načítám data...

Neporazitelné hot hatche a zase ta Nordschleife

Po čase je opět třeba si připomenout, že není všechno zlato, co se třpytí, a každý čas na okruhu není důkazem o nadřazenosti svého nositele...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Dominik vám nedávno přinesl zprávu o překonání rekordu pro předokolky na bájné severní smyčce Nürburgringu. Tím, kdo sesadil dosavadního krále Hondu Civic Type-R z trůnu, byl kupodivu hatchback od jistého výrobce z Wolfsburgu, který se doposud v přetahované o nejlepší čas na Nordschleife neangažoval. Leč Golf Clubsport S, který disponuje třistadeseti koni a prošel řádnou dietou, jejíž obětí se stala i zadní sedadla, prý dokázal obkroužit hvozdy v okolí hradu Nürburg za čas 7:49,21 – z čehož mi vstávají chlupy po těle a hlava si s tím neví rady.

Jenže celé to pachtění za nejlepším časem na tom nejúžasnějším kusu veřejného asfaltu na světě je, zdá se, jakési shnilé a zapáchající. Stačil jsem vypozorovat, že veřejnost již nepřijímá zveřejněné úspěchy té které automobilky tak nekriticky, jak tomu bylo ještě před pár lety, kdy šílenství po rekordu mezi předokolkami rozdmýchal Renault se svým Meganem R26R (a dle mého osobního názoru zrovna Renault jako snad jediný hraje s automobilovými fanoušky férovou hru). Stále se však najde spousta jedinců, kteří na sílu čísel dají. A tak se stalo, že se nám moderní hot hatche vyvinuly do obdoby rozzuřeného Hulka, který má krom nabobtnalé síly i nabobtnalou gloriolu trhače dvoj a vícenásobně dražší klasické sportovní konkurence. Na jednu stranu musím pokorně uznat, že rychlost a efektivita, kterou dnešní hot hatche disponují, je vskutku brutální a na reálnou okresku snad až nadbytečná. Na druhou stranu bych nyní rád zapích vidle do hnoje a vykydal ven ten marketingově-závodnický chlívek, který se nám mezi ostrými hatchbacky za posledních pár let namrvil a díky kterému vypadají Toyobaru nebo Cayman jako neschopné a zoufale pomalé přežitky. Dle časů z Nordschleife to tak může vypadat. Jenže to vůbec není pravda. Klasická sportovní auta jsou nejen zábavná, ale stále i velmi rychlá a podobně výkonnou předokolkovou konkurenci převyšují. Hejt časů z Nordschleife právě začíná. Nejvíc to schytá Golf Clubsport, ale jen proto, že je zrovínka on držitelem nejlepšího času. Místo něj si můžete dosadit jakéhokoliv svého neoblíbence… dle libosti… :-)

Upravená Nordschleife

V tomto odstavci to schytá Golf sám. Opravy, které na Nordschleife přes zimu proběhly a které mimo jiné narovnaly horizont na Flugplatz, zcela jistě vedly ke zrychlení tratě. Golf byl rychlejší než kralující Japonci o 8 desetin sekundy. Při předpokládaném zrychlení tratě o sekundu až dvě – takové jsou dosavadní nejčastější odhady – se vlastně žádný rekord neudál.

Závodní pilot s tovární podporou vs rychlý novinář 

Spousta lidí vidí čas, ale přehlíží, kdo a za jakých podmínek ho dosáhl. A to je velmi nespravedlivé. Válka o nejlepší čas se totiž odehrává pouze u hot hatchů – o titul nejrychlejší předokolky – a pak ve sférách těch nejrychlejších a nejplacatějších hypersportů – o titul absolutní. Zbytek jezdítek je tak nějak mimo hlavní zónu zájmu, protože i kdyby dosáhla pro auta podobné kategorie sebelepšího výsledku, nikdy z toho nebude senzační zpráva a palcový titulek s mnoha vykřičníky. Reálně tak hot hatche dostanou obrovskou tovární podporu a za jejich volant se posadí aktivní nebo vysloužilý stájový závodník, který se na vývoji onoho modelu podílel a zná jej lépe než vlastní boty. A pak se ještě reálně ladí nejvhodnější termín s dobrým počasím a ideálními podmínkami…   Aby se nakonec po desítkách kol a gigabytech telemetrických dat auto finálně připravilo a rekord Nordschleife mezi předokolkami byl na světě… Třikrát hurá!
Jaký to rozdíl, když spousta jiných časů je buď z pouhého testování nebo je zajel nějaký novinář (sic skvělý řidič) tak, jak se mu to zrovna v daný den a za daných povětrnostních podmínek podařilo. Určitě sami dobře víte z motorsportu, jak těžce musí soukromníci bojovat, aby se byť je vyrovnali svým kolegům z továrních stájí, a to mají alespoň stejné podmínky na trati.

Spousta tajností a nejasností

Pak tu máme další problém – do jaké míry jsou vůbec všichni rekordmani sérioví. Jaké výkony ve skutečnosti mají jejich motory? Jaké použili pneumatiky? Co všechno bylo ve skutečnosti na rekordních autech vyztuženo či odstraněno? Volkswagen nám sice hrdě ukázal oficiální čas na digitálních hodinách Zeleného pekla, samotný záznam z rekordního kola je však vyloženě tristní. Až mě ten nepoměr rozesmívá. To vytvoříte ‚nadhothatch‘ disponující tou nejlepší soudobou technikou, odlehčenými materiály či vypiplanou aerodynamikou a podvozkem, pošlete ho, ať ukáže, co v něm je, a celé to zdokumentujete…   motykou s multimediálním plug-inem? Kdejaký fanda rychlých kol z vesnice dokáže natočit stokrát kvalitnější záznam. A já si myslím, že špičkový výkon špičkového auta si zaslouží také špičkovou dokumentaci. To, co nám bylo prezentováno, vypadá velmi pochybně.
Aby však nezůstalo jen u Volkswagenu – vzpomínáte na Civic Type-R? Všude se sice píše, že Golf sesadil z trůnu právě ten. Jenže ve skutečnosti překonal pouze jeho prototyp… opatřený rámem… Se sériovým vozem Honda nikdy oficiální čas nezajela a vůbec je po Civicu nějaké ticho po pěšině. Pokud půjdeme ještě hlouběji do historie, objeví se nám Cupra, kterou v době rekordu reálně nebylo možné koupit, ale hlavně byl internet plný podezření na chybějící prvky výbavy a zalepené spáry karoserie…  Čert aby se v tom vyznal…  férový boj jak z učebnice.

Magie Zeleného pekla na jiných okruzích ‚překvapivě‘ nefunguje

Zbývá zatlouct do předokolkové rakvičky poslední hřebík. No, on to bude spíš hřeb. Vezměme si na pomoc zmíněný Cayman v provedení S a Toyotu GT86 / Subaru BRZ. Cayman v porovnání s výběrem nejlepších hot hatchů skoro vypadá jako předražený krám. Toyobaru pak rovnou jako zpomalený film a parodie na sporťák. Cayman S na Nordschleife zajel oficiální čas 7:55, na této trati tedy hledí nejlepším hot hatchům na koncovky výfuků a za zády jich má celou smečku. Jenže pokud si připustíte, že Zelené peklo není jediným okruhem této planety, náhle zjistíte, že v reálném světě je všechno trochu jinak. Na Hockenheimu, Sachsenringu nebo LeMans to jsou CTR a Cupra, kterým Porsche naděluje velké porce sekund a na Cayman se dívají z uctivé dálky. Toyota GT86 a Subaru BRZ jsou často kritizovány za mizerný výkon motoru. Při pohledu na dosažené časy na okruzích však zjistíte, že dokáží držet krok s podobně výkonnou Fiestou ST nebo Cliem RS200, přestože jsou kola japonských kupé nazuta do srandovních pneumatik, které nevědí o existenci slova grip.

Takže kašlete na časy z Nordschleife a nedělejte z hot hatchů polobohy. Za jejich nadvládou nad klasickými sportovními auty nestojí nic jiného než velká pozornost a mediální masáž. Ano, sporťák stojí o 50 % víc než srovnatelný hot hatch, tak to ale vždycky bylo, je a bude kvůli individuálnímu přístupu ke konstrukci sportovního auta.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kryton2X4B-523P
17. května 2016, 08:18
1

Když už jsme u té přeslavné severní smyčky, může mi někdo vysvětlit, jak je možné, že v dnešní době špičkových technologií, hypersportů a všemožných jízdních asistentů a berliček, stále ještě nikdo nepřekonal traťový rekord z 28.5.1983? Jak tak koukám tak se nikdo stále neblíží ani zdaleka času, který tam Stefan Bellof zajel. Tak mi někdo řekněte kde je ta chyba?

reagovat
gt86.cz
17. května 2016, 08:49
0

Jina trat?

Kryton2X4B-523P
17. května 2016, 09:26
0

Úplně stejná. Stefan Bellof (Porsche 956) čas 6:11.13 délka trati 20 832m. Marc Basseng (Pagani Zonda R) čas 6:47.50 délka trati 20 832m. Na metr stejná trať a půl minuta jinde. Prostě to nějak nechápu.

Ja
Jarda
17. května 2016, 10:11
1

Protože to Porshe je hardcore závoďák. Kdyby tam dneska poslali monopost F1 tak to zajede rychleji, ale to si už si dnes nikdo nedovolí.

Bi
Biff
17. května 2016, 19:46
0

Kryton2X4B-523P - Tak neporazil ho nikdo, protože to jel profesionální jezdec s bohatými zkušenostmi, který znal tenhle okruh již od mládí jako své boty, navíc s autem které je přímo stavěné na takové okruhy ;) Tak co čekáš...?
Přeci jen okruhový speciál s téměř dokonalou aerodynamikou, váhou 800 kilo a výkonem téměř 700 koní je něco malinko jiného.

PeterLuk
18. července 2016, 23:12
0

Ako by povedal "istý" James Hunt: "big balls"! :D

gt86.cz
17. května 2016, 08:50
4

Toyobaru je zpomalenej film a to je na tom super :-)

reagovat
Ma
MachyCZ
17. května 2016, 09:29
0

Civic... nebyl zajet cas se seriovym CTR, prave proto, ze se prestavovala zrovna v tu chvili trat ?

reagovat
Irwinek
17. května 2016, 10:27
1

Nedokázal jsem na plno využít ani 205 s 1,6, takže rychlejší hot hatch určitě nepotřebuji :-D
a zelené peklo? To je jen jedno a cestou do práce ho ani nemíjím :-(

reagovat
GanGreen
17. května 2016, 14:31
2

Naprosto souhlasim s autorem článku... to co se kolem NS točí je neuvěřitelný divadýlko... :/

reagovat
Woyta
17. května 2016, 18:42
0

Jak rikal Clarkson. Ten okruh by meli vybombardovat aby se tam prestali kurv*t seriova auta.
Jedinym vysledkem, jsou tvrde a nepohodlne podvozky.

GanGreen
20. května 2016, 15:12
0

Clarksona nemam rád, ale s timhle bych souhlasil... bombardování je přehnaný, ale něják tomu zamezit by nevadilo...

Bi
Biff
17. května 2016, 19:39
0

Pravda, to je snad poprvé co tu mohu s autorem článku a vlastně i s jeho celým článkem naprosto souhlasit... :)


Spíš je vtipné že super hyper hothatch který má přes 300 koní - zrychlení 0-100 za cca 5.5s a Vmax přes 250kmh, notně odlehčený na cca 1350kg, vybavený moderní elektroniku starající se o stabilizaci podvozku a jeho trakci, speciální gumy, velké brzdy atd atd atd zajede čas POUHÝCH A SMĚŠNÝCH 7:49?

Mnozí z Vás si budou říkat proč píšu POUHÝCH A SMĚŠNÝCH,že? :D

Tak si vzpomeňte co třeba takový Ford Tranzit, když s ním zkoušeli v Top Gearu kolo objet pod 10 minut?!
Tranďák který měli váží zhruba 1700 kilo a motor měl pouze 146 koní (motor 2.3i) a maximálku ubohých 150km/h a zrychlení doslova směšných 0-100 za cca 21 vteřin!!!!
Nesrovnatelné a směšné hodnoty proti Golfu. Sice ho maličko odlehčili (vyhodili sedačku, rezervu ap) a zalepili spáry. Jenže stále měl obyčejné dodávkové pneumatiky, sériové brzdy, a přeci jen dodávka má mnohem větší aerodynamický odpor a mnohem výše těžiště a celkově horší jízdní vlastnosti. Nemluvě o náhonu na zadek což je pro tranzit v prázdném stavu dost nevýhodné :) - takže stále strašně moc nevýhod proti super vylazenému Golfu.


Výsledný čas 10.08 nám sice jistě řekne že Tranzit na něj nemá, ale v porovnání se super našlapaným Golfem a jeho časem 7:49 nám evidentně řekne že ten Golf je obyčejná srágora které se může člověk jen zasmát protože nesrovnatelně horší dodávka byla pomalejší jen o 2:19 na "téměř" stejné trati. Na veřejném trackday je kolo o kousek kratší :D :D :D

reagovat
ho
honzarov
17. května 2016, 20:23
2

Já kdysi ve škole uběhl 100m za nějakých 14 vteřin. Můžeš mi říct, jak špičkový atlet, zaměřený pouze na tuto trať, to uběhne za trapných 10 vteřin ? To musí být Bolt pěkná srágora.

jo
johan
18. května 2016, 11:49
0

len o 2:19? :D co potom taka trapna zonda ktora to natrela s trojnasobnym vykonom golfu len o minutu.. :O

Ge
Geronimo
17. května 2016, 20:18
0

Je tak mimochodem, dle tvrzení automobilky byl ten rám v CTR pouze kvůli bezpečnosti jezdce a neměl vliv na strukturální pevnost karoserie, protože by uložen v gumových silentblocích. Jako váhová kompenzace rámu byla vyňata klimatizace. Jinak sériový setup..

reagovat
jc
18. května 2016, 13:55
0

Diky za clanek, mimo jedne vyjimky* plne souhlasim. Obecne mi ty testy smerujici k prohlaseni, ze nejlepsi auto je to, ktere je o par desetin sekund rychlejsi nez druhe v nejakem testu, prijdou mimo realitu. Myslim ze to je pomerne hloupe zjednoduseni a ja si mnohem radeji prectu subjektivni hodnoceni cloveka, kteremu se da verit.

Krom toho je to stejne o ridici a i na okruhu jako je Most mohou souperit dve auta s rozdilem vykonu 400 koni.

* Dneska se da koupit za cenu HH novy sportak. Jen je potreba se oprostit od toho, ze potrebujete stehovat nabytek nebo ctyri dospele. Nicmene - stoji to za to! ;-)

reagovat
PeterLuk
18. července 2016, 23:07
0

Zaujímavé. A musím súhlasiť. Časy z ringu sú pre mňa osobne stále zaujímavé a rád sa pozerám ako na seba automobilky reagujú a doťahujú sa. Len z toho netreba robiť "svätý grál".

Na poli rýchlych hatchbackov sa vytvárajú viaceré "subkategórie" - warmhatche (Ceed GT), hot hatche (Mégane RS) a potom ich výkonnejšie a odľahčené verzie. Ale to už podľa mňa často niesú pravé hot hatche... Hot hatche sú okrem iného aj o tom, že kombinujú vlastnosti nižšej strednej triedy a športových áut, cez týždeň môže človek voziť deti do školy a cez víkend jazdiť po okruhu. Netvrdím, že ich ešte výkonnejšie verzie nemajú zmysel, ale už často z tých vlastností bežných áut veľa nemajú - a to už by som si potom radšej kúpil roadster či kupé namiesto hatchbacku ktorý človek ani plne nevyužije.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem