logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Editorial

Proč jsou stará česká auta drahá a budou stále dražší?

Jak se stalo, že ještě nedávno bezcenné Rapidy a eRka najednou stojí i statisíce? Jsou ta auta doopravdy tak dobrá, nebo se tajemství jejich vysoké ceny skrývá jinde?

Když jsme nedávno psali o investičním potenciálu první generace Škody Octavia RS, strhla se pod článkem ostrá diskuse. Část čtenářů souhlasila, že první “eresko” je pro spoustu českých motoristů legendou a nejspíš si tak zachová i do budoucna popularitu a vysoké ceny. Druhá část tvrdila, že jde jen o nesmyslnou bublinu, protože první Octavia nebyla ani ve své sportovní verzi nijak skvělé auto a není tudíž důvod, aby byla drahá. A debata se rychle přenesla i na další staré Škodovky a české veterány obecně.

Ceny starých českých aut totiž rostou. A nerostou jen v případě aerodynamických Tatrovek či původních Felicií, u kterých jsme si na závratné cifry už tak nějak zvykli. To, proč průkopnický aerodynamický vůz, který byl ve své době obdivován po celém světě, stojí miliony, byste nejspíš dokázali vysvětlit i děcku školou povinnému. Proč někdo dá stovky tisíc za starý červený kabriolet s ploutvičkami a nezaměnitelným designem, místo aby si koupil nový Opel Cascada za stejné peníze, asi taky dokáže pochopit kde kdo.

Ale to, proč se auta, která jste ještě před deseti lety dostali málem zadarmo, najednou prodávají za desítky tisíc, to už může být pro leckoho těžko pochopitelné. Přesně to se přitom děje – zkuste si najít použitelného Rapida pod 100 tisíc. Zjistíte, že je to téměř nemožné. A i “stopětku” nebo “stodvacítku” musíte platit skutečnými penězi.

Přitom ti z nás, kteří jsou zahaleni mlhou nostalgie, nebo kteří dokonce někdy v poslední době takové auto řídili, vědí, že Škody řady 742 jsou, upřímně řečeno, naprosto příšerné krámy. V době, kdy západní automobilový průmysl produkoval relativně moderní, komfortní a dobře jezdící vozy jako byla druhá generace Golfu nebo Peugeot 205, vyráběly se v AZNP Mladá Boleslav žalostné relikty šedesátých let, zabalené do očesaného, laciného zpracování let osmdeátých.

Ještě dlouho po Sametové revoluci však tahle auta tvořila základ našeho vozového parku a my si zvykli, že představují nejlevnější cestu k něčemu, co má čtyři kola a volant. Základním kouzlem “stodvacítky” bylo, že svou cenou konkurovala slušnému jízdnímu kolu. Nebo, v pozdějších letech, spíše slušným botám. A Rapid či 110R byly sice o něco dražší, ale nabízely zdání sportovního vozu, který si chudý český motorista obvykle nemohl dovolit.

Dnes ale leckterý “zápaďácký” sportovní vůz z podobné nebo pozdější doby stojí stejné či menší peníze. Za cenu hezkého Rapidu můžete mít krásné BMW či třeba podobně staré (ale nesrovnatelně lepší) Opely Manta či Fordy Capri. Nemluvě o nepřeberné spoustě ostrých hatchbacků a předohnaných kupé. Za cenu Felicie můžete pořídit podobně starý americký kabriolet s opravdovými ploutvemi, osmiválcem, převodovkou která nepřipomíná zahradní traktůrek a dokonce i nějakou výbavou. Octavia Touring Sport z přelomu šedesátých let, která se od té standardní lišila jedním karburátorem a 10 koňmi navíc, přijde na podobnou sumu jako slušný muscle car.

Z racionálního hlediska tak tahle auta samozřejmě nedávají žádný smysl. Jenomže ono to samé, jen v jiné míře, platí o všech klasických vozech. Neexistuje opravdu racionální důvod, proč si pořídit 30 a více let staré auto, tedy snad pokud nejste muzeum. Že fungují jako investice? Samozřejmě – ale to je jen racionální využití neracionální touhy ostatních lidí vlastnit hezké staré věci. Kdyby jí nebylo, nemělo by do starých aut smysl investovat, protože by je nikdo nekupoval.

Ne, tím pravým důvodem pro pořízení automobilového veterána či youngtimeru je nostalgie, ať již vlastní nebo přenesená. Staré auto je skvělý způsob, jak se přenést do jiných časů. Může to být doba vašeho mládí a auto, které jste chtěli jako adolescenti, ale nikdy se vám to nepodařilo (Pamatujete si na scénu z Americké krásy, kdy si Kevin Spacey přiveze domů červeného Firebirda, kterého vždycky chtěl, protože ho měl jeho bratranec? To je ono.). Může to být i auto, které jste skutečně měli – ale k stáru chcete hezčí, zachovalejší exemplář a možná byste rádi tu “nej” verzi, ke které jste se tehdy nedostali. Nebo auto, kterým vás vozili rodiče či prarodiče. Které měl soused. Které jezdilo ve všem oblíbeném filmu či seriálu. Možností je zkrátka spousta.

A tady se už dostáváme k důvodu, proč mohou ceny mnoha produktů socialistického průmyslu růst do výšin, které naprosto neodpovídají jejich technické úrovni. Je to vlastně stejné, jako proč lidé utrácejí obrovské peníze za Tatry 613 na dálkové ovládání nebo šlapací Moskviče. Tahle auta totiž představují kus naší minulosti a kus našich vzpomínek. Mnoho lidí má touhu vlastnit něco exotického a výjimečného, ale spousta jiných dává přednost tomu, na co jsou zvyklí. Tradiční chalupu, kolo Favorit, Kofolu a brambůrky z retro týdne v Lidlu… a k tomu všemu patří Felicie se stahovací střechou, eRko nebo nablýskané embéčko.

My “petrolheadi” často patříme spíše do první skupiny. Dlouze přemýšlíme, jestli bude pro letní projížďky pro radost lepší starý kabriolet od Cadillaku, britský roadster nebo klasický Mercedes. Než si koupíme dostupný starý sporťák, vedeme celé měsíce debaty o přednostech a nevýhodách BMW E30, Fordu Capri nebo Datsunu Z, abychom občas na chvíli odběhli k Alfám nebo japonským podivnostem. Vytváření přehledu o autech jsme věnovali naprosto nepřiměřené množství času a tak si chceme vybrat to nejlepší.

Jenomže spousta lidí takhle neuvažuje. Zeptejte se ve svém okolí, mezi lidmi, kteří mají auta rádi, ale nejsou obsesivní nadšenci. Velká část z nich vám řekne, že by si rádi koupili nějaké to staré auto – a mezi generací dnešních třicátníků až padesátníků to asi nejčastěji bude právě červená Felicia nebo Tatra 603. Jiná auta určitě znají, vídali je ve filmech a četli o nich, ale s těmi českými mají své osobní zkušenosti, vzpomínky a k Lancii či Buicku si zkrátka nevybudují takový vztah.

A je i další skupina, která žene ceny českých aut do nadoblačných výšin. Všichni ti, kteří automobilovému koníčku zcela propadli a u jeho začátku stála například právě Škodovka. Určitě ten typ lidí znáte a možná k němu někteří i patříte. Na začátku své “motoristické kariéry” si náhodou koupíte nějakou věc a pak už u ní a jejich variací zůstanete. Já se málem stal zavilým Fordařem a později “amerikanistou”, ale nakonec se má pozornost roztříštila všemi směry. Jsou ale lidé, kteří si v 18 letech koupili jeden Volkswagen Brouk a dnes jich mají dvacet, včetně Busů, Karmannů a starých Porschí.

U nás je nejčastější takovou skupinou “škodovkář”. A co má takový škodovkář dělat, když se chce vyčlenit z davu? “Standardní” modely nenabízejí mnoho variací – máte Spartak, Octavii, embéčko, stovku, řadu 742 a pak už Favorita. Ani “výjimečných” aut není moc – Felicia, 1000MBX, 110R, Garde, Rapid. Přidejte auta, která mají jen lepší motor nebo výbavu (Octavia Touring Sport, 136GLi), závodní speciály (130RS, 120S, 130LR) a pořád máte jen několik málo typů v pár variacích, to všechno navíc vyrobené v poměrně malých počtech a přeživší v ještě menších.

Přitom ale fakt, že sbíráte Škodovky, nemusí nutně znamenat, že jste chudí. Třeba jste si je původně skutečně vybrali proto, že jste chudí byli – ve dvaceti jste neměli na nic lepšího než staré embéčko a milujete je dodnes. V osmnácti jste si za patnáct stovek koupili první Octavii tak jako já, ale neutekli jste jinam a zůstali u nich. A dnes jste úspěšný pán ve středním věku a chcete si plnit sny.

Je pořád ještě tak divné, že někdo dá za starou Felicii přes půl milionu nebo za jedno z mála vyrobených MBX milion? Mělo by nás překvapovat, že ceny Rapidů letí vzhůru a že za Tatru 87 byste dnes koupili vilu? Nemělo. A stejně tak bychom se do budoucna neměli divit, až se kultovními youngtimery stanou pro nás ne tak docela pochopitelné věci jako je první Octavia RS nebo dokonce naftová Fabia RS. Nostalgie je totiž mocná.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Související články

Komentáře

0 reagovat
Pavel kantor
19. 6. 2017, 16:01

Dobry clanek

0 reagovat
Veteranista
19. 6. 2017, 16:30

Dobrý článek, na sousedním webu z takové ceny dělali nafouknutou senzaci. Není problém udělat kvalitní renovaci obyčejné Jawy 350/354 r.v.1958 za 100 tyček, lidi furt žijí v socialistických cenách....

0 reagovat
Breakthru
19. 6. 2017, 20:16

Rozhodně nejde srovnávat ceny těhle škodováckejch klenotů a zahraničních aut viz. třeba Mustang, ikdyž těch je tu taky už jak sraček....
Smutný je, že českej člověk byl vždycky hrozně vychcanej a blbej zároveň.tadle rovnice platí vždy nadvakrát.
Prodej= buď kupec neví, co chce za kupu sežranýho železa nebo na druhý straně se vyhazujou krásný kousky do šmelcu.
Pak samozřejmě renovace, která drocela často končí tragicky.Vznikaj tak přechromovaní, nepůvodní sádroví ježci, co často ai nemaj původní tvar a prodávaj se za statisíce.To většinou kupuje spousta chytráků, jenž o autech vědí úplný hovno, ale maj veterana a to je te´d v modě.Pak tihle jezdijou na srazy a mezi dvaceti stejnejma kouskama rozdávaj rady a moudra....Nesnáším Škodovkáře a nemám rád škodovky....Mezi veteránistama jich nadpoloviční většina je hroznej povl, každej trošku zasvěcenej ví, že tyhle ceny jsou sprostě vyšroubovaný.Nekvalitně zrenovovaný nebo ve stavu 3 se prodávaj dráž než by byly ve dvojce....

0
rendy
19. 6. 2017, 21:40

Hergot ty jseš nějakej chytrej strejda.nemám rád škodovkáře a škodovky-to je asi tím že ty nemáš ani na jízdní kolo co?máš pravdu českej člověk je vychcanej a ještě blbej.ty si ta druhá varianta.

0
stojs
20. 6. 2017, 07:44

Vždy je to otázka nabídky a poptávky, tento koníček není pro socky. Pokud někdo renovaci z*urví je to jeho stále věc a doby kdy se MNV *ralo do všeho je pryč.

1
Honzax
20. 6. 2017, 08:18

Milý příteli, z tebe mluví buď nějakej mindrák nebo jsi duševně ještě nevyspělý. Ten článek je velice dobře napsaný a vystihuje podstatu toho, proč ceny těchto vozů jdou stále nahoru. Tihle škodovkáři jsou lidé, kteří mají úctu k tomu, co vytvořili naši otcové a dědové a z určité nostalgie a úcty ke kulturnímu dědictví to zachovávají pro příští generace. Jako majitel Octavie, Péráka a BSA bych o tom mohl vyprávět. Opravdoví veteránisté tímto koníčkem žijí, vědí o svých autech každý detail a taky, když někdo renovaci "zmrví", popř. udělá z krásné Felicie hrozného bastarda s jiným motorem, litými koly a předrbaným interiérem, tak věř, že tihle lidé by ho nejraději ukamenovali. Že se v tomto oboru jako ve všech pohybují vychcánci a překupníci, kteří nevědí, co si za použitý ND nebo shnilý vrak říct, to je taky pravda. Ale každý je svobodný člověk, má svůj mozek a dokáže posoudit, jestli ta věc má tuto cenu nebo ne. Vše je otázkou nabídky a poptávky a pokud je cena nesmyslná a nikdo nekoupí, musí jít tak jako tak dolů. Druhá věc je, že když děláš auto nebo motorku a nutně nějaký díl potřebuješ, tak ho prostě koupíš, byť i za nesmyslnou cenu. Tak hlavně opatrně s těmi urážkami, nejdřív řekni, co už jsi zrenovoval do původního stavu ty sám a až pak se máme o čem bavit. Tož tak.

0
ivesm
20. 6. 2017, 10:41

Ano mas pravdu ty ceny vyšroubovaný jsou, ale proč by nas to mělo trápit? Pokud jsou lidé kolem škodovek ochotni za to ty peníze utratit kvůli nějaké nostalgii je to jejich věc. Nedávno jsem zahlídl Skodu 105 za skoro 200 tisíc, za ty peníze si človek koupi cokoli jízdně zajimavého než je řada 742, což byly, podle mě(abych nikoho neurazil), bohužel vraky již z výroby, ale je to pro ně ta nostalgie a jejich peníze tak proč ne? Nam to nikdo ke koupi nevnuceje :)

0 reagovat
Woyta
20. 6. 2017, 13:37

Rapid 136 exportní model jsme koupili za 20k. 20k padlo na náhradní díly a 20k stala barva. Rok se doma skladal. A ted nam za něj nabízeli 150k na ruku. Jdou nahoru strašně rychle. S mojí S13 budu za chvilku taky v plusu.

0
saage
20. 6. 2017, 14:07

Ja mel jako prvni auto Rapida 136 taky exportni model. V serii Alu kola, stresni okno, narazniky v barve kastle, 4 repraky, a sportovni sedacky. Jeste navic el. Okna a pricnej vyfuk. To tam ale dodelal asi predchozi majitel. Jezdil sem s nim asi 5 let.. samozrejme servis to auto nevidelo co byl rok dlouhej.. par lehkych bouracek... a nakonec jsem se ho zbavil za odvoz. bych si ted nafackoval, jak sem byl blbej. :-) Ted kdybych chtel podobny zpatky tak tech 150 je asi minimum, a jetli vubec. Souhlasim s clankem. Tady jde hlavne o sentiment. Za 150 koupis mnohem vyspelejsi a lepsi auto.. Ale kdyz tady prodavaj vzpominky.

1 reagovat
Csaba
20. 6. 2017, 18:04

"Proč jsou stará česká auta drahá a budou stále dražší?"
Převis poptávky nad nabídkou, milý Watsone... :)

1 reagovat
krab
20. 6. 2017, 18:31

Krabův, druhý pohled:
Tenhle editorial je fajn Vojto, hezky sepsaný a chápu co tím chceš sdělit. Můj druhý pohled by ubral jednu věc, a to ten sentiment a nostalgii a přidal jeden důvod, proč si myslím, že jsou ceny klasických Škodovek tak vysoko. Tatru ponechme stranou, ta má svůj zvláštní status a i specifické příznivce a majitele.
Ten důvod je: "Chamtivost českého vyčůránka". Příběh často začíná tak, že někdo, říkejme mu pan Čížek dostal kdysi za flašku rumu rezavou, ale zachranitelnou stodesítku erko. Mechanik (říkejme mu čirou náhodou "Bóďa") jí postupně povyvaří, uvede do funkčního stavu za použití mišmaše různých dílů z regálů Škoda před-favoritové éry a hezky nalakuje. Vyfotí a vystaví jí s krásnou cenovkou 199 tisíc Korun českých. Inzerát pak to uvidí nějaký Vašek a ten opravdu má doma po dědovi pěknou vážně zachovalou origo stodesítku erko a moc s jí nejezdí, ale má jí rád a ví že jednou bude mít hodnotu. Vidí inzerát tady pana Čížka, vlivem internetu a Škoda-fórum apod. navíc zjistí, že někdo jiný už to viděl a prý: „hrůza a za to že chce ten zloděj 199 tisíc?“ A tady náš pan Venca, kterej vážně má pěkný exemplář si řekne: „Heršvec, to už to teda ale má fakt hodnotu, když se bastl prodává za dvěstě kulí!“ Stará do něj vandruje, že by místo starší Feliny mohli místo erka mít doma funglovku Fábii nebo dokonce Oktávku no a tak Venca připne na inzertní servery svoje krásný origo nezbastlený Erko za 399 ... (Hlavně teda aby ho probůh nikdo vážně nechtěl koupit...)
No a takhle to funguje dál a dál, až vidíte aktuálně červené erko na rajveteranu.cz za 599 tisíc kč :-D Fakt tam je. https://www.rajveteranu.cz/18013-skoda-110-r
Na druhou stranu, není důvod, proč by pěkná Š120 LS nestála 50-100 tisíc kč. Proč ne. Není důvod proč by podobný peníze nestála třeba Š110L .. Rapid 136L třeba kolem 150, Vyjímečné zachovalé Garde v zelené vývozní barvě třeba až 200tis kč. To jsou normální ceny. Jsou to vlastně dnes už raritní auta. A nakonec jejich postupný růst koreluje s obecným růstem cen klasických automobilů včetně nově příchozích youngtimerů na trh. A ten proces je intenzivnější od uplynulého roku. Ale to bude mít zase svůj výkyv časem i na druhou stranu a přijde stagnace.
Ale na co já narážím, je ta legrační cenotvorba veteránů u nás. To se vůbec neslučuje s tím, jak se mají správně klasické automobily oceňovat.
V jádru má Vojta pravdu, čím starší a méně těch i technicky nezajímavých Škodovek (teď myslím hlavně výroba po roce 1969) bude, tím budou mít větší hodnotu. Ale hlavně z toho není potřeba dělat humbuk.
Nakonec Felicie již nějakou dobu stagnuje a ty šílené ceny přes půl milionu či třičtvrtě, to jsou vážně spíš jen pokusy. To auto má svojí stabilní hodnotu a ano, někdy před 15 ti lety zaznamenalo prudký růst. Ale Felicie má specifický status v rodině poválečných Škodovek, je velmi známá i v zahraničí a je to fakt nejzajímavější (nezávodní ) poválečná Škoda. Ta si svojí hodnotu zaslouží.
PS: dnes v letadle čtu magazín Týden a co v něm nevidím. Článek o rapidním vzestupu cen autoveteránů východního bloku. A ještě extrémně mizerně sepsaný, respektive klasicky nic neříkající. Zkrátka ve stylu, ať si to rychle přečtě hodně lidí a to je vše. Pěkný počtení o „erku“ najdete tady : http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwjt-fb96MzUAhWLchQKHU-sBQEQFggxMAI&url=http%3A%2F%2Fwww.skoda110r.cz%2Ffile_download.php%3Ffid%3D82&usg=AFQjCNEfa-zVnvQxz7RHwex2kUA-p3-arg (motor-journal)

0
BobAsh
20. 6. 2017, 18:56

"Syndrom českého vyčůránka" je nesmysl, v Americe nebo kdekoliv v západní Evropě je to úplně stejné a taky se najdou idioti, kteří chtějí prodat '68 Plymouth Valiant sedan za $50k, protože je to přece "muscle car". Ale tyhle pokusy si trh vytřídí sám a nemají moc vliv na to, za co si normální lidi prodávají normální auta. A opravdu hezké kusy starých Škodovek opravdu stojí hodně peněz, protože jinak jsou nesehnatelné.

Ony to jsou možná tak trochu dva paralelní trhy - trh s naleštěnými mršinami a trh s opravdovými kvalitními veterány. Moc se to neprolíná, ale cenově nahoru jdou oba.

0
krab
20. 6. 2017, 22:45

Ale jo, to jistě. Vyskytuje se to všude, že občas někdo nemá soudnost. Nicméně, ten český trh se právě dost liší v tom, že zrovna mezi Škodovkami se prodává takovejch exemplářů víc než jinde. To je co jsem chtěl říct.

Druhá věc asi je, jak řikáš ty, že jsou asi poslední dobou na trhu lidi, kteří mají peníze, nemají moc velký přehled o trhu s klasickými auty a jsou impulzivně ochotni nějaké auto "přeplatit".
No, já jsem zvědavej, jestli fakt někdo koupí to erko za 599 :) To fakt mi pak hlava nepobere. Je v inzerci ještě jiné za 399 a vypadá pěkně, i to je šílenost, ale už to zní malinko líp.

Ale jak tu padlo, kde je reálná poptávka, je i nabídka :) Těm Rapidům kolem 150, pokud jsou vážně ve skvělým stavu se nedivim. Já bych si koupil Capri MK3 ale to by byla moje volba. Na druhou stranu Capri za 150 už taky není žádná sranda sehnat v dobrým stavu. No obecně to šlo nahoru, je to zkrátka tak...

0
BigBang
2. 9. 2017, 13:40

Když si vzpomenu za kolik byly Mk3 Capri v DE před takovýma 8-10 lety a kolik jich tam vůbec bylo...

0 reagovat
Simon
21. 6. 2017, 22:13

Budem za toho zlého, ale mne z článku vyplýva záver, že ste potvrdili, že ide o iracionálnu voľbu človeka, ktorý sa nevyzná v autách :D (prípadne radšej o trhu ani nechce mať prehľad lebo by mu hrozilo zistenie že existuje čosi lepšie než Škodovky)

Nič proti, komu takýto druh nostalgie za to stojí tak nech za tie autá vypláca aj zlatými tehlami, ale nemôžete čakať že sa pre anomáliu nájde všeobecné pochopenie ;)

Kedysi sme mali Kadetta E, ako decko som ho mal rád a sú to pekné spomienky, vždy ho rád vidím na starých fotkách. Ale to neznamená, že by som teraz za GSi verziu (aj keď sa mi celkom páči) hoc v akom stave rozbil prasiatko a položil na stôl sumu za ktorú by som mohol mať Integru Type R. Toto uvažovanie asi nikdy nepochopím...

0 reagovat
Calif
22. 2. 2018, 09:49

Krásně napsáno.... A je to prostě tak..

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte