načítám data...

Ptejte se Vojty: Buržoazní víkendovka?

19. června 2015, 15:42 23 komentářů Vojta Dobeš Ptejte se

Za cenu nové Fabie se dá koupit i spousta mnohoválců, které vám dopřejí radost z větru ve vlasech. Které kabrio nebo roadster si ale vybrat, když vaším požadavkem je minimáln osm válců a cena maximálně čtvrt milionu?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky.

Ahoj,

pomalu pomaličku začínám hledat nástupce mojí stávající víkendovky a chci tě poprosit o tip na nějakou. Nebo rovnou o tipy dva. Zadání je jednoduché (cha cha), má prakticky jen dvě podmínky – musí to byt kabriolet (v případě naprosto vyjímečného auta bych možná zkousnul i targu) a musí mít V8 (případně V10 či V12, ale to nepředpokládám že by se něco našlo…?). Pak by taky bylo fajn, kdyby to auto taky zvládlo ujet víc než třeba jen pár km bez nutnosti navštívit servis a když už ho navštívit muset bude, aby nebyly odhadem tak čtyři na světě schopné ho opravit, navíc za cenu na kterou bych si musel vyřizovat hypotéku. Nebo prodat ledviny, rodiče apd. a kdybys to dokázal poprosil bych o tipy dva – jedno auto "ameriku" a jedno "ne-ameriku". Cenově do čtvrt milionu, v případě opravdu skvělého auta max. 10 tis Eur.

Aleš

P.S.:
Až teď jsem si uvědomil jedno upřesnění k mému dotazu – hledám spíš něco staršího, nějaký youngtimer případně i veterán, v žádném případě nic mladšího než z 90.let. Takovým autám už tak nějak nevěřím :)

Když jsem tvou otázku začal číst a zahlédl jsem kombinaci kabriolet a V12, okamžitě mi vytanul na mysli obrázek Jaguaru XJ-S. Bohužel hned následující věta o servisu a hypotékách moje nadšení zchladila, protože dvanáctiválcové XJ-S rozhodně není auto pro slabé povahy. Nicméně když si odpustíme buržoazní počet válců, zůstává nám jeho nástupce – mnohem přitažlivější, rychlejší a lépe jezdící XK8. Ten je navíc, díky tehdejší vládě Fordu nad Jaguarem, i vcelku snesitelně spolehlivý. První ročníky sice postihovaly problémy s vložkami válců z nikasilu, ale auto, které přežilo dodnes, už má buďto nový motor nebo se mu problém zcela vyhnul.

Pokud se však přeci jen děsíš britské techniky a raději bys poctivý kus teutonské oceli, zbývá ti víceméně jediná alternativa – protože BMW ani Audi se nikdy velkými a výkonnými kabriolety nezabývaly (alespoň ne v období, o které máš zájem), je jedinou možností Mercedes. Což nám nedává jinou možnost než třetí generaci kabrioletu SL, tedy slavnou R129 známou jako “žehlička”. Paradoxně je však možné, že provozní náklady R129 budou ve výsledku větší než u aristokratické kočky. Stará SL nejsou zrovna levná a osmiválcový kus do čtvrt milionu rozhodně nebude patřit k těm nejlepším na trhu a servisní náklady nejdražších Mercedesů dokáží být poněkud vražedné. Navíc je otázkou, nakolik toužíš po image pasáka začátku 90. let, která je s R129 neodmystlitelně spojena…

Takže s ohledem na provozní náklady zbývají už jen “ameriky”. I tady však narazíme na zásadní problém – od poloviny 70. do začátku 90. let se v USA téměř žádné kabriolety nevyráběly, nebo jich přinejmenším bylo velmi málo. Americké automobilky se totiž zalekly plánovaného zákazu kabrií bez ochranného oblouku (na který nakonec nedošlo) a zbaběle vyklidily trh. Auta z doby, která nabízí optimální poměr ceny a zajímavosti, tedy právě ze 70. a 80. let, se tak v otevřené verzi téměř nedají najít. Výjimkou je občasná přestavba Cadillaku Eldorado či Buicku Riviera (pár takových se objevilo i u nás), a samozřejmě Mustangy. Jenomže, kdo by chtěl Mustanga, který vypadá jako Escort? 

Naštěstí tu však zůstává ještě jedna varianta – Chevrolet Camaro nebo Pontiac Firebird třetí generace, které na kabriolety přestavovala firma ASC a dodávala je do oficiální dealerské sítě Chevroletu. Výhodou Camara je to, že je jednoduché, díly na něj stojí až směšně malé peníze a ještě navíc je spolehlivé, Zároveň i dobře vypadá – ve třetí generaci se designérům Chevroletu podařilo docela dobře vystihnout tvarosloví italských sporťáků té doby. A relativně vzácné kabriolety určitě nebudou klesat na ceně, ba právě naopak. Nevýhody? Primitivní podvozek, tuhá zadní náprava, volba mezi nezničitelným, ale jen čtyřkvaltovým automatem, nebo hrubým a choulostivým manuálem. Dohromady ale neotřelá a nenáročná hračka, která ti určitě bude dělat spoustu radosti a málo starostí… A navíc tu je alternativa v podobě Camara T-Tops, které sice nabízí podstatně méně nebe nad hlavou, ale je také podstatně levnější.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Daniel Borský
19. června 2015, 18:03
0

Co treba nejaky hezky MB CLK 430?!

reagovat
Sau
20. června 2015, 08:27
0

CLK je už pro ma moc novým autem, chci spíš něco staršího.

ac
aceman
20. června 2015, 13:46
0

Skoda, ze trvas na cabriu, jinak je to zadani jak delany na P928. MB R107 bude asi narocny na udrzbu, prece jenom uz je mu par desitek let. Ja bych asi kouknul po Vette C4, za 10tis € se neco snad sezene.

Vavris Vavrisovic
20. června 2015, 14:15
0

Ano, ano, a navíc je jedna zajímavá na prodej :-) http://auto.bazos.cz/inzerat/48854480/Porsche-928.php

Sau
20. června 2015, 15:34
0

928 je krasna, bohuzel, na kabriu nebo aspon tarze prinajhorsim, trvam. Jo, Vetta C4 je taky jedna z variant.

Pa
Panda
19. června 2015, 18:15
0

Dve veci, ktere mely vyrabet jako kabrio, lec nikdy nespatrily svetlo sveta:( E34 M5 kabrio a E31 kabrio...
http://www.pistonheads.com/pics/news/20899/m5cabrio-L.jpg
http://farm1.staticflickr.com/34/72648901_13d79cc966.jpg

reagovat
Re
Redguy
19. června 2015, 20:16
0

Jag XK8 je nazivo neskutecne nadherna vec, mozna jednou..... :)

reagovat
BobAsh
20. června 2015, 16:15
0

Bohužel mu moc nesluší kabrio, ale kupé je fantastický. Mě osobně se líbí víc než E-type a F-type.

briza
19. června 2015, 21:48
0

SL je jediná možná volba.Stačí se jednou projet a je vymalováno :) A když je ta první jízda rovnou 600,tak je tuplem vymalováno. Založeno na základě skutečné události :D

reagovat
Sau
20. června 2015, 08:29
0

SL je můj prozatimní favorit, akorát teda ne v generaci R129 ale R107.

Sau
20. června 2015, 13:25
0

Narazil sem na tento inzerát, až na tu barvu mně přijde zajímavé http://www.sportovnivozy.cz/64230-pontiac-trans-am-sadska , co vy na to?

reagovat
Ja
James
20. června 2015, 15:35
0

Barva by šla řešit folií, ale jsou to zase nějaké náklady navíc. Naoko to vypadá jako nové, otázka je realita, to se spíš musí vidět i projet. Často to bývá že si jen někdo hrál a ani moc nevěděl co vlastně dělá a výsledek pak bývá tragický. Já osobně bych za tohle auto tolik peněz nedal. Už třeba jen proto, že se tomu začíná cenou přibližovat R129 a ta bude celkovou kvalitou, svezením a prostě vším někde o řád jinde. Na druhou stranu když si třeba ty R129 člověk proleze na Tipcars, zjistí, že nějak podezřele u většiny z nich nekorespondují světla, nárazník atd. s uvedeným rokem výroby, a to na klidu zrovna nepřidá.

Sau
20. června 2015, 15:45
0

R129 to nebude urcite, nelubi sa me po designove strance. Kdyz M-B tak, jedine asi, R107.

BobAsh
20. června 2015, 16:11
0

Firebird se sice cenou může přibližovat R129, ale náklady na opravu, když se něco rozbije, jsou pořád na úrovni Octavie, zatímco R129 je pořád Mercedes a navíc drahej Mercedes, na kterej nebude druhovýroba.

Sau
21. června 2015, 17:45
0

Viděl bych to podobně...

Sau
23. června 2015, 18:00
0

Šestiválec sem měl doteď. A taky řadový :)

Woyta
21. června 2015, 01:52
0

Divim se ze v seznamu neni Corvette. C4 mozna C5 by mohli jit sehnat. A technika to je celkem jednoducha a rozsirena.
http://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Chevrolet-Corvette-C4/vhc:car,pgn:3,pgs:10,srt:price,sro:asc,mke:5600,vcg:cabrio/pg:vipcar/210562049.html

reagovat
Sau
21. června 2015, 16:43
0

Tá vypadá hodně pěkně. Akorát mně tam teda nesedí ten uvedený výkon motoru a rok výroby, v r. 1997 sa C4 už nedělala, ne? Jinak moc pěkná, podle těch fotek teda aspoň.

Aleš
21. června 2015, 17:27
0

Ta vypadá opravdu dobře. A C4 se už v roce 1997 nedělala a výkon taky nesedí(nejspíše upravená). C4 skončila v roce 1996 a měla výkon 330 k viz

5.7 L (350 cu in) L83 V8 1984 205 hp (153 kW) 290 lb·ft (393 N·m)
5.7 L (350 cu in) L98 V8 1985–1986 230 hp (172 kW) 330 lb·ft (447 N·m)
1987–1989 240 hp (179 kW) 345 lb·ft (468 N·m)
1987 (B2K Callaway) 345 hp (257 kW) 465 lb·ft (630 N·m)
1988–1989 (coupes with 3.07 rear) 245 hp (183 kW) 345 lb·ft (468 N·m)
1988–1989 (B2K Callaway) 382 hp (285 kW) 562 lb·ft (762 N·m)
1990–1991 245 hp (183 kW) 345 lb·ft (468 N·m)
1990–1991 (coupes with 3.07 rear) 250 hp (186 kW) 345 lb·ft (468 N·m)
1990–1991 (B2K Callaway) 403 hp (301 kW) 575 lb·ft (780 N·m)
5.7 L (350 cu in) LT5 V8 1990–1992 375 hp (280 kW) 370 lb·ft (502 N·m)
1993–1995 405 hp (302 kW) 385 lb·ft (522 N·m)
5.7 L (350 cu in) LT1 V8 1992 300 hp (224 kW) 330 lb·ft (447 N·m)
1993–1995 300 hp (224 kW) 340 lb·ft (461 N·m)
1996 300 hp (224 kW) 335 lb·ft (454 N·m)
5.7 L (350 cu in) LT4 V8 1996 (with manual transmission) 330 hp (246 kW) 340 lb·ft (461 N·m)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvette_(C4)

Sau
21. června 2015, 17:45
0

No právě, toto sem taky dohledal. Písnu mu a uvidím co odpoví.

BobAsh
21. června 2015, 17:52
0

Výkon napsanej v inzerátu ja naprosto nepodstatná informace, půlka lidí tam prostě napíše co si myslej že je pravda a neobtěžujou se to zkontrolovat. Ostatně, jsou lidi který ani neumí napsat značku svýho auta :)

A "rok výroby" může být ve skutečnosti rok prvního přihlášení v Evropě, nebo i v Americe...

Sau
25. června 2015, 10:06
0

Tak podle toho polaka tam original 300 kW motor opravdu je, s tim rokem 1997 bylo akorat pak registrovane, byrobene pak v r. 1996.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem