logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Trackday

Přijeďte na TD a usedněte za volant výjimečných strojů

Nemáte vlastní auto na blbnutí? Nebo si chcete vyzkoušet něco nového? Na nedělním trackdayi si můžete zapůjčit hned tři okruhové speciality.

Jak nejspíš víte, oblíbený Modrý skrček už dělá radost novému majiteli, což znamená, že jsme přišli o nájemný okruhový vůz. Naštěstí je tu ale náš příležitostný přispěvatel Robin a jeho záliba v dovážení zajímavých vozidel z britských ostrovů. Z posledního PlechCupu ve Vysokém Mýtě si odnesl první cenu, načež netrvalo dlouho, a nechal se opět zlákat bezkonkurenčními nabídkami v britské inzerci. O dobrodružném nakupování za kanálem La Manche jste si mohli přečíst včera, dnes se podíváme na to, jaké důsledky bude mít na náš nedělní Trackday v Sosnové.

Robinova ‚půjčovna‘ vám nabídne hned tři pozoruhodné stroje, v nichž můžete za úplatu absolvovat desetiminutovou jízdu a vyzkoušet si něco nového. 

Peugeot 206 GTi 180 neboli Peugeot 206 RC (177 koní)

Ano, jde o vůz, který získal vítězné vavříny v minulém PlechCupu. Pokud by vás zajímalo, jak probíhalo jeho přesídlení do Česka, přečtěte si o něm zde. Auto bude k pronajmutí i jako PlechCup speciál.

Cena za jednu jízdu (10 minut)….. 600 Kč

 

MG TF 160 (160 koní)

Horká novinka v Robinově sbírce. Na PlechCup se sice cenově nekvalifikuje, v okruhovém ježdění ale slibuje spoustu zábavy.

Cena za jednu jízdu (10 minut)….. 700 Kč

 

Motokára KZ2

Tahle specialita je pouze pro odvážné a zkušené řidiče, proto si zaslouží podrobnější uvedení. Dejmě slovo Robinovi: „Jedná se o čistokrevný závodní stroj z nejvyšší kategorie dnes označované jako KZ2. Má bržděná všechna čtyři kola, vodou chlazený dvoutaktní motor o objemu 125 ccm a šestistupňovou převodovku. Spojka pod volantem se používá pouze na rozjezd, dál se řadí bez ní a jednička se nepoužívá. Rychlosti jsou řazeny za sebou: 1, N, 2, 3, 4, 5, 6.

Při závodech se dovažuje na 175 kg (jezdec plus motokára) s tím, že motokára má přibližně 95 kg, podle aktuálního setupu (zejména počet použitých výztuh). Motor točí špičkově něco málo přes 14k otáček, efektivní pásmo začíná na cca 9.500 rpm. Motor dává zhruba 55koní. Do cca 7,5k rpm se nic moc neděje, pak přijde strašlivé peklo, jako by motokáru nakopnul slon dopovanej kokainem a padesáti redbulama. Obuty jsou pochopitelně slicky. Motokára nemá diferenciál, rozdíl otáček se řeší tím, že se jedno ze zadních kol v zatáčce zvedne, jak se trubkový rám kroutí. Když jedeš pomalu, tak se to nezkroutí a proto to nezatáčí. Ale ono s tím pomalu jet jednoduše nejde.

Zrychlení a zpomalení je brutální a je limitované primárně adhezí. Uvádí se zrychlení na 100 km ‚kolem‘ 3 vteřin a zpomalení ze 100 km na 0 ‚kolem‘ 2,5 vteřiny. Realita je naprosto závislá na tom, jak jsou zahřáté a nafouknuté pneumatiky, jaké to jsou pneumatiky, jaký je povrch (čistá trať, nebo ideálně pogumovaná trať po tréninkách či závodech je výrazně rychlejší než trať, na které se týden nejezdilo), vlhkost vzduchu, atd. Každopádně se dá konstatovat, že do stovky to je rychlejší než F1, zrychlení pod magické tři vteřiny je reálné, pokud je na to ‚dobrej asfalt‘.”

S půjčením motokáry se pojí speciální podmínky. Jelikož jde o nebezpečný (a taky velmi drahý) stroj vyžadující určité znalosti ‚vodění čtyřkolových věcí‘ po okruhu, musí zájemce  prokázat, že mu tyto znalosti nechybí. Nejprve tedy nasedne do Peugeotu 206 GTi , a pokud se mu podaří zajet stanovený čas, může přesednout do motokáry. 

Cena za jednu jízdu (10 minut)….. 1 200 Kč

V ceně jsou zahrnuta dvě ostrá kola s Peugeotem na měření času. Pokud jezdec nesplní časový limit, zaplatí jen 200 Kč. Nutnou podmínkou je integrální helma a velmi doporučujeme i homologovanou kombinézu.

 

Na závěr pro vás máme ještě Robinovo desatero řízení – jedno pro všechny, druhé pro piloty motokáry.

Obecně

  1. Jezdit rovně na jedničku dokáže každý hovado.
  2. Položená ruka na řadící páce není známka frajeřiny, volant se drží oběma rukama.
  3. Ruce na volantu zůstávají v nezměněné poloze s palci na místech k tomu určených.
  4. Brzdí se krátce a intenzivně.
  5. Na nikoho se nelepím, je šance, že to bude blbec a z ničeho nic začne brzdit.
  6. Nejdůležitější je poslední zatáčka před rovinkou.
  7. V zatáčce se nikdy nebrzdí.
  8. Pokud se děje něco, co nechci a nečekám, zmáčknu spojku, ne brzdu.
  9. Pokud mě někdo dojel, znamená to, že je rychlejší. Nechám ho předjet tak, že mu uhnu ze stopy, a pokud nejsem hovado, dám blinkr směrem, kterým uhýbám.
  10. Za žádných okolností nečekaně nebrzdím, je za mnou spousta nalepených hovad, která si nepřečetla tohle desatero

Motokára

  1. Před nasednutím si opakujte mantru: „Není to hračka, je to stroj, který mě chce každou vteřinu zabít.”
  2. Spojka a jednička se používají pouze jednou a to při rozjezdu, poté přestávají existovat.
  3. Motokára nemá ABS, ASR ani ESP. Dokonce nemá ani airbag a bezpečnostní pásy. Co má, je zrychlení pod tři vteřiny, zpomalení na hranici 2,5 vteřiny a neutrhnete ji z okruhu do bočního přetížení kolem 4G. Myslete na to.
  4. Není reálné stát na brzdě a zatáčet.
  5. Není reálné stát na plynu a zatáčet.
  6. Efektivní pásmo otáček trvá tím kratší dobu, čím nižší stupeň mám zařazen. Znamená to i kratší než jednu vteřinu.
  7. Volant se drží oběma rukama. Přeřazení trvá zlomek vteřiny.
  8. Pokud je motor přehřátý nebo podchlazený, dojde k jeho zadření během jednotek vteřin.
  9. Řídit motokáru bez helmy se rovná pokusu o sebevraždu. Řídit motokáru bez kombinézy se rovná pokusu o sebezmrzačení.
  10. Jste významně rychlejší, než kdokoli jiný na trati, počítejte s tím, že vás ostatní nemusí vůbec postřehnout.

 

A závěrem: když jakýkoli stroj špatně brzdí, hřeje se, divně jede, nebo se vám na něm cokoli nezdá, vracíte se do volným tempem do depa, nebo zastavíte na okraji dráhy.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Evlo
08. 9. 2016, 16:19 0 reagovat

To jako vazne bude nekdo jezdi s KZ2 motokarou mezi autama?

bobo23
08. 9. 2016, 16:55 0 reagovat

Vím, že je to docela předčasné, ale je možnost, že bude taková půjčovna i v Mýtě? Ať vím, jestli mám začít trénovat řazení levou. :-)

M P
08. 9. 2016, 16:58 0

To záleží na Robinovi a taky na tom, kolik aut přežije Mýto. Pokud bude zájem, my bychom to určitě rádi viděli.

bobo23
08. 9. 2016, 17:11 0

Ok. Budu doufat. Motor v mém autě už mám sice zajetý, ale stále je to starý japonský kombík, který prostě sportovní náčiní není. :-)

RobinP
08. 9. 2016, 18:30 0 reagovat

Jak psal Matěj, já jsem pro, to tahat na všechny TrackDays, ale není to na výdělek, spíš budu rád, když se pokrátěj náklady. Povezu to na dvouplaťáku, s dalšíma autama někdo pojede po ose. Sosnová pneumatiky doslova žere a stačí pár lidí, který neuměj sundavat nohu ze spojky a náklady spojený s výměnou spojky přeskočej příjmy. Nemluvim o situaci, kdy to někdo někam pošle.

Nicméně, kdybych měl možnost se před dvaceti lety svézt různejma autama, byl bych nadšenej, auta mám rád a pokud to udělá radost více lidem, bude to fajn. Když se ukáže, že to prostě nebude fungovat, protože se k tomu lidi neuměj chovat, tak bude Sosnová první a poslední. Pokud se k nim budou chovat s láskou a ke KZ2 s potřebnym respektem, tak budou i na dalších Trackdays a pravděpodobně budou i další auta.

Evlo: ano, KZ2 bude s ostatníma. Už byla v Mýtě pokusně. Já na ní ujel asi pět kol a přišlo mi to naprosto v pohodě. Pak s ní jezdli kamarád, než rozpůlil zadní kotouč. Je nezbytně nutný, aby řidič motokáry nikoho nepodjížděl před zatáčkou. Na výjezdu je tak rychlej, že to auto ani nemá čas mu zkřížit dráhu. Každopádně, ještě to budeme ladit, určitě by stálo za zvážení mávat motokáru na trati, pokud to organizátoři zvládnou.

Prostě, uvidíme..

Woyta
08. 9. 2016, 19:48 0

Spojku potvrzuju. Na Protonoj bylo citit, ze ji nekdo daval za usi ale ustala to. Sice jednou jsem si myslel, ze nekdo utrhl pritlacak ale nastesti to byl jen uvolnenej silentblok motoru. Velka sranda bylo sledovat jak trpej gumy. Na Sosne se dve zadni (skoro nove gumy) orvali na platno.

RobinP
08. 9. 2016, 20:02 0

Sosnová má strašlivě abrazivní povrch, je to jak struhadlo. No uvidim, jak to dopadne.

briza
09. 9. 2016, 19:38 0 reagovat

Těch 175kg komplet, to je nějakeá kruciální a nepřesáhnutelná hodnota? Já jen že bych byl cca 40kg přes váhu, tak jestli má cenu o tom vůbec uvažovat? :)

RobinP
10. 9. 2016, 01:40 0

oni to kluci povytahovali z různejch emailu a je to mimo kontext. Těch 175kg se dovažuje na závod. Logika je postavená tak, že pokud máš míň, dovažuje se na 175. Na konci závodu jdeš na převážení a pokud máš míň, seš diskvalifikovanej, je to podobnej princip jako u F1. Pokud máš víc, je to tvůj problém.

Nicméně tady bude motokára pro srandu, takže jediný co se stane bude, že ti to pojede o trochu pomalejš, nicméně pomalejš znamená na časomíře na kolo třeba půl vteřiny, neznamená to, že se to nerozjede :). Jinými slovy, buď v klidu, pokud splníš časovej limit v PUGu a vejdeš se do sedačky, můžeš jet.

lenochod
12. 9. 2016, 11:55 0

Kolik je, prosim, ten casovy limit? (pro zajimavost) Dik

briza
12. 9. 2016, 17:20 0

U sedadla by mohl nastat potenciální problém,anžto jsem stvůra měřící dva metry a vážíci metrák a čtvrt,resp. věc se má tak, že zadek a bočány nacpu kamkoliv, ovšem problém nastává v horní části těla,anžto by se mi na zádech zvládl otočit traktor s pluhem :) Do komerčních motokár se ale nasoukám. Pokud jde o dovažování, tak principu rozumím, přecejen se dovažuje i jinde, šlo mi spíš o to, jak našponovaná ta hranice je.Aby nedošlo k tomu, že motokára přeložená o 40kg odjede ve snadardním setupu a vrátí se na áčkách. Síla motoru je samozřejmě to poslední, o co bych měl strach. To vše samozřejmě za předpokladu, že bych splnil pugtérium :) Mimochodem taky by mě zajímalo, jak bylo nastavené a kolika lidem se ho podařilo splnit. Plus ještě info o tom, jestli se bude akce pokračovat na dalším TD,anžto na Sosnovou mi nedovolil přijet nerovný boj s jedním nejmenovaným bylinným likérem s jelenem ve znaku :)

RobinP
13. 9. 2016, 07:46 0

Je velká šance, že se tam nevejdeš. Sedačka je nastavená na mě a vybírá se tak, že se oblíkneš do kombinézy, vezmeš si chránič na žebra a sedáš do jedný skořepiny za druhou, podle velikosti. Ta do který se vejdeš (úplně vydechneš, když si sedáš) a když z ní chceš vylézt, tak na tobě "zůstane" pokud jí silou nesundáš, tak to je ona. Pak se ještě dolepujou místa kolem boků, aby ses v ní ani nehnul. Profi týmy si to nechávaj odlejvat.

Já mám 181cm a 77kg a je mi to dost přesně. Nejmenší a největší, co v tom jeli, byli cca 165cm, byl tam natáhnutej, ale vešel se a cca 193cm a i když se vešel, tak měl nohu opřenou o řadičku a celkově ta pozice za volantem stála za prd. Za pokus to stojí, v nejhoršim tě pak z toho vyndáme bagrem. O motokáru bych se nebál, musel by si zlomit rám, což ze mi nezdá reálný. Přece jenom s tim nepojedeš na krev, při závodech to dostává strašlivý rány. Myslim si ale, že z toho budeš otrávenej, protože se ti to bude blbě řídit, nicméně to se jednoduše zjistí, když si do toho sedneš.

Čas se nestanovoval, zájemců bylo málo, tak sem s každym projel trať v PUGu. V Mýtě bude motokára znova a tam se čas stanovovat bude.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte