reklama
načítám data...

Opel Corsa OPC | Autíčkářova garáž

Do redakční garáže se nastěhoval deset let starý hot hatch segmentu B. Co zatím ukázal a co od něho očekáváme?

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž: Opel Corsa OPC | Autíčkářova garáž

„Já bych si nikdy nekoupil auto starší, než deset let“, vytanula mi na mysli hláška jednoho automechanika, který mi dělal v hlubokém pravěku poradce při nákupu prvního auta a nad Renaultem Clio 1.8 16V, jemuž tehdy technický průkaz připisoval věk 14 let, se jen nesouhlasně poškleboval. Proč o tom mluvím? Do Autíčkářovy garáže zaparkoval Opel Corsa OPC. Tomu bude deset let až příští rok a stal se tak jednoznačně nejmladším autem, které jsem kdy vlastnil. A tedy i prvním vehiklem, kterým jsem po 11 letech naplnil dobrou radu onoho dobrého muže, na kterou jsem si za celou dobu ani jednou nevzpomněl. Proč právě Corsa? Jako obvykle mě k ní nedovedlo nic jiného, než kombinace automobilového děvkařství a dobré nabídky. Tenhle konkrétní černý hot hatch mi v inzerci nějak padl do oka a vzhledem k nastávající zimě a potřebě každodenní mobility jsou jeho relativní mládí a rezuvzdornost velmi vítané vlastnosti. Srdce sice volalo po nějaké zadohnané a stylovější věci (co kdyby náhodou potřetí během uplynulých pěti zim napadl sníh a dalo se driftovat? ), ale Corsa nakonec zřejmě poslouží rozumněji.

Corsár generace D byl představen v roce 2006 a jeho ostrá varianta OPC přišla v zápětí, o rok později. Zkratka OPC tehdy byla použita v souvislosti s oplím supermini poprvé. Ostré Opely vždy nesly na zádi písmena GSI a také čtvrtá generace Corsy se ve specifikaci GSI vyráběla – už však nešlo o vrcholnou variantu, ale jakýsi warm hatch. Roli alfa predátora převzalo právě OPC, což je zkratka pro Opel Performance Center a russelsheimská automobilka ji začala používat v novém miléniu.

Corsa OPC dostala pod kapotu přeplňovanou šestnáctistovku Z16LER s nepřímým vstřikem a výkonem 191 koní, přepracovaný podvozek, jež jí o 15 mm přiblížil silnici, silnější stabilizátory, brzdy a docela výrazný bodykit se spoustou falešných sobů, průduchů a difuzorů. Malý Opel s velkým srdcem tedy není žádný beránek v rouše vlka, nýbrž své postavení dává viditelně najevo… Na první pohled to celé nevypadá zle, ale čím déle auto mám, tím méně se mi líbí. Vlastně spíš nelíbí… Moc masy nad koly, moc tvarů futuristické ledničky.

reklama

První dojmy

S Corsou jsme spolu zatím nakroutili jen pár stovek kilometrů a vzhledem ke stavu pneumatik a kol, na kterých jsem ji koupil, se jednalo o cestování ve spíše klidném tempu. Nakopnutý zadní disk, menší boule na pravé přední pneumatice a nehezký zásek na levé zadní je trojkombinace, kterou člověk se zdravým rozumem nebude pokoušet a raději pokorně počká, než dorazí nová kola. Už teď ale mohu říct, že Corsa OPC má jednu vlastnost, kterou je na poměry třídy hot hatchů výjimečná – výbornou pozici za volantem. Skořepiny od Recara jsou stejné, jaké je možné nalézt například v Cliu RS třetí generace. Zde jsou však ukotveny o řádný kus níže, takže se ani náznakem nedostavuje pocit záchodového posedu. Volant pak lze posouvat vpravdě úctyhodném podélném rozsahu, takže ve výsledku si můžete dopřát pozici, která se blíží pracovišti pilota WRC a garantuju vám, že toto vážně chcete. Tady Corsa s velkým náskokem překonává všechny hot hatche, které jsem doposud mohl poznat. 

Zbytek interiéru už tak slavný není. Četl jsem si pro zajímavost nějaké dobové recenze a ve většině převládají pozitivní dojmy. Nevím, zda klavírní lak a modré doplňky tak rychle vyšly z módy, nebo jen testeři neměli velké nároky, ale ve mě interiér vyvolává ryzí pocit levného auta. Tím spíš, když je zapláva plastů podpořena zpracováním, které bylo pro Oply začátku nového milénia typické, tedy nevalným… 

A hned v závěsu se dere další dojem. Vysoká Corsa je totiž ideálním příkladem bobtnání segmentu malých aut. Přesednete-li do ní z Corsy C, nebo nějakého jiného malého auta devadesátých let, budete mít spíš pocit, že jste nastoupili do menší dodávky než auta do města, jak je prostor veliký. Dominantou interiéru je volant. Má nahoře krásný modrý pásek (v mém případě měl, už ho někdo ošahal) a dole plaketku OPC z falešného hliníku. A navrhoval jej člověk, pro kterého byl kruh překonaný tvar vhodný zavržení, o čemž bude podrobněji řeč v některém z dalších pokračování povídání o Corse. 

Malý prskal

Srdcem ostrého hatchbacku musí být pořádný motor. Přeplňovaná šestnáctka rozhodně je pořádný motor. Minimálně v kontextu vajíčka, které na váze ukáže zhruba jeden a čtvrt tuny. 191 koní a 230 Nm (při overboostu až 260) působí velmi živě za každých okolností. Šestnáctce nedělají žádný problém ani ty nejnižší otáčky a slušně se sbírá už když ručička ukazuje zhruba 1.200. Pro běžný život v příměstském prostředí úplně stačí rozsah 1.500 – 2.000. Čekali byste typický nudný turbomotoří projev se silným spodkem a středem, ale tupým vrškem? Ha! Chyba. Motor se rozhodně vyplatí točit až k 6.000, protože nahoře jede nejlíp. Není to žádná výrazná špička, ale slušný šťavnatý vršek bez odchodu ze scény rozdhodně ano. S projevem jsem prozatím spokojený, z dynamiky snad i nadšený. Corsár umí pelášit velmi hbitě, hodnoty aktuálního výkonu se díky štědré vlně točivého momentu nacházejí vždy v příjemných sférách, což se v reálném životě vždy hodí. A co ten prskal? Předchozí majitel nebyl spokojen s nevýrazným zvukem sériového výfuku, takže nechal odstranit středový tlumič. Musím říct, že to bylo dobré rozhodnutí. Drzému spratkovi jde k charakteru, když si ve vysokých otáčkách při přeřazení nahlas zachrchlá.



To by na úvo mohlo být vše. Příště už budou v podbězích fungující kola, takže si podrobněji probereme jak se OPC cítí na okresce i v každodenní městské rutině a určitě i kopu dalších praktickcýh poznatků z dlouhodobého provozu. No a snad budou i fotky, které jsem doposud ostudně nepořídil… Prozatím si musíte vystačit s pressovkami.

PS: Na povídání o té modré věci na poslední fotce v galerii, která nemá znak Opel a ve jméně jí figuruje Ragnotti, se můžete těšit v neděli ;)


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

liška
06. listopadu 2017, 21:35
0

Jsem zvedavej na dalsi zazitky, s opici jsem mel cest kdyz jsem v ni v ramci tehdejsi opli roadshow pred 10 lety vozil lidi a celkem me bavilo prave to jeji popisovany toceni az k omezovaci. I kdyz po ruce byla i nabusenejsi sestra astra ale ta byla uz znatelne divocejsi...

reagovat
ku
kuc_t
07. listopadu 2017, 09:18
0

za kolik se stim dá jezdit? Co ta 1.6T a spolehlivost?

reagovat
Tomáš "Vavris" Vavrečka
07. listopadu 2017, 10:46
0

Spotřebu určitě v některém z pokračování rozpitvám.... Prozatimní poznatky: dokázal bych si představit, že to bude kapku úspornější, průměr od koupi dle PP 8,6l, měřením při dotankování zjištěno, že PP je velmi přesný a kecá jen v řádu setin litru (poprvé, co jsem něco takového v autě zažil). Opravdu klidná jízda s dodržováním rychlost.limitů nesrazí spotřebu níže, než na 7 litrů. Jakmile se na to začne šlapat, leze to rychle nahoru - odhad je 13-15, ale jak jsem psal v článku, zatím těch opravdu ostrých chvil moc nebylo...

Spolehlivost taky pojmu někdy příště. Četl jsem o nějakých problémech se čtvrtým válcem, ale zatím jsem to nezkoumal podrobněji. Moje auto je v tomto ohledu v kondici... :-)

ku
kuc_t
07. listopadu 2017, 10:56
0

Díky za info ! budu se těšit na další články. Máme doma taky jedno Dečko (ne opc) a že by to byl etalon spolehlivosti se říct nedá a to má najeto jen 45t.

Ju
Justdoit
07. listopadu 2017, 11:43
0

Myslíš ten etalon nespolehlivosti? :D

Sklenk@
07. listopadu 2017, 10:09
0

Už se těším na postřehy a zkušenosti ... Dokonce jsem na pár kousků na Mobile koukal.. Akorát na daily to bude asi neskutečně tvrdý a overkill

reagovat
beastar
07. listopadu 2017, 12:26
0

Ty černý kola na té Corse jsou pěkně hnusný. Sorry jako. Jinak pěkný, živý autíčko. Ten interiér působí opravdu hnusně plastově (jako plast na kelímky od jogurtu) už od nových aut. Sedadla jsou mistrná do doby, než máš problém ze zády:) Na nerovnostech to poskakuje jako pingpongáč a rázy do volantu jsou silné, že by se jeden až lekl jestli má ještě kolo. Ale jo točí to jak zběsilý a jede to jak z praku teda hlavně rovně. Jako povoz do města a na lítání mezi poli je to dobrá volba.

reagovat
Tomáš "Vavris" Vavrečka
07. listopadu 2017, 12:38
0

Popravdě jsem se na ty fotky vyflákl právě kvůli těm kolům, taky je nemůžu ani vidět. Další díl už bude na origo sadě... Jinak více méně souhlasím.

Eon
07. listopadu 2017, 12:42
1

Taky jsem to chtěl napsat, že ty kola a maska jsou pěkně hnusné. (Ale furt jsem se držel). Nicméně se mi ani ta černá barva k OPC nehodí. Když bych to chtěl, tak jedině v modré.. :-)

beastar
07. listopadu 2017, 13:16
0

Jo ta modrá original opc je nej. Jeste žlutá je fajn.



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Bonneville  1963
Pontiac Bonneville

1963 rok výroby
303 koní výkon
6 400 ccm objem

BMW Řada 7 740i 1995
BMW Řada 7 740i

1995 rok výroby
286 koní výkon
4 000 ccm objem

Fiat 126 Maluch 1987
Fiat 126 Maluch

1987 rok výroby
4500 koní výkon
652 ccm objem

Dodge Ram 4.7 v8 2008
Dodge Ram 4.7 v8

2008 rok výroby
300 koní výkon
5 ccm objem

Mazda MX-5 Wankel (180 kW) - RARITA 2015
Mazda MX-5 Wankel (180 kW) - RARITA

2015 rok výroby
245 koní výkon
1 300 ccm objem