logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie

MX-5 slaví čtvrtstoletí!

V temných dobách na konci 80. let, kdy automobilky hromadně opouštěly zadní náhon a hot hatche drtily poslední zbytky odporu ze strany dostupných kupé, se u Mazdy rozhodli jít proti proudu. Postavili malý, lehký a řidičsky skvělý roadster, který se stal legendou. A včera mu bylo 25 let…

Kdybychom měli zvolit "nejvíce autíčkářovské auto všech dob", nejspíše by nám nezbylo nic jiného než jmenovat Mazdu MX-5, v zámoří známou jako Miata. A nebyli bychom jediní – Miata je nejen patrně nejrozšířenějším vozem mezi českýmii motoristickými novináři, ale také modlou novinářů i petrolheadů po celém světě. Viz  Jalopnik.com a jejich heslo že "odpovědí je vždycky Miata". Snad jen jistý opičák názory nás ostatních nesdílí. Jak se ale z Miaty stal takový kult?

motorističtí novináři miatu možná tolik milují proto, že u jejího zrodu stál jeden z nich

Možná tu hraje roli fakt, že u samotného jejího zrodu stál motoristický novinář – Bob Hall z amerického magazínu Motor Trend, kterého se na konci sedmdesátých let zeptal Keniči Yamamoto a Gai Arai, šéf vývoje a výzkumu u Mazdy, jaké auto by měla jeho automobilka v budoucnu vyrábět. Hall chvíli mluvil o tom, jak již téměř vymřely klasické britské roadstery, a že by někdo měl podobné auto znovu začít vyrábět. Jednoduchý, lehký roadster bez luxusu, ale se spoustou zábavy.

O několik let později, v roce 1981, přešel Bob Hall na opačnou stranu a stal se produktovým šéfem Mazdy pro Severní Ameriku. A Yamamoto, který byl v té době ředitelem Mazda Motors, mu dal volnou ruku k rozběhnutí tohoto projektu, do kterého se zapojily dva vzájemně si konkurující týmy – japonský, s moderní koncepcí "vše vpředu", a kalifornský, s tradičním uspořádáním motor vpředu – pohon zadních kol a designem inspirovaným klasickým Lotusem Elan.

filosofie "jinba ittai" znamená "kůň a jezdec jedno tělo jsou"

A jak už všichni víme, zbytek je historie – zvítězil kalifornský návrh, který byl schválen v lednu 1986 a v roce 1989 se na trh dostaly první kusy Mazdy MX-5/Mazdy Miata/Eunos Roadsteru. Filosofie "Jinba ittai", což v doslovném překladu znamená něco jako "kůň a jezdec jedno tělo jsou" si získala své fanoušky a z racionálního hlediska zcela nesmyslné a nepraktické auto se začalo skvěle prodávat. Možná právě to bylo jednou z věcí, které dokázaly automobilkám vysvětlit, že efektivita a úspory nejsou všechno, a že jakkoliv dobrou postavíte předokolku, dobře vyvážený RWD roadster vždycky přinese víc radosti z řízení.

Od té doby přišly další dvě generace, z nich o každé se říkalo, že je oproti předchozí "lepší auto, ale horší Miata", a chystá se čtvrtá, která by měla zvrátit trend nárůstu hmotnosti a úbytku zábavy. Tak či tak ale Miata nejspíš bude ještě dlouho první volbou pro všechny, kteří chtějí laciné a přitom úžasně zábavné auto. Takže… na další čtvrtstoletí?

Chcete si o Miatě přečíst něco víc? Redakční kolega Vavris si jednu koupil, a byl s ní spokojený ale potom zhloupnul a zase ji prodal. Což neměl dělat, protože všichni víme, že  Miata je skvělá investice.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Sau
10. 2. 2014, 20:49

Věčná škoda že neexistuje s interiérem ve velikosti aspoň 110% toho stávajícího :(

0 reagovat
podvlada
11. 2. 2014, 15:36

Je zajímavý, že jak poslední dobou šetřim na auto a vyfiltroval jsem všechny možnosti na Miatu, Porsche 924, a možná ještě pár dalších, tak všechny tyhle auta najednou mizí z mý cenový dostupnosti a udržujou si stálej odstup od částky, kterou na ně mám vyhrazenou :)

0
František Čáslavský
11. 2. 2014, 16:25

Jsem na tom dost podobně :)

0
Martin
15. 2. 2014, 15:53

ani mi nemluv , a ta výška je taky problém :-(

0
podvlada
18. 2. 2014, 13:15

No s tou výškou ještě nevím. Mám +-183cm, trochu se bojím. Bohužel v Plzni vím snad jen o jedné MX-5 a ještě ke všemu NB. Hledám NA. Takže jak se vejdu zjistím až u prvního solidního inzerátu.

Bojim se taky proto, že u většiny aut bych si podle svých nohou posunul sedačku tak, abych je neměl nahňácnutý pod volantem, pak ale nedosahnu na volant. A to netrpim žádnou disproporcí.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte