Mercedes-Benz Třídy S již celá desetiletí hraje roli nejvyššího modelu stuttgartské automobilky. Jistě, ne vždy se popisovaný velký sedan jmenoval Třída S, až do sedmdesátých let byl známý jen pod kódovým označením modelu jako všechny tehdejší mercedesy, ale vždy byl tím nejlepším, co třícípá hvězda uměla nabídnout.
To je hezké. Jenže co když vy jste člověk s opravdu vytříbeným automobilovým vkusem a chcete něco ještě lepšího? Co když vám ani Třída S nestačí? Dnes to vlastně máte jednoduché. Můžete si koupit Mercedes-Maybach Třídy S, který, jak jsem vám psal zde, model dále rozvíjí směrem k vyzývavým barevným kombinacím, nejhodnotnějším materiálům a nejlepšímu zpracování.
Jenže dřív byl Maybach samostatnou značkou vyrábějící hlavně motory, která se na vylepšování mercedesů nesoustředila. Takže stoupání v žebříčku od S-klasse směrem nahoru bylo zákonitě těžší. Nicméně existuje jeden výrobce nebo možná spíš úpravce, který byl schopný tehdejší vrcholný Mercedes-Benz 500SEL a 560SEL přece jen ještě posunout.
Jmenuje se Trasco a jedná se o dodnes působící firmu sídlící v německých Brémách. Založená byla v osmdesátých letech, ještě s názvem Trasco-Export, jako dceřinná společnost velké švýcarské firmy Trasco AG, zabývající se obchodováním s evropskými limuzínami napříč Asií. Vznikla vlastně proto, že zástupci původní firmy nebyli schopní reagovat na poptávku z dálného východu, žádající dva hyper-luxusní a vizuálně působivé prodloužené mercedesy generace W126.
Ať hledali, jak hledali, nedařilo se jim nalézt člověka, který by vyráběl W126 limuzínu v dostatečně výrazném provedení, jež žádali jejich zákazníci. Proto se majitel značky, pan Muthanna Kubba rozhodl, že auta postaví sám, a že se tak stane v Brémách. Dalo to nějakou práci, ale nakonec se povedlo poptávku uspokojit. A protože pan Kubba viděl v podobných konverzích potenciál, s výrobou pokračoval.
Měl vizi, že jeho stroje budou opravdu ve všem dál než standardní model. Budou opulentní a velikářské, ostatně tak, jak to mají v Asii rádi. Když tedy v roce 1985 na ženevském a později frankfurtském autosalonu představil svá první díla, byla opravdu mnohem…víc…než jakákoliv Třída S.
Budiž, představil i „jen“ prodloužené kusy v decentních barvách, ale ukázal také třeba C126 kupé 500SEC, jež obohatil nahoru výklopnými dveřmi po vzoru modelu 300SL Gullwing. Vrcholným číslem však byl model pojmenovaný Mercedes-Benz Trasco (či jen Trasco) 1000SEL, vycházející z modelu W126, alternativně z už továrně prodloužené verze V126, u nějž se opravdu…děly věci nevídané.
Motoricky zůstal na úrovni 560SEL, čili s V8, ale úprav doznal jeho vzhled. Vůz byl ozdobený křiklavou barvou, bodykitem a drátěnými koly. Podobně opulentním způsobem byl pozměněn i interiér, chlubící se béžovým koženým čalouněním, záclonkami, speciálními zadními křesly a vestavěným televizorem. Intenzivní, což? Muthanna Kubba však věděl, co dělá, protože přesně o takováto auta byl zájem na dálném východě. A měl pravdu, objednávek se mu nakonec setkalo docela dost.
V druhé půli osmdesátých let tak světlo světa spatřilo hned několik vyzývavých W126 a V126 Trasco 1000SEL. Narodil se třeba kus ve výrazném červeném odstínu, s mračítky na hlavních světlometech, druhým párem předních mlhových světel, dekorativními litými koly Remotec, zadní bumerangovou anténou a audiosystémem Clarion G80 se zlatem prokládaným ovládacím panelem.
Nebo vzniklo auto s kompletním metalickým modrým lakováním, pozlaceným legendárním “zaměřovačem” na kapotě, šestnáctipalcovými litými koly Rial, čalouněním bílou kůží, na speciální přání vytvořeným tříramenným volantem a make-up zrcátky na C-sloupcích po vzoru automobilů značky Rolls-Royce.
Narodil se i o dvanáct palců prodloužený bílý model s kompletně červeným interiérem, o patnáct palců prodloužený tmavě modrý model s vinylovou střechou nebo třeba o celých čtyřicet čtyři palců (112cm) prodloužený bílý model s kompletně pozlacenou maskou předního nasávacího otvoru, určený pro potřeby Limousine Club v japonské Osace.
Na druhou stranu je pravda, že tato opulentní éra neměla dlouhého trvání. Už v závěru osmdesátých let se do popředí zájmu začaly prosazovat decentnější úpravy v tmavých barvách a v následující dekádě vznik výrazných specifikací Trasco 1000SEL nadobro ustal, ještě předtím, než na řadu přišla nástupnická W140.
Dnes se tak brémská společnost soustředí na úpravy nejčastěji černých mercedesů Třídy S, které však vizuálně nechává zcela splynout s okolím. Ani na prodlužování se už nesoustředí. Jejím současným hlavním artiklem je totiž neprůstřelné opancéřování, o které je ještě mnohonásobně větší zájem než kdysi o barvičky. No…takový je svět.
Každopádně jak vidíte, dnešní Mercedes-Maybach Třídy S rozhodně není prvním vizuálně expresivním velkým sedanem německého výrobce. Existovaly už mnohem dřív. A jen tak mimochodem, Trasco byl pouze jedním z mnoha podobných úpravců Mercedesu-Benz W126. Vznikly i další zajímavé kreace. Znáte nějaké? A co si vůbec o Mercedesu-Benz Trasco 1000SEL myslíte? Líbí se vám nebo jsem vám právě zkazil jednu z asi nejoblíbenějších a nejhezčích generací tohoto automobilu? Pochlubte se v diskuzi.


























tomaass2
28. 3. 2025, 19:51Ty káry vypadají, jak kdyby utekly z GTA Vice City. Parádní ukázka extravagance (z mýho pohledu nevkusu) osmdesátek a devasdesátek. Vzpomněl jsem si na https://90sczechroads.cz :D
K čemu byl takový ten otočený bumerang na kufru? Díky.
rivka
29. 3. 2025, 00:08Jarda to v textu zmínil, je to anténa. V té době hojně používaná i na US limuzínách, zejména Cadillacích/Lincolnech.
tomaass2
29. 3. 2025, 06:30Díky :)
rivka
29. 3. 2025, 00:03Úvodem mého dopisu... ups, to se prý nemá, takhle začínat...
Takže znova.
Děkuji jedinému opravdovému autíčkáři na Autíčkáři za další zajímavý, opravdu autíčkářský článek (protože NE, kvůli testu elektrododávek sem fakt, ale fuckt nechodím ani omylem).
"Vznikly i další zajímavé kreace. Znáte nějaké?"
Hele, Jardo, upřímně - znal jsem, ale jak člověk stárne, nějak se mi všechny vytratily z paměti. Štve mě to.
Matně i vybavuji jednu francouzskou firmu, ale musel bych vstát a otevřít Autokatalog 90/91 abych v něm našel fotku její úpravy W126. A nechce se mi :-)
"A co si vůbec o Mercedesu-Benz Trasco 1000SEL myslíte? Líbí se vám nebo jsem vám právě zkazil jednu z asi nejoblíbenějších a nejhezčích generací tohoto automobilu?"
No, nelíbí. Nicméně dokážu ocenit nalezení díry na trhu a následného generování zisku.
Byla to jiná doba, dnešní optikou dost nevkusná.
A ano, ovlivnila i mě, pamatuju si moc dobře jak jsem v roce 1993 byl na Autosalónu v Praze: černé mokasíny, žluté kalhoty, fialové sako. Fuj. Phobos a Deimos. Je mi z toho zle ještě teď, naštěstí nemám fotky sebe sama (termín selfie tehdy nebyl ani v plavkách),
No a nějak podobně vnímám i tohle Trasco, ačkoli, u něj bych byl krapet shovívavější.
MMCH, něco jako 500/560 SEC bylo dlouhé roky můj sen, teď po letech jsem ale mnohem víc přišel na chuť sedanu a jeho naprosto klasickému avšak zároveň (nebo právě proto?) nesmírně (a i nadčasově) elegantnímu designu. To auto už fotek vyzařuje naprostou bytelnost, fortelnost, spolehlivost a dlouhověkost.
Takže momentálně bych klidně i "pustil chlup" ze nějaký pěkný, zachovalý exemplář, kdyby ho bylo kam dát. A to nemluvím ani o garáži (která už sama o sobě by musela být "předimenzovaná" :-) ale o prostém faktu že na ulici kde bydlím (a ani v širším, třeba 1-2 km okruhu) to auto prostě není kde zaparkovat, a zdaleka nejenom kvůli těm zkurveným modrým zónám. Je to prostě moc dlouhý :-(
Každopádně, díky Ti za přenesení o pár dekád zpět, bylo to moc fajn!
tomaass2
29. 3. 2025, 06:35No ale kdybys z toho v tom fialovým saku a žlutých kalhotách vystoupil, tak bys byl i dneska king :D
W126 uz je opravdu veterán pro fajnšmekry, ona teda už asi i W140 (osobně se mi příliš nelíbí ani v sérii). Světští, směnárníci a jim podobní už přesedlali na mladší kousky, i když zrovna kreace Trasco by mi k nim seděly :)
mariov8
29. 3. 2025, 09:24Tenkrát byla taková móda, pamatuji ještě po přelomu tisíciletí po Praze jezdící kanárkově žluté kupé C126 s plastovými nástavci blatníku na kolech snad z Testarossi... Gemballa widebody?
rock
30. 3. 2025, 06:49to rivka:
Ty jo. Já v r. 1993 (teda alespoň na jeho konci) už nosil vlastně nachlup stejné oblečení jako dneska, o 30 let později.
mariov8
Gemballa něco takového dělala, taky Koenig Specials.
rock
30. 3. 2025, 06:39Nabídnu dva kousky: jeden bizar, W126 by Lotec
rock
30. 3. 2025, 06:42...a jeden elegantní, dobře zamaskovaný, pod názvem Monteverdi Tiara:
Krocan
31. 3. 2025, 12:54Monteverdi jsou mazlíčci. Jedna z mála značek, které jsem neviděl na živo. V Bingenu, čtvrti Baselu je museum. Ale myslím, že je už zavřené. Provázel tam jeho druh a už před více roky byl nemocný a neměl na to moc síly. Sám teď kouknu na net, jak to aktuálně je.
A tento model si zahrál v kultovním filmu "Únos aut", kdy objednatel kradených aut projeví přání, získat Monteverdi jako dárek pro svou paní. Šéf zlodějů jezdí v 911 v tuningu BB a pak ukradne i Isderu na které se jako podílel. Hlavní roli hraje herec, který je podobný Jirkovi Schmitzerovi a Schmitzer ho, myslím i mluví.
Krocan
31. 3. 2025, 09:23Medvědama se zabývala firma Styling Garage, odněkud ze severního Německa. Jejich kupátko s křídlovými dveřmi byl dlouho můj sen. Jiný model "Racka" s futuristickou úpravou nosu si zahrál v jednom dílu "Dva nosáči..." ve kterém hrál Thomas Gottschalk. Jaguar V12 SIII po něm byl před patnácti lety na prodej za cca. 4.000€. Tuším, že je dnes v CZ.
A zpět k Styling Garage: Natáhnout auto umí kdekdo, ale u nich S kládu 126 pořádně rozšířili.
rivka
31. 3. 2025, 12:28Ty brďo! Kámo, tohle příspěvek roku! Nevím jak moc Tě to potěší, ale získáváš pochvalu před nastartovanou vétřieskou! ;-) O tomhle jsem neměl ani ponětí, fascinovaně na to zírám a akutně to potřebuji! :-) Díky moc!
Krocan
31. 3. 2025, 13:13Když budeš občas googlit Styling Garage treffen, nebo SGC treffen, tak bys mohl narazit na nějaký sraz, nebo setkání v rámci obecně pojatého srazu. Nejblíž k CZ jsem odchytil setkání v Berlíně (pro lidi, kteří by museli jet svým a za své) a i měl jsem tam namířeno, ale nedostal jsem se s náklaďákem na včasnou loď ⛵ ze Švédska a tak jsem jel přes Berlín až v pondělí. To je tak osm let.
Nezn.uživatel
25. 4. 2025, 09:03Neuvádím jako příklad veterány, používám ho už docela dlouho.
https://geometry-lite.com/