načítám data...

Peugeot Boxer BlueHDi 140 S&S MAN6: Uhněte, tady se pracuje

Dodávkář.cz se vrací i v novém roce. A hned s pořádnou krabicí bez zbytečných serepetiček.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Poslední dobou si nelze nevšimnout trendu, který posouvá vnímání dodávek. Z kategorie, která byla dříve striktně vyhrazena řemeslníkům a pracantům, se díky podivnému nastavení emisních limitů stává ideál rodinného auta a tam, kde dříve hrály prim nelakované nárazníky, gumové podlahy a tvrdé plasty, najdeme dneska často lány kůže, diody ambientního osvětlení a plastové dřevo. Samozřejmě za patřičný příplatek. 

Peugeot Boxer a jeho další deriváty (Opel Movano, Fiat Ducato a Citroen Jumper) kvůli tomu působí v téhle době trochu jako dinosauři. Od jejich uvedení na trh v roce 2006 se na nich, až na jeden veskrze kosmetický facelift, téměř nic nezměnilo. Proč také – tohle auto slouží k práci a převážení věcí. Není to statusový symbol ani hračka pro zbohatlíky, ale spíše kus nářadí. Vždyť kladiva vypadají posledních sto let taky prakticky stejně. 

Zadání je tu zkrátka jasné – co nejvíc odvedené práce za co nejméně nákladů. V testované verzi L3H2 to znamená třináct čtverečních metrů nákladového prostoru velice pravidelných tvarů podložených tuhou nápravou s listovými pery, na něž je zepředu naroubovaný trojúhelník jednoduše zařízené kabiny, pod kterým se nachází poměrně letitý 2,2 litrový dieselový čtyřválec roztáčející přední kola. 

Stačí se vyhoupnout do sedadla řidiče a je jasné, že se tu za posledních sedmnáct let změnily jen některé drobné detaily. Konkrétně je to stojánek na tablet nebo notýsek uprostřed palubní desky, trochu jiná grafika přístrojovky a asi nejviditelnější je rádio s barevným displejem. Úmyslně nepíšu infotainment, protože to je opravdu jen rádio, které není se samotným autem nijak propojeno. Dokonce neumí zobrazit ani informace z palubního počítače – ty si musíte najít na černooranžovém displeji mezi budíky. 

Zapomenout můžete i na různé asistenty a pomocníky. Překvapil mě tu jen klasický tempomat, jinak jsem se ale musel obejít i bez parkovacích senzorů (které bych přeci jen občas ocenil). Různá držení v pruzích, nouzová brždění a další modernosti mi tu ale nijak nescházely a dokonce systém Start/stop, ač je tu přítomný, zasahuje skutečně sporadicky. Za testovací týden a ujetých tisíc sto kilometrů mi vypnul auto přesně jednou. 

V plátěném křesílku na hromadě molitanu s naplocho posazeným volantem nad koleny se zkrátka cestuje tak nějak klasicky. Trochu pomaleji, než jsem zvyklý, s rozvahou. Oproti osobáku se tu při řízení nehýbou jen předloktí a lýtka, ale celé tělo řidiče. V městském provozu je občas potřeba se vyklonit, dlouhý chod spojky potřebuje celou nohu až ke stehnu, točení velkým volantem zaměstná celé paže.

Takhle napsané to trochu zní jako galeje, ale ve skutečnosti je to spíš takové poklidné kolíbání se na křesílku za doprovodu dieselového chrochtání. Odhlučněním se tu šetřilo, takže oceníte skutečnost, že rádio hraje sice ne moc kvalitně, ale opravdu nahlas. Projev sto tří kilowattového přeplňovaného naftového čtyřválce je – víte, často píšeme o věcech, že jsou příjemně starosvětské, a ne vždy je to pravda, ale sem to opravdu patří – skutečně ze staré školy. Řinčí, má ukázkovou turbodíru, nad čtyřmi tisíci mu dojde dech a nemá rád nešetrnou práci s plynovým pedálem. Když s ním ale najdete společnou řeč, odmění se příjemně nízkou spotřebou – i s třemi paletami tvárnic na palubě si vzal Boxer při dálniční sto třicítce pod deset litrů.

Prostor pro náklad není v základu vybaven téměř žádným obložením, což zas tak nevadí, ale ani podlahou, což už je trochu škoda. Lakovaný plech se totiž poškrábe skutečně snadno, stačí pár malých kamínků zaseklých v botách nebo nečistoty na spodku převážených palet. Obešel bych se tu asi i bez okénka, které vede do kabiny a přišlo mi poněkud zbytečné. Za jízdy je totiž v nákladním prostoru vždy zhasnuto a nejsou tu ani prosklená zadní vrata, skrze které by šlo zrcátkem koukat ven. Drtivou většinu času je v něm prostě jen tma a jde z něj zima a hluk.

Skutečné trumfy začně Boxer tahat z rukávu až ve chvíli, kdy ho naskládáte po střechu zbožím. Zadní listová pera si sednou na dorazy, čímž se celé auto pocitově uklidní a přestane poskakovat. Rozvážný diesel ukáže, že díky pořádné porci krouťáku rozjede přeložené auto s klidem i do prudkého kopce a pravidelné tvary karoserie usnadňují manévrování v úzkých zadních uličkách u nakladacích ramp.

Čím rychleji se za volantem Boxeru smíříte s tím, že tohle auto nevzniklo primárně pro vás, ale pro věci, které leží někde za vaším opěradlem, tím dříve vám dojde, jak geniální dodávka to vlastně je. Maximálně utilitární přepravník na věci, který jen (zatím) musí někdo řídit. Ve chvíli, kdy akceptujete skutečnost, že tentokrát jste vy služebníkem auta a ne opačně, jak tomu často bývá, začne to celé dávat smysl a jízda se stane když ne přímo zábavnou, tak alespoň uspokojivou. Pocit dobře vykonané práce po tom, co dorazíte do cíle, je tu rozhodně zasloužený.

Verdikt

Tady se na displeje, koberečky a asistenty nehraje. Působily by tu jako pěst na oko a snad až komicky. Jako zedník omítající stěnu v obleku na míru, jestli mi rozumíte. Vybroušené jízdní vlastnosti a konejšivý komfort si řešte ve svém volnu, tady se zkrátka pracuje. Pokud patříte mezi nás pár podivínů, které to i přes diskomfort baví, gratuluji. Boxer a jeho deriváty jsou zkrátka, možná ještě společně s Ivecem Daily, vrcholem potravního řetězce utilitární přepravy pro všechny, kdo disponují pouze “béčkovým” řidičákem. Účelem tohoto auta je přepravovat věci z místa na místo. Levně, efektivně a funkčně. A dělá to výborně a s grácií sobě vlastní. Mám to auto moc rád. 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2179 cm3 
Maximální výkon: 140 k (103 kW) 
Maximální točivý moment: 340 Nm
Převodovka: šestistupňová manuální
Objem nádrže: 90 l
Maximální rychlost: 160 km/h
Kombinovaná spotřeba udávaná/v testu [l/100 km]: 9,1/9,4
Užitečná hmotnost: 1250 Kg 
Objem nákladového prostoru: 13 m 3 
Základní cena: 967 900,- Kč 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
26. ledna 2023, 22:25
-1

No vida, 2,2 HDi. Jak pekne by se vyjimal treba v te "chaluparske" Astre Caravan ob dva clanky nize...

reagovat
Jakub Pospíšil
26. ledna 2023, 22:34
1

Chápu tu poznámku, ale zrovna tenhle rurální diesel by tam schytal tak akorát hate.

Kuře
27. ledna 2023, 21:23
2

Pokusil sem se sám pro sebe vyslovit nahlas slovo rurální...
No ještě že mě nikdo neslyšel;)))

Jakub Pospíšil
27. ledna 2023, 21:42
0

A teď "Karel Schwarzenberg podporuje realizaci radaru v Brdech".

af
afro-r1
28. ledna 2023, 21:10
0

Zkus to popsat blize. TDI 103kW s manualnim sestikvaltem byl v Oktavce dlouha leta milacek publika.
Neni ta "hrubost" motoru spis absence tliumeni a izolaci v nakladni dodavce?

Jakub Pospíšil
28. ledna 2023, 21:32
0

Ne, je naladěný na krouťák a tah, ne na rychlost. Nechce se mu do otáček, nahoře je chcíplý. Minimálně by se musel nějak přeladit.

Ha
Habakukk
27. ledna 2023, 23:14
2

Hrozný kam se cena obyčejné plechové dodávky dostala. No co zaplatíme to všichni v sazbách firem.

reagovat
beastar
28. ledna 2023, 09:42
0

A já naposledy platil stěhovací firmě. Přitom stačí pobrat novinářský Boxer sepsat rychle test. A máš to zadarmo. To auto je roky pořád stejný. Dají se jiný světla, rádio a pár detailů a van za milión jede.

reagovat
Jakub Pospíšil
28. ledna 2023, 10:48
0

Je to tak. Na druhou stranu proč ne. Ocení česká pošta a další zákazníci lepší grafiku světel a cool trendy designové křivky co vypadají parádně na instáči? Nemyslím si.

beastar
28. ledna 2023, 12:24
0

To máš pravdu. Zákazníci jsou určitě rádi. V tomhle segmentu ani příchod věcí jako pokročilý asistenti moc nemá vliv. Auta se vezmou v základu. Zejména verze furgon. Přesně pošta, courier, stavební firmy. Tam vážně na inovace není nikdo zvědavý. Naopak líbí se mi jak v detailu důsledně dodrželi některé podobnosti. A motorizace to jen podtrhuje. Největší změnou je tedy nová barva v odstínu sdkfz 222.

Deenz
30. ledna 2023, 13:12
1

Chápu to nadšení z plechové dodávky, ano pošta je skutečně koupí, protože kapacita je velká a stojí málo. Co je na té trestné lavici a celkovém nepohodlí té dodávky horší, že to kupují firmy jejichž řidiči v tom tráví celé dny na dlouhých štrekách po Evropě. Sám jsem s tím najel tisíce kilometrů, to auto unavuje, ničí záda a bolí v tom hlava. Dokud to není pořádně naložený, tak to skáče. Na druhou stranu jako pracant pro zedníky je to vážně super, je to jednoduchý jak kolo, spolehlivost je solidní a ceny dílů směšné.
Nicméně srovnání s konkurencí to auto nesnáší dobře, prakticky cokoliv jiného je lepší auto, prodává však hlavně cena.

reagovat
Jakub Pospíšil
31. ledna 2023, 11:25
0

Pokud to někdo takhle v základu používá na mezistátní cesty, je to na pováženou. Tohle je typická dodávka "kolem komína". Dobře, dejme tomu něco jako Praha-Brno se s tím asi jezdit dá, ale celý den bych v tom fakt trávit nechtěl. Na to jsou Sprintery s křeslem na měchu a podobně.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem

Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro 3,8 V6 2003
Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro 3,8 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
3 791 ccm objem