvání nebylo nic vidět – Dášena neměla couvací světla. Ale co. Pořád to bylo populární auto s nádechem kapitalistické výjimečnosti.

Foto: Dacia

Hrdina extrémních podmínek

Koncem 70. let už vešla chabá kvalita Dacií ve známost a mojí následující historce se tak posluchači často zdráhali uvěřit. Na Silvestra roku 1978 jsme s kamarády vyrazili na hory a před chalupou zaparkovali své vozy všech možných značek. Pan domácí a kuchař v jedné osobě dorazil později, a když nenalezl žádné volné parkovací místo, zastavil svou Dacii tak, že se její zadní kola nacházela téměř v potůčku.

Postupně jsme se všichni chodili posmívat jeho Dášeně v barvě záchodové mísy a se zimními pneumatikami s traktorovým vzorkem, brzy nám však měl úsměv doslova zmrznout na tváři. Ano, byl to rok, kdy se téměř jarní počasí změnilo během pár hodin v arktickou zimu. Teplotní rozdíl činil třicet stupňů Celsia a ráno jsme to všichni pocítili na vlastní kůži. Auta na tom nebyla o nic lépe – zamrzlé zámky, přimrzlé dveře, akumulátory bez šťávy. Nikdo z nás nebyl schopen nastartovat. Jak se teď dostaneme domů?

Foto: Dacia

Pan domácí vyšel ven, a když viděl naše marné snažení, klidně povídá: „Počkejte kluci, já vás roztáhnu.“ Vrátil se s klíčky od Dášeny a … během vteřiny nastartoval. Na čelním okně si vyškrábal průzor jako v tanku a jako tank také vyjel – několik metrů za sebou táhl kus ledové kry, kterou měl přimrzlou k zadním kolům. Najel k prvnímu zamrzlému autu, které již mělo připravené lano, a začalo divadlo. Malý Fiat 600 D  nakonec po padesáti metrech naskočil a to samé se povedlo dalším třem automobilům. V ostatních znemožnil pohyb zamrzlý benzin v potrubí nebo v karburátorech, i tato auta však Dášena s traktorkami na kolech zachránila a odtáhla je do nedaleké haly, kde bylo přeci jen o něco tepleji.

Všichni smrdíme benzinem, jak čistíme palivovou soustavu svých miláčků, ale po pár hodinách odjíždíme. Cesta zpět pokračovala v dobrodružném duchu. Kamarádovi se Škodou 110 LS opět zamrzá benzin v potrubí, tak improvizujeme, do motorového prostoru přiděláváme pětilitrový kanystr, který je hadičkou přímo napojen na membránové čerpadlo, a jede se. Potkáváme desítky odstavených automobilů a jsme celí šťastní, že nakonec dorážíme k domovům.

Foto: Wikimedia Commons, Orlovic,  CC-BY-SA-3.0

Překvapivý držák

V libeňském autobazaru jsem posléze tuto historku přidával jako bonus kupujícím, kteří váhali nad nákupem Dacie z důvodu pověstné nespolehlivosti. „Podívejte se, sice rezne před očima a lamelu spojky měníte jako ponožky, ale jede i v mínus třiceti stupních…“ Většina se dál tvářila pochybovačně, mému příběhu však ochotně věřil garážmistr státního podniku Československá pošta, který mi někdy v roce 1986 přivezl do prodeje asi osm oježděných Dacií. Podle záznamů měly některé z nich najeto 400 tisíc kilometrů.

Foto: Dacia

Garážmistr vyprávěl, jak Dacie držel v provozu, protože na opravy podnik peníze měl, ale nová auta nakoupit nesměl. Potvrdil, že řada Dacii byla zakoupena už s korozí, nebo jako nekompletní vozidla. Některá totiž v Mototechně sloužila jako zdroj náhradních dílů pro ostatní prodaná a vzápětí reklamovaná auta. Tento garážmistr by o Daciích jistě mohl po vzoru Karla Čapka napsat poutavou knihu „Dášenka čili život auta“. Dnes si říkám, zda bychom se s tehdejším kolegou neměli přihlásit o finanční odměnu za propagaci rumunské značky. Všichni víte, jak vysoko na žebříčku prodejů se Dacia v posledních letech nachází. Byť uznávám, že je to dnes již úplně jiné auto…

Kde se vzala Dacia 1300?

V září roku 1966 rozhodla vláda socialistického Rumunska o spuštění výroby vlastních osobních aut. O „vlastní“ vozy však šlo jen na oko. Jelikož by Rumuni – podobně jako Sovětský svaz – vlastními silami nedokázali vyvinout a vyrobit automobil, přistoupili k licenční spolupráci podle vzoru sovětské dohody s italským Fiatem. Z několika nabídek, mezi nimiž nechyběl například Peugeot, Mini nebo Alfa Romeo, si vybrali francouzský Renault. Mimochodem, říkalo se, že si Rumuni „zasloužili“ licenci i tím, že z jejich strany nebyla uskutečněna intervence do Československa v roce 1968. Do licenční výroby dokonce dostali horkou novinku, což se v té době často nestávalo.

Foto: Wikimedia Commons, Images from the Communism In Romania Photo Collection, comunismulinromania.ro

Hlavní závod automobilky Dacia byl v Colibași (dnes Mioveni poblíž města Pitești) postaven v roce 1968, dva roky po založení společnosti, výrobní areál však už měl dlouholetou tradici – během II. světové války sloužil pro výrobu vojenských letadel. Pod názvem Dacia 1100 začala automobilka nejprve vyrábět mírně upravenou verzi Renaultu 8 , autem, které skutečně motorizovalo Rumunsko, se však stal až sedan Dacia 1300, přeznačkovaný Renault 12. Svoji premiéru si odbyl na podzim 1969 na autosalonu v Paříži a o několik dní později se představil na výstavě v Bukurešti.

Zpočátku se auto vyrábělo výhradně z francouzských dílů a jediným rozdílem mezi oběma modely byla značka na přední masce. Postupně se však výroba jednotlivých dílů přesouvala do Rumunska, čímž nepřekvapivě utrpěla kvalita a následně i pověst tohoto vozu. Zkrátka, když dva dělají totéž, není to vždycky totéž a v Československu se této Dacii později přezdívalo „Čaučeskova pomsta“.

Foto: Wikimedia Commons,Fortepan,CC-BY-SA-3.0

Čtyřdveřový, 4340 mm dlouhý sedan nižší střední třídy s hmotností 930 kg měl řadový čtyřválcový motor uložený podélně před přední nápravou a tento poháněl přední kola. Šlo tedy o moderní koncepci, na niž východní konkurenti přecházeli až v průběhu 80. let. Motor měl objem 1298 cm³ (odtud název modelu) a výkon 54 koní, na stovku se auto rozjelo za 17 vteřin a maximální rychlost činila 145 km v hodině. Vpředu se nacházely dvojité příčné závěsy, vzadu tuhá náprava a na všech kolech vinuté pružiny. Přední brzdy byly kotoučové, zadní bubnové. Kromě loga tedy vše nachlup stejné jako u Renaultu 12.

Dacia 1300 dnes

Model 1300 teď začíná na velmi podobných cenách, za jaké se prodával u nás v Libni, tedy na 40 tisících korunách. O korozi jsem vám v předchozím textu nelhal, proto buďte opatrní a letitou Dášenu pořádně prohlédněte, nejlépe s odborníkem. Pěknou Dacii z roku 1975 s drobnou korozí (fyzicky jsem ji ovšem neviděl), jsem v inzerci našel za 60 tisíc korun. Ani na evropských prodejních portálech jich mnoho nenajdete a jejich ceny šplhají i nad sto tisíc korun. Věřím však, že až tak marná investice Dacia 1300 není. Za pár let ji od vás možná koupí německý prodejce značky za podstatně více peněz, protože i u našich sousedů je Dacia se současnými modely velice populární. „Prateta“ dnešních Dacií tedy může jednou lámat další rekordy.

 

Kdo je Petr Přikryl?

Patří k našim nejuznávanějším odborníkům v oblasti prodeje použitých vozů i automobilismu obecně. Od roku 1978 pracoval v Ústavu pro výzkum motorových vozidel v Praze, v roce 1985 nastoupil jako prodejce v autobazaru. V 90. letech odjel sbírat zkušenosti do Spojených států amerických a do Čech dovezl některé z prvních amerických vozů, které u nás jezdily. V roce 2011 založil Asociaci prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR (APPAA) a dodnes působí jako její předseda.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
mariov8
21. 1. 2025, 08:48

Měl ji strýc. Dokud byla nová, bylo to výborné auto, jeden z prvních ročníků. Průšvih začal, až se začali měnit první opotřebené díly, za ty Rumunské. Poslední roky strávila spíše rozebraná v garáži než jezdící.

Špatně ale jistě v zimách startovali i Škodovky, ale až Š120 "M", po "faceliftu". Pravda, obvykle až na podruhé, nejprve se benzín vysrážel na sacím potrubím a vyprázdnila plováková komora, samozřejmě byla podmínkou baterka v pořádku.

A zažil jsem na východním Slovensku i -33°C, ale v dieselovém Citroenu, auto sice s arktickou naftou nastartovalo, ale po 15km nám nafta ve filtru ztuhla za hranici čerpatelnosti. Stál jsem tam asi 2 hodiny, Zasvítilo sluníčko, teplota stoupla na -28°C a už to opět šlo nastartovat...

0 reagovat
ransom
21. 1. 2025, 11:55

Dacia bylo každopádně snad nejpophodlnější auto, co se vyrábělo v RVHP (pokud pominu Tarrovky pro papaláše).
Za mrazu každopádně startovalo všechno co jsem z těch starých verglů vystřídal. Moje Škoda 100 bez problémů čapla i při -27°C. S Wartburgem jsem sice stejný mráz nezažil, ale při -25°nemel problém. Mimo jiné díky tomu, že motor nekladl velký odpor při roztáčení, a díky tomu že se směs dobře rozkvedlala v klikové skříni než doputovala do válce.

1
mariov8
21. 1. 2025, 13:13

Pohodlné to bylo, to je fakt. Tiché, svižné, proti škodovce...

Naftová auta, zvláště starší komůrkové motory, měli se zimním startem obvykle větší problém. V extrémních teplotách ještě do toho vstupovaly vlastnosti paliva jako takového, na rozdíl od Jet A leteckého paliva není nafta běžně ošetřována proti krystalizaci parafinových složek při extrémně nízkých teplotách. Ale zase má jiné přísady...

U benzínových motorů, hlavně karburátorových, to bylo vždy dost o stavu konkrétního auta. Mnoho lidí mělo za komunismu, i dlouho po něm, tendence ty auta šidit na oleji. Viskozitní pásmo 10W-?? nebo dokonce 5W-?? maže (a startuje) v zimě určitě lépe než 15W-?? nebo dokonce 20W-??... zbytek, skutečnou specifikaci neřeším... Mne taky všechny benzíny v zimě v pohodě startovaly. Zážehové dvoutakty jsou zvláštní kategorie... méně válců, bez rozvodů, menší objem = menší odpory.

-10 reagovat
jkjaiohsof
21. 1. 2025, 22:34

Zpravidla se nevyjadřuji k podprůměrným článkům, ale tohle je extrém. Máme jednak věřit, že v minus 30 benzín zamrzne. Což je nesmysl, benzín začíná (sic!) zamrzat až při minus 40; dle složení je teplota zamrznutí zpravidla výrazně nižší. Následně máme věřit, že v roce 1986 Dacie - prodaná po 1.1.1979 - najezdila 400 000 km; za sedm let to znamená v průměru 57 000 km ročně, tedy 156 km denně! V realitě komunistického Československa! Pro autory: Už v úvodu prosím pište, že cílíte na dementy, ať nemusím zbytečně klikat. Děkuji!

2
martin_100
22. 1. 2025, 06:53

A víš o tom, že se v nadrži ráda vysráží voda a pak ti zamrzne palivovej system? Proto se v zimě lil do nadrži velfobin. Kdo to nedělal (třeba zpovykanej prahák) tomu voda v palivovy soustavě zamrzla a nejel.
Aprovozovatel chaty v borni dolní řiti kdesi na horách pravděpodbně musel jezdit fakt hodně. At uz pro zásoby do civilizace nebo oro hosty bez aut k vlaku či autibusu který asi taky neměly stanice hned za chalupou. Supermarkety tehdy fajt nebyly takze odněkud z hor do okresniho města pro zásoby mohl najezdit opravdu velky porce kilaků.
Inu chlapče "mlčeti zlato"

-10
Portyc
22. 1. 2025, 10:53

Mlčeti zlato platí hlavně pro Vás. Pán píše o zmrznutí benzínu a vy o zamrznutí palivového systému. Čtěte pořádně.

4
PepaSFI
22. 1. 2025, 19:21

autor píše "ZAMRZLŸ benzin" ne zmrzlý a samozřejmě tím je myšleno že tam prostě něco zmrzlo a benzin přestal přitékat do motoru. Což bývala poměrne obvyklá zimní kratochvíle, často vylepšená lidovou tvořivostí. Občas se někomu nechtělo kupovat nebo nesehnal onen zmíněný Velfobin, což údajně byl bezvodý líh, a coby ochranu tam nalil nějakou nepovedenou slivovici. Což zamrzlo zaručeně. A ty najeté kilometry, když pominu fakt že to má jen pětimístný kilometrovník, v článku je zmíněno že ty auta šly do bazaru od pošty. Netroufám si odhadnout kolik mohl najezdit služebák pošty, takže to nemůžu potvrdit ale ani vyvrátit. Asi měly servisní záznamy, takže možná bylo i auto co najelo hodně. Akorát nevím jestli by to někdo koupil, lidi byli zvyklí, že škoda 105 se dožije tak 150 tisíc, obvykle tak ve 100 tisících už to byla zdechlina.

-9 reagovat
Portyc
22. 1. 2025, 10:38

Teda to je takový blábol, že jsem se přinutil k registraci, abych to mohl komentovat. Přínos článku vůbec žádný. Fakta postahovaná a opsaná normálně z internetu a zbytek jsou historky vycucané z prstu. Ten článek je fakt pro ignoranty. Můj strýc v 70. a 80. letech vlastnil dva Mercedesy po sobě. Ten první koupil v Tuzexu, ten druhý normálně v Mototechně. Nikdy kvůli tomu na Bezpečnosti nebyl. Zamrzající benzín? Chtěl bych vidět, co měl autor ve škole na vysvědčení z fyziky a chemie. Asi nic moc. Ta licence "za odměnu" pro Rumuny, že neokupovali ˇČSSR v srpnu 1968 je taky sci-fi. Takže Italové, prakticky ve stejné době prodali licenci na Fiata Rusáků a Polákům, Francouzi nám na Saviem (Avia) a jen Rumuni dostali licenci za odměnu. A hned dvě, na R8 a R12. To fakt nevymyslíš. Jak to píše tady pán přede mnou, příště napište, že článek je pro ty, kteří reagují na světlo a udrží moč. Ostatní ať dál nečtou.

4 reagovat
martin_100
23. 1. 2025, 06:53

Portyc hele všim sis, že tady nejsi na novinky.cz ?

-6
Portyc
23. 1. 2025, 12:51

No a co jako? My si tykáme?

3
PepaSFI
23. 1. 2025, 15:00

no my si tady obvykle a tradičně tykáme. V dávných dobách to dokonce patřilo k bontonu na síti, nikdo si na nic nehrál a na mnoha místech to stále přežívá. Já si tykám se spoustou lidí i osobně a nemám s tím problém, ikdyž jsou často mnohem mladší.

4
Bono_
24. 1. 2025, 07:14

Nevšiml, ale trefil jsi ho naprosto dokonale. =D A určitě byste tady neměli tykat lidem co mají VSŽ...vždyť to je poklad našeho státu, ten se musí držet v úctě!!!

..nebo v karanténě.. :-/

4
martin_100
26. 1. 2025, 11:08

No hele tykam třem skupinám lidí. Kamarádům, kolegům(profesním i v zálibách) a blbcům. A ty nejsi ani kamarád ani kolega....

1 reagovat
gustl
23. 1. 2025, 20:54

můj tata měl origo renaulta 12 ts,kde ho předchozí vlastník koupil na vystecu v Štatlu (Brno) a byl to skvělý povoz! sportovní sicny v předu o pár koní silnější motor,otáčkoměr,oranžovej.koupil od jednoho maníka,kterému tehdy vzali řidičák ani nevím za co,r12 byla kapku znedbaná a nejela,ale tatův kema co rencka 17 mu poradil at koupí jen francouzké díly jinak mu nekojede a tak to udělal a bylo auto jedna radost než ho ukecal jiné kamoš ten mu ji roztřískal.koupil ojetou tehdy za 30tkč a asi 10tkč na opravy a dílý do ní vrazil.jel jednou se soudedem v jeho dacii 1300 a pár metrech jsem z auta utekl jak to hrozně děsivý.to mě bylo 11-12 let v 80.letech kdy to měl i pár jiných cizích aut.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte