načítám data...

Autíčkářův týden: Toyota RAV4 GR Sport, trochu jiný Espace, největší Mazda a Subaru BRZ 2023

Na co se můžeme těšit? Na co se naopak těšit nemůžeme? A kolik petrolheadů si sáhne na nové BRZ?

zobrazit celou galeriiFoto: Subaru

Opět pro vás máme svodku nejzajímavějších novinek a tentokrát si vybere opravdu každý – tátové od rodin,  milovníci klasiky, puberťáci a dokonce i jejich kamarádi z Ameriky…

 

Toyota RAV4 GR Sport – Spolehlivý rodinný tahoun s trochou koření

V zasněžené krajině švédského Laponska představila Toyota novinářům vrcholnou verzi svého oblíbeného SUV RAV4. Inspirace závodní sekcí Gazoo Racing se postupně uplatňuje na všech toyotích modelech od Yarisu až po Hilux a RAVka nemohla zůstat výjimkou. Jedná se jen o líbivý vzhled a lepší výbavu? Ne tak docela. RAV4 GR Sport dostala i pár úprav podvozku a cílit má na zákazníky toužící po dynamičtějším svezení. Bude to další rádoby sportovní SUV se zbytečně tvrdým odpružením? První dojmy naštěstí naznačují, že nikoliv.

Na první pohled zřejmé odlišnosti jsou samozřejmě ty designové. Černě lakované doplňky vyniknou nejlíp v kombinaci s červeným lakem Flame Red (kromě něj můžete mít GR Sport ještě v bílé Platinum White Pearl a černé Attitude Black), s upravenou přední maskou, černými koly a plaketkami auto vypadá fakt skvěle. Je až k nevíře, jak dlouhou cestu urazilo za téměř třicet let své existence, a i když se mi po původním veselém terénním autíčku – zejména v polokabrio verzi – trochu stýská, dnešní RAVce můžu vytknout jen máloco. Uvnitř nabízí mraky prostoru, a to jak v kufru, tak v kabině, navíc je to prostor obložený důstojnými materiály a pečlivě zpracovaný. Verze GR Sport přidává několik dekorativních detailů a sportovnější sedačky z koženky a umělého semiše. Absenci skutečné kůže Toyota vysvětluje jak jinak než udržitelností, tak neohrnujte nos a zvykejte si. Co tak pozoruju, skutečná useň bude brzy výsadou opravdu jen těch nejluxusnějších kočárů. 

Pokud jde o výbavu, najdeme tu všechny myslitelné funkce pro pohodlí i bezpečnost, včetně digitální přístrojovky s úhlopříčkou 12,3 palce, audia JBL nebo panoramatického zobrazování okolí auta.  

Přestože v některých evropských zemích se bude GR Sport prodávat i jako PHEV, u nás ho zatím koupíte jen s klasickým hybridem založeným na 2,5litrovém benzínovém čtyřválci a s pohonem AWD-i. O roztáčení kol zadní nápravy se stará elektromotor a o jeho zapojení zase rozhoduje počítač na základě vyhodnocení přilnavosti jednotlivých kol. 

A teď konečně ke změnám na podvozku. Verze GR Sport dostala na obou nápravách tužší pružiny odladěné u Gazoo Racing, přenastavena byla i síla tlumičů, to vše proto, aby bylo auto ovladatelnější a jízda s ním zábavnější. Toto tvrzení bohužel zatím nemůžu potvrdit ani vyvrátit, neboť podmínky nahrávaly spíš testování čtyřkolky, případně vyhřívání sedaček a volantu. Jezdilo se po měkkém sněhu, uježděném sněhu, sněhových jazycích a místy po ledu, čistou silnici ale lednové Laponsko prakticky nenabízí. Dokonce i prohlášení, že na jakémkoli zmrzlém povrchu auto funguje parádně, je lehce zkreslené, neboť obouvalo pneumatiky opatřené železnými hroty. S důkladnějším hodnocením podvozku si tedy musíme počkat na běžný týdenní test. 

 

Renault Espace bude. Jen  trochu jiný než dřív

Před bezmála dvěma lety jsme se zde loučili s Renaultem Espace a byli jaksepatří smutní. Ne že by francouzské MPV nemělo žádné mouchy, ale pro cool design,  požitkářský interiér, hromadu místa a systém 4control jsme si ho (alespoň někteří) skutečně zamilovali. Jeho konec na druhou stranu nebyl žádné překvapení, protože jak známo, MPV nikdo nechce a moderní zákazník si žádá SUV, nebo naopak dodávku. 

Jenže teď francouzská automobilka ukázala teaser, který naznačuje, že dobře známé jméno se v její nabídce objeví zas. Třikrát hurá! Anebo ne?

Espace bude opět pěti až sedmimístné, nepůjde však již o minivan, nýbrž čistokrevné SUV. Jaké překvapení… Dáte-li si informaci dohromady s fotkou maskovaného prodlouženého Renaultu Austral, je celkem jasné, že základem se stane právě tento crossover, tedy platforma CMF-CD, na níž je postaven třeba i Nissan X-Trail nebo Mitsubishi Outlander. S Australem bude mít Espace nejspíš společné i motory, tedy primárně mildhybridy a hybridy. Podle automobilky půjde o “SUV stvořené pro dlouhé cestování, komfortní, inovativní a situované na vrchol nabídky”.

Na trh by měl nový Espace dorazit v letošním roce, což jistě není náhoda. Na podzim totiž jméno Espace oslaví čtyřicetileté výročí. 

 

Mazda CX-90 míří do Ameriky

Tři řady sedadel nabídne i další novinka z dnešního výběru. Bohužel nikoli Evropanům, natož pak Čechům. Nová Mazda CX-90 je určena pro americký trh, kde je třeba mít vždycky všechno větší. Aby vám to nebylo líto, jedná se vlastně jen o prodlouženou verzí modelu CX-60, který jsme vám zatím představili v plug-in hybridním provedení. Od svého menšího příbuzného převzala CX-90 většinu techniky, kromě PHEV však za velkou louží nabídne i podstatně výkonnější vrcholnou variantu s přeplňovaným řadovým šestiválcem o objemu 3,3 litru a výkonu 345 koní. Stejná motorizace by se měla v průběhu letošního roku objevit i v Evropě, naladěna však bude pouze na 284 koní. 

Nejdůležitějším posláním největší a nejrychlejší Mazdy je přirozeně komfort pro všechny cestující, takže třetí řada sedaček, určená pro tři pasažéry, bude mít například vlastní výstupy klimatizace. Jinak je interiér – a vlastně i exteriér – velmi podobný “naší” evropské CX-60, nemusíte tedy smutnit příliš. Pořídit si můžete třeba nový Espace. 

 

Podpultovka Subaru BRZ MY2023

Že během letošního roku dorazí do Evropy modernizované BRZ, už nějakou dobu víme. Také víme, že novinářské auto zřejmě vůbec nebude k dispozici, takže se zbytečně netěšíme. Co však nevíme, je, kolik aut se na český trh vlastně dostane. Dealerská síť hlásí už teď přes 170 zájemců a importér věří, že bez problémů prodá 200 kousků. Jenže z výroby je zatím potvrzené nemá. O chudý příděl petrolheadských sporťáků se tedy nejspíš strhne bitka…

Druhá generace BRZ bude opět starosvětské řidičské auto s boxerem pod kapotou a pohonem zadních kol, lehké, kompaktní a zábavné. Motoru narostl objem na 2,4 litru a výkon na 234 koní, jeho vyšší hmotnost by mělo kompenzovat použití většího podílu hliníku na střeše, blatnících a přední kapotě. Automobilka dále slibuje zvýšenou účinnost sání i výfuku, snížené tření a o 15 % vyšší točivý moment. Ještě lepší chování v zatáčkách by pak měla zajistit o 50% vyšší torzní tuhost karoserie.

Staromilce potěší, že kromě atmosférického motoru nepřijdou ani o možnost pořídit si auto se třemi pedály a šaltpákou – se šestistupňovým manuálem. Kdo si oblíbil automat, toho pro změnu potěší vylepšený režim sport, který lépe podrží otáčky v případě dynamické jízdy. Verze s automatickou převodovkou se zároveň stane prvním Toyobaru, vybaveným asistenčním systémem EyeSight s předkolizním brzdovým systémem a adaptivním tempomatem. BRZ tak bude mít větší šanci fungovat i jako auto pro každodenní používání.      

Vzhledem k jedinečnému charakteru auta je cenovka velmi příznivá – manuál pořídíte za  1 030 000 Kč a automat za 1 080 000 Kč. Připlatit si můžete 60 500 Kč za paket STI, který obsahuje přední, zadní a boční spojlery a spojler víka zavazadelníku, speciální koberečky a hlavici řadicí páky. Druhý a poslední příplatkovou výbavu představují metalické a perleťové barvy karoserie za 12 tisíc. 

 


 


 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Opelfahrt
01. února 2023, 16:41
1

V článku k představení Mazdy CX-90 dneska někde psali, že prý v Evropě bude ještě větší model CX-80. Nevíte o něm někdo něco?

reagovat
Viola Procházková
01. února 2023, 17:46
0

Ano, podle všeho je to pravda. Informace jsou trochu zmatečné, ale zjišťujeme další a brzy snad budeme vědět víc.

ReVolte
01. února 2023, 18:33
0

Jen tak detail, ale opravdu bude v CX-90 přeplňovaný řadový čtyřválec o objemu 3,3 litru?

ReVolte
01. února 2023, 19:31
0

Jo takže to jsem si myslel, jen překlep. V textu jsou čtyři válce :)

Viola Procházková
02. února 2023, 09:06
0

Eh... omlouvám se, opraveno.

Ronoath
02. února 2023, 08:37
1

Ani by mě nevadilo, kdyby místo kůže dávali třeba velur, ale koženku? Vracíme se zpět do luxusních provedení Škody 100 s hnědou koženkou?

reagovat
Viola Procházková
02. února 2023, 09:04
0

Ano, koženka je škaredé slovo, dneska se tomu říká ekokůže nebo veganská kůže, jen mi to nějak nešlo přes klávesnici :). Pravda je ovšem taková, že kdo na to není vysloveně ujetej, tak by tu koženku od pravé kůže asi nepoznal.

S.
S.h.I.t.
02. února 2023, 09:23
1

Problem je, ze "ekokuze" aka kozenka nema s vekem stejne vlastnosti jako kuze. U te se jaksi nestane, ze by se zacala olupovat a podobne. Ekokuze to dela.... Kuzi staci mazat a pecovat, na ekokuzi nepomuze nic. Obecne je navic ekokuze nachylna na vysoky teploty a primy zareni, coz je u auta trosku problem.. A taky je problem ,ze pokud ji nekdo omylem vezme necim na kuzi, tak ji posle do kopru...

af
afro-r1
02. února 2023, 09:31
1

No eko... Hodit kuzi z jatek do kafilerky a misto ni vyrobit z kyblu ropy plat kozenky neni take uplne ciste. Spis tedy ta vegan-kuze.

Moses
02. února 2023, 21:31
0

Mohli by si dat do reklamy opat uchyla Spacey-ho XD

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem