načítám data...

Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4: Dostupnější neznamená automaticky levný

Mercedes má širokou nabídku dodávek, ve které si vybere snad každý. Musíte však pečlivě vybírat tu správnou konfiguraci.

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Osobní dodávky zažívají v posledních letech poměrně pozoruhodný vývoj. Dříve jsme je považovali za ryze pracovní nástroj každého šikovného řemeslníka. Jenže doba se mění a s ním i pole působnosti dodávek. Dneska si dodávky kupují i běžní lidé, kteří touží (nebo jej z nějakého důvodu potřebují) po přímo královském prostoru. Skoro by se dalo říct, že téměř vymřelou třídu velkých MPV, nahradily právě dodávky. A ono to má svou logiku. Pokud máte tři a více dětí, potřebujete velké auto, a právě dodávka se jeví jako správné řešení, protože vnitřní prostornost a celková variabilita vnitřku zde bývá naprosto nepřekonatelná. Jenže jakou dodávku vybrat? Takový Mercedes má v nabídce povedenou třídu V. Jenže tam je jeden problém. Mám na mysli samozřejmě cenu. Ne každý si může dovolit vydat za auto tolik peněz. Véčko v nejdražších specifikacích atakuje dvouapůlmilionovou hranici a to je vážně hodně. Pokud však nutně potřebujete právě Mercedes, avšak nemáte tolik peněz na rozhazování, je tu pro vás jedno řešení. To řešení se jmenuje Vito Tourer.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Rozdíly mezí třídou V a Vitem jsou především v provedení interiéru. Véčko nabízí veskrze luxusně pojatý interiér, kdežto Vito je o poznání lacinější a je to místo, na kterém se šetření pozná nejvíc. Otázkou tak zůstává, jestli to vám to bude vadit. Zvenku tolik rozdílů není. Vito vypadá prakticky stejně jako Véčko, liší se jen v detailech, jako jsou nelakovaná zrcátka, či kliky dveří, nebo páté dveře, které nemají samostatně otevíratelné okno. Tak či tak, Vito boduje zcela důstojným vzhledem, za který se nebudete muset stydět.

Pohled dovnitř nezapře užitkový původ. Jednoduché tvary, černé plasty, to je poznávací znamení Vita. Na rozdíl od stylově tvarovaného Véčka, v interiéru Vita najdete dostatek odkládacích ploch a všemožných přihrádek, což se počítá. Displej infotainmentu je tady pouze menší, sedmipalcový, což je na dnešní dobu trochu nezvyk. Uživatelské prostředí je maximálně jednoduché, funkce veskrze základní, ale to nemusí být na škodu. Pokud nemáte rádi komplikovaná řešení, pak budete za takovou jednoduchost asi i docela rádi. Nejdůležitější věcí u osobní dodávky je zajisté vnitřní prostor. A tady Mercedes nezklame. Dovnitř nasoukáte bez nejmenších problémů 8 lidí, přičemž každý pasažér má zcela plnohodnotné místo. Obě řady zadních sedadel jsou samozřejmě umístěné v kolejnicích, takže se s nimi dá vcelku bez problémů všelijak posouvat a upravovat vnitřní prostor dle požadavků. Kufr i při plném obsazení disponuje objemem 990 litrů, takže nemusíte mít nejmenší strach, že by se vám tam něco nevešlo. Potěší i ložná plocha, která dosahuje rovných 2,5 metru. Užitečné zatížení lehce přesahuje jednu tunu. Vito Tourer je, co se vnitřního prostoru týče, správná dodávka, jak se sluší a patří.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Zatímco v interiéru jsou jasně viditelné kompromisy, které Vito na první dobrou odlišují od Véčka, tak pod kapotou je vše v nejlepším možném pořádku. Tady žádné polovičaté řešení nečekejte. K testu jsme měli k dispozici variantu označenou číslovkou 124. Pokud se aspoň trochu orientujete v číslování Mercedesu, pak už jistě tušíte, že tohle je ta nejvýkonnější možná verze, kterou si můžete koupit. Srdcem tohoto stříbrného rodinného autobusu, je dvoulitrový naftový čtyřválec, který má vrcholný výkon celých 240 koní a točivý moment rovných 500 Nm. To znamená, že brzdou provozu rozhodně nebudete. Zrychlení na stovku pod osm vteřin je velmi slušné i ve světě aut, natožpak mezi dodávkami. V praxi to vypadá tak, že na dálnici budete v případě potřeby patřit mezi ty nejrychlejší účastníky provozu. Vito s tímhle motorem umí bez sebemenšího problému překonat dvousetkilometrovou hranici, což vám bude stačit, abyste drželi tempo i na německé dálnici. Spotřeba je pak velmi odvislá od vašeho jízdního stylu. Pokud jste klidnější řidič, pak se asi zvládnete udržet okolo 8 litrů nafty na každých 100 km. Naopak rychlejší styl vyžene ukazatel spotřeby nad hranici 10 litrů (to už znamená velmi vysoké cestovní tempo). Většina lidí bude asi jezdit za nějakých 9-10 litrů, což velmi slušné, vzhledem k poskytovaným výkonům. Tenhle motor je opravdu silnou stránkou vozu. Je to něco, co vám konkurence jen tak nenabídne.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Podvozkově Vito asi ničím nepřekvapí. A to je vlastně asi dobře, protože je to optimální mix pohodlí a jistých jízdních vlastností. V příplatkové výbavě sice najdete i vzduchový podvozek, ale osobně si myslím, že klidně můžete za tuto položku ušetřit, protože už tohle základní řešení funguje velmi uspokojivě. Vito svou posádku příjemně pohoupe a rozhodně z ní nevytřese duši. Na dlouhé dálniční cesty je to zcela ideální nastavení. V zatáčkách vás podvozek také podrží a je na něj spoleh, byť samozřejmě nemůžete od něj očekávat nějakou přehnanou hbitost. To však asi není žádné velké překvapení. Jistotu na silnici dodává i pohon všech kol, dobře si však rozmyslete, jestli jej skutečně využijete, příplatek za něj činí asi 125 tisíc, což není málo.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt

Dodávky od Mercedesu jsou v mých očích etalonem ve své kategorii. Mají velmi dobře vymyšlený interiér, jsou dostatečně prostorné a nabízejí opravdu široké možnosti vlastní specifikace. Velkým lákadlem je také opravdu silný motor, který konkurence nabídnout neumí. Musíte však dobře počítat, protože Mercedes není tou nejlevnější možnou volbou. Cena bude nakonec tím rozhodujícím faktorem a je potřeba dobře konfigurovat svou ideální specifikaci. Vito Tourer je v rodině Mercedesu tou dostupnější variantou, levný však být nemusí. Testovaný kus vyšel na bezmála jeden a tři čtvrtě milionu, což je asi o půl milionu méně, než kolik byste dali za vyšňořené Véčko, ale málo to není. Přesto však myslím, že pokud se rozhodnete pro dodávku s hvězdou na kapotě, litovat určitě nebudete.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Habakukk
20. srpna 2021, 09:11
0

Tak 240koní už je sakra raketa skoro bych řekl pro toho kdo hodně za autem tahá. Pokud se jezdí sólo stačí výkon kolem 170koní a brzdou provozu také nebudete i když bude auto plně naložené. Vito / V class jsou krásné dodávky, ale nechají se patřičně zaplatit.

reagovat
af
afro-r1
20. srpna 2021, 11:21
2

Pekne auto. Jen skoda chybejiciho V6 na blatniku.
; o )

reagovat
Zajda
20. srpna 2021, 11:30
-1

Jen jdu kolem a zanechám tu poznámku k ceně - normované emise jsou 190 g CO2/km. Takže v ceně musí být zohledněna emisní pokuta 9000 EUR.

reagovat
MB
MBMB
20. srpna 2021, 15:26
-1

Našel jsem, že by to mělo být ještě víc emisí. Každopádně to jsou WLTP emise. Pokuty se ale počítají z přepočtu na NEDC, což u tohoto auta činí cca 168 g/km, dle výbavy. Mercedes má zároveň díky vyšší průměrné hmotnosti flotily limit kolem 105 g/km. Čili pokuty se u tohoto auta platí "jen" za nějakých 65 g/km.

HeavySmoker
20. srpna 2021, 15:34
2

Nemusí, limit CO2 sa stanovuje podľa hmotnosti vozidiel, napr. pre koncern Jaguar Land Rover to bolo pre rok 2020 až 132g na kilometer lebo robia veľké (ťažké) autá. Veľká dodávka zdvihne aj priemernú hmotnosť flotily a pokuta bude výrazne menšia. Presne tento aspekt zabil najmenšie benzínové autá, pre nich bol limit tak nízky že to nejde ekonomicky vyrobiť.

Frankie
20. srpna 2021, 23:02
0

Hezký jste tu vlastně popsali EU pseoudo ekologii...

MB
MBMB
20. srpna 2021, 23:24
0

Ještě jsem to nenapsal úplně korektně. Takové prodané Vito samozřejmě i zvyšuje hmotnostní průměr flotily a tím pomáhá. Jeho individuální limit C02 při pohotovostní hmotnosti 2077 kg je 118 g/km. Pokuty na toto auto tak dělají cca 4750 EUR.

Zajda
21. srpna 2021, 09:16
0

"From 2021 onwards, the emission targets for manufacturers will be based on the new WLTP emission test procedure."
https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/regulation_en
"Daimler's target is - due to the higher average vehicle weight of our premium fleet compared to the average European vehicle fleet - likely to be around 100 g/km by 2021"
https://sustainabilityreport.daimler.com/2019/reporting/climate-protection-air-quality/emissions-of-our-vehicles.html

MB
MBMB
21. srpna 2021, 12:52
0

Emise se měří dle WLTP, ale pak se to přepočítává na NEDC a z té hodnoty se platí pokuty.

MB
MBMB
21. srpna 2021, 12:58
0

Že by se mělo od 2021 platit dle WLTP mi uniklo. Ještě to prověřím.

Zajda
21. srpna 2021, 13:19
0

Hele ono se v té prasečině jde těžko vyznat ve vší komplexitě, ale jestli to chápu správně, přepočet NEDC vs WLTP by měl být na úrovni celé automobilky. A to pouze v duchu že pokud automobilka měla emisní rezervu v roce 2020 kdy se jelo dle NEDC, poměrně k výši dosažené rezervy se jí navýší cílové flotilové emise WLTP. Takže velmi drobná a pro některé automobilky možná i záporná úleva.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32019R0631#ntr10-L_2019111EN.01001301-E0010

MB
MBMB
21. srpna 2021, 15:33
0

Ano, tohle jsem taky hledal. Čili ano, od roku 2021 se zjevně jede podle WLTP hodnot, ale ten limit není těch 95 g/km (to platí skutečně jen pro NEDC), nýbrž WLTP ekvivalent vypočítaný z toho vzorce v odkazu. A je individuální pro každou automobilku podle jejich průměrných NEDC flotilových emisí v roce 2020.
Tohle jsem pár let zpět zachytil, jen mi nedošlo, že už je to od roku 2021.
Čili pro přesný výpočet pokuty člověk musí znát limit pro daného výrobce. Pro přibližné určení lze zatím pracovat s tím limitem 95 g/km, ale člověk musí brát NEDC emise vozu.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem