načítám data...

Ptejte se Vojty: Youngtimer (dočasným) autem pro každý den?

Patří youngtimer jen do garáže a na výlety ve slunné letní odpoledne, nebo ho můžeme bez obav používat coby každodenní dopravní prostředek? Alespoň mimo zimu? A je osmiválcové kupé od Mercedesu pravá volba?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky.

Zdravím,

nevím zda-li to vystačí na celej článek, ale měl bych dotaz. Blíží se den prodeje mé E36. Jako další a nejlepší možnost vidim BMW 330Ci E46. Již dlohou dobu se ale s tátou koukáme po nějakém zajímavém youngtimeru a vzhledem k mé úchylce na zadohnaná kupé by bylo nejlepší koupit něco zcela opačného, jako E38 či W140. A po usilovném hledání sem našel nádherné S500. E38 jsem vzhledem k jejich stále vysokému množství vyškrtl. Táta však oznámil, že by nekoupil obojí hned. Musel bych tedy +- od dubna do podzimu jezdit mamutem. Chtěl bych vás tedy poprosit o radu ohledně spolehlivosti atp. (spotřebu neřeším). Bude mi 19, bydlim v Praze a najezdím takových 15 000 km za rok.

Díky Adam

Můžeš být klidný, tvůj dotaz bez problémů na článek vystačí. A možná by dal i na dva, nebo na celý seriál. Otázka starých aut a jejich (ne)používání v každodenním provozu je totiž zárukou dlouhé a zajímavé debaty. Zatímco někteří budou na klasické stroje přísahat a nejraději by je používali celoročně, bez jakékoliv alternativy, jiní budou tvrdit, že bez moderního nebo dokonce nového auta se nedá žít a “klasiku” je vhodné vytáhnout snad jen ve slunné nedělní odpoledne.

Jak už to tak bývá, pravda je někde uprostřed. Shodou okolností znám více lidí, kteří jako každodenní dopravní prostředky používají Mercedesy z 90. let nebo dokonce starší, a za poslední zhruba tři roky jsem jednoho menšího a chudšího brášku tvého budoucího Mamuta vlastnil, a další exemplář (byť v praktičtějším provedení kombi) jsem v posledních týdnech čas od času používal v rámci přípravy na článek, kterého se dočkáte zanedlouho.

Na co jsem přišel? Vlastně na nic, co by mělo kohokoliv překvapit. I 20 nebo 30 let stará auta jsou pořád jen auta, a stále jsou, pokud je někdo udržuje v odpovídajícím stavu, schopná dělat to, k čemu byla určená jako nová. Tedy přepravovat lidi z místa na místo. Protože jsou ale stará a obvykle mají za sebou stovky tisíc kilometrů, bývají také choulostivější na údržbu a více temperamentní, vrtošivá a náchylná k automobilové neposlušnosti. Zvláště pak pokud jsou složitá.

Což mě přivádí přímo k tvému problému. C140 alias kupé od Mamuta je totiž nejen auto staré, ale také auto přímo extrémně složité. A narozdíl od svých běžnějších bratříčků obsahuje celou řadu dílů, které prodejna autodílů na rohu nejenže nebude mít skladem, ale ani nebude vědět, kde je obstarat. A pánové v obchodě s hvězdou na střeše ti sice velmi rádi a ochotně pomohou, ale také si za to nechají patřičně zaplatit. 

Pokud se vám podařilo najít opravdu výborný exemplář, nejspíš se za onoho zhruba tři čtvrtě roku a tím pádem něco málo přes 10 tisíc kilometrů nestane nic zásadního. Od dubna do podzimu se dokonce ani nesetkáš se silniční solí, která mívá na Mercedesy z tohoto období drastický vliv. Ale pořád je tu ono ale. Stačí pár nečekaných problémů a oprav, a provozní náklady Mamutího kupé se mohou snadno vyšplhat do úrovně, kdy budeš přemýšlet, proč sis raději nevzal taxík. Nicméně pro jednou – proč ne. Vlastně je možná docela dobrý nápad takové auto po koupi nějakou dobu intenzivněji používat, aby se “vychytaly mouchy”. 

Nicméně jak je mým dobrým zvykem, budu pro tebe mít alternativu. C140 totiž není jen problematické (respektive drahé – problémy se vždycky dají řešit) auto pro každodenní použití, ale je to drahé auto i jako youngtimer. Čím komplikovanější a elektronikou více nabité auto, tím hůře snáší dlouhé odstávky a sporadické ježdění, které je pro youngtimery typické. A je třeba nezapomínat také na to, že ve své době šlo o vůz výrazně dražší než třeba Porsche 911, s tomu odpovídajícími cenami náhradních dílů a servisních prací. Držet si tuhle bestii bude nejspíš přinejmenším podobně drahé jako udržovat při životě zmíněné Porsche, a nepochybně několikanásobně dražší než opravovat tvoji stávající E36.

Navíc při typickém použití youngtimeru – tedy spíše občasné krátké trasy než pravidelné polykání kilometrů – oceníš mnohem víc “old school charakter” a styl starších vozů než výbavu, výkony a pohodlí těch modernějších. Možná bych proto ještě zvážil, jestli svoji touhu po klasickém dvoudveřovém Mercedesu (kterou mimochodem plně chápu a podporuji) neukojit spíše strojem o něco jednodušším a na servis méně vražedným. Jako první volba se samozřejmě nabízí generační předchůdce C140, kupé W126 500SEC nebo 560C. Narozdíl od Mamuta, o kterém i sám tehdejší šéfdesignér M-B Bruno Sacco prohlásil, že jím není příliš nadšen a že měl být o pár centimetrů nižší, “sekačka” má vytříbené, štíhlé propoce a Sacco jí dokonce v důchodu používal jako svůj osobní automobil. Nechci samozřejmě tvrdit, že by W126 byla nějaké jednoduché auto, které se dá opravit kladivem a díly jsou na každém rohu, ale její údržba bude pro tvou peněženku s největší pravděpodobností menší zátěží a navíc si užiješ výjimečnějších zážitků.

Z hlediska provozních nákladů ještě přívětivějším, ale z pohledu milovníka obřích kupé možná nedostatečně zajímavým strojem je pak W124 300CE-24. Dvoudveřové “éčko” je jedním z nejhezčích Mercedesů všech dob, výtečně jezdí a má povedený řadový šestiválec. Nevýhodou může být, že ve srovnání s tvojí plánovanou E46 vlastně nebude o mnoho větší, ale za to bude o mnoho méně sportovní a řidičsky nudnější. Nicméně jeho použití v době, kdy nesněží (a pokud možno ani neprší, rez na Mercedesech je vážně svině) bude vcelku bezproblémové.

A moje závěrečná rada? Ať už koupíš cokoliv, používej to alespoň občas (co nejčastěji) v běžném provozu. Nejenže dlouhé stání starým autům nesvědčí, ale proč mít něco, co ti nedělá radost tak často, jak je to možné?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bi
bitner
19. ledna 2016, 08:25
0

Jako alternativu bych doporucil Bell 206 B3 Jet Ranger. Pokud sezenete nejakeho mladeho kluka s PPL(H), ktery potrebuje naletat hodiny, tak budete mit i sveho vlastniho "ridice" zdarma jako bonus. Provozni naklady by pak mohly vyjit +- stejne.
;-)

reagovat
Al
Alex
19. ledna 2016, 09:50
0

Ne každý hledá co nejnižší provozní náklady. A pokud se složitější údržbou počítá, proč ne jen ať do toho jde. Já provozoval v 19 při podobném nájezdu okolo 15 tisíc ročně, Jaguara XJS. A taky to šlo, prostě jsem neutrácel prachy za chlast jako mí spolužáci a místo toho jsem mohl jezdit Jaguarem.

Da
Dave
19. ledna 2016, 13:16
0

I kdyz chapu tve srovnani, tak si jen dovolim podotknout, ze letova hodina z pohledu majitele v tomto Bellu muze vyjit na cca 20000-50000 Kc coz neni ani zdaleka srovnatelne kolik si uzijes srandy v aute v podstate za "par korun" zalezi proste jestli na to mas...

Jinak mi prijde hloupost kupovat si v 18 letech takovou rachotinu i kdyby na chvili(nemysleno zle, miluju youngtimers).. Pockal bych s tim a ted si koupil nejakou V8 ktera neni problemova, at tu chvili odjezdi..

bi
bitner
19. ledna 2016, 14:43
0

Je to samozrejme pouze vtip. Ale 50000 je uplne mimo, za to lita dvoumotorak. 20 000 je celkem realnych.
Nicmene nejaka letajici lavicka typu ultralehky vrtulnik, mozna dokonce i ten R44 uz o moc drazsi nez nejaka 20-30 let stara popelnice se zamerovacem nebude (na provoz).
V tomhle pripade je evidentni, ze se jedna o "spoluvlastnictvi" budouciho auta, takze finance asi nebudou az takovy problem.
A uznam samozrejme, ze vrtulnik je podstatne vic k nicemu ve srovnani s jakymkoliv autem ve smyslu praktickeho uziti pro individualni dopravu.

M P
19. ledna 2016, 14:46
0

Vrtulník je pekelný bezkřídlý výtvor a jeho piloti jsou služebníci satana. S těmi náklady bych malinko přitlačil, JetRanger za 20 tisíc Kč fakt lítat nebude. Pokud se teda shodneme na tom, jak počítat cenu za letovou hodinu.

Da
Dave
19. ledna 2016, 17:15
0

No, nechci se rozepisovat, ale musím masivně předimenzovat tvou představu o ceně provozu vrtulníku. Známý má R44 Raven a 1 LetHod vyjde na cca 15 000 Kč (benzín je ta nejmenší položka - 180l nádrž vydrží 4 hodiny a palivo stojí 50kč/l, hlavní položka je servis a ten je velmi, ale velmi důkladný a drahý, samozřejmě se dělá různý servis po různých nalétaných hodinách, čase, ale ten "jednodušší" minimálně každých 100h). Generálka po 2200h pak vyjde na pěkných pár miliónů. Takže mi věř, že srovnávat starý Mergl s JAKÝMKOLIV vrtulníkem není cenově možné, je to prostě jako srovnávat náklady na opravu kola a auta.
I kdyby se ti posralo na tom Mercedesu cokoliv, tak za těch pár letových hodin si můžeš koupit druhý kousek a jen měnit věci. Vrtulníky jsou drahé. Protože lítaj a musí být ve 100% stavu vždy.

JF
JFK
19. ledna 2016, 11:18
0

Otázka s odstupem času kdo z toho života měl víc, jestli ti frajeři s děvkama a chlastem s jagem ve třiceti nebo ten, co škudlil aby ho měl už v 19 a vypadal v tom lehce nepatřičně

reagovat
M P
19. ledna 2016, 14:44
0

:) jak se říká, všechno má své místo a čas...

František Čáslavský
19. ledna 2016, 16:42
0

Mně se teda nejvíc líbilo mít Lincolna a chlast naráz... :)

zi
zig
05. ledna 2017, 15:11
0

proc by ho melo nudit? rizeni neni tak presne, ale alespon se v tom clovek citi jako v AUTE a ne jako na uskakane koze.
vykonove ten 300-24 jede pekne a 320 jeste lip

JF
JFK
19. ledna 2016, 11:49
0

K tématu, kluk chce pro sebe a tátu co to dotápí místo malé E36 pořådný velký osmiválcový kupé, místo toho se dozví, že ekonomičtější bude vlahá řadovka 124 nebo stará sekačka, to je jako rada psychologa ženské, kterou podvádí manžel, aby začala plést čepice. Co zmínit třeba problémy nebo LH nebo LH JETRONIC, to by jistě uvítal více než nějaká z kontextu vytržená prohlášení Bruno Sacca. Takže jestli chceš mamuta kupé, tak si ho pořiď dokud to táta dotápí, c140 není ani zdaleka taková hrobka jako W215, 124 tě nebude po E36 bavit, čína sekačka nebude o moc lacinější na provoz a servis jak ten mamut, ve kterém si budeš připadat jako Helmut Kohl zrovna tak.

reagovat
JF
JFK
19. ledna 2016, 14:21
0

LH nebo KE jetronic

BobAsh
19. ledna 2016, 14:34
0

Uznávám, že tady možná trochu subjektivně zapůsobilo to, že mě se C140 prostě nelíbí a W126 SEC mi přijde nejen udržovatelnější, ale taky hezčí a vlastně i jízdně zajímavější - je to "víc youngtimer". W124 byla jen takovej nápad vedle, ale že ho asi vedle E46 bude nudit jsem tam nakonec napsal taky :)

CerVus
19. ledna 2016, 12:08
0

A co takové bmw 840ci? Vzhledově to je nádherné auto ještě dnes, a tenhle motor není past na peníze jako u 850.

reagovat
Chilli
20. ledna 2016, 08:35
0

To je podle mě skvěle řešeni :)

SEMRY
19. ledna 2016, 12:09
0

W124 nafta, jinak si připrav cash pokud to má vypadat jako auto....

reagovat
to
tomas
19. ledna 2016, 12:35
0

och boze, to su mi rady..... www.mercedes-classic.cz tu nech chlapec studuje a pyta sa

reagovat
be
begbie
19. ledna 2016, 14:13
0

Přesně tak, obrátil bych se na odborníky, na mercedes-classic.cz jich bude dost...

BobAsh
19. ledna 2016, 14:53
1

Tam mu pět lidí vysvětlí, že je kokot (každej z jinýho důvodu), tři mu řeknou, že je to super a že vůbec nemá kupovat to BMW, ale jezdit s C140 furt, osm mu poradí naftovou W124 v kombíku a dva další naftovou W210 v kombíku, rozjede se flamewar o tom, jestli je lepší S500 nebo S600 a tazatel nakonec s hrůzou v očích uteče a půjde si koupit třeba Toyotu.

bi
bitner
19. ledna 2016, 14:59
0

http://www.blueskyservice.cz/cs/cenik/
Komercni cena je 29100 kc. Pokud budu majitel, tak neverim, ze se s nakladama dostanu pres tech 20.

reagovat
bi
bitner
19. ledna 2016, 14:59
0

Dohaje, to patri pod 1. prispevek...

M P
20. ledna 2016, 10:32
0

Záleží na náletu. Pokud nalítáš 30 hodin ročně, tak ta cena bude totálně absurdní. v US hodně lítané JetRangery mívají hodinové náklady od 900 USD. Jenže, kdo servisuje tyhle věci tady, a kdo to může dělat u nás? :)

to
tomas
19. ledna 2016, 16:07
0

nemusi z hrozou nikam utekat, staci ked bude 2krat merat a raz kupovat.... zohnat auto na vrchnej hranici rozpoctu (pri C140 to plati do bodky) a nieje problem ani s dennym jazdenim

reagovat
BobAsh
19. ledna 2016, 17:04
0

Já to myslel spíš tak, že uteče kvůli těm reakcím na fóru, ne kvůli tomu autu. C140 v super stavu je na denní ježdění určitě použitelná, ale taky velmi drahá.

to
tomas
19. ledna 2016, 17:56
0

aaaha....no je pravda, ze obcas reakcie clenov su trosku divne ale az take zle to nieje :D urcite tam najde neocenitelne info aj jeho otec ako hlavny investor :) .... ono o tychto autach tam uz bolo povedane skoro vsetko a na zbytok sa da spytat. preto som napisal, ze to chce najskor neake studium :)

An
Andre
19. ledna 2016, 16:52
0

Možná požádej tátu ať ti koupí novou fiestu, nebo focuse. Nevyjde to o moc dráž a bude to i jezdit. :D

reagovat
Me
Mercedes
19. ledna 2016, 17:32
0

Asi tak. Když chce člověk jezdit, je možná lepší volba vyhnout se youngtimeru :-D

Focuse ani fiestu né, blé (neberu ST, RS), ale třeba jetou S4 proč ne :)

to
tomas
19. ledna 2016, 18:02
0

sorry, ale to je teda pekna sracka

sr
srfc
20. ledna 2016, 00:49
0

Tak cerne jako v clanku bych to nevidel. C140 bych urcite kupoval pofacelift po roce 95, co ma uz HFM vstrikovani - vice dilu je pak zamenitelne s nizsima motorizacema z nizsich modelu ( prekvapive toto plati i pro s600), je proto sirsi aftermarket atd. Opravdu se vyplati koupit pekny, nezrezly kousek. Bohuzel to v dnesni dobe neni vubec sranda, co znam par majitelu, tak svoje auto hledali i nekolik let :( . C126 bych moc nedoporucoval, kor kdyz to ma byt dailydriver, ty se budou shanet jeste hur a na servis to bude i horsi volba - oproti poface mamutu, tam bude vetsi vyskyt dilu, co uz se nevyrabeji a MB za ne bude chtit nesmysl.

reagovat
ma
martin
21. ledna 2016, 02:51
0

a proč né Saaba 900 / 9000 ?

reagovat
zi
zig
05. ledna 2017, 15:15
0

Koroze zacala byt problemem v druhe puli roku 92, kdy zacali pouzivat vodou reditelne laky a dilo zkazy dokonali na prelomu tisicileti, kdy pridali plechy od cinana. Takze koroze je fatalnim problemem od cca 98 do 05. Jinak tu S klassu zbytecne demonizujete, porad je to jeste celkem kvalitni auto.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem