načítám data...

Faily automobilového světa: Wankelův motor

Psal se rok 1951 a Felix Wankel začal vyvíjet spalovací motor s rotujícím pístem pro německou automobilku NSU Motorenwerke. Když řeknu začal vyvíjet, nemusí to nutně být ve smyslu tvořit...

Zobrazit galerii

Psal se rok 1951 a Felix Wankel začal vyvíjet spalovací motor s rotujícím pístem pro německou automobilku NSU Motorenwerke. Když řeknu začal vyvíjet, nemusí to nutně být ve smyslu tvořit z ničeho. Vyšel z téměř deset let starého čerpadla s trojúhelníkovým pístem, které navrhnul britský inženýr Bernard Maillard. Nápad využít potenciál designu pro spalovací motor také nebylo nic nového pod sluncem, bylo však potřeba vyřešit klíčový problém s utěsněním spalovacích komor. Felix Wankel se touto problematikou zabýval už za války při vývoji leteckých motorů a tak se dal považovat za odborníka v oboru. Po osmi letech společného vývoje s lidmi od NSU a po překonání množství závažných problémů jako praskaní bloků v prostoru okolo svíček, vznikl funkční prototyp a senzace byla na světě.

O licenci na výrobu Wankelova motoru mělo zájem dohromady 11 automobilek a několik dalších společností jej chtělo využít v dalších oblastech. John Deere chtěl použít rotační motor v zemědělském průmyslu, britský Norton jej aplikoval na motocykly, Arctic Cat do sněžných skútrů. Zájem byl zkrátka veliký a všude, mnozí mluvili o revoluci v automobilovém světě, jiní se báli o své pozice na trhu. Není se čemu divit, Wankelův motor určitým způsobem opravdu revoluční, měnil energii spalin přímo na rotační energii, byl výrazně menších rozměrů než pístový motor, neměl žádné rozvodové ústrojí nebo vačkové hřídele a ventily, dosahoval vyšších otáček při hladším chodu a byl teoreticky imunní vůči zadření při přehřátí kvůli rozdílné roztažnosti ocelového rotoru a hliníkového bloku.

Vše vypadalo nadějně, svůj vývojový program rozběhlo hned několik automobilek, z nichž nejpokročilejší bylo mateřské NSU, které v roce 1964 vypustilo první seriové auto s rotačním motorem, NSU Spider. Tohle malé sportovní auto nijak nevyčnívalo z řady nebýt jednorotorového wankelu za zadní nápravou. Objevovaly se první problémy, ale vzhledem k zaměření automobilu a jeho malým prodejům se situace nezdála nijak vážná. Tři roky po uvedení Spideru přichází na trh vůz, které změnil běh automobilových dějin, NSU Ro 80. Byl to prostorný sedan obdarovaný moderním vzhledem, množstvím technických vymožeností v podobě převodovky s automatizovanou spojkou, kotoučových brz na všech kolech, kdy ty vpředu byly přímo u diferenciálu pro snížení neodpružených hmot, a pak především Wankelova motoru. Není se tak čemu divit, že se vůz rázem stal Autem roku 1968 a prvotní zájem ze strany medií i trhu byl značný.

Světové nadšení však rychle vystřídalo zklamání zákazníků a zděšení vedoucích pracovníků v NSU. Motory měly kriticky krátkou životnost, známky opotřebení byly patrné už po 20 000 km, generální opravu vyžadovaly okolo 50 000 a tak se v některých Ro 80 stihlo v záruční době vystřídat až pět motorů. Problém byl právě v největší technické slabině Wankelova motoru a to v utěsnění spalovacích komor. Těsnící apex sealy na jednotlivých cípech rotoru jsou extrémně namáhány nejen mechanickým třením při slabém mazání, ale především také neustále měnící se teplotou. Jelikož se Wankelův motor na rozdíl od pístového neochlazuje vnitřní výměnou plynů, tak v prostoru okolo svíček vzniká místo s vysokou teplotou a u sacích kanálů naopak s relativně nízkou. Takové tepelné namáhání snášely apex sealy jen težko. Těžko snášely také studené starty, při kterých se nerovnoměrně zahřívají směrem od svého středu, což má za následek nestejnoměrný tlak na stěnu bloku a tím další zrychlení opotřebení. Situaci nijak nepomohla ani vysoká spotřeba oleje a až šestnáctilitrová spotřeba benzínu, způsobená nízkou účinností motoru. Ta je dána vrozeným nevhodným tvarem spalovacího prostoru a také nízkým kompresním poměrem.

Někteří nespokojení majitelé Ro 80 si nechali namísto dalšího Wankelova motoru pod kapotu nainstalovat Fordův Essex V4, který měl jako jeden z mála dostatečně kompaktní rozměry pro tak malý motorový prostor. Ironicky tak byl nahrazen jeden z nejhladčeji běžících motorů své doby za jeden z nejhrubších.

Problémy s extrémně krátkou životností se podařilo během několika let vyřešit použitím karbidu titanu pro výrobu apex sealů, avšak to už bylo příliš pozdě, NSU se na reklamacích finančně vyčerpalo, prodeje Ro 80 prudce klesly a poškozenou image se už nikdy nepodařilo opravit. Následkem toho Audi převzalo NSU a i díky příchodu ropné krize později zastavilo veškeré výzkumné práce na Wankelově motoru. Vlastní projekty s Wankelovým motorem postupně ukončily všechny automobilky s výjimkou jedné jediné. Mazda motor s rotujícím pístem dále vyvíjela, úspěšně jej přeplňovala a nebýt novodobé emisní šikany, asi by jeho produkce stále trvala. Nicméně ani v podání Mazdy se nejednalo o nijak extrémně trvanlivé nebo spolehlivé jednotky a tak můžeme mnohé RX-7 vidět s pístovým motorem pod kapotou. Mazdě však nelze upřít nesmírnou odhodlanost a vytrvalost, před schopností konkurovat pístovým motorům od ostatních automobilek lze jedině smeknout.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pe
Peterosc
06. srpna 2012, 00:37
0

Pěkně napsano a rozebrano. Uvital bych ale taky info o tom "současnem" Wankelu( namět na 2.dil?:-D ) :-)

reagovat
th
theodorik
06. srpna 2012, 17:23
0

tak tak, místo posledních dvou vět by to chtělo další článek. ;)

Va
Vajtus
06. srpna 2012, 09:29
0

Tradičně super čtení...jen mi moc nejde pod vousy titulek začínající slovem Fail...jsme přece na Autíčkáři a exotické věci máme rádi, nad nesmrtelným Tdi tu přece jásat nebudeme ;).

Na druhou stranu tohle bude hodně zajímavá rubrika, ikdyž ty faily budou asi často mnou (platonicky) milovaná auta :D.

reagovat
Gr
Greeny
06. srpna 2012, 10:29
0

exotické věci máme rádi, ale nebudeme si nic nalhávat. Na tohle téma se strhla vášnivá diskuze na facebooku, tak jen zopakuju svůj komentář :)

NSU Wankel je stejný fail jako je reznoucí Alfasud a Oldsmobile diesel. Zničilo to pověst danému subjektu a finančně potrápilo mateřskou automobilku, NSU na tom zkrachovala, Alfa se finančně vyčerpala a později ji koupil Fiat, Oldsmobile poškodil pověst naftovému motoru v americe a asi na tom taky zrovna nevydělal.

DD
DD
06. srpna 2012, 20:48
0

Tak tenhle článek se moc nepovedl. Napsat "A" bez "B" mi přijde jakoby jsi měl nějakou zášť vůči wankelu a nebo za každou cenu jsi chtěl zplodit článek po dlouhé odmlce. Jak můžeš psát o wankelu a nezmínit se o Mazdě 787b o RX7 a i o RX8-ce. Jak můžeš jako petrolhead, jak se nazýváš vynechat takový skvost jako 787b je. Ani se nezmínit o jejím triumfu v roce 1991 na Le Mans. O její technické vyspělosti a neporuchovosti oproti klasickým ventilovým motorům, která ji dopomohla Le Mans vyhrát. O její hodně kontroverzní diskvalifikaci.

Upřímě mám tento blog rád a rád sem chodím. Ale tímhle článkem jste mě dost zklamali. A není to tím že sám mám wankela a chtěl bych ho za každou cenu bránit, nebo slyšet na něj chválu ze všech stran. Jen jsem čekal že se trochu někdo nad tímto motorem zamyslí, vyhledá si více informací a ty využije k napsání tohoto článku.

Nakonec si nejsem teď jistej nakolik vážně mám brát i ostatní články a jejich objektivnost. Což mě mrzí asi nejvíc, protože jsem tomuhle blogu fandil. Líbil se mi styl jakým píšete a uznával vaše zaujetí i vědomosti.

reagovat
Gr
Greeny
06. srpna 2012, 21:01
0

to je jako kdybys po mě chtěl ať napíšu článek na téma pístový motor a zmíním všechny zajímavosti a významné auta.. Na období okolo NSU jsem se zaměřil, protože zapadá do kategorie. Tohle prostě není článek o Mazdě, zmínil jsem ji, protože k Wankelově motoru neodmyslitelně patří ale o RX-7 samotné by se dal napsat článek, o RX-8 další, o 787b další, o 1991 Le Mans jak by smet..

Bo
BobAsh
06. srpna 2012, 21:06
0

Wankel je fail obecně, protože to měla být revoluce v motorismu a stala se z toho jen hračka pro pár nadšenců.

Ale článek byl opravdu především o začátcích Wankelu a o NSU (což byl Epic FAIL, protože Ro80 tu automobilku zničilo), o Mazdách třeba ještě něco bude.

Myslím, že Ondra bude za svou vášnivou obhajobu Wankelu v naší interní diskusi odsouzen k tomu, ať o něm něco napíše :)

Re
Redguy
07. srpna 2012, 06:49
0

Co to je za plky? RX-7 je takovy "skvost", ze pojizdna je dnes na silnici snad vetsi rarita nez 250 GTO. A "technicka vyspelost a neporuchovost" wankelu se u RX-8 projevuje spotrebou oleje vetsi nez maj fritaky v Mekaci, o spotrebe benzinu a zivotnosti radeji taktne pomlcim.

Clanek je moc hezky a naprosto objektivni, wankel byl zajimavy experiment, ale fail to rozhodne je, takze moc nechapu ty melodramaticky utoky na autora a web.

Da
Dad
08. srpna 2012, 00:32
0

zas spotrebovat vic oleje nez fritaky v mekaci neni nic slozityho, v autech menime olej nejmin jednou do roka ...

Re
Redguy
08. srpna 2012, 07:54
0

:D
Oni olej nemeni, jen dolejvaj, stejne se to dela u ty RX-8 :)

Va
Vavris
08. srpna 2012, 06:33
0

DD, ten poslední odstavec mě trochu děsí, přitom to je vše asi způsobeno pouze nevhodně zvoleným nadpisem. I když s trochu přimhouřeným okem jsou fail i wankely od Mazdy...
Prakticky celý Autíčkář je o nadšenosti, raritách, úchylnostech a ono to možná svádí k tomu zakrývát oči před realitou, ale pokud si téma wankel zjednodušíme na bazální časovou linii, tak nám vyjde posloupnost: Revoluční motor --> propadliště dějin. A jestli tohle není fail, tak sežeru Mijatu i se střechou...

Jak psal Greeny, nelze kvůli 787b nebo RX-7 otočit o 180°, to bychom totiž mohli u Alfasudu konstatovat, že kvůli skvělým jízdním vlastnostem a praktičnosti vlastně můžem nad tou monstrózní korozí mávnout rukou...

DD
DD
08. srpna 2012, 19:20
0

Já ale nechtěl aby jste otočili o 180°, to vůbec ne. Jen mě zarazilo že jste se vůbec nezmínili o uspěšnosti wankel motoru ve sportu. Ať už slavné 787B na Le Mans, nebo RX7 na amerických okruzích. Wankel je hodně povedený alternativní typ motoru, který vyžaduje větší péči a přístup vlastníka. Spotřeba oleje je danná konstrukcí, kdy bohužel se olej spaluje v komorách i s benzínem. Životnost stíracích lišt je dneska kolem 100K ale kromě nich se motor skoro neopotřebovává. Tudíž se jen udělá repase spočívající výměnou lišt a jede se dál. Určitě se schodnem že Fail Wankelu je ho nabízet jako náhradu klasických válcových motorů. Ten motor měl zůstat jen sportovním náčiním pro lidi kteří se patřičně o něj dokáží a dovedou postarat.

Le
LexxA
10. srpna 2012, 08:53
0

vice-mene souhlasim. jen takova poznamka pod carou. puvodni prototyp Felixe Wankela mel rotujici "pist"(+) a rotujici blok motoru (-). tim se problemy s zivotnosti daly predejit ale NSU povazovalo vyrobu takovych motoru za prilis nakladnou a proto se slo cestou, ktera jak dokazal cas neni uplne idealni. osobne doufam, ze se aftermarket trh s ND rozjede i pro RX8 protoze toto auto proste budu mit v garazi i kdybych mel prodat obe ledviny a plice!

reagovat
Gr
Greeny
10. srpna 2012, 11:04
0

díky za konstruktivní kritiku :) nemáš náhodou někde nějaký pohyblivý obrázek toho původního prototypu, o kterém píšeš? zajímalo by mě, jakým způsobem fungoval rotující blok motoru nebo co si pod tím mám představit :)

re
redguy
10. srpna 2012, 12:09
0

Hlavne nechapu, jak by to vyresilo problem s zivotnosti:) Ciste fyzikalne jde i u soucasneho wankelu mluvit o rotujicim bloku, staci klidovou soustavu souradnic svazat s pistem, pak dokonce mame prototyp rotujiciho ridice :)))

le
lexxa
12. srpna 2012, 23:05
0

pokusim se zapatrat. deda je/byl konstrukter a o tom motoru mi vyprave kdysi davno pred spanim. takze nevim co se mi povede sehnat ale nahlodal si me neco vyhrabat. :)

Irwinek
02. prosince 2017, 17:54
0

No a tohle znáte ? Wankel - nafta - rolls royce aneb http://www.auto.cz/rolls-royce-wankel-111179

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem