načítám data...

Ptejte se: BMW pro začátečníka?

30. prosince 2014, 18:09 46 komentářů Vojta Dobeš Ptejte se

Snad každý z nás chtěl jako své první auto něco silného, rychlého a placatého. Je to ale rozumná volba, nebo je lepší si počkat?

Ptejte se: Ptejte se: BMW pro začátečníka?

Rubrika Ptejte se Vojty bohužel vzala za své spolu s mým oblíbeným českým časopisem britského původu. Všetečné dotazy čtenářů mi ale začaly chybět a tak se stará známá rubrika vrací.

Zdravím, dopředu se omlouvám, jestli píšu na špatný mail, ale nejsem schopný najít "oficiální" mail rubriky ptejte se Vojtů  .

Jako asi každý čtenář tohoto webu, už asi od 3 let, kdy jsem pomalu přecházel z rozpoznávání značek na poznávání konkrétních modelů, každý den projíždím různé inzeráty a vybírám mé první vyvolené. Osmnácté narozeniny se nezadržitelně blíží, a tak pomalu přecházím z vysněných vozů (M3 E46) na ty reálnější. Vzhledem ke své lásce k BMW jsem začínal na 330Ci E46, které mi však pro svých 231 koní bylo rozmluveno. Auto budou ze 100% hradit rodiče, tak mají dost silné slovo . Postupem času a lítých bojů o šestiválec jsem došel k 320Ci E46 (manual). Můj dotaz tedy spočívá v prosbě o schválení daného vozu. Nebráním se však případným alternativám do 130 000,-, u kterých však nemůžu zaručit jejich braní v potaz (jistě pochopíte mou vášeň).
Předem děkuji za odpověď
Adam

BMW E46 kupé je krásné auto, jedno z posledních "ryzích" BMW a budoucí klasika. Celá redakce Autíčkáře se určitě shodne, že to je skvělá volba.

Ale já si přesto netroufnu ti posvětit rozhodnutí pořídit si tuhle věc jako první auto. Mám pro to dva důvody, které si sice na první pohled trochu protiřečí, ale ve výsledku vedou k řešení, které by ti nemuselo být až tolik proti srsti.

Důvod první: Je to moc rychlé auto

Neznám tě jinak než z jednoho e-mailu, takže nevím jaký jsi a jak řídíš. Je možné, že budeš patřit mezi těch pár vzorných kluků, kteří se svým silným autem už v 18 jezdí opatrně, pravidlně ho doma leští a nikdy ho ani neodřou. Statisticky vzato ale jedním z těchto vzácných úkazů nejspíš nebudeš a budeš jako my všichni ostatní, když nám bylo 18.

Budeš zkoušet co ty a tvé auto dovedete. A trojkové BMW, byť dvě generace staré, tě nechá jít dost daleko, než tě poprvé praští přes prsty. Takže ta rána bude bolet.

Se 170 koňmi je mnohem těžší naučit se vnímat motor a správně řadit

Navíc si budeš teprve vytvářet své řidičské návyky. Z autoškoly vyjdeš se schopností jakž-takž sunout auto po silnici, rozhodně ne jako řidič. Sedět od samého začátku v autě, které je výkonnější, než většina toho, co na silnicích potká (což 320Ci se svými 170 k je), zvykneš si, že se spousta problémů dá řešit jednoduchým šlápnutím na plyn. Bude také mnohem těžší naučit se "vnímat" motor, protože dvoulitrovému šestiválci v lehkém autě bude jedno, na který kvalt jedeš do kopce.

A co je nejhorší, budeš si teprve osahávat provoz, učit se odhadovat okraje auta, trefovat se do parkovacích míst a tak déle. Pokud nejsi "talent od Boha", tak tvoje první auto nejspíš dozná přinejmenším parkovacích šrámů a oděrek, odrbaných disků a dalšího "začátečnického lišeje". Nic, co bys přál své "pýše a chloubě", autu, které jsi měl vysněné a které by sis v optimální situaci chtěl nechat na dlouho – nebo možná na pořád, s tím, že se z něj časem stane youngtimer.

Důvod druhý: Je to moc pomalé auto

Že si protiřečím? Tak si protiřečím. Jsem velký, obsáhnu spoustu myšlenek. 

Jednou ze základních automobilových pouček je, že jakékoliv auto se po čase stane příliš pomalým. Na téměř jakýkoliv výkon se dá zvyknout a po nějakém čase začnete mít pocit, že by ho mohlo být víc. A zatímco pro majitele například takového Challengeru Hellcat je to otázka poměrně pokročilého šílenství, pro majitele staršího trojkového BMW v téměř základní motorizaci je to realita, která nastane poměrně brzy.

driftovat s 320ci je nebezpečnější než s 330ci

Existuje sice riziko, že při hledání limitů svých i svého auta změníš svoji 320Ci v banán, a je dost pravděpodobné, že jí přinejmenším přivodíš pár šrámů. Ale s největší pravděpodobností se jí po kratším nebo delším čase naučíš plně ovládat a pak zjistíš, že to vlastně není žádný sporťák, ale spíše takové usedlé, poklidné GT. Pokud nejvíc ze všeho toužíš po M3, téměř určitě tě zlákají pokusy jezdit bokem – a ty zjistíš, že 320Ci je na to příliš slabá. A tím nebezpečná, protože místo pohodlného driftování "přes plyn" se budeš muset snažit auto rozhodit "přes rychlost".

V takovou chvíli vzniká většina šílených a ve výsledku finančně devastujících plánů na swapy motorů. Zjistíš, že máš doma slabou a trošku otlučenou 320Ci, která je ale tvoje první auto, kterého se nechceš vzdát a tudíž začneš raději plánovat, jak do ní dostat motor z 330Ci nebo M3.

Řešení

Moje řešení ti bude na první pohled připadat nepopulární a možná mě budeš mít za starého, nudného dědka (a pokud dbáš rady Johna Lennona, nemusíš mi věřit – 30 už mi je). 

Odlož ještě na chvíli svoje vysněné auto. V prvních letech tvého řízení by dostalo ošklivě zabrat a ani tvému vývoji řidiče by nijak neprospělo. Navíc potom bude mnohem těžší posunout  se někam dál.

řešením je nejdříve "otloukánek" a až potom "leštěnka"

Pořiď si namísto toho na rok nebo dva něco skromnějšího a obyčejnějšího, co se ale dobře řídí. Můj soukromý tip by byla minulá generace Fordu Fiesta se vcelku libovolným motorem (raději ale čtrnáctku, 1,3 je už vážně moc slabá). Koupíš jí za nějakých 50 tisíc v použitelném stavu – lehká otlučenost nevadí, možná právě naopak – a za rok nebo dva jí prodáš jen o málo levněji.

 

S Fiestou se naučíš základy ovládání auta, a zároveň je dost zábavná na to, aby mělo smysl jí občas prohnat po okreskách. Stojí dokonce i za to, abys jí bral třeba na naše okruhové dny. A po nějakém čase, kdy se ti podaří jí nezměnit v hromadu zohýbaného plechu a zároveň dát svým rodičům najevo, že to s řízením myslíš vážně a nechceš BMW jen kvůli tomu, abys mohl machrovat před spolužáky, bude určitě mnohem jednodušší je přesvědčit, že vysoký výkon ničemu nevadí. A místo kompromisní 320Ci vyměnit Fiestu rovnou za hezkou 330Ci, které už navíc bude mnohem méně hrozit optické poškození z rukou nešikovného "zajíce".

A 330Ci už je auto, u kterého můžeš vydržet na věky. Nejsilnější "neemková" trojka bude vždycky zajímavé auto a už nebude důvodem ke stýskání "kdyby to jen byla silnější verze". Kvůli tomu se vyplatí počkat…

Máte nějaký dotaz, který si zaslouží být zodpovězen? Pište na [email protected]!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bu
bucek
30. prosince 2014, 18:47
0

Vyplati se pockat a naucit se,mladejch mrtvol v silnejch autech uz bylo dost.
Navic neni nad ten pocit,kdyz s nejakou lehkou malorazkou stacis mnohem silnejsinu autu. A zjistis,ze uz fakt umis.

reagovat
gj
gjhffdkjhgfdjg
30. prosince 2014, 19:48
0

Bucek: jo, fakt úžasný drtit nějakou vydechlou ludru za silnějším autem který jede na pár milimetrů plynu a myslet si jakej jsem to řidič...a bezpečný !

Řešení ? Rozhodni se sám, pokud seš trouba tak se budeš chovat jako floutek a něco provedeš, sobě/autu/někomu v provozu. Přistupovat k prvnímu aut jako k něčemu co jistojistě podrápu, rozbiju a podobně, to je snad to nejhorší co můžeš dělat...nechápu tyhle rady. Prostě u ježdění mysli hlavou a až si začneš myslet že už umíš jezdit tak začni o to víc přemýšlet. Není ostuda zastavit, počkat, zpomalit...ale myslet si, že se vejdu, trefím, nebo že to stihnu může být malér.

S rozumným přístupem, pokorou a úctou k tak pěknýmu autu a rodičům, OK. Ale pokud máš plnou hlavu toho jak to někde rozbalíš, začneš driftovat se na to vyprdni.

reagovat
bu
bucek
30. prosince 2014, 20:16
0

Maly slabsi auto neznamena vydechla ludra. Treba takovy saxo vts,civic vti,swift gti nebo miata.To jsou malorazky,ktery dokazou vydrtit papirove mnohem silnejsi auto. A clovek se na nich nauci jezdit.

An
Andre
30. prosince 2014, 20:33
0

Jsem zvědav kdo mu doporučí "stodvacítku" aby se naučil startovat se sytičem. :DD

Ne, fiesta je opravdu rozumná volba a pokud to platí rodiče, bral bych ji.
Ještě mě napadl nějaký rozumný slabý kabriolet. Co tak tolik oblíbená MX-5 v 1,6?

reagovat
František Čáslavský
30. prosince 2014, 20:48
0

I když jsem prve BobAshovi odporoval s tím, že 320i není zas takový peklo, tak s Fiestou souhlasím. MX-5 NB by šla za takový peníze taky docela v pohodě pořídit a nebyl by to úplně blbej nápad...

BobAsh
30. prosince 2014, 21:29
0

MX-5 NB 1.6 by samozřejmě bylo super řešení a dokonce se daj koupit už i fakt levný, ale předpokládám, že tazatel chce plnohodnotný každodenní auto. Nicméně taky mě napadlo mu poradit tu.

ev
evlo
31. prosince 2014, 10:56
0

A mate teda odkaz na nejakou za dobre prachy co neni totalni vrak? (protoze pak to neni za dobre prachy ve vysledku ze)

1t
1tom
30. prosince 2014, 21:14
0

" 330Ci E46, které mi však pro svých 231 koní / s čerstvýnm řidičákem/ bylo Adamovi rozmluveno ... to je nadějné :). Díky rodičům a kamaradům ..dík za všechny ty, kteří se po silnicích nepohybují v panceřovaných SUV. Jako jeste starší dědek, souhlas s Vojtou, malé auto s dobrým poměrem výkon/kg... aspon na dva roky :-)?

reagovat
Vavris Vavrisovic
30. prosince 2014, 22:11
0

Jelikože tato otázka způsobila v redakci dosti vášnivou diskuzi a Bobash jako správný diktátor sepsal pouze svoji variantu, přidávám svůj druhý - a zcela odlišný - pohled aspoň zde do komentářů.

BMW 320i E46 mi jako první auto pro někoho, kdo se o auta zajímá, přijde naprosto ideální. Narozdíl od Bobashe si nemyslím, že jeho 170 koní vyřeší vše "pouhým šlápnutím plynu" a odmítám i myšlenku, že by E46 byla nějak zázračně lehká - to už pak můžeme dělat příliš výkonné auto s každičkého dvoulitrového turbodieselu. Naopak, atmosférická šestka je pro naučení se a vnímání motoru a jeho potřeb v pravdě ideální jednotkou.

Že bude BMW svádět k ostré jízdě a greenhorn jej v zápalu mladické testosteronové bouře jednoduše nezvládne? Já vám nějak nevím, Felicii lze nezvládnout naprosto stejně. Vše je o hlavě, pokoře a respektu. Jistě by nebylo rozumné doporučovat pro začátek třeba Toyota MR2 s jejími "tricky-on-limit" jízdními vlastnostmi, ale Adam chce E46, která je bezpečností a předvídatelností zcela vyhovující. Jestli se z ní stane banán nebo přežije pro další generace už tak nějak nezáleží na ní.

Skrze řízení učí vnímat situaci kol. Přesná převodovka a správně poskládané pedály jsou tou nejlepší cestou, jak si osvojit správné řazení.

Zmínku o oděrkách a škrábancích pak vidím jako zcela irelevantní. Někdo odírá a škrábe celý život, jiný vůbec. Tohle je čistěo tázka prostorového vnímání a se samtným řidičákem má pramálo společného. Navíc, E46 je dnes pouhé 15 let staré olítané BMW s veškerými výhodami i nevýhodami z toho plynoucími - dělat z něj youngtimera je velmi, velmi, velmi předčasné.

A bouřlivé slovo na závěr. Koupě Fiesty "na obouchání" a následný přechod na 330i nabízený jakožto "bezpečnější" varianta je tou "bezpečnější" variantou možná v paralelním Bobashově vesmíru. V tom mém nastává prodejem Fiesty a koupí silné zadokolky opět bod 0, kdy je třeba se všechno naučit a s velkou pokorou a respektem přistupovat k auta s odlišnou koncepcí a zcela odlišným chováním v zatáčkách.

Shrnuto. BMW 320i E46 jako první auto zcela doporučuji. Není nijak vesmírně rychlé, za to je komunikativní a přispěje ke správným řidičským návykům. Důležité je držet se hlavou při zemi, nepřeceňovat se a co nejdřív si zajet někam na okruhový den osahat jeho chování a hlavně zdokonalit své schopnosti a reakce. Takže Adama, Fiestu přenech přítelkyni na městské poskakování, já ti E46 plně schvaluji a doporučuji.

reagovat
BobAsh
01. ledna 2015, 22:04
0

Dovolím si zásadně nesouhlasit zejména s předposledním odstavcem. A vlastně i s těmi dvěma předtím.

Přechodem z Fiesty na BMW nenastane žádný "bod nula", protože se za ten rok nebo dva mladík naučí ovládat auto jako takové. Je třeba nezapomínat, že první rok se člověk učí nikoliv trefovat apexy a dávat precizní meziplyny, ale trefit se do zatáčky, rozjet se bez cukání nebo chcípnutí motoru a zvládat běžné dopravní situace bez zmatků.

Potom přijdou ty meziplyny, apexy atd.

A teprve někdy potom začne být rozdíl, jestli člověk sedí v předokolce nebo zadokolce. Ideální je učit se řídit na obojím zároveň, ale rozhodně si nemyslím, že by byl větší problém se "přeučit" ve chvíli, kdy už člověk umí základy ovládání auta, než skočit do silné zadokolky hned na začátku.

st
standa
03. ledna 2015, 23:29
0

Ve svych uvahach ale pocitate s tim, ze takovy Adam v podstate pred autoskolou vubec nikdy neridil a tudiz se svym prvnim vlastnim autem musi se ucit takove banalni veci, jako rozjizdeni bez cukani apod. Ja bych rekl, ze nekdo, kdo zvazuje BMW 320Ci jako prvni auto tak asi az takovy zacatecnik (i presto, ze ridicak teprve dostane) nebude. Treba ja jsem se za volant poprve dostal asi v 6 letech a jeste pred ziskanim ridicaku jsem mel hlavni veci (jako rozjizdeni se na jakemkoliv povrchu, brzdeni (vcetne toho krizoveho), projizdeni zatacek naprosto nacvicene a kdybych si koupil fiestu tak se unudim dosmrti. A takovych lidi neni malo.

PepaSFI
04. ledna 2015, 16:43
0

když někdo prohlásí že dávno před řidičákem měl všechno naprosto nacvičené, vybavuje se mi jedno z přísloví Klubu sportovních aut které praví zhruba něco jako "když si myslíš že to umíš, radši jdi od toho". Bohužel takových lidí není málo.

JLK
04. ledna 2015, 18:58
0

Ja ale nemluvim o nejake extremni jizde, ale o beznych situacich, o kterych pise BobAsh, jako rozjizdeni se, trefovani se do zatacky, razeni bez dlouheho premysleni atd. Kdo nebydli v centru velkomesta a ma v rodine aspon jedno auto, tak se proste za volant casto dostane hodne brzo a k osmnactinam jiz ma takhle "nelegalne" najeto hodne km. Pak jiz jen ziska ridicak a nauci se jizdu v hustsim provozu, coz zas takovy problem neni, pokud ovladate auto tak nejak "automaticky".

ri
riprex
31. prosince 2014, 02:06
0

Před několika lety bylo moje první auto Peugeot 106, který jsem dostal nefunkční od tety. Opravili jsme poškozený kabel a jezdilo to. Ale to bylo tak asi všechno, to auto byla ohavná hromada šrotu a věčně se kazilo, takže šlo nakonec do světa. Jako další auto jsem měl asi půl roku Alfu 156 2.0 Twin Spark. Byl to jeden z prvních ročníků ve výbavě "Flintstones", což byla zásadní výhoda když to nechtělo jet. Byla to celkem popelnice, každou chvíli tomu něco upadlo a navíc to auto mělo spoustu chyb v samotném návrhu a tento konkrétní model je zodpovědný za podstatnou část špatné pověsti Alfy. Nicméně když už to fungovalo, jezdilo se s ní naprosto famózně. Každopádně to začlo být víc k zlosti než k užitku, motor pak začal vydávat zlověstné zvuky a navíc auto bylo rzí už tak odlehčené, že šlo do šrotu. Pak následovalo BMW 120d. Měl jsem ho jednu zimu a byla s ním spousta zábavy na sněhu. I na suchu se s ním jezdilo dobře, ale přišlo mi pak už moc tvrdé a moc chuligánské. Chtěl jsem něco luxusnějšího a pohodlnějšího a vyhlídnul si nádherný zelený Rolls Royce Silver Shadow, nicméně po testovací jízdě a prohlídce jsem znejistěl a řekl si, že ve svých devatenácti ještě nejsem připravený na to, abych jezdil ve starém rádiu, byť slušně vybaveném a na svoji dobu poměrně přetechnizovaném. Nakonec, vzhledem k jakési lásce k Italským vozům a nárokům rodiny na naftovost, kombíkovitost a věk vozu byla vybrána Alfa 159 2.4 JTDm. Na své rozměry to je auto zoufale nepraktické a navíc má otřesnou převodovku. Jinak je ale téměř bezchybné a kvalitně zpracované. Navíc je i bezpečné (bohužel to vím z i vlastní zkušenosti... vlastně jsem v ní boural hned dvakrát, jen ta první byla díky bohu půjčená).
Zkrátka a dobře, člověk prozkouší ledacos a ve výsledku je volba prvního auta většinou náhodná. Vzhledem k tomu, že má jít o první auto, šel bych asi cestou předního náhonu. Ono navíc mladej borec v BMW je takovej vyloženej magnet na policajty a průsery. Proto bych šel cestou jinou a nudnější. Kdy jste kdo naposledy slyšeli nebo četli, že by nevinnou matku s dítětem na přechodu ohrožoval řidič béžového Volva 850 v kombíku? Jasně... je to celkem nudná volba, ale s pětiválcem T5 to pojede víc než obstojně a navíc když už se do cesty něco připlete, tak to dost pravděpodobně raději uhne a když ne, tak mezi předkem auta a posádkou je spousta kvalitního švédského plechu. Navíc když už člověk pojede na nějákou tu pařbu nebo k někomu na chatu, tak se tam naskládá s přehledem s celou partou a když pojede se svojí holkou pod stan, tak ho ani nemusí rozbalovat a v autě se pohodlně vyspí, a když na to příjde...

reagovat
PepaSFI
31. prosince 2014, 09:23
0

ještě je tady jedna věc kterou je potřeba vzít v úvahu. Každá ojetina potřebuje servis. Moc se nevyplácí věřit prodejci že je všeco v pořádku a všecko vyměněný. A zanedbání některých věcí se může šeredně nevyplatit. Nevím jaké konkrétní věci se dělají třeba na tom konkrétním motoru, neznám BMW, jak je to s rozvodama a podobně. Každopádně to bude chtít výměnu oleje, filtrů, nejspíš i chladící kapaliny, k tomu možná brzdy, gumy, kdoví jestli ne i tlumiče, záleží co to má za sebou. Takže koupí to nekončí, auto je bezedná díra na peníze a BMW tady platí za luxus. Jako fajn, rodiče koupí auto ale co dál? Budou stejně ochotně sypat do servisu? Táto vysol dvacet, mám v háji brzdy. Táto gumy, ono je to při tom driftu nějak žere. A tak dále.

reagovat
Ji
Jirka
31. prosince 2014, 09:45
0

Ono je "první auto" a "první zadokolka". Doporučoval bych tyto pojmy neplést a myslím si, že "první auto" by zadokolka být neměla, a už šestihrnek už vůbec ne.

Jak již bylo psáno, s čerstvým řidičákem se člověk na silnicích teprve začíná orientovat, co do dopravních předpisů, tak do toho, co která zatáčka snese. A hned u toho krotit dvoulitr E46? To je podle mě docela zaděláno.

Také si nemyslím, že první auto by mělo být primárně pořízeno na odírání, ale že by mělo být úplně zrádné (což 320Ci do jisté míry určitě je), to už tak mimo být nemusí.

Přesedlat po tom roce, dvou, jak se bude dotyčný cítit, mi připadá jako dobrá rada.

reagovat
ev
evlo
31. prosince 2014, 10:56
0

A mate teda odkaz na nejakou za dobre prachy co neni totalni vrak? (protoze pak to neni za dobre prachy ve vysledku ze)

reagovat
KS
KS
31. prosince 2014, 14:32
0

Je mi 23, takže mé začátky za volantem mám ještě docela dobře v paměti. Souhlasím s Bobashem a Jirkou. Chyby přijdou, to mi věř a k nehodám nedochází zejména díky tomu, že v daných místech není překážka nebo díky řízení vyšší moci. Po mých zkušenostem bych vyhledával auto s nezávislým zavěšením zadní nápravy a určitě disky o velkém průměru = nízkoprofilové pneumatiky. Podvozek musí být (hlavně v začátcích) rychlejší než motor. Určitě nic s turbem, jako každý, budeš tomu nakládat, tak ať se nic nezapeče. Teprv se budeš sžívat s horšími povětrnostními vlivy, takže by to měl být předohrab. Výsledek: nějaká Honda a nebo 1,4/1,6 Fiesta, ta není taky marná. A HLAVNĚ si za "bezpečných" situací vyzkoušej motor, třeba předjet moderní meziměstský autobus (výkony se dnes blíží k 300 koním) s normálním autem o 100 k už není zase tak snadné.

reagovat
Mi
Michal Vychodil
31. prosince 2014, 18:02
0

Já k tomu mám jen jednu věc, s článkem v podstatě souhlasím, jen bych zašel ještě o něco dál.
Fiesta je ´´nové auto´´, pohodlné auto, auto s posilovačem. A to je podle mě špatně pokud si chce co nejrychleji osvojit chování auta.
Moje doporučení by tedy bylo ještě auto primárně bez posilovače, bez elektroniky a s jednoduchými nápravami. Poháněná náprava nehraje až takovou roli ale jestli výhledově chceš zadokolku, kup si zadokolku rovnou a starou... Starší auta jsou kort pro začátečníka o mnoho čitelnější, cítíš v nich všechno a hranice schopností takového auta poznáš o mnoho rychleji a v nižších rychlostech než u auta nového, které ti dovolí jet jak magor aniž by ses uuvnitř cítil v ohrožení - to je podle mě strašně důležitý aspekt. Kdybys chtěl zajít ještě dál, není nic jednoduššího než si na něj obout gumy horší kvality, možná se vám to zdá na hlavu ale s takovým autem dojdeš ke hranicím jeho možností velmi brzo a až v tomto bodě poznáš, že tvé schopnosti jsou na vyšší úrovni než auta, to je ten správný moment jít dál. - Větší výkon, modernější technika.

Počítám s tím, že s tvými možnostmi s nebudeš chtít kupovat zrovna sto let staré Uno, ale ještě si to projdi hlavou. Další z věcí co považuju za důležité je totiž i fakt aby si o to auto neměl strach, koupit si drahé auto, které se budeš bát tlačit k hranicím svých možností jen abys ho náhodou neodřel je hloupost.

Mojím tipem je tedy stará, malá, otlučená krabička a těch 100k si nechat na později :)

reagovat
An
Andre
31. prosince 2014, 18:31
0

Jenže stará, malá a otlučená krabička bez posilovače nebude vůbec bezpečná. Když to do něj pošle někdo v SUV, bude mrtvý.

IMHO málokterý rodič chce pohřbívat své dítě. Na to také musíme myslet. Na silnici nebude jezdit sám.

Ale rada je to dobrá.

BobAsh
31. prosince 2014, 20:19
0

Jak říká Andre. Fiestu jsem radil proto, že při chybě dává slušnou šanci od chyby odejít jen se ztrátou pár desítek tisíc za zničenou plečku. Crash ve třicet let staré nákupní tašce tuhle možno obvykle neskýtá...

Pi
Picklenose
01. ledna 2015, 13:03
0

Taky budu reagovat, bude mi dvacet, řidičák mám tedy necelé dva roky. Autoškolu jsem absolvoval v Peugeotu 206, to auto bylo vlastě úžasné, myslel jsem si jakej jsem řidič... Do doby, než jsem začal jezdit Cherokeem v 2.5 TD. Myslel jsem si, že se zabiju, že je něco špatně. Ale Jeep mě vlastně naučil jezdit mnohem lépe, než ta „moderní“ 206, která vzala vlastně cokoliv. V Jeepu jsem se musel naučit poslouchat motor, nepřetáčet ho, vědět kdy přeřadit, abych pořád nějakým stylem jel. Jedno špatné přeřazení a motor zkrátka nejel, netáhl, ztatil jsem rychlost a nasraně jsem musel podřazovat a znova rozjíždět. No v prvních měsících spotřeba hodně k 15l (táta jezdil v klidu za 9). Navíc v zimě byl Cherokee extrémně přetáčivý, takže jsem se naučil zvládat smyk atd. Takže jsem rád, že jsem se začínal učit na takovém autě, které mě naučilo poslouchat motor, ne sledovat otáčkoměr. A vím, že kdybych ho dostal ve 4.0 I6, nebo jiné podtatně modernější auto, které svým způsobem vezme vše, nenaučil bych se to, co v Jeepu s 2.5TD, to auto mám do teď a nemůžu si ho vynachválit... Takže kdybych se rohodoval, co by byl mé první auto, neměnil bych,myslím, že tohle se musí naučit každý, kdo auto nechce jen pro přesuny z bodu A do budu B.

reagovat
Ja
Jarda
02. ledna 2015, 12:46
0

To samé platí o dodávkách. Učit se řídit například na starém Transitu 2.5D je k nezaplacení. Zrychlení 0-100 za půl minuty člověka naučí myslet u řízení dopředu, náklony karoserie ho spolehlivě odradí od jakýchkoli pokusů o rychlou jízdu, velké rozměry a čitelnost hranaté karoseri naučí parkovat na centimetry a když už třeba v zimě dojde vlivem mizerné trakce ke smyku, stane se tak nejspíše v malé, nesmrtelné rychlosti a díky dlouhému rozvoru pomalu a předvídatelně.
Ale kupovat si Transita jako první auto kvůli tomu že se na něm lze dobře naučit je samozřejmě nesmysl...

Sh
Shackall
02. ledna 2015, 02:50
0

Tak záleží, jestli chce být mladý pán řidičem, nebo pouhým držitelem řidičského oprávnění.

Pokud to druhé, je Fiesta skvělá volba - i když já osobně mám raději Fiat Punto.

Ale pokud chceš bejt řidič, kup si Ladu 2105 nebo 2107. Ta tě - narozdíl od Fiesty nebo Punta - naučí pokoře... A to není nic špatného - s pokorou a úctou ke stroji se dá jet i hodně ostře.

reagovat
PepaSFI
02. ledna 2015, 09:57
0

je hodně takových co tvrdí že jsou řidiči, v praxi by se dalo pochybovat i o tom držení řidičáku. A to platí bohužel pro všecky kategorie, od sebevědomých mlaďochů, po zkušené rozumné pány vyššího věku. Stačí se jen rozhlídnout, kolik řidičů neumí zaparkovat, kolik jich blbě předjíždí, kolik jich nesleduje provoz kolem sebe, kolik jich nezná základní pravidla. Že někdo nepojede zatáčku ideální stopou, bude trošku pomalejší, to je to poslední.
Myslím že sehnat použitelnou Ladu bude menší zázrak apopravdě řečeno, na dnešní poměry už to je trošku extrém podobně jako starý škodovky. Bohužel i Punto 1. generace už se moc nevyskytuje. To byly docela fajn auta, dost zábavný i v nejslaších motorizacích, teda pokud někdo nepokládá za zábavu dálnici ve 180. Ty další generace jsou sice lepší ale už ne tak zábavný, no ale pořád bych to klidně začátečníkovi doporučil. No ale s tím nedostatkem že s tím nebude největší borec ve škole.

BobAsh
02. ledna 2015, 14:51
0

Přikoupit veterána/youngtimera vcelku libovolnýho druhu dle vkusu každého soudruha a používat ho jako víkendovou alternativu k Fiestě je docela dobrej plán a rozhodně to člověka naučí spoustu věcí.

Ale nechat svoje (nebo i cizí) dítě používat jako každodenní dopravní prostředek věc, která nemá pytle, trpaslíky a hvězdičky, na to bych asi neměl koule.

Sh
Shackall
03. ledna 2015, 01:47
0

Bob Ash: Hm, a jak je možný, že naše generace si odkroutila první kilometry ve 120, Žigulech a leckdy i 100 nebo Waranech po silnicích, které jsou +- ve stejném stavu jako dneska (něco se zlepšilo, něco zhoršilo), s +- stejným provozem, mnohý z nás nejdřív řešili audio od Vietnamců a zadní křídlo a pak teprve gumy nebo brzdy, přičemž okolo nás frčely BMW 7 a Nissany Patroly průkopníků českého podnikání a pak Oktávky prvních manažerů, oboje hoooooddněěě nad limit, a žijeme? Nebo jsme každej ty devadesátky prožili nějaký jiný? PS: Moje první a v podstatě i poslední bouračka byla se Stovkou - auto na odpis a žiju...

Vavris Vavrisovic
03. ledna 2015, 11:20
0

Shackall: Pokud bych to řekl morbidně - kdybys je nepřežil, tak tady logicky nemůžeš psát, jak to bylo v pohodě, že? :) A v 90. rozhodně nebyl +- stejný provoz jako teď, za to byla +- trojnásobná úmrtnost a pětinásobná zmrzačenost. Pasivní bezpečnost aut je imho primární důvod, proč se tato čísla zmenšila. A stejně jako Bobash bych do žigulu nebo 120ky své dítě neposadil...

PepaSFI
03. ledna 2015, 11:24
0

já jsem vždycky říkal a trvám na tom, že není žádná taková věc jako bezpečné auto. Jsou jen auta která v určitých situacích dají trošku větší šanci. V jakých situacích a jak velkou šanci, to je otázka na kterou, obávám se, není odpověď. Nevím co je lepší, jestli jezdit v moderním "bezpečném" autě a zvyknout si na pocit bezpečí který může být někdy jen iluzí, nebo jezdit v nějaké podřadné škatuli s plným vědomím možného rizika.

Sh
Shackall
03. ledna 2015, 16:35
0

Vavris: a) Nikde a nikdy neřikám, jak ty 90´byly "v pohodě". Jenom říkám, že se daly přežít, ačkoliv se tak nějak víc "censored" na předpisy a na silnici se potkávaly "Mamuty" s "Hunderty" :-) b) Nezpochybňuji, že úmrtnost klesla (jakkoliv 3x asi ne, to by znamelo, že v 90 zemřelo za volantem průměrně okolo 2.500 až 3.000 lidí ročně) a nové auto s ABS, airbagy a "trpaslíky" je fajn a lze ho jen doporučit. Ale není to nezbytná podmínka přežití na našich silnicích. c) A mimochodem - nechápu tuhle mentalitu naprosto vůbec - taky se totiž může stát, že mladého pána či slečnu auta vůbec neosloví a namísto toho si bude chtít k 18 koupit fungl novou 125 ccm - třeba tuhle: http://www.smoto.cz/motocykly/detail/kymco/quannon/8265053?goFrom=list Snad se shodneme, že oproti ní je Žigul doslova ztělesnění pasivní bezpečnosti.

BobAsh
04. ledna 2015, 02:24
0

Ten pokles je skutečně téměř třikrát, na začátku 90. let to bylo i přes 1400 mrtvých, za loňský rok něco přes 600. A to při současném masivním nárůstu hustoty provozu.

A argument "my jsme to taky přežili" je blbost. Samozřejmě že většina lidí přežije. Naši pradědové taky přežili v době, kdy nebylo očkování proti obrně a záškrtu a kdoví čemu, a někteří z našich pradědů přežili druhou světovou.

Což neznamená, že se nehodí zvýšit šance...

Žigula je fajn si vyzkoušet někde na prázdnejch okreskách, ale jezdit s tím každej den do práce/do školy atd. je prostě zbytečně o tlamu.

Vavris Vavrisovic
04. ledna 2015, 10:29
0

Mám radost, že se s Bobashem shodnu aspoň na něčem....

Shackall: Ano, pokud začneme uvažovat něco dvoustopého, je to nový level a ten žigul bude vážně bezpečnostní král :)

PepaSFI
04. ledna 2015, 17:24
0

taky si někdy říkám jak je možný že žiju. Jako děcka jsme jedli nemytý ovoce, lezli po stromech, stříleli po sobě z luků a praků, na kolech jsme jezdili kolem vesnice v helmách z papíru a hráli si na Baláže a Stašu, pak jsme jezdili na fichtlech co neměli ani pořádný gumy natož tlumiče a místo brzd jen zpomalovače. To samý se dá říct i o autech, ty starý škodovky fakt nebyly nic extra. Dlouhý roky jsem se pohyboval kolem taliánů, děsná parta bláznů co dělali nemožný věci s nemožnýma autama a nic. Né že by si nikdo nenabil hubu, taky jsem škodovku hodil na střechu a jsem si moc dobře vědom jak to mohlo dopadnout. Tak nějak mám pořád pocit že pro samý bezpečí ztrácíme ten tolik potřebný respekt. Já se prostě nechci nabourat a je mi úplně jedno v jakým to bude autě. V každým to může dopadnout moc špatně. Motorkáři říkají že to je prostě výběr. Máš respekt a naučíš se, anebo končíš. A na motorce to platí doslova. V autě máme todleto bezpečí, když to rozsekáš, seš v pohodě. Nejseš.

BobAsh
04. ledna 2015, 18:55
0

PepaSFI: Jenomže ten respekt často získáš až tím, že si tu hubu nabiješ. Já boural jednou a rozhodně to nechci zažít znovu.

Ale díky tomu, že jsem seděl v novým Focusu a ne třeba v Escortu, tak se o tom tady teď můžem bavit. Ve starým autě bych po takový ráně byl mrtvej nebo zkriplenej.

Nemluvě o tom, že i přes veškerej respekt tě může trefit nána v Q7 nebo spěchající manažer v X6.

PepaSFI
05. ledna 2015, 20:04
0

no když si představíš s čím se obvykle mládežníci vrhají do provozu, tak bych to neviděl jako problém. Z bicyklu tě může sestřelit nejen nána v Q7 ale i průvan za rohem. Děcka mají sice něco jako těžko vymahatelnou povinnost mít helmu ale jinak můžou jezdit doslova s holou prdelí a ještě se celý to blbnutí propaguje. Na skůtrech se většinou jezdí v šortkách a sandálech. Ti movitější jezdí možná v Axiamu který se co do bezpečnosti od skůtru liší leda tím že se to při zastavení nesvalí na bok. Celkem vzato to nikomu nevadí. A pak to má sednout do auta a najednou je důležitý jestli to má *** nebo *****?
Stejně mám pocit že to berem za špatný konec. Že ta neměla být o tom že "jsem mladý a neklidný a chtěl bych BMW" ale o tom "jak si v prvním roce za volantem nenabít hubu". Akorát teda musím uznat jedno pozitivum, že netouží po obvyklé modle, po českém redneck car, po oktávce v tédéíčku co je hustě vočipovaná.

BA
BAF
02. ledna 2015, 16:55
0

Řidičák mám chvilku (5 let) a už jsem si něco vyzkoušel. Zatím jsem spokojený se svojí Pumou. Sehnat se dá za pár drobných a nabízí ohromnou porci zábavy. Sice po zaparkování kolemjdoucí pány zklame když nevystoupí prsatá blondýnka, ale co, za tu srandu za volantem to stojí. Nejlepší je, že až to jednou v návalu řidičské vášně pošlu do stromu, stačí dva měsíce šetřit a jezdím dál ;-) Každopádně bych tu spíše souhlasil s BobAshem než s Vavrisem.

reagovat
MiG-21
02. ledna 2015, 17:56
0

Souhlas se všema :) První auto a hned "Bramborák"...to opravdu zavání klasickou pubertální machrovinou a následně černou kronikou. Pro první oťukávání a omyly co nejjednodušší starší auto. Nízkou spotřebu, levný autodíly, přeci jen to ještě platí tatínek s maminkou že.

reagovat
Jo
Johnyzi
02. ledna 2015, 18:51
0

A co takhle ST150?:) Ridicsky jsem prave s fiestou 1.3 zacinal, nasledne moje prvni auto se 125k a nyni 280k. I kdyz si osobne myslim, ze se umim dost krotit a mam moc rad sebe i auta, tak preci jen vyssi vykon te vic svadi k "nerespektovani predpisu" coz muze vyustit v situace, kdy jsou nejake ty zkusenosti potreba a osobne jsem rad, ze jsem svoje ridicske schopnosti postupne piloval na slabsich autech.

reagovat
De
Deenz
02. ledna 2015, 20:50
0

Nemyslím si, že by se měl koukat po autě s velkýma kolama na nízkoprofilech, odhlédneme-li od faktu, že je to zoufale nepohodlné, tak nám stále zbývá otázka toho, jestli tam t kola patří. Pokud dáš na auto 18" kola a jezdíš s tím po českých silnicích, taak jdou do kopru tlumice, loziska, ulozeni napravy. Prostě všechno, co se týká kol se ničí o moc rychleji. proto bych radši kupoval něco na 16" a velký kola si koupil extra, zničit si to můžu sám, ale kupovat to už zničený nemusim.

reagovat
BobAsh
12. ledna 2015, 21:21
0

Na naučení se řídit mi ta 318is přijde dost dobrá. Jen se s tím pokus nikam nepraštit, asi by to bolelo :)

Adam
12. ledna 2015, 20:08
0

Všem děkuju za užitečný rady. Jedna konkrétní 46ka už mi utekla a teď se to tam ničím zajímavým nehemží. Na sportovních vozech se ale objevila krásná E36 318is. http://www.sportovnivozy.cz/62842-bmw-3-318-is#zalozkaFoto Nebyla by to ve finále lepší volba?

reagovat
Vavris Vavrisovic
12. ledna 2015, 20:26
0

Vypadá vážně dobře, ode mě máš posvěcenou E46, takže hezkou E36 určitě taky :)

Adam
12. ledna 2015, 23:04
0

Je to takovej kompromis mezi tebou a Bobashem. :D Řikal sem si že až bude nějakej skill tak bude ta E36 mrštnější při okruhovejch dnech :D
Každopádně díky

Da
Dane
13. ledna 2015, 13:10
0

Auto budou platit ze 100% rodiče :D :D aj .... čerstvý řidičák a silná zadokolka.... klasika

reagovat
Vajtek
29. ledna 2015, 23:14
0

Stejně miluju, když někdo tvrdí, že 320Ci se svými 170 koňmi je "silná" zadokolka. :-D

Adam
17. dubna 2015, 18:35
0

Tak nakonec dopadlo pro 316Ci E36. S teoretickou možností vyměnit auto v následujících letech za něco silnějšího, než za zmiňovanej dvoulitr v E46. Každopádně díky za rady ;)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Suburban Z71 2002
Chevrolet Suburban Z71

2002 rok výroby
285 koní výkon
5 327 ccm objem

Plymouth Prowler  2003
Plymouth Prowler

2003 rok výroby
268 koní výkon
3 500 ccm objem

Ford F150  XLT 1994
Ford F150 XLT

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR 1971
Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR

1971 rok výroby
270 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge Charger 6,4 SRT  2012
Dodge Charger 6,4 SRT

2012 rok výroby
480 koní výkon
6 400 ccm objem