Závody klasických automobilů jsou balzámem na duši každého benzinového nadšence. Asi každý z nás se často vidí za volantem auta ze 60.let, ve startovním poli tvořeném soudobými konkurenty, připravenými vyčarovat kouzelnou atmosféru dob minulých. Velkým lákadlem je potom fakt, že jezdci své historiky vůbec nešetří tak, jak by se dalo očekávat, ale totálním nasazením se mohou směle měřit se závodníky okruhových pohárů dneška.
V plném závodním tempu tak můžete vidět Camara, Mustangy, staré Alfy, nebo Mini. A právě posledně jmenovaný zástupce se stará o velkou zábavu, přestože je nejmenší. Díky své velikosti a nízké hmotnosti však dokáže držet krok i s vozy s dvojnásobným počtem válců a pěti, či šestinásobným objemem motoru. Facebookem proletělo například video se zaznamenaným soubojem Mustangu s modrým Mini.
Toto video pochází ze závodu Mini vs Mustang Anniversary Race, který se konal v rámci setkání Australian Muscle Car Masters v roce 2014. Celý závod působí velice zábavně, hlavně kvůli nepoměru velikostí Mustangů a maličkých, veselých Mini, za pozornost stojí hlavně souboj modrého Mustangu se startovním číslem 64 a jeho neunavného pronásledovatele, Mini s číslem 12. Řidič britského prcka má očividně velké srdce (a pravděpodobně i kule), a boj o Mustangův skalp nevzdává za žádnou cenu. Nádherný souboj, který dává naději všem řidičům malých lehkých vozů se špatnou poháněnou nápravou.
Podobné radovánky samozřejmě nesmí chybět, mimo dalšího programu, v Goodwoodu. Ať už se jedná o Members Meeting, nebo Goodwood Revival, pořádná dávka retrozávodění nesmí chybět. Můj oblíbený videozáznam pochází z roku 2011, ze závodu St.Mary’s Trophy.
Startovní pole se tentokrát skládá z různorodé směsice vozů. Sledovat, jak Mini a Cortiny bojují místo za místem s neohrabanými Fordy Galaxie 500, a k tomu jim přizvukují BMW 2002, to si nesmíte nechat ujít. Třešničkou na dortu je pak Jaguar Mk2, který bere každou zatáčku bokem, samozřejmě ve společnosti jednoho z ‚miníků‘.
Totéž, doplněné o Alfy, můžete sledovat na kompletním záznamu závodu z loňského ročníku.
Když už je řeč o Alfách, následující souboj jakoby byl inspirován filmem Italian Job, samozřejmě mám na mysli ten původní s Michaelem Cainem, z roku 1969. Mini se opět zuřivě drží rozbitého zadku Alfy a pokouší se o předjetí, a když už to vypadá, že se vše podařilo, karty se obrátí.
Mini jsou zkrátka super. Když jsem viděl na posledních K&K v Brně tento nádherný žlutý kousek, nemohl jsem než obdivovat velkou odvahu závodníků, kteří se s tak titěrným strojem dokázali postavit velkým americkým muscle cars. Jak už však bylo napsáno výše, nejlepší na těchto závodech však je to, že se z kdysi slavných závodních aut nestaly královny garáží, ale jejich jezdci jim umožňují zase bojovat stejné líté bitky o první místo tak, jako před téměř padesáti leti. A za to si zaslouží klobouk dolů. Ať už po trati prohání Alfu, BMW, Mini nebo Jaguar. Takže si připravte černý čaj s mlékem, tvídovou placatou čepici a dobře se bavte!
07. května 2016, 08:33
0
Proc mam pocit ze potrebuju neco Mini :-D
07. května 2016, 08:38
0
Pokud si někdo chce zkusit mini, tak doporučuji simulátor GT Legends, velmi povedené závody.
07. května 2016, 21:03
0
Ten simulátor jezdím po několik let :) a hned jsem si vzpomněl.. že bych si zase zajezdil, myslím, že i v kariéře je tam David vs. Goliáš a jede se tam s Mini nebo s Fiatem Abarth 1000, skvěly zažitek
07. května 2016, 13:07
0
Kdyz bylo doma Daewoo Tico, tak me taky strasne bavilo zesmesnovat vetsi a silnejsi auta.
Jeste ted rad vzpominam na motorkare na Horickem okruhu, ktereho jsem nahanel. Na rovine ujel, v zatacce jsem byl nalepenej za nim. Jak krasne se nevericne ohlizel, jestli jsem porad za nim. :D
Nebo kdyz jsme ho vzali na sraz amerik, kde meli kratkej sprint. Napred se smali a pak tak stali s otevrenou hubou.
08. května 2016, 14:01
0
Čerstvá zkušenost z cesty do a z Písku. Motocyklista předejde, protože má větší výkon než můj Fiat, ale v zatáčkách beznadějně brzdí, načež na rovince zase poodjede. A tak se to opakuje až do omrzení. Stejný případ s Octavii RS. Na rovině hrdina, do zatáček zdeptán fiatem bez toho, abych se nějak zapotil. Jo,jel jsem rychle, ale při snaze o plynulost stačí i malé výkon pidiauta na pokoření většiny provozu. Pouze jedno auto jsem nepřekonal. Naftový Sharan první generace, co se do zatáček rovnal s mírnou přetáčivostí:D a zatáčky přes horizont jezdil s odhodláním sebevraha
08. května 2016, 20:33
0
Takovým expertům je lepší nechat rozestup.
08. května 2016, 21:30
0
Tak o tom se bavit nemusíme, já nejsem typ "lepiče". Spíš šlo o zjevný rozdíl rychlostí v zatáčce, až mě to skoro překvapilo.
09. května 2016, 11:16
0
Na takové závody se dá koukat pořád. Báječná zábava.
09. května 2016, 23:14
0
Moc díky! Krásný závody - ve více ohledech. Moc pěkně se na to dívá.
10. května 2016, 00:38
0
U těchto záznamů jsem se zatraceně bavil. Neskutečné výkony řidičů. F1 stojí za prd od té doby kdy se přestalo tankovat. WRC mě poslední dobou nenadchne tak jako dřív, ale tohle pecka. Mimochodem co mají v těch závodních mini za motor? To přece nemůže být ta původní 1,3l jen upravená. To jede jak když tomu hoří koudel u zadku.
10. května 2016, 05:43
0
Řekl bych že to bude ta 1.3,nic většího se do coopera S nedávalo. Ono to tak váží úplný prd:)