Pohon předních kol je s Mini neodmyslitelně spjatý už od šedesátých let. Podle některých jde dokonce o vůbec nezábavnější sportovní předokolku na trhu. Elektrická doba ale přináší netušené možnosti a tak je možné, že už za pár let budou Mini “hrabat zadními”. V současnosti prodávané elektrické modely Cooper a Aceman mají pohon předních kol, využívají totiž platformu vyvinutou ve spolupráci s čínskou společností Great Wall Motor. Do budoucna se ale počítá s tím, že místo čínského základu využije tato značka základ od BMW.
Nová architektura Gen6 800V, kterou se BMW chystá postupně nasazovat do modelů řady “neue klasse”, je automobilkou označována jako obrovský krok vpřed ve srovnání s technologií, kterou nabízejí současné generace elektromobilů. Mezi deklarované vylepšení patří zvýšení dojezdu a rychlosti nabíjení, a také snížení nákladů na výrobu vozidel. Od září, kdy bude zahájena produkce nové generace BMW iX3, která bude vycházet z konceptu Vision Neue Klasse SUV, bude nová technologie Gen6 postupně implementována do všech elektromobilů značek BMW, Rolls-Royce a Mini v rámci generačních obměn jednotlivých modelů.
To by však mohlo znamenat zásadní zlom pro Mini, které už od původního modelu z 60. let vždy využívalo primárně pohon předních kol. Nová platforma však počítá s tím, že jednomotorové modely budou mít pohonnou jednotku pouze na zadní nápravě. Hlavní synchronní motor s integrovanou převodovkou (značený jako EESM) je, alespoň dle informací vycházejících z tiskových zpráv, vždy instalován vzadu. Skutečnosti si všimli redaktoři magazínu Autocar, kteří vznesli oficiální dotaz, na nějž dostali vcelku jasnou odpověď od Joachima Posta, jednoho z vedoucích členů představenstva společnosti – V současnosti neexistují plány na vývoj pro použití modulu EESM na přední nápravě. U některých modelů se sice počítá s využitím malého asynchronního motoru vpředu, ten je ale určen výhradně vozům s pohonem všech kol.
Z hlediska BMW je to zcela pochopitelný krok – auta této značky byly, až na některé menší modely z poslední doby, vždy zadokolky. Na přímý dotaz, zda to znamená konec předokolkových Mini Joachim Post přímo neodpověděl, přislíbil ale, že si vozy zachovají svůj typický hravý charakter a BMW udělá vše pro to, aby budoucí Mini přinášely “čisté potěšení z jízdy”. Vzhledem k tomu, že současné elektrické portfolio Mini je velice čerstvé a mezigenerační obměna je otázkou počátku příští dekády, je na nějaké zásadní závěry ještě dost času.
A co byste řekli na zadokolkové Mini vy? Je to svatokrádež, nebo rozumný krok?
Zdroje:
https://www.autocar.co.uk/car-news/technology/next-generation-mini-evs-could-ditch-front-wheel-drive-set
https://insideevs.com/news/751521/future-mini-electric-vehicles-rwd/
https://www.thedrive.com/news/the-next-mini-cooper-might-be-switching-to-rwd










ransom
28. 2. 2025, 06:40Pokud svatokrádeží není elektromotor, proč by jí měl být zadní náhon?
Bono_
28. 2. 2025, 07:21Trefa🙂
sheogh
28. 2. 2025, 07:49Ja predohraby nejak zvlast nemusim, takze za me jednoznacne upgrade
afro-r1
28. 2. 2025, 08:12A ten velky budik rovnou take pred ridice.
mariov8
28. 2. 2025, 08:28Z mých zkušeností s elektromobily, jelikož mají pod podlahou těžkou baterku, i prázdné mají slušnou trakci a spíše je problém rejd kol u těch s předním pohonem a sklony k prokluzu kol při svižnějším rozjezdu, ty se zadním pohonem tohle nemají - nebo ne v takové míře. Navíc mizí více nebo méně pořád přítomný torque steer, se kterým se i dnes některé předokolky lehce perou.
scadar
28. 2. 2025, 09:14Jak jako svatokrádež? U aut je jenom jedna "správná" poháněná náprava a ta přední to není. ;-)
Jestli nám elektromobilita přinesla něco dobrýho, tak právě renesanci zadokolek.
ransom
1. 3. 2025, 06:28To teda kecáš, protože jedinej správnej náhon je 8x8.
VK
2. 3. 2025, 19:35To by bylo super.