Bílá redakční Miata se letos účastní amatérské závodní série určené (nejen) pro piloty Mazdy MX-5. Třetí podnik letošního ročníku se konal na lesním okruhu v Písku a do jeho výsledků znatelně promluvilo nevyzpytatelné počasí. Pokud si chcete počíst, co vlastně MX-5 Cup je a jaká auta v něm jezdí, odkážu vás rovnou na report z minulého závodě v Mýtě a nyní už pojďme podrobně probrat ten Písek.
Z letošního závodu v Písku jsem měl smíšené pocity. Na jednu stranu to není moje oblíbená destinace – mám to více než 5 hodin cesty a trať je úzká a krátká. Na druhou stranu, pasáž pravá – levá za krátkou cílovou rovinkou mám velmi rád, stejně jako táhlou zatáčku na srdce v padáku v zadní části trati. No a navíc se závod trefil do víkendu, který všichni meteorologové předpovídali jako zamračený a deštivý. Na mokrý závod jsem se vyloženě těšil. Jednak tolik nedostanou zabrat pneumatiky a brzdy a navíc je lehce nevyzpytatelný kluzký povrch trati zdrojem mnoha překvapení.
Předpověď byla celkem jednoznačná, takže jsem nechal na Mazdě sadu silničních disků s novými Uniroyal Rainsport 3 a nenamáhal se zjišťovat, jak a zda vůbec lze v NC převézt čtyři kusy 7,5x17 kol s obutými semislicky od Federalu. Ráno nás na okruhu přivítala zamračená omloha a trať mokrá z nočního deště. Světlá místa na nebi však příliš nekorespondovala s výhledem na další přeháňky. První seznamovací jízdy se nesly ve veselém uklouzaném duchu. Mazdy stěží hledaly trakci a po trati krásně vlály. Další déšť ale nepřicházel a trať postupně začínala osychat. V boxech na parkovišti před vjezdem na okruh probíhala u některých lépe připravených účastníků horečná dilemata, zda přezout na slicky či semislicky nebo zůstat na prořezanějších pneumatikách.
Chvilku před startem měřených jízd už nebylo pochyb, žádný dešťový mrak v dohledu a stopa vyježděná úplně do sucha. Při pohledu na Uniroyaly v podbězích jsem byl poněkud znechucen, protože na dobrý výsledek jsem na nich mohl na suchu při svých řidičských (ne)schopnostech zapomenout. Přitom ještě ráno jsem si docela věřil a těšil se na mokrý závod. Flašky bohemky či některé z věcných automobilových cen od hlavních sponzorů – DATO parts a servisu BM Motors, stejně jako dárky od Motulu, nakonec opět skončily u starých známých jmen.
Jako první odjely své měřené jízdy Mazdy kategorie ULTIMATE. Ty mají (nejen) letos svého dominantního vládce. Jindra Vít s šedou kompresorem dopovanou NBFL nenechal nikoho na pochybách, komu to jezdí nejrychleji a nechybělo mnoho, aby se stal vůbec nejrychlejším autem dne. Přestože mu vinou upadlého koncového dílu výfuku málem uhořel zadní nárazník (do cíle dovezl jen jeho vlající a teplem značně zdeformovanou atrapu), nadělil druhému Zdeňkovi Kořínkovi ve vyházeném a taktéž kompresorem dopovaném NA, více než 2 sekundy. Pro svou premiérovou bednu si v Písku dojel Adam Špaček, který také řídí NA s kompresorem, ale menším motorem 1.6 a jinak takřka v sériovém stavu.
Hned po nejrychlejších Miatách se na trať vydala auta kategorie RACING a také tady jsou letos, zdá se, karty rozdány. První místo s přehledem vybojoval Honza Masopust, jehož NA s motorem 1.8 VVT a kopou trakce doslova rozdrtilo zbytek třídy. O více než 5 vteřin zpět skončil Vojta Krokl a opět dokázal, jak umí být poslední generace ND rychlá, třebaže neměl nejkvalitnější gumy. Třetí místo bral další dlouholetý účastník – Radim Bráblík v červeném NA 1.6 přesnou jízdou ujel výkonějším sokům ve třídě. Já jsem ze svého výkonu po dojezdu překvapivě neměl až tak zlý pocit (navzdory těm nadávkám po nepřesném výjezdu v nejpomalejším místě trati), časomíra však byla neúprosná a na silničních pneumatikách jsem si proti semislickům takříkajíc ani neškrtnul a skončil hluboko v poli poražených.
;t=Ani kategorie TOURING nepoznala jiného vítěze, oproti předchozímu podniku ve Vysokém Mýtě. Kuba Svoboda navíc zajel neskutečně, s obrovským náskokem a nechybělo mnoho, aby jeho čas stačil i na bednu ve třídě RACING. Druhý skončil Ondra Kála a třetí Milan Drbal – oba s NBéčky. Poslední na řadě byla kategorie OPEN, kterou ovlivnil déšť. Nakonec totiž přece jen sprchlo a většina účastníků se musela poprat s mokrou klouzající tratí – proto má většina Caterhamů tak mizerné časy a proto tolik aut porazila třeba Škoda 105. I přes mokrou trať to ale stejně opět zabil Kuba Křeček v zelené bestii, druhý skončil Roadsport od Itala Simoneho, který ještě stihl využít výhod suché trati a třetí místo uzmul starší z Křečkovic klanu, který úctyhodně ukočíroval splašený doutník, přestože se na zmáčený okruh vydal na hladkých slickách hned když začalo pršet.
Zvláštní zmínku si zaslouží Nikola Kotková, která jezdila v krásném červeném NB. Na okruhu byla vůbec poprvé a výsledek nakonec nebyl vůbec špatný. Čtvrtý závod je v plánu za necelý měsíc – 17. srpna ve Vysokém Mýtě. A já budu doufat, že napotřetí se mi letos konečně povede být spokojen.
20. července 2019, 10:54
0
Tak to já ten padák moc rád nemám, přijde mi trochu děsivej. :-) Už kvůli tomu že když vezmu levej a pak pravej obrubník tak se mi roztáčí auto a není moc prostoru na korekci a brždění.
20. července 2019, 23:03
0
3:30, to ti vypadl kvalt? :-D
22. července 2019, 09:04
0
??? Co teď myslíš? 3:30 jebla mikina do palubní desky a udělalo to zvuk, jinak tam nic nevidím :D
22. července 2019, 10:41
0
spíš 3:35 ok, mi ten pohyb šalpákou na 3 přijde takovej zmatenej :D
22. července 2019, 10:56
0
...no to jsem se jen netrefil :D
22. července 2019, 11:44
1
...jak se říká u nás. Lepší na trati než v ložnici.
22. července 2019, 12:57
0
Ty 105tky to jezdi ve stocku jen s pneu a odlehceny? Diť se to musi kroutit jak cvička ne...
22. července 2019, 13:09
0
Neznám přesný setup, podle způsobu jízdy určitě proběhly změny na podvozku a brzdách. Ta rychlejší pak je velice hbitá i v přímce :-) Se sériovou 105 bych ale nedával do jedné věty ani tu pomalejší.
22. července 2019, 13:29
0
Ja si právě říkám když vidím ty časy. Série je sice lehoučká, ale taky 0 výkon, kroutí se a nebrzdí:)) Chtěl bych vidět co na tom dělali aby to bylo konkurenceschopny.
22. července 2019, 13:55
0
No, já mám doma taky Š105 a asi to bude podobný případ jako u těchto stopětek.
Původní je akorát kastle. Vyztužené nápravy, zadní - výměna za úhlovou kyvadlovou, sníženo, rozšířeno, jiné brzdy, čtyřpístky, rozpěry mezi tlumičema, jiná převodovka, motor 1400 ccm. Měl jsem to jako na hobby vrchy a tak. Nevím, jaký to má výkon, ale na několikeré ukroucení poloos dostatečný :-) Teď nejezdí, ale zase bych tím rád projel :-)
Předpokládám, že kolegové stopětkáři na to šli asi nějak podobně. Už podle fotek z minulé akce jde vidět, že nemají standardní podvozkový Š105 setup :-)