načítám data...

MX-5 s wankelem - dobrý nebo špatný nápad?

Pokud někomu v MX-5 chybí síla, vrhne se zpravidla po turbodmychadlu nebo kompresoru. Megalomani a obyvatelé USA pak zase s oblibou sahají po V8. V Česku se však obejvila jedna MX-5 s ne zcela běžnou úpravou...

zobrazit celou galeriiBazarový snílek: MX-5 s wankelem - dobrý nebo špatný nápad?

Wankelův motor je jednoznačně kontroverzní pohonnou jednotkou. Jedni ho milují pro jeho lehkost, jednoduchost a schopnost vytáčet se do nebes, druzí v něm vidí pouze nepoužitelný krám, jemuž schází točivý moment a který velmi brzy (doslova) vypustí duši, pokud se k němu majitel nechová tak, jak potřebuje. Ostatně podrobně se o specifikách Wankelu už dříve rozepsal náš redakční specialista přes techniku Greeny.

Zatím poslední inkarnace motoru s krouživým pístem se objevila v Mazdě RX-8. Poměrně komfortně vybavené čtyřsedadlové kupé však dle mého soudu nebylo nejvhodnějším vozidlem pro umístění wankelovy jednotky. Sportovního talentu má sice dost, avšak celková koncepce a vzezření RX-8 rozhodně nesvádějí k použití co by víkendové milenky, ale spíše jako "děvečky pro všechno". A to je problém – Wankel nemá rád studené starty a krátké trasy. Potřebuje se vždy dobře prohřát a městské crcačky či ježdění kolem komína jsou pro něj spolehlivou cestou do (bez)pístového nebe. Jenže RX-8 často plnila zmíněnou všeobecnou úlohu a proto je tolik lidí, kteří ji nemůžou přijít na jméno a v inzerci se válí tolik aut s mrtvým motorem.

Několik nadšenců z Česka napadlo (a samozřejmě to už předtím napadlo také nemálo jedinců v zahraničí), co mělo možná napadnout Mazdu už dávno – totiž že po otáčkách lačnící motůrek bude mít daleko větší možnost prokázat své přednosti v lehkém puristickém roadsteru, než v RX-8 s tří-set kilovou nadváhou. A tak vznikla věc, která je trefně pojmenovaná jako RevX-5 a jež je právě na prodej.

přinejmenším od stolu dává wankel v mx-5 smysl a dala by se jí odpustit i vyšší žravost

Zapomeňme na chvíli na to, že MX-5 NC je dost dobře použitelná jako daily driver a vyniká provozní skromností. Nebo lépe řečeno, připusťme, že jsme ochotni se těchto vlastností do jisté míry vzdát, a učinit z MX-5 čisté víkendovou záležitost na projížďky plné adrenalinu výměnou za 2.500 otáček blíže k vesmíru a 90 koní výkonu. U malého roadsteru myslím žádný problém. Ostatně spousta MX-5 jistě slouží právě k takovýmto bohulibým účelům. A právě v režimu víkendového auta bude Wankel konečně dávat smysl.

Nízké těžiště a hmotnost dozajista učinily MX-5 ještě stáčivější a zábavnější. Řezavý zvuk jednotky Revolution vytočené k devíti tisícům umí uchu zalahodit i když sedíte v plechovkové RX, v otevřené MX-5 to však bude poněkud jiný level a dozajista ten nejlepší lék na akusticky nepříliš výrazný sériový dvoulitr. Točivý moment 211Nm, který svým průběhem a vrcholem v poměrně vysokých otáčkách činil RX-8 poněkud dynamicky nevýraznou, bude v tunovém roadsteru zřejmě působit také mnohem důstojnějším dojmem. Ostatně 230 koní v tunovém autě údajně umí zrychlit z nuly na sto za 5 sekund, což zní velmi nadějně. Zkrátka, kombinace MX-5 a wankelu mi takhle od stolu dává spoustu smyslu a na rozdíl od méně ultimativní RX bych roadsteru rozhodně odpustil poněkud vyšší žravost benzínu i oleje.  „Nutnost“ dát motoru napít z červeného pole otáčkoměru při každé jízdě už by byla jen příjemná víkendová povinnost.

V inzerátu se můžete dočíst, že RevX-5 bude zanedlouho představena v několika článcích v tisku. My tím bohužel myšleni nejsme, takže na podrobnosti o stavbě, která byla jistě velmi náročná (odhaduji řezáni motorových příček, zakázkový kardan a zřejmě i posunutí celého pohonného ústrojí oproti sériovému motoru s převodovkou – zřejmě proto je z RX i palubní deska) , si musíte počkat a přečíst si o ni někde jinde. Tak jako tak však za sebe dávám této stavbě všechny palce nahoru. A co vy?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

František Čáslavský
13. března 2015, 07:55
0

Hmm, komu mám prodat ledvinu?

reagovat
Mírus
13. března 2015, 08:26
0

Této aktivitě jednoznačně fandím! I kdyby to nemělo jednoznačnou výhodu pro praktické užití, prostě pro tu radost, projevenou vůli a um to udělat. Ale pádných důvodů pro je řada - viz článek. A důvod, proč to nedělá sama Mazda je jasný. MX-5 je výrobně i provozně levné a spolehlivé auto, TRADIČNÍ ostrovní roadster. Na Rotační eXperimenty měli RX.

reagovat
Ap
Apache
13. března 2015, 11:03
0

Kromě toho wankelu se z ní stal taky slušný offroad pod kterým by proběhli dva vlčáci na sobě :-D

reagovat
Vavris Vavrisovic
13. března 2015, 11:16
0

Off-road se z ní nestal, jako off-road už vyjela z Hirošimy. Pravda, ty 18" z RX dojem podpourjí, 17" by ji slušely rozhodně víc.

Zd
Zdeněk Schneider
18. března 2015, 00:05
0

To jsou prozatimní zimní kola, letní budou hezčí a jiná :)

mq
mq
13. března 2015, 11:27
0

Sakra, vám se snad podaří, že se mi ty MX5 začnou líbit.

Neexistuje něco jako MX5 se střechou? Lehké RWD kupé pro dva s čtyřválcem? Něco jako toyo-baru, ale starší, rok cca 2005?

reagovat
Vavris Vavrisovic
13. března 2015, 11:47
0

http://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showtopic=105151

NA existovalo ve verzi Coupe jako koncept a NB jako mikrosérie, leč prodávalo se jen v JPN.

mq
mq
13. března 2015, 14:43
0

To už je (podle mě) podstatně hezčí auto než ten roadster. A není nějaké takové auto, které se dá normálně koupit v ČR, aniž by to stálo stovky tisíc? :)

https://garagewoolery.files.wordpress.com/2009/12/quarter-1.jpg

Se divím, že se takových aut moc nedělá, vždyť to každý chce. Atmosférický dvoulitr, klasická koncepce, místo zadních sedaček (na které se stejně dospělý nevleze) stačí užitečná polička, malá hmotnost.

Napadá mě akorát Supra MKIII, která se mi taky nelíbí. A MKIV se mi extra líbí, ale není to zrovna levné auto.

Vavris Vavrisovic
13. března 2015, 15:03
0

Není, jinak bych ho už měl. A obávám se, že je právě v Evropě nechce vůbec nikdo - viz. žalostné prodeje BRZ/GT86, které přesně tohle zadání splňují.

An
Andre
13. března 2015, 19:25
0

Na MX-5 se mi právě líbí, že nemá střechu. Je to IMHO dokonalé spojení, malý lehký sporťák a cabrio. U kupů bych chtěl daleko silnější motor. Samotná MX-5 je slabá a proto bych ji v kupé nechtěl.
Toyota GT-86 to řeší, protože už má aspoň 200 koní.

BobAsh
13. března 2015, 19:49
0

Když někdo chce MX-5 a střechu, může si koupit:
a) NA nebo NB s hardtopem.
b) NC s plechovou skládací střechou.

Problem solved.

Ad
Adam
13. března 2015, 14:15
0

Bereš mi to z úst, moje úvaha o vhodnosti wankelu spíš v MX-5 než v RX-8 byla naprosto stejná, jen sem ji neuměl tak hezky zformulovat! ;)

reagovat
wlko
13. března 2015, 16:45
0

Mňa by skôr zaujímala možnosť swap-núť ten motor do FC rx-7

reagovat
Ge
Geronimo
13. března 2015, 22:46
0

Velice zajímavý projekt, ale předpokládám, že o zápisu přestavby do TP a tím pádem také legální STK, si potenciální kupující může nechat jen zdát.. Doporučuji nastudovat jaké tresty mohou za provozování takového auta padnout :-(

reagovat
Michal88
14. března 2015, 02:37
0

I to se dá legálně vyřešit (i v ČR), ale to prostě není levná záležitost. Zkus mrknout na stránky Dekry, individuální homologace. ;) Jsem to studoval, když jsem chtěl rozjet jeden ne zrovna běžný projekt ohledně staršího Citroenu, ke kterému jsem se následně neodhodlal. :)

Zd
Zdeněk Schneider
14. března 2015, 18:52
0

V prodejní ceně vozu je i homologace, vše jsme již s Dekrou řešili a vůz vše pro následnou homologaci splňuje. Jinak redakci rádi s vozem svezeme a vše o něm řekneme, psali jsme s kolegou i email, ale možná nedorazil.

BobAsh
14. března 2015, 20:09
0

Mail dorazil a už jsem i odpověděl, včera vznikl drobný organizační šum ohledně toho, kdo z nás má odpovídat a nakonec neodpověděl nikdo. Napraveno, velmi nás to zajímá!

No
Noname
14. března 2015, 08:48
0

Už se to objevilo i tady:-) No trochu práce to dát muselo ale ne tolik kolik si všichni myslíte. Podvozky mezi NC a RX jsou naprosto totožné, uloženi motoru a převodovky taky moc rozdílné nebude, hádejte proč? Světe div se NC kompletně vychází z RX-8čky. Btw. existuje série MX-5 cca. 140 kousků s wankelovým motorem origo od mazdy.

reagovat
Ce
CerVus
14. března 2015, 17:59
0

hmm, bych raději viděl ten 2l motor z mx-5 v rx-8

reagovat
Zd
Zdeněk Schneider
14. března 2015, 18:53
0

To je další výzva, ale moc slabý motor na takové auto :) Ale určitě by do RX-8 šel i nějaký osmiválec.

BobAsh
14. března 2015, 18:57
0

Málo koní? Řešení je LSx! Furt málo koní? Řešení existuje!

http://www.ls1gto.com/forums/attachment.php?attachmentid=105248&d=1240515232

Ce
CerVus
14. března 2015, 19:19
0

No v Polsku do rx-8 namontovali přeplňovaný vtec.

BobAsh
14. března 2015, 19:22
0

Přeplňovaný VTEC mi přijde jako zhovadilost - stejně jako jakkoliv jinak laděný VTEC. Ladit motor, který je už z podstaty vyhnaný na hranu možného, nebývá obvykle ta nejefektivnější cesta, jak investovat čas a peníze. Kromě toho mám podezření, že ta LSx bude lehčí (neoturbená). A oturbená LSx bude zase o kousek výkonnější :)

Daniel Borský
14. března 2015, 19:50
0

Pred par lety se po Praze pohybovala RX-7 FD s V8. a prej to kupodivu fungovalo docela dobre. http://www.mazdaclub.cz/vozidlo/mazda-rx-7-iii-fd-708

BobAsh
14. března 2015, 21:20
0

Není důvod, aby to nefungovalo. LS6 je jen nepatrně lehčí než Wankel s turbama.

František Čáslavský
15. března 2015, 18:00
0

Ta RX-7 stále existuje, ale netuším, jak je na tom teď. Prý byla snaha to opapírovat, ale víc nevím.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Ostatní Eskort 1988
Ford Ostatní Eskort

1988 rok výroby
56 koní výkon
1 350 ccm objem

Buick Skyhawk  1980
Buick Skyhawk

1980 rok výroby
85 koní výkon
3 800 ccm objem

Ford Mustang  2011
Ford Mustang

2011 rok výroby
310 koní výkon
4 ccm objem

Volkswagen Passat TDI 125 kW DSG 4 motion  2010
Volkswagen Passat TDI 125 kW DSG 4 motion

2010 rok výroby
125 koní výkon
1 998 ccm objem

Plymouth Fury Suburban Sport Wagon 1968
Plymouth Fury Suburban Sport Wagon

1968 rok výroby
216 koní výkon
6 288 ccm objem