načítám data...

Mini Cooper S E Countryman All4 - Pohledem vesničana

Všichni se dívají na Mini jako na příslušenství naleštěného městského člověka. Countryman se ale dá přeložit jako vesničan. Podrobil jsem jej testu plnému slámy. Jak obstál?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Začněme nejdřív trošku na vážno. Tohle Mini je podivně velké, odveze v pohodlí čtyři lidi a trošku toho nákladu v kufru. Pro pohon pak používá relativně malou baterii, elektrický motor pro zadní kola a tříválcovou jednapětku s turbem o výkonu 136 koní pro pohon kol předních. Baterii pro elektromotor můžete dobíjet ze zásuvky, nebo přepnutím režimu hybridního soustrojí do pozice ‚Save‘, kdy se veškerá využitelná energie uschovává a je použita jen v případě, kdy ‚na to moc dupete‘. Jak to celé funguje, když se na Mini podíváme z pohledu vesničana, a nikoli městského pozéra, jsem se snažil pochopit během víkendu v Roztokách u Prahy. Miník nám pomáhal při čištění akvária, a jak už je na vesnici běžné, došlo i na pár veskrze pábitelských činností…

Dějství první: Venčení kapra.

Sobotní odpoledne, automobil nabitý, kapr vyloven z akvária. Do Mini nastupujeme ve čtyřech. Tři lidi a kapr Pepa, který bude propuštěn do Vltavy, protože jinak stejně borok chcípne. Stylovým tlačítkem ‚jako z letadla‘ přepínám na čistě elektrický režim a míříme k řece. Cooper v klidu jede a my se divíme, co to všechno na palubce svítí a proč je hranatá věc uprostřed kolečka a kolem divnosti. Lidé na procházkách se lekají tichého auta a pak se smějí, protože je to přece roztomilé. A nás pak hřejí nejen vytápěné sedačky. Voda, kterou jsem vyšplíchal na retardérech, simuluje rozlité pitíčko dětí a rádio hraje nesourodou směs písniček mého Spotify účtu. Jako dobrý. A Pepu trefil šlak asi fakt až ve Vltavě, takže jako vesničani jsme byli spokojení. A když jsme se vrátili ke drátu, ještě nám svítil dojezd 20 kilometrů. Proužkaté Mini, zablácené z rychlé jízdy po podzimních okreskách, navíc na vesnici fakt nevypadá špatně.

Dějství druhé: Tvárnice.

Akvárium je teď potřeba podložit třemi ytongy, aby se pod něj vešla lednička na pivo. Nedělní odpoledne a okresky na západ od Prahy. Auto vybité, režim sport a dva lidi na palubě. Sportovní režim mění jen odezvu na plyn a tuhost řízení, aktivního podvozku jsem si nevšiml. Tam, kde je volno, to trošku ženu, jakmile někoho dojedu, tak prostě počkám až zase uhne. Mini jede rychle, podvozek funguje a tříváleček s elektromotorem pomalu ale jistě dobíjí baterku, protože jsem čudlíkem ‚jako z letadla‘ přepnul celý systém na nabíjení baterky. A pak ji samozřejmě vybíjím, kdykoli je místo. V tomhle provozu to ale i z nuly na půlku člověk nabije během půl hodinky. Podařilo se mi povypínat skoro všechna světýlka v interieru! A to velké kolo s mapou uprostřed teď funguje jako otáčkoměr! Hehe. Vesničan má radost. Ytongy se vlezly, veškerý nepořádek z nich šel z kufru v pohodě vysát a díky jeho polstrování v podstatě ani nešlo nic poškodit. Milé.

Dějství třetí: Cesta na letiště.

Kamarád přijel po čtyřech letech do Čech, za chvíli přistává na Ruzyni a já na to zapomněl. Proplítám se pražskou dopravou s rychlostí krysy na kokainu. Díky elektromotoru je tahle věc neskutečně pohotová při zrychlení, takže se dají dělat celkem psí kusy bez toho, aby to bylo nebezpečné. Na letišti v klidu nakládáme a zase frk zpátky. Jako městská myš to celé funguje dobře. A už jsem zmiňoval, jak se mi to líbí špinavý?

Dějství poslední: Na vážno.

Elektrifikovaný Mini Countryman má hybridní pohon, který jsem při sebevětší snaze nedonutil žrát více než 8,8 litru na sto. A to jsem jezdil skutečně kreativně. Síly má na rozdávání hlavně v nízkých rychlostech a nevidím důvod, proč by celé pohonné ústrojí nemělo být úplně ideálním řešením pro někoho, kdo prostě jen normálně rychle jezdí po normálních cestách. Navíc si můžete naplánovat, co se má s energií dít, takže máte vždycky to, co potřebujete. A když ne, to auto se z toho stejně vždycky nějak vylže. Podvozek funguje, řízení funguje, všechno mi to přijde velmi solidní, velmi efektivní, akorát to nedriftuje. Což ale ve výsledku nebyl ani cíl. Celé pohonné ústrojí je velmi podobné BMW i8. Tam sklidilo kritiku za fakt, že po vybití je slabé a pro sportovní automobil celé příliš odtažité. Pro tohle Mini mi ale přijde fakt skvělé, protože s ním nebudete jezdit pořád na hraně a k vybití nedojde. Nějaké to řidičské nadšení pak rádi vyměníte za efektivnost a nízkou spotřebu při jízdě s olověnou nohou. Tohle není nedělní auto pro řidiče, tohle je auto, které máte v garáži ve své chatě na horách.

A pokud se vám zasteskne po víru velkoměsta, stačí odemknout. Hned se kolem dveří objeví světelné reklamy. Proti mému vkusu jde jednoznačně přezdobenost interieru a  pocit neuspořádanosti sem tam doplněný podivně levnými detaily. Kupříkladu ukazatel paliva v nádrži. Levný plast s hromádkou žlutých prosvícených plastových světýlek. Kdyby byla rafička digitální v displayi a BMW ušetřilo za ten malý výlisek, nic by se nestalo a výsledek by byl lepší. A ‚otáčkoměr‘? Pořád jsem toužil jej zpod tachometru vyrvat, abych na něj konečně pořádně viděl. Přestože nejspíš nejsem cílovka, pohled na kapotu navozující dojem, že člověk jede v autě z padesátých let, je skutečně velmi šarmantní.

Pokud se vám design závodního vesničana dopovaného elektřinou líbí a máte dostatek volných financí, pak není nad čím uvažovat. Technicky se nedá tomuto módnímu doplňku nic podstatného vytknout. A design je věcí osobního vkusu. Mini je tak trošku klaun a pozér, ale to vůbec nemusí být na škodu. A velikost kufru? No je to Mini, máte to v názvu. Pokud chcete velký kufr, kupte si Transit. 

Elektrifikované Mini prostě funguje i jako povoz bláznivého vesničana. Nečekal jsem to, klobouk dolů. A teď jdu dát slepicam… ;-)

 

Technické údaje:

Motor: řadový tříválec, 1 499 ccm

Výkon: 100 kW při 4 400 ot./min + elektromotor pro zadní nápravu. Celkem 165 kW výkonu.

Zrychlení 0-100 km/h: 6,8 s.

Max. rychlost: 198 km/h

Deklarovaná spotřeba paliva: 2,3 – 2,1 l/100 km

Spotřeba v testu: 0 – 8,8 l/100 km

Objem nádrže: 36 l

Pohotovostní hmotnost: 1 735 kg 

Velikost kufru: 405 – 1275 l

Max. zatížení: 610 kg 

Cena: Od 968 500 Kč, testovaný vůz zhruba 1 200 000 Kč.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

KS
27. listopadu 2017, 18:48
0

Na první pohled bych do miníka neřekl, že váží víc než 1700 kg, když už to vím, tím víc se podivuju zrychlení pod 7 s. Pro jízdy do města jen na elektřinu s bonusem velkého výkonu mi to dává smysl, i přes tu cenu.

reagovat
GanGreen
27. listopadu 2017, 20:15
1

nemužu si pomoc, to mini je čím dál tím víc ošklivý... :-/

reagovat
ro
rock
28. listopadu 2017, 11:06
0

Prostě musím přihodit dvě fotky:
skutečné rozměry a ukázka toho, jak čistě byl řešený interiér v původním Countrymanovi.

Současná rodina Mini mi zkrátka k srdci nepřirostla. Od odklonu od původní cílové skupiny, přes pouťovitost interiéru až po retro prvky, které v původním provedení měly jasný účel a důvod, zatímco jejich současná aplikace neplní buď účel žádný (mimo pochybného designu), nebo úplně jiný než jejich předloha.

reagovat
M P
28. listopadu 2017, 12:52
0

Tak prosím ještě přihodit 911 a další takové... ano, sdílel to jeden novinář na svém FB, tak to asi musí být pravda :)

beastar
28. listopadu 2017, 13:59
0

Nic proti. Proč by se to mělo srovnávat? Taky nebereme současnou m3 a nesrovnavame to s e30 ne? Když tak srovnávat s předešlou generací. Automobilky si s názvy a jmény mohou dělat co chtějí. A cílovka? To je kvíz pro odborníky na marketing, tak proč to řešit. Spoustu lidí to stále oslovuje. Přestože mě ne.

M P
28. listopadu 2017, 14:06
0

Protože dneska jsou nový auta tlustý, velký, a vůbec, už nejsou starý... tak proto :)

A to nemám proti starým Mini, Porsche, ba ani těm bavorákům vůbec nic...

ro
rock
28. listopadu 2017, 14:31
0

Automobilky si s názvy mohou dělat, co chtějí, ale pak riskují, že rock a jemu podobní budou bude znechuceně prskat. I když teda chápu, že automobilkám je zrovna tahle skutečnost srdečně ukradená. Ovšem zrovna v tomhle případě se ještě pořád odkazují na původní Mini názvem i designem tak jednoznačně, že je srovnání na místě.
911 nebo M3 jsou do značné míry nesprávný příklad, tam jde o kontinuelní evoluci a ani se nijak nemění zaměření auta. U když teda poršácký čumák, od kterého se dokázali oprostit naposledy u řad 924-968, je taky pěknej opruz.
Ale New Beetle a Fiat 500, ty už bych tam klidně přihodil.

btw na to, abych si vytvořil názor, navíc o něčem tak subjektivním, jako je vzhled, nemusím sjíždět facebook. Nota bene když registrace na něm by asi byla nad moje intelektuální schopnosti a možnosti.

beastar
28. listopadu 2017, 14:32
0

Koukám že by sme si dobře pokecali Matěji:)) Tak nějak to je. A hlavně nový auta jsou strašně drahý a bez duše.

RCNP
01. prosince 2017, 11:47
2

Aspoň by bylo fajn srovnávat odpovídající si modely. Countryman s countrymanem a hatch s hatchem. To je jako ukázat 3er E21 a poslední 5GT. Navíc ten nekontinuální vývoj právě dělá takovej dojem, jinak kdyby se to rozložilo do těch padesáti, šedesáti let, tak to nebude vypadat tak nepřirozeně. A jinak buďme rádi, že se odklonili původní filozofie, jelikož by to jinak byla kia rio nebo tata. Oni navázali na filozofii, kterou mělo mini na konci života - stylová předražená škatule pro hipstery se zábavnýma jízdníma vlastnostma. Což je i dneska. A snad kromě poslední generace, tak Mini hatch je pořád srovnatelně malý auto, pokud budeme brát v potaz podobnej vzorek tehdejších aut. Furt je o stejnej kus menší než třeba focus, stejně jako byl původní mini menší než escort.

M P
01. prosince 2017, 12:35
1

Ale ale, vítejte zpět pane! :)

RCNP
01. prosince 2017, 19:35
0

Potěšení na mojí straně :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem