načítám data...

Nissan Primera: Láska až na druhý pohled?

Primera je auto mnoha tváří. V očích nevědomé veřejnosti je jen dalším nudným japoncem, který bude sloužit až dokud ho rez nerozežere, ale v očích nadšenců je Primera skvělý a zábavný sedan. Do rukou se mi taky jedna dostala. Je vážně tak skvělá?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Některá auta se člověku dostanou do rukou, že ani neví jak. Primera je jedním z nich. Kamarád studující v zahraničí mi při odjezdu předal klíčky a papíry a od té doby s ní občas jezdím. Jaké to je? Je to vítaná změna oproti Lincolnu?

Jako poctivý čtenář autíčkáře jsem už kdysi samozřejmě četl Greenyho pojednání o jeho pocitech zpoza volantu Primery a těšil jsem se, že si ji taky vyzkouším. A ještě k tomu skoro GT! 150 koní a lepší podvozek, může to být ještě lepší? Ale mé první pocity rozhodně nevypadaly jako Greenyho nadšení. Spíš naopak. Skvělý podvozek? Sakra, vždyť to ze mě vyklepe duši. A motor s krásným průběhem výkonu? Vždyť při tom popojíždění ve městě je spíš lenoch líná. Rozhodně jsem si nemyslel, že by si Primera zasloužila svojí reputaci. Ale po nějaké době používání jsem na to konečně přišel. Primera je skvělá, ale vlastně až na druhý pohled.

Jde o kousek z roku 1997, který se původně narodil jako standardní Primera, ale v průběhu svého života prošla změnou, která z ní udělala skoro GT. Tou hlavní je, že pod kapotou již není SR20DE s 96 kilowatty, ale kousek, který jich má rovnou 110. A to by s Primerou, která váží něco málo přes 1300 kil už mělo docela cvičit. Taky je to snad první Primera, kterou zatím nijak zásadně nerozkládá rez. Nadruhou stranu je orezlá tam, kde žádná jiná, pod zadními světly. Vnitřek je typicky japonský, všude plast, plast a černý plast. Není nijak úžasný a krásný, ale funguje.

Zvenku je Primera obyčejný japonský sedan. Skoro bych si troufl tvrdit, že si je tak podobná s Almerou, že pokud nemáte Nissany z téhle doby v oku, tak budete mít zepředu chvíli problém poznat, o co jde. Ale když je postavíte vedle sebe, tak je vidět, že Primera má takové dospělejší rysy a postrádá baculaté tvary, kterými oplývá Almera. Neřekl bych, že je to typické auto, za kterým se otočíte, když ho někde zaparkujete. Jen občas. A občas se vám zdá, že přece nemůže být tak stará. Člověk si zvykne a na druhý pohled už se mu to i trochu líbí.

Postupem času jsem přišel na to, že můj první dojem z Primery byl úplně špatný. Tvrdý podvozek je opruz až do chvíle, kdy se člověk rozparádí na nějaké zakroucené cestě. Pak začne fungovat jak má a je až neuvěřitelně stabilní. Člověk během chvilky pochopí všechny řeči o japonském BMW a uvědomí si, že je to vlastně pravda. I na sjetých zimácích se jí nechtělo do nedotáčivého smyku a když už, byla spíš trochu přetáčivá. A že v běžném provozu SRko vážně není tak skvělé, ale když se na to trochu šlápne, tak přijde vážně příjemné překvapení. Od tříapůl tisíce otáček vyletí rafička otáčkoměru až k červenému poli během mžiku. A u toho je ještě slyšet řev motoru, který řve "Šlapní na to! Ještě! Jooo, to je ono!". Citlivý plyn přímo vybízí k meziplynům a je radost je dělat. To všechno za spotřeby, která se pohybuje okolo osmi litrů na sto kilometrů. Kdyby většina studentů co znám nesedlala naftové kombíky, tak bych i řekl, že sen každého studenta. 

Samozřejmě se najdou i věci, které člověka trochu štvou. V mém případě je to pohled dozadu. Tím zadním okýnkem je díky vysokému zadku vážně vidět prd. A tak občas člověk něco přehlídne. Třeba něco betonového. Naučil jsem se, že pokud je v blízkosti něco, co se může schovat za auto, je lepší si dávat tak desetkrát větší pozor. Taky mě zas tak nenadchly sedačky. Jasně, člověk v nich hezky drží, ale ani se moc neprotáhne. Jet v nich někam vážně dlouho by nebylo moc fajn. Skoro by se dalo říct, že je to všechno, co mi na Primeře vadí, ale je tu ještě jedna drobnost. Rejd. Tam, kde se vytočím s Lincolnem a můžu se přitom dloubat v nose tak hluboko, že bych si mohl vyšťouchnout oko z hlavy, tam se s Primerou napoprvé nejspíš nevejdu. Ale to už je vážně všechno.

Za těch několik měsíců se Primera nijak nerozbila, pokud pomineme rozpadlou stahovačku okénka. Při opravě téhleté nepříjemnosti byla největší otrava zalepit okno po dobu než přijde "nová" stahovačka. Takže spolehlivost? Vysoká! Potvrzuje to i všechno, co jsem četl. Kromě koroze to prostě funguje. Ale vyměnil bych to za svoje auto? Ježdění rychle je sice vážně velká zábava, ale asi ne… Je mi milejší pohodlí, které nejspíš v "normální" Primeře bude na trochu vyšší úrovni, ale i tak. Ale pokud chcete zábavný sedan? Co může být lepší, pokud nelpíte na pohonu zadních kol? Nejspíš nic. 

Primerou tedy nejspíš budu ještě občas jezdit, ale kdybyste si chtěli taky zajezdit, je na prodej!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Lukas555
29. května 2015, 19:35
0

Primera je jedno z aut, které jsou na seznamu jako daily car ale felicie ne a ne umřit ....

reagovat
šmoula nešika
29. května 2015, 19:36
0

Pěkný kousek velmi zajímavého auta. Když se povznesu nad těmi neoriginálními úpravami výfuku, je to za 20 tisíc opravdu kvalitní volba. Týpci v bejsce a polorozpodlých Pašících f tédéíčku f kombíku se můžou jít bodnout. Tohle je terve správný odolný "sleeper" za pár kaček.

reagovat
ja
jagy
29. května 2015, 21:59
0

Jedina uprava vyfuk je, ze je bez katu... jde tam dat zpet, pokud to nekomu to trha zily :)

Daniel Borský
29. května 2015, 20:32
0

super clanek, uplne to ve mne vyvolalo vzpominky na moje prvni studentske auto, svym zpusobem velmi podobne, jenom ne tolik docenene - Mazda Xedos 6. tahle Mazdicka by si taky urcite zaslouzila clanek, hmm?! :)

reagovat
JLK
29. května 2015, 21:41
0

Kdyz nejaky clanek o Xedosu napises, tak si myslim ze vsichni vcetne redakce a ctenaru budeme velmi vdecni :) Nejake studentske auto v horizontu pulroku az roku planuji a na Xedos jsem se dival taky. Zatim se mi ale nejvic libi Accord 6gen. Nemel by tu nekdo nahodou zkusenosti s jeho provozovanim?

Daniel Borský
30. května 2015, 22:34
0

Tak pokud by byl zajem, tak by asi nebyl problem napsat o Xedosu nejakej kratsi clanek. :)

ja
jagy
29. května 2015, 21:57
0

Rejd se sice na prd, ale kdyz si na to clovek zvykne, tak se na to da prizpusobit. Kazdopadne je to dan za skvele fungujici lichobeznikovou predni napravu, takze to za to urcite stoji. Sedacky jsou z modelu SRi, klidne je rad vymenim za ty seriove (v top stavu, najeto 115tis. km). :)

reagovat
František Čáslavský
30. května 2015, 14:26
0

Sedačky nejsou špatný, jen ten ideální posez je takovej, že se člověk moc nehejbe a po delší době bych asi dobře zatuhl :)

Souča
30. května 2015, 14:48
0

v sedačkách jsem seděl 10-12 hodin v kuse a celkem se to dalo :D jen mě bolela záda ke konci cesty, ale to by mě bolela asi v každém autě si myslim

NO
NO HITS
30. května 2015, 00:36
0

Hele soucova primera a ex Jagyho. Skoda že nebyla o pul roku driv to bych ji bral ;-)

reagovat
Ja
James
30. května 2015, 15:48
0

Jedna z těch koupí za pár kaček nad kterou nemá smysl víc přemýšlet. Kdybych neměl starou Corollu kombi a potřeboval auto...

Nechcete rozšířit pravidelnou rubriku Bazarový snílek o nabídku zajímavých bazarových budget vozů? :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem