načítám data...

Ptejte se: Dostupné legendy?

06. února 2015, 14:25 28 komentářů Vojta Dobeš Ptejte se

K tomu, aby si člověk pořídil výjimečné, téměř legendární auto, nemusí disponovat miliony. Často se dají jedinečné skvosty pořídit za cenu menší, než nejmenší nové auto. Otázkou potom zůstává, který si vybrat...

Zobrazit galerii

Rubrika Ptejte se Vojty bohužel vzala za své spolu s mým oblíbeným českým časopisem britského původu. Všetečné dotazy čtenářů mi ale začaly chybět a tak se stará známá rubrika vrací.

Zdar chlapi,
mám dotaz a prospu o radu. Pořídit Ford Puma Racing či Mazdu RX-8? Nebo mi dáte jiný tip? Není to ale tak jednoduché, například Nissan 350Z je předem vyřazený kvůli nedostatku místa – prostor standardní Pumy, do které se vejdou tři sudy, dvě basy a dva chlapi je základ!

Moje základní požadavky splňují obě zmíněná auta. Po dalších X let budu jezdit pořád jen já, přítelkyně a pes, maximálně v případě nehody i prcek. A nebo dva chlapi s hokejovou výstrojí – u obou vyzkoušeno. Zábavnost a nemasovost jsem si ověřil také, každý typ má ale NĚCO…

U FPR je to pravostranné řízení. Bonusem je naopak raritnost a do budoucna snad i postupný nárůst ceny, vzhledem k postupnému vymírání a limitované sérii. Navíc se mi zdá, že momentálně s cenou zhruba 4-5 tisíc liber dosáhly cenového dna. A konečně je také možné Pumu legálně provozovat na našich silnicích (po výměně světel).

U RXka jsou zase strašákem servisní náklady a hrozba drahé repase motoru, i když mnoho lidí na internetu tvrdí, že to není tak hrozné. Na druhou stranu je to ale zase úplně jiné svezení. Třeba ve Fifth Gear dali RX-8 v testu ojetých sportovních aut přednost před Boxsterem nebo Z4 (které jsou stejně mimo kvůli nedostatku místa).

Nemám u auta potřebu "prasení tuningem" a když, tak jen zlehka, v rámci provozních investic jako brzdy apod.

A teď, Vojto raď! Díky za váš čas i za Autíčkáře, je to super, když to prostě někdo dělá jinak.

A.

Myšlenka pořídit Pumu Racing, stejně jako to auto samotné, je natolik šílená, že mám chuť ti říct, ať si jí prostě koupíš – už jen proto, abychom tě potom mohli přesvědčovat, že chceme svézt. Nejenže to patrně bude velmi dobré auto, ale navíc bys měl pravděpodobně jediný kus ve střední Evropě, se všemi pozitivy s tím spojenými pokud jde o čest a slávu. Jenomže tu jsou i negativa. Třeba ten volant na špatné straně. Nebo fakt, že cokoliv je na Pumě Racing jiné než na obyčejné Pumě, bude docela kříž sehnat.

RX-8 je v tomhle mnohem jistější volbou. Je sice téměř tuctová (v porovnání s Pumou), ale je také mnohem přitažlivější a působivější pro "obyčejné lidi". Jízdně si je netroufám srovnat, ale zadokolkovitost RX-8 určitě přinese své ovoce, i s krouťákpostrádajícím Wankelem. Jenomže je tu také jistota toho, že díly nejen seženeš, ale budeš je shánět velmi často. A spotřeba zvící osmiválce…

Mini Cooper je skvělý, jen možná trochu holčičí

Proto, v duchu naší tradice, zkusím navrhnout alternativu. Jako první nám při redakční poradě přišel na mysl Mini Cooper S první generace. Podobně praktický jako Puma (sudy, basy i chlapi se určitě vejdou), možná dokonce o kus rychlejší, velmi snadno upravitelný tak, aby byl ještě mnohem rychlejší. Nevýhodou může být tuctovost a holčičí image.

Druhá očekávatelná myšlenka je Clio RS počátku minulé generace. Skvělý atmosférický dvoulitr, báječný podvozek, jeden z nejlepších hot hatchů na okresky. Ale také je to pořád Renault Clio, otázkou je, jestli něco takového chceš.

Třetí a nejspíš nejzajímavější myšlenka nás napadla jako poslední. Auto, které je koncepcí podobné Pumě, nejspíš dokone rychlejší, a i když bylo globálně vyráběno v solidních počtech (takže díly jsou relativně dostupné), u nás je to téměř jednorožec. A navíc legenda. Mluvím o Integře Type-R, často vychvalované jako "nejlepší předokolka všech dob". Ve srovnání s Pumou Racing bude podobně schopná, jen méně výjimečná, a oproti RX-8 bude nepochybně mnohem spolehlivější. A v tuhle chvíli je jich na českých inzercích hned několik na prodej!

Máte nějakou otázku, která by si zasloužila zodpovědět? Pište na redakce@autickar.cz!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
jagy
06. února 2015, 15:15
0

Jestli to ma byt daily, zvazil bych i jakou ma auto ochranu karoserie. Integra je sice skvela, ale je tak stara, ze uz bude mit brzo problem s korozi. A nemyslim si, ze motor bude spolehlivejsi a bez budouci generalky levnejsi, nez Wankel. U Wankelu muze byt problem vyssi spotreba a specificke naroky na udrzbu a servis. Pokud se spokoji majitel s FWD, tak nejzajimaveji pusobi Clio RS, pripadne dospelejsi Megane RS.

reagovat
ji
jiri23
06. února 2015, 16:29
0

Co takova s13 200sx? Legenda to je, místem by za pumou taky moc pozůstávat nemela

reagovat
Trinom
08. února 2015, 10:53
0

Jenže najít zachovalou S13ku se začíná blížit sci-fi. Taky to kvete, jen se na to škaredě podíváš, zejména na místech, kde to na první pohled není zrovna vidět (podélníky, zejména v místech, kde je firewall). Pak taky údržba dvoukila není zrovna žádnej med.

Woyta
11. února 2015, 07:55
0

Pokud by to melo byt unikatnejsi, tak bych spise koukal po Toyote Supra. mkIII je jeste krasne hranata a mkIV krasne kulata (a taky pomerne draha). O mkIV se rika, ze vyzaduje pomerne castou peci o motor (po 50 000 km) a ma nesmrtelnou prevodovku.

Jo
Johnyzi
06. února 2015, 16:34
0

FRP by se dala prestavet na levostranne rizeni ale neco by to stalo.. Nejake jsou i v nemecku

reagovat
JLK
06. února 2015, 17:01
0

To radeji original RHD, nez se babrat s prestavnou, dat za to nemale prachy, asi ubrat na cene pri prodeji a k cemu? Kdyz je to legalni i tak.

peca
06. února 2015, 20:28
0

No, ten Mini nevim. Jednim zrovna jezdim (jen Cooperem, bez S) a je to tak pro dva a nakup. Vzadu je misto maximalne pro Meresjeva. Ale jinak je to vyborne auto. Takze, pokud by bylo sleveno z naroku na prostor, je to super volba.

reagovat
BobAsh
06. února 2015, 21:36
0

Dítě se dozadu vejde, a se sklopenejma sedačkama se musí vejít i ty sudy a basy.

peca
07. února 2015, 03:49
0

Asi jo, ale nebude to urcite zadna hitparada.

peca
15. února 2015, 05:07
0

Nacpal jsem do kufru po sklopeni sedacek par veci, becky po ruce nemam, ale asi by se tam nakonec vlezly :-)

BobAsh
15. února 2015, 10:16
0

Cool boty!

Tw
Twinsen
06. února 2015, 21:49
0

Hele, nechci působit moc zaujatě, ale co taková Alfa 147/156 GTA? Požadavky splňuje a raritní bude taky až až. Sice si lze stěžovat, že to není puristická zadokolka, ale na to si začnu stěžovat, až její možnosti dokážu využít na okresce aspoň na 50%.

reagovat
Daniel Borský
06. února 2015, 21:49
0

Pokud jsou aspon elementarni pozadavky na prostor pak je RX8 asi jasna volba i se vsema proti. Pokud bude kvalitne provedena GO motoru, pak bych se toho nebal, navic v CR je par lidi ktery Wankelu fakt rozumi v pripade potreby. Imho je RX8 jizdne zajimavejsi i nez ta Integra (ktera je na predokolku skvela). btw: a co treba Mustang s V8, ten by nestacil?!

reagovat
BobAsh
06. února 2015, 22:03
0

Mustang mě napadl, ale neodvážil jsem se ho nadhodit :) Přeci jen je to trochu tahání válečnýho kladiva do šermířskýho souboje...

Daniel Borský
07. února 2015, 18:22
0

Velmi trefne prirovnani. Ale na serm clovek potrebuje nejake schopnosti, a pokud jimi tak uplne nevladne, muze byt ve vysledku to kladivo pro nej ucinejsi. ;)

BobAsh
07. února 2015, 22:28
0

Naučit se zacházet s válečným kladivem, aniž by si člověk urazil hlavu, je leckdy těžší než se naučit zacházet s kordem... a třeba takovej Mustang na český okresce vyžaduje trošku schopností ;)

Ma
Marcus
10. února 2015, 17:15
0

RX8 je jízdně zajímavější než Integra? A teď tu o Karkulce...

Ad
Adam
09. února 2015, 11:08
0

Nebyla by nejlepší volba 330Ci E46 v M-Packetu? Je to spolehlivý a na rychlost si podle mě stěžovat nebude.

reagovat
Woyta
11. února 2015, 07:52
0

Proc se vsichni tak strasne boji Wankelu? A pritom ta zivotnost je jen o pristupu majitele. Vetsina Wankelu, odchazi protoze majitele s tim jezdi jako s beznym atmosferickym motorem a ignoruji pristup ktery vyzaduje. Za chvili bude spusta lidi nadavat na zivotnost turbomotoru, ktere maji take sve pozadavky. Ale zpet k Wankelu. Hlavni vec kterou motor vyzaduje je casto kontrolovat stav oleje, protoze jim primazava rotor a spaluje ho. Nejezdit kratke trasy a pri kazde jizde motor dostat do cerveneho pole at se predejde usazovani karbonu. A pred chcipnutim motor vytocit, vypnout zapalovani a nechat ho promazat. A samozrejme motor preferuje pri jizde trochu vyssi otacky. Ccca 3000-4000ot. 2000ot narozdil od pistaku moc rad nema. Kdyz se tohle dodrzi, tak je to prijemny spolecnik, ktery zivotnosti nikterak nevybocuje v kategorii sportovnich aut. Zivotnost je obvykle 150 000km. Ale kdyz je majitel blb tak muze udelat papa uz po 30 000km. Kdyz uz zacne vyzadovat peci tak mala GO je cca 30 000kc. Velka GO 80 000 a za 100 000 je novy motor. (Doba dodani 3 dny. Zkuste si shanet motor u Skodovky) Znam ale treba RX7 FD s turbo wankelem ktera ma najeto pres 170 000km a podle mereni tlaku je motor stale v dobre kondici. Spotreba je ta horsi stranka. 12-13l je zhruba norma. Ale charakterem venku nic podobneho nenajdete.

reagovat
JP
12. února 2015, 06:05
0

Možná se všichni tak strašně "bojí" Wankelu právě proto, že si kvůli choulostivosti motoru nechtěj kupovat druhý auto na krátký trasy, nechtěj něco co žere olej po litrech, něco co třeba nenastartuje když např. ve stresu zapomenou vytočit motor před vypnutím a jednoduše celkově něco, u čeho náklady a nároky na provoz hrubě neodpovídaj výkonům (už jen spotřeba odpovídá spíš autu s výkonem minimálně o 100 koní vyšším). Nechápu proč bych měl něco takovýho podstupovat, když můžu mít jiný auto, který tyhle neduhy nemá a k výdrži směšnejch 150tkm nevyžaduje 10x denně otčenáš a 3 stojky před každym nastartovánim.

Nechápej mě špatně, RX7 FD (především) i RX8 jsou pro mě neuvěřitelně přitažlivý auta a obdivuju Mazdu, že se ještě v té době nebála experimentovat s něčím, co by celý Wolfsburský marketingový oddělení instantně poslalo do blázince, ale pokud se na to podívám čistě racionálně, tak je pro mě ten motor v reálnym světě úplně na hovno právě kvůli tomu všemu co jsi popsal a výměnou za to nenabízí nic navíc, snad jen poněkud "motorkovej" zvuk a znouzectnostnej pocit výjimečnosti. Já sám si to nedovedu představit ani jako letní víkendovku, protože i s tou chci jezdit krátký trasy a ne přemejšlet, jestli moje auto zvládne cestu do tesca pro rohlíky (nebo na dovolený výlet k vodě apod.), nebo mam radši jet něčim obyčejnym a srdcovku mít na to, aby stála v garáži.

JP
12. února 2015, 06:15
0

Pokud jde o ten turbomotor, jeho požadavky jsou proti wankelu naprosto nicotné. V praxi jde o citlivé zahřátí a klidnější dojezd dejme tomu posledního kilometru, tedy něco, co normální běloch při smyslech dělá s jakýmkoliv motorem. Wankelovské "tam nepojedeme, nebo se vyseru" je úplně jinej vesmír.

Woyta
12. února 2015, 21:48
0

1l oleje na 1000km je a kontrolovat merku kazde 3 tankovani je strasne moc udrzby ze? 150tis je bezna zivotnost motoru u sportovniho vozu. Zkus treba najit S13 ktera po 150tis nema motor zraly na GO. O Toyotach se rika, ze vydrzi 50tis ostrejsiho zachazeni. Co se tyce zivotnosti tak vrchol zastarale VW techniky jmenem TSI nam nevydrzel ani 30tis km nez se vsechny motory ve firemnich autech potkali. Co se tyce "kurvitek" jako jsou rozvody a podobne tak Wankel tohle nema. Ano spotreba je diky nizke kompresi vyssi. Kolega RX8 pouzival i nejakou dobu jako daily a nestezoval si. A Wankel o zvuku neni. Je to o nezamenitelnem charakteru kdyz se motor kolem 5000ot probudi a zacne tahnout.
Holt neco ja Vtec u Hondaru.

BTW ja se s moji S13 taky pod 13l moc casto nedostanu. :)

Co se tyce turbo motoru, tak to vime my nadsenci. Ale ta masa uzivatelu venku o tom nevi nic. A tak nici turba, ucpava dpf fitry a podobne.

JP
13. února 2015, 03:04
0

Nepíšu že kontrolovat měrku oleje je strašně moc údržby, samozřejmě pokud jde o ten olej, tak to je z těch všech potíží ta úplně nejmenší. S13 je snad jeden z motoricky nejnespolehlivějších Japonců vůbec a když jsem po nich koukal, přišlo mi že v ČR snad neni jedinej normálně fungující kus (samo nemluvim o atmosférách), většinou byl příběh spíš takovej, že to půl roku postávalo někde v garáži s rozebranym motorem, aby to pak 14 dní jezdilo a tak pořád dokola. Jestli máš fungující oturbenou S13 tak upřímně gratuluju, musí s tim bejt sranda:). Pokud člověka co popravil motor od Toyoty po 50tkm posadíš do RX8, tak s ní podle mě nedojede ani do toho tesca pro rohlíky:D

Ač si o VW sám myslim, že je to snad jediná automobilka na světě která dokáže opakovaně pos... dokonce i atmosferickej zážehovej motor (ne že by se jim nikdy žádnej nepoved, to zase ne), tak nechápu proč zmiňuješ zrovna konstrukční vadu rozvodu některých TSI jako nějakej benchmark, celkově mi Tvá argumentace přijde jak kdyby Ti 10 let starej dům začal padat na hlavu a Ty jsi tvrdil že je to vlastně úplně v pořádku, protože v Japonsku byly novostavby který při tsunami popadaly mnohem dřív.

S tvrzením že 150tkm je běžná životnost motoru sportovního vozu kategorie RX-8 prostě nemůžu souhlasit, nemluvě o tom, že když se k běžnýmu motoru budeš chovat s takovou úctou, s jakou vydrží Wankel 150tkm (drtivá většina to zabalí už před 100tkm pokud vim), tak bude ve 150tkm tak možná zajetej. RX-8 neni žádnej závoďák se kterym se jezdí pořád řepa, je to normální pohodlný GTčko se kterym se typickej majitel sem tam sveze pár kilometrů svižněji a jinak s tim jezdí jako s kterymkoliv běžnym autem (jak často se taky dá v dnešním provozu jet jinak...). Když už jsi to začal srovnávat s Nissanem, tak podobně využívaný a celkově podobný auto ze stejný doby je 350Z - nevím o tom, že by byla proslulá tak jako RX-8 tim, že každej druhej bazarovej kus potřebuje generálku motoru, na kterou se i v naší minizemičce dokonce někdo specializuje. Vlastně mám pocit, že RX-8 je jediný auto svý doby o kterym se tohle dá říct...

No
Noname
13. února 2015, 21:13
0

JP: Ano, na to abys vlastnil RX-8mičku mušíš být blázen no a co? Je to každého věc, to auto má prostě duši a tvrď si tu co chceš vždy se najde dost lidí kterým to vyhovuje. A že není RX-8 sporťák? řídil si to někdy? nebo jedna bába povídala? Rekordy to netrha a když si nedáš bacha posere tě v tom kdejaký báwo v dechtu, o tom žádná, jenže po každé rovince přijde zatáčka a v té je to báwo v dehtu v p****. To je ten funfaktor, když chceš hrubý výkon běž jinam. U RX platí chceš výkon zasluž si ho!
btw. ještě mě napadá přirovnání RX k Harley Havidson Všichni vědí, že je to jako motorka celkem "napikaču" hlavně po technické stránce(týden jezdíš 2 týdny spravuješ, American dream zasvědcení vědí) a přesto je to vyhledávaná stylovka.

reagovat
JP
13. února 2015, 23:14
0

To je v pořádku, já nikomu nerozmlouvám aby si koupil co chce. Odpověděl jsem na otázku "proč se všichni tak strašně bojí Wankelu", nic víc v tom nehledej.

Sériová RX-8 neni sporťák, přečti si znova tu větu ve který o tom píšu a třeba pochopíš co tim myslim. Neni to auto který by někdo vozil na plaťáku vyblbnout se na okruh a z toho by vyplývalo to, že ten motor stráví většinu života poblíž omezovače - tak to prostě neni. Je to normální sportovnější GTčko a většina lidí ho tak používá. Čistokrevnej sporťák obecně nemá tolik dveří, tolik sedaček, tolik výbavy a s tím vším související zbytečnou váhu navíc.

JP
14. února 2015, 18:48
0

Dobře, ať je tedy po tvém - s Rx-8 jezdí všichni majitelé nonstop pilu, motor drží v omezovači prakticky od nastartování po chcípnutí a jezdí s tim většinou jen na okruhu, narozdíl třeba od majitelů 350Z, Z4 nebo podobnejch aut, který jsou využívaný úplně rozdílně než Rx-8 (typicky asi na vyjížďky pro vajíčka k tetě na dědinu). To vysvětluje, proč je u 350Z nebo Z4 generálka spíš výjimečná událost o který se toho ani na netu nedá moc najít, zatímco Rx-8 na ně vozej jak na běžícím pásu a když už nějaká vydrží přes 100tkm, tak je to důvod ke zmínce v diskuzi.

Napíšu že Rx-8 je GT (http://en.wikipedia.org/wiki/Grand_tourer) a ne čistokrevnej sporťák a ty mi na to odpovíš, že podobnou výbavu má i Corvette C4 (což je typický GT). O tom co je a neni sporťák je zbytečný se bavit, někdo za něj považuje i Fabii RS TDi a někdo zase neuzná za sporťák nic, co nemá trubkovej rám.

Celkově je to v tuhle chvíli už úplně zbytečná diskuze ujetá někam, kam vůbec ujet neměla, proto je tohle můj poslední příspěvek do tohohle vlákna:)

No
Noname
14. února 2015, 06:55
0

JP: Opět ti položím základní otázku řídil si to auto někdy? A opět s tebou nesouhlasím že RX není sportovní auto. Znám spoustu lidí co RX jezdí na okruh v Brně (Track Day). Koukni po nějakých videách na yotube. "Neni to auto který by někdo vozil na plaťáku vyblbnout se na okruh a z toho by vyplývalo to, že ten motor stráví většinu života poblíž omezovače - tak to prostě neni." Tenhle citát je promiň totální "kravina" a ukazuje jen jedno že si za tím volantem RXky neseděl.Ten motor si libuje v otáčkách u omezovače a světe div se právě tam se nejmíň "sere" Rxkři mají heslo (red line every day keep carbon away) proč asi? No a k tomu čistokrevnému spoťáku co je v dnešní době čistokrevný spoťák jak by si ho definoval? Nemá výbavu(klima elekticke sedačky atd.) tolik sedaček a váhu navíc?- jako sorry ale výbavu tipu klima sedacky v elektrice atd. má i Corvette C4. Zadní sedačky sou u RX defakto nouzovka pro děti ok pro Dospělého na delší trasu vůbec. Jinak k redukci váhy RX-8 ma Hlinikovou kapotu a ty zdni dveře navíc taky.

A jako poslední přikládám par videí známeho jak se seriová RX chová na okruhu jen dodám má najeto 110tisic +/- par tisic a motor má kompres naprosto vcajku(nalítal s tim po okruhu dohromady víc než 10000km).

reagovat
No
Noname
15. února 2015, 18:22
0

To JP(last):
"Dobře, ať je tedy po tvém - s Rx-8 jezdí všichni majitelé nonstop pilu, motor drží v omezovači prakticky od nastartování po chcípnutí a jezdí s tim většinou jen na okruhu". ANO! konečně si to pochopil to je její výhoda i zkáza. (pilu s tím můžeš jet nonstop, pač u wankelova motoru se až u 6ti tís otvírá přídavná sací klapka a začne fungovat 3ti vstřik na komoru. Tudíž opravdu to auto ožívá až u 6ti tisíc u silnější verze točíš do 9000 u slabší 7500 takže pokud máš slabší 192PS tam je jen 3 vstřik u 5ti tisíc tak točíš omezovač defakto furt pokud si chceš užít jízdu!) (Zkáza v tom že pokud nemáš zahřáty "řádně" olej i vodu což je u RX problém pač jaksi inženýři zapomněli dát teplotu oleje!!!:-( tak to parkrát vytočíš za studena nad 6tis. a motor jde do kytek, proto je jich tolik mrtvých s nájezdem do 100tisic) kapi? Evidentně výš o fungování wankelu kulové!!!, 2x sem se tě slušně ptal jestli si to auto řídil ani jednou si mi neodpověděl, což mě utvrdilo v dojmu, že jsi jak "lojza z horní dolní a chlapi v hospodě říkali".

Co se týče 350Z dobře že si to nakousnul. (je o cca 100-300 kilo těžší(- záleží na výbavě) než RX a je to sporťák zajímavé že?)
stačí zabrousit na nejedno nisaňácke fórum kde borci řeší, že motory se nedožijí buď 100tisíc kilometrů nebo mil, ať jedno nebo druhé pořád je to stejně než RX-8 a tímto zcela souhlasím s Woyta kery tvrdí, že sporťák má slabou šanci se dožít 200tisic bez GO. S tím 100% souhlasím.

O BMW Z4 se moc zmiňovat nebudu německé auta moc neznám(nic mě neříkají) vezl sem se v něm toť vše.
Akorát vím, že od roku 2004-2007 v nich používají motory s tloušťkou stěny válce 7mm. (na spolehlivosti moc nepřidá a už sem je viděl prasklé na jiných modelech BMW konkretně se jedná o N52 tuším).

Ano diskuze ujela jen díky tomu, že ty tady plácáš nesmysly o autech ve kterých si v životě neseděl a už vůbec nemáš ponětí jak fungují.
Howgh



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem