A právě těmto lidem by Nissan Primera připadal jako jedno z nejnudnějších. Až do chvíle než by se svezli. A právě to se mi podařilo.
Na asi 350 kilometrů po dobře známých cestách mi byl zapůjčen Nissan Primera P11 z roku 1997. Při předání v jihomoravské metropoli si prohlížím interiér a rychle zjišťuji, že tohle nebude zrovna největší doména tohoto auta. Celkově je dost plastový, šedá se kombinuje s šedou, sedadla jsou spíše měkká a nenabízí moc bočního vedení, čtyřramenný volant z měkčeného plastu už pamatuje opravdu hodně a řadicí páka z tvrdého plastu ne nepodobného bakelitu taky moc nepotěší. Aspoň, že všechny páčky a šoupátka fungují podle představ a jsou, kde bych je hledal, radost mi udělala obzvlášť možnost nastavit si rychlost stěračů. Nejen, že je na výběr z klasických 3 rychlostí, navíc můžete ještě každou z nich zpomalit nebo zrychlit pomocí otočného kroužku na konci pravé páčky. Ideální když prší jen trochu a pomalá rychlost je příliš pomalá a prostřední zas zbytečně rychlá.
Exteriér je na tom o poznání lépe, nejen že se tento konkrétní kousek má krásnou modrou metalízu, celkově je mi design Primery docela sympatický. Nejedná se o žádnou šílenou kreaci ani o extravagantní dílo jako u Primery P12, má zaoblené tvary klasického tříprostorového sedanu z devadesátých let, na nic si nehraje, nenabízí žádné zajímavé prvky, design je jednoduchý avšak dobře sladěný, účelný a poměrně nestárnoucí. Určitým způsobem mi P11 připomíná předBanglovské bavoráky. Tohle srovnání je trefné nejen díky malým ledvinkám v přední masce ale i v dalších ohledech, k těm se ještě dostaneme.
Po prvním obhlédnutí a osahání auta jsem vyrazil na cestu. Ještě v Brně mě v mých očích bezdůvodně vytroubil místní řidič popelářského vozu. Asi jsem jel příliš předpisově a představoval pro něj důchodce z venkova v nenápadném Nissanu. Co už, pořád lepší než image frajírka se starým BMW, kterému čelím ve své E30. Proplétání městským provozem mi poněkud kazila podivně zatuhlá spojka, což, jak jsem později zjistil, byl problém jen konkrétního kousku. Plynulosti jízdy příliš nepomáhalo ani agresivní namapování plynového pedálu, kdy na prvním milimetru chodu šel motor okamžitě vysoko do otáček a rozdíl mezi dvě třetiny plynu a plný plyn už skoro neexistoval. Rozjíždění tak chtělo trochu více citu, ovšem i na to se dalo zvyknout a později mi agresivní reakce plynu začala vyhovovat, zvlášť při podřazování stačilo do plynu jen zlehka ťuknout a otáčky motoru se krásně synchronizovaly s otáčkami zbytku pohonného ústrojí. Rozložení pedálů umožňovalo podřazovat s meziplynem i na brzdách, což už samo o sobě o něčem svědčí.
A tím se rovnou dostáváme k jádru, tedy k tomu, jakým způsobem Nissan Primera jezdí po zakroucených okreskách. V mém případě se jednalo o zcela obyčejnou verzi se standardním podvozkem, nikoliv o verzi GT, kde je podvozek ještě více sportovně laděný. I tak ji byla radost řídit. O jízdních vlastnostech Primery už jsem dřív slyšel z mnoha zdrojů a tak jsem měl poměrně vysoké očekávání. Při svižnějším nájezdu do zatáčky Primera zaklekne a působí velmi klidně a vyváženě. Přes řízení proudí dostatek informací od předních kol a tak si u mě rychle získala důvěru a do zatáček jsem najížděl rychleji a rychleji. Vždy se chovala velmi neutrálně, fantastická byla hlavně zadní náprava, od které bylo cítit, jak pomáhá vykroužit čistý oblouk, pod plynem byla Primera pochopitelně nedotáčivá, naopak při prudším nahození do zatáčky není problém vyprovokovat přetáčivost. Ta je dobře korigovatelná, čitelná a každý alespoň trochu zkušený řidič by s ní neměl mít problém. A o vznikajícím úsměvu na tváři se asi ani zmiňovat nemusím. Brzdy jsou také výborné, jejich nástup je rychlý a dobře dávkovatelný a i s nefunkčním ABS mnou řízeného kousku jsem neměl problém jim zcela důvěřovat. Nejlepší na tom všem je, že za to nemusíte zaplatit daň v podobě příliš tvrdého podvozku, tuhost odpružení je příjemná a bez problému snesitelná i při dlouhém cestování. Odborné media řadí její jízdní vlastnosti na špičku třídy, mezi předokolkami své kategorie nachází srovnání jen ve Fordu Mondeo, mnozí Primeru přezdívali japonské BMW, asi už chápete proč.
Za skvělými jízdními vlastnostmi stojí přední lichoběžníková náprava a poněkud atypickým způsobem řešená zadní náprava. Nissan ji nazývá Multi-link beam suspension, volně přeloženo jako víceprvková tuhá náprava. Zadní kola jsou chytře vedena vlečenými rameny a Scott-Russellovým mechanismem a navíc jsou spojena příčným nosníkem, který zajišťuje vždy kolmé postavení kol k silnici. Nejedná se o zcela nezávislé zavěšení a tak je potřeba počítat se specifickými vlastnostmi. Zadní náprava mnou řízeného kousku měla tendence znejistět při přejezdu jednostranných nerovností. Mohlo to být způsobeno právě závislým zadním zavěšením, ničemu asi nepřidaly ani ne úplně stoprocentní zadní tlumiče.
A pak je tu motor. Jedná se o legendární Nissan SR20DE, tedy přesně čtvercový DOHC dvoulitr, v této verzi vyladěný na 96 kW v 5600 otáčkách. Právě poslední údaj o relativně nízkých otáčkách je pro tento motor velmi podstatný. Je patrné úsilí konstruktérů naladit tento motor pro každodenní jízdu. Krásně táhne už od dvou tisíc, při tachometrových šedesáti si nechá zařadit pětku a neprotestuje ani v otáčkách pod dva tisíce, avšak nejlépe mu je ve středním pásmu. Gradace výkonu je zcela lineární, bez protestování vibracemi nebo slábnutím tahu se nechá vytočit až do omezovače v 6500 ot/min. Jeho zvuk je jadrný a velmi libozvučný, sám jsem se několikrát nachytal, jak si podřazuji jen tak, pro radost, což je něco, co s obyčejnými čtyřválci běžně nedělám. Jednu výtku bych však měl a to, že motor postrádá výraznější výkonovou špičku, která by podpořila sportovní charakter. Naladění na každodenní cestování je patrné i z převodovky. Ta má poměrně dlouhé převody, na dvojku prolomíte stovku, na trojku se dá jet i přes tachometrových 150. Při dálničních stotřiceti ukáže ručička otáčkoměru jen něco přes 3000. Nutno ovšem podotknout, že míra hluku pronikajícího do kabiny byla spíše průměrná. Delší převody sice mírně škodí sportovnímu dojmu z podvozku, na druhou stranu mají kladný vliv na spotřebu, koho to zajímá, tak ta se při běžné kombinované jízdě pohybuje okolo sedmi a půl litrů a teoreticky se dá dostat i níže. A nakonec, kdo chce opravdu sportovní Primeru, ten sáhne po GT verzi, která má převodovku výrazně kratší.
Takže si to shrňme, máme tu nenápadné, spolehlivé a na údržbu i provoz levné auto s mimořádně talentovaným podvozkem, pružným motorem s krásným projevem, prostornou karoserií a velkým kufrem, vykoupené vyšší tendencí ke korodování, poněkud nudným a nehezkým interiérem a trochou více proniknutého aerodynamického hluku ve vyšších rychlostech. To je něco, nad čím velmi rádi mávnete rukou, obzvlášť s přihlédnutím k cenám, za které se Primery běžně prodávají. Tento konkrétní kousek se prodal za směšných 11 tisíc včetně dvou slušných sad kol. Tak si říkám, existuje vůbec lepší auto pro každodenní ježdění? Poměr cena/výkon/užitná hodnota se mi zdá jen těžko překonatelný.
[gallery ids="4572,4571,4570,4569,4568,4567,4573,4574"]
18. dubna 2013, 12:38
0
Parádní článek. Mám P10 a můžu jen potvrdit, že Primery mají něco do sebe.
18. dubna 2013, 19:24
0
Heh to je ta znojemska ? :D Byl jsem ji omrknout a nic moc teda. :)
18. dubna 2013, 20:15
0
Nic moc ve srovnani s cim? Za ty penize je to super, ale samozrejme to neni lestenka a mouchy ma - jako kazde auto.
18. dubna 2013, 21:30
0
Tak za tu cenu jako 2. a daily auto je to supr. Kor, kdyz to clovek srovna s tim, ze za tu cenu muzes mit leda tak shnilou felicii. :D
Dal uz jsme se myslim bavili. :)
Ale tak Greeny at slouzi a alespon o dalsiho Nissan pacienta vic, uz tak nas je malo. :D
18. dubna 2013, 21:32
0
Co porovnání s Báwem E30? :D I kdyř primera je spíš konkurence pro E36/46. Jak na tom byla tahle s korozí? Dle fotek vypadá docela dobře.
18. dubna 2013, 22:48
0
Srovnání s E30 by vydalo na vlastní článek, tak jen zkráceně. Tříca je přecijen ještě o něčem jiném, je živelnější, rychlost dá víc pocítit, působí podstatně méně bytelně, má subjektivně mnohem hezčí (a taky mnohem menší) interier, je RWD a je ještě lépe vyvážená, na sériovém podvozku se o něco víc naklání, ta moje hůř brzdí :) Prostě E30 je o dost starší auto se vším, co k tomu patří :) Primera mi připadá vhodná k srovnání spíš s čtyřválcovou E36 a s tou až tak velké zkušenosti nemám.
A co se týče koroze, tak nějaká tam je, jen není na fotkách příliš vidět. Klasika kapota zevnitř a nepatrně z venku, něco zespod, všechno spíš povrchová, durch nic až na jeden blatník, který byl vyrezlý docela dost.
18. dubna 2013, 23:10
0
Dovolím si, ako majiteľ predmetného Nissanu, reagovať na prvé komenty.
Tak, ako tu spomenul jagy, samozrejme, ze to muchy ma, ma to totiz nejaky vek, nejaku (celkom bohatu) historiu, ale suhlasim s nim, ze za tie prachy je super. Proste bola za cenu pneu + diskov a nejakeho drobneho prislusenstva, co som k nej dostal. Samotna cena auta tak prakticky zacina az teraz, ked si ziada nejake financie, aby bolo podla mojich predstav (doplnenie A/C, vymena LP blatnika, teraz uz aj scasti mojou vinou vymena casti vyfuku a rozne prkotiny opravitelne WD-čkom alebo podobne).
@Sakul: Nie je druhym, ale dokonca tretim autom v domacnosti, pricom je to moje prve auto a som zaň rád, pretoze je s nim celkom zabava, ma dostatocny motor, pricom spotrebou neruinuje studentsky rozpocet, je vcelku priestranne na dlhe cesty v pätici a ma velmi decentny design nezbastleny ziadnym tuzingom. Takze dufam, ze sluzit bude (ved je to Japonec) a casom sa stane ozajstnym clenom rodiny aj napriek tomu, ze je jasne najstarsie, najlacnejsie a zrejme aj najmenej doveryhodne z nasej domacej trojice.
@Andre: Porovnavanie s BMW konkurenciou si netrufam, ale predpokladam, ze zadohraby budu predsalen vyssia liga. Co sa vsak tyka koroze, je to skor lepsie nez som cakal, avsak rozne drobne flaky su na mnohych miestach. Obvykle su to rozne povrchove tečky tak o priemere cca 1-4mm (kapota okolo mriezky, hrany LP a PZ dveri a trosku aj na pravom podbehu vzadu), aj ked to vyzera zblizka zle, zily mi to zatial netrha. Blbo je akurat na tom spominany LP blatnik, ktory ma viditelne "bublinky", zatial nastastie, ziadnu dieru. Ako som uz ale pisal vyssie, je naplanovana jeho vymena.
19. dubna 2013, 10:05
0
Článek super a zároveň děkuji za skvělý tip na nové auto do mé půjčovny!
19. dubna 2013, 13:52
0
Super článek a spoustu šťastných kilometrů novému majiteli :-)
21. dubna 2013, 23:04
0
Jedno z Nej obyčejnejch aut.Skvělý řízení, podvozek, na svý léta ostrý brzdy, parádní převodovka a neskutečně dobrej motor, kterej dokáže jezdit za málo, ale stejně tak i hodně svižně.Člověk by tomu hádal mnohem víc než 96kw a míň než 16 let stáří....
28. dubna 2013, 21:12
0
skvělej článek, bravo Greeny! auto bomba za tu cenu...
09. května 2013, 15:17
0
Ten motorvej prostor vypada snad shodne jako v Mazdach BA, nemaji tyhle auta shodnou techniku? Mazda 323 F BA, MAzda 323 C BA apod...
Jinak pro me dalsi clanek, kde se potrvzuje, ze jsem si tehdy vybral opravdu dobre - mam mondeo. :)
09. května 2013, 20:44
0
podobnost motorového prostoru s Mazdou 323F BA je čistě náhodná, technicky jsou obě auta poměrně dost odlišná, jen prostě mají obě napříč DOHC čtyřválec :)
26. června 2013, 18:52
0
Mam doma primeru v 2td a za 40 tis je dokonala spolehliva malo zere a kdyz vite jak nani tak to nadelite jakymukoliv novimu elektronicky spoutanymu kramu do 100kw
03. srpna 2013, 20:39
0
Primery jsou super sám mám 96kw ale SRi takže mám podvozek z GT a další drobnosti. Nemůžu si jí vynachválit kam se hrabe německé TDi 96kw hravě mu ujedu :-D