S novým rokem se objevilo na českých internetech několik zmínek o tom, že už i ocucaný Favorit – moderní a kulatá Škoda Felicia – dosáhne na veteránské značky. Někteří si vzpomněli i na to, že před padesáti lety se světu představila Vignalem vysochaná Tatra 613. Ale je tu i spousta dalších vozů, na které by byla škoda jen tak zapomenout. Pár jsem jich tedy vybral, nebojte se ale přijít případně i s vlastními nápady v diskuzi.
Století starci
Začneme od nejstarších. Rovné století letos oslaví hned dva legendární vozy. Tím prvním je Alfa Romeo P2. Závoďák s dvoulitrovým osmiválcem produkujícím 140 koní, který se honosí čtrnácti slavnými vítězstvími v evropských velkých cenách. Za jejím volantem triumfovali takoví velikátni, jako Antonio Ascari, nebo Gastone Brilli-Peri. V současné době přežívají z původní serie pouhé dva kusy, oba si ale můžete prohlédnout naživo. Jeden v Automuzeu v Turíně a druhý v muzeu Alfy v Arese.
Zmínku si zaslouží i automobil z opačného konce spektra. Renault NN (později známý též jako 6CV snadno poznáte podle “kachního zobáku” na přídi. Základem mu stál v té době už přeci jen zastaralý model MT, oproti němu ale dostal použitelnější rozvor, nebo třeba, považte ten luxus, brzdy na přední nápravě. Později dokonce rozmazloval své pasažéry i zadním diferenciálem. Se svými sedmnácti koňmi sice nešlo o trhače asfaltu, za tři roky výroby si ale našel přes 150 tisíc zákazníků a dalo by se říci, že šlo o jednoho z průkopníků vozů střední třídy.
Osmdesátiletých je málo
Osmdesátku letos mnoho aut neslaví. Přirozeně – rok 1944 nebyl zrovna doba, kdy by se výrobci předháněli v tom, jakými modely si budou předcházet koupěchtivé zákazníky. Přesto tu ale jedno důležité výročí máme. Právě v roce 1944 totiž vyjel první Jeep CJ (zkratka znamená Civilian Jeep) – civilní verze vojenského Jeepu od Willis-Overland. Samotný Willis MB se sice tou dobou vyráběl už třetí rok, ale jeho civilní prodej byl z pochopitelných důvodů zakázán. CJ začal vznikat proto, že američané již počítali s blížícím se koncem války a ministerstvo zemědělství tehdy projevilo zájem o to prodávat jednoduchý spolehlivý teréňák zemědělcům. Dodnes nevíme, kolik verzí CJ-1 vlastně vzniklo, nedochoval se ani jeden exemplář, ale právě před osmdesáti lety začal příběh, který pokračuje s Wranglerem až dodnes.
Padesát let etalonu
Půl století slaví naopak celá řada legend. Například Volkswagen Golf, vůz, který na dlouhé roky definoval svoji vlastní třídu a dodnes platí za univerzální benchmark “takového normálního auta”. Konec konců i Jeremy Clarkson o něm prohlásil, že je to jediné auto, které kdy budete potřebovat. Když se podívám na jeho jednoduché tvary a křivky, půl století bych mu rozhodně netipoval. Jasně, je možná trochu německy nudný, ale titul etalonu si zaslouží právem.
Ve stejném roce spatřil světlo světa i další velice hranatý vůz. Lamborghini Countach přišlo jako blesk z čistého nebe a definovalo kategorii supersportů. Já vím, že občas se to přisuzuje už Miuře, ale právě Countach byl tak strašně zbytečně šokující, drzý a okázale pohrdající všemi konvencemi, že z jeho odkazu těží většina supersportovních aut dodnes. Je to skutečné umělecké dílo na kolech.
Čerství veteráni
A kdo že letos dosáhne na značky s “véčkem”? O Felicii jste to už určitě četli jinde a přiznejme si, že až na skutečnost, že jsme v ní někdy seděli asi všichni, na ní není nic zajímavého. Mě mnohem více překvapilo, že slaví i jedno z prvních dnes tak populárních kompaktních SUV. RAVka od Toyoty od své premiéry značně narostla, recept si ale drží stejný a s větším či menším úspěchem ho od ní okopírovali snad všichni ostatní výrobci automobilů.
Překvapilo mě také, že třetí dekádu završily i první exempláře Eurovanu – Citroën Evasion, Fiat Ulysse, Lancia Zeta a Peugeot 806 se vezly na vlně popularity praktických rodinných MPV, kterou o dekádu a kus dříve rozpoutal první Espace. A narozdíl od RAVky tu nemůžu psát o tom, že by snad některý z těchto modelů vydržel dodnes. Ačkoli se Eurovany dočkaly i druhé “kulaté” generace, nad evropskými MPV se už definitivně zavřela voda a dnes podobný vůz na starém kontinentu nevyrábí vůbec nikdo.
“Nebezpečné” ojetiny
“Do dvacetiletého auta bych děti už neposadil, to už je hrozně staré a nebezpečné.” Tak určitě. Tohle platilo možná v roce 2008, kdy byla dvacet let stará i “stodvacítka”, ale letos? Narozeniny oslaví třeba první generace “jedničky” od BMW značená E87. Malý zadohnaný hatchback sice působí z některých pohledů trochu disproporčně, ale i dnes má svoje kouzlo. Zvlášť v některé z šestiválcových verzích, které člověka skoro nutí, při pohledu na dnešní malá předohnaná BMW s tříválcem, přemýšlet nad tím, zda nebylo tenkrát tak nějak líp.
Dobré zprávy před dvaceti lety přišly i od Porsche, které se s modelem 911 (997) vrátilo k tradičním kulatým předním světlům namísto rozkydlých volských ok a jeho šest válců proti sobě bijících za zadní nápravou tohoto glorifikovaného brouka zas jednou udělalo velkou radost všem motoristickým nadšencům. Že by díky pokročilému stáří ojetá Porsche 997 nějak zvlášť zlevnila to ale příliš nevypadá. Narozdíl od starší 996 si díky povedenějšímu zevnějšku a skutečnosti, že si nenesou punc “prvního vodního” modelu cenu drží nepříjemně dobře a tak nad nimi redakční kolega Marek zatím jen tiše slintá a nadává, že je nemůže vyměnit kus za kus za svoji S2000.
Deset let s baterkami
První kulatiny si letos odbude i několik elektrických (nebo alespoň částečně elektrifikovaných) vozů. Futuristickému BMW i8 bych dekádu rozhodně netipoval. Když se poprvé objevily zprávy o tom, že sportovní bavorák dostane tři válce a pár baterií, zaplály minimálně v internetových diskuzích pomyslné pochodně a objevily se nabroušené vidle. Jenže nakonec to celé dopadlo dobře a jízda v i8 byla skvělá. Na svezení s testovacím Roadsterem dodnes vzpomínám velice rád. To auto má stylu na rozdávání, vypadá jako kulisa ze sci-fi filmu a v neposlední řadě i famózně jezdí. Škoda, že se nedočkalo nástupce.
Deset let si letos odkroutila i Kia Soul EV. A než se uzíváte nudou, zkusím se vysvětlit, proč jsem ji do výběru zařadil. Šlo totiž o jeden z prvních elektromobilů, co fungovaly prostě jako auto a nestál víc než lehce přes milion. Soul nevypadá, narozdíl od tehdejší konkurence, nijak extravagantně, nedělal divné zvuky, ale také nezačínal spontánně hořet a dokonce měl i použitelný dojezd mezi 100 a 200 kilometry. Vlastně, podívám-li se třeba na elektrický Opel Corsa, nebo Mazdu MX-30, mám pocit, že jsme se za tu poslední dekádu nijak zvlášť neposunuli.
Závěrem tak doufejme, že za dalších deset let budeme pozorovat zajímavější změny. Co myslíte, kam se posuneme? Budeme dnešní auta vnímat jako “ta z dobrých dob”, nebo nebudeme chápat, jak obrovský technologický pokrok jsme zažili? Nebojte se zasnít v diskuzi, třeba ji za deset let vytáhneme a pěkně se nad ní pobavíme.
StreetPro
04. 1. 2024, 09:38 4 reagovatPro mě je takovým zajímavým starým autem e36, které definovalo novou éru Bmw - dlouhý rozvor (2700 mm bylo dlouhá léta v dané třídě sci-fi), sofistikované motory (výkon v. spotřeba, spolehlivost), komfortní a/přesto sportovní podvozek, moderní linie, vnitřní prostor, TDs (v té době bylo 143 PS u nafty mokrý sen)... M modely s S50B30 a B32 (přes 100 PS na litr) jsou již ikonou s rostoucí cenou a každodenní použitelností.
Autíčkový Jelen
11. 1. 2024, 21:29 0Jakožto majitele E36 mě toto samozřejmě potěšilo :) Souhlasím s tím, že to auto byl velký skok po E30 a definovalo novou éru na mnoha frontách. Sám jsem i někdy překvapen jak je to auto pocitově stále vcelku moderní, na to že se začalo prodávat už téměř před 34 lety a ta moje je prakticky ve stavu pelech.
Na druhou stranu, podle mě je nejlepším průsečíkem E46, tam už je snad vše na úrovni doopravdy moderního auta a zároveň je to ještě prosté mnoha komplikací. Přece jenom v té E36 trochu chybí OBD2 a ta bezpečnost není nejslavnější. Nicméně ale mám E36 osobně radši.
Martin Mlčoch
04. 1. 2024, 18:30 3 reagovatLetos je to 40 let od zahajeni vyroby nejprodavanejsiho Saabu historie. Modelu 9000
Chystaji se pekne akce v Dansku a v domovine ve Svedsku.
afro-r1
05. 1. 2024, 10:11 0 reagovatKdyz vidim na fotce tu E87, az me zamrazi, jak rychle ten cas rychle utekl. Vzdyt jsme ji kreslili nedavno...
Welwin
05. 1. 2024, 11:31 8 reagovatNo a Fiat Coupe, dilo Bangla a Pininfariny , stale krasne tvary uz 30 let.
jerry
07. 1. 2024, 09:48 0 reagovat17.4.1964 představil Ford první verzi Mustanga. A legenda žije dodnes. Nádhera.
Frankie
07. 1. 2024, 11:20 0To představení, kterého se účastnila legenda Carroll Shelby a zkitizoval jej jako těžký tlustý vůz Ken Miles, bylo kresne zpracováno ve filmu Le Mans 66
jerry
07. 1. 2024, 15:11 1To je perfektní film.
Spooker
07. 1. 2024, 15:31 0 reagovatOldsmobile Aurora ma letos 30 let a ten design zestarl tak pekne, ze by ji mohli zacit znova vyrabet jako dalsi generaci TMS... :))