logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Mercedes-Benz GLA 220d 4MATIC: Vstupní brána do lepší společnosti

Mercedes nemusí být jen obrovský, usedlý a vážný. Může být i malý, svěží a neokázalý. Jaké svezení nabídne nejmenší stuttgartský crossover?

Pokud by existoval zákon stanovující, jak má vypadat moderní crossover, Mercedes-Benz GLA by byl dokonalým příkladem jeho naplnění. Nechybí mu vyšší postoj, terénní stylizace ani šmrnc, má zkrátka všechny předpoklady přivábit k ‚hvězdným‘ dealerům zákazníky, jejichž občanský průkaz ještě neobrostl mechem. 
Po více než třech letech po uvedení na trh prošel lehkou omlazovací kúrou. Jedná se zatím jen o neinvazivní kosmetické zákroky, koneckonců design za tu dobu nijak výrazně nezastaral. Veškerou pozornost na sebe strhává nová mřížka chladiče vyvolávající dojem mnohem většího auta, dále jsou tu přepracovaná LED světla a zabodované mlhovky ve stříbrném rámečku. Je to moc pěkné, jen co je pravda. A výrazná barva tomuhle minimercedesu vyloženě sluší. 

Místo pro čtyři

Velké změny neproběhly ani v interiéru, který GLA sdílí s příbuznými modely  A a CLA. Navzdory tlačítkovému festivalu pod výdechy ventilace působí jednoduše a čistě, jen některé materiály prozrazují, že jde pořád o nejnižší třídu v nabídce. O kompenzaci se postarají hezké detaily jako třeba právě zmíněné kruhové výdechy, řada stříbrných kovových butonků nebo volitelná barva vnitřního osvětlení. Zpracování nelze nic vytknout, všechny hrany lícují a řidičovy pokyny neprovází žádné vrzání – pokud se tedy nedotknete částečně zabudovaného displeje. Naštěstí není jediný důvod se ho dotýkat, neboť radiomapa se ovládá výhradně kolečkem před loketní opěrkou nebo pomocí tlačítek. Odpadá tedy nutnost pravidelně píglovat ošmatanou obrazovku. Displej sice nepatří k nejnovějším výdobytkům techniky, systém má však bleskovou odezvu a to vnímám jako důležitější. 

Sedačky s integrovanou opěrkou hlavy jsou jedním slovem skvělé. Na první ‚posez‘ vás možná překvapí jejich tuhost, z níž byste mohli usoudit, že při delším cestování začnou tlačit, ale kdepak. Ergonomie je zvládnutá na jedničku. Vzhledem k třídě je kabina celkem prostorná, zejména pak na šírku. Dva čahouni si za sebe moc pohodlně nesednou a pro extrémně vzrostlou část populace může být problém i relativně nízký strop. Odvézt čtyři dospělé však není problém.

Dvě tváře motoru

Náš testovací exemplář uvádí do pohybu naftový čtyřválec o objemu 2 143 cm3. Výkonu má dostatek, 177 koníků si s hmotností auta i posádky hravě poradí a ještě zůstane dost rezervy na předjíždění beze stresu. Stinnou stránku motoru představuje – jak už to u naftových čtyřválců bývá – akustický projev. Dieselové klapání se sice chvíli po nastartování utiší, při akceleraci z nižších rychlostí ale hluk zpod kapoty působí trochu těžkopádně. Dobrá zpráva je, že jakmile se otáčky usadí na stabilních hodnotách, opět zavládne klid.  A to dokonce i při vysokých rychlostech. Což mě přivádí k dálničním výkonům. Od malého crossoveru člověk kdovíjak rychlé a pohodlné přesuny po dálnicích neočekává. Jenže tahle věc dokáže bez problému letět 180 a pořád být schopna zrychlení, přičemž zvuk motoru není obtěžující ani trochu. Pokud často cestujete po dálnici a z nějakého důvodu chcete místo velkého sedanu nebo kombíku něco kompaktního, pořiďte si GLA a pořiďte si ho v naftě, protože i takhle rychlé výlety budete podnikat za 7,7 litru.

Pod vozem

Podvozek je laděný zhruba na střed mezi komfortem a sportovností, což je u auta s o něco málo vyšším těžištěm asi nejlepší nápad. Je dost pohodlný na to, aby vás neotravovalo bouchání a poskakování, zároveň si v zatáčkách drží jistotu a nevlaje jako třtina ve větru. 
Řízení je dle soudobých standardů odtažité, ale velmi přesné a předvídatelné, takže i na okreskách zachováte svižné tempo. A svižnému zatáčení se auto nikterak nebrání, dokonce vás ušetří i nepříjemných náklonů. Vlastně se chová spíš jako hatchback než jako malé SUV.
Konkrétní motorizace se čtyřkolkou je k mání výlučně s automatem a mercedesí převodovka 7G-DCT patří k tomu nejlepšímu, co dnes na trhu dostanete. S jistotou trefuje ten správný moment pro přeřazení a činí tak téměř nepostřehnutelně. V extrémních případech si můžete pomoct pádly pod volantem, ale stejně dobře poslouží kickdown.

Tohle není offroad

Ne že by se za něj chtělo vydávat… Přesto GLA nabízí oproti standarnímu Áčku pár funkcí navíc. Světlá výška narostla na 190 mm, což není žádná hitparáda, ale asistent pro sjíždění kopců se na sněhu nebo námraze občas hodit může. Pokud vám není líto vláčet tohle elegantní vozidlo bahnem, vězte, že chytrý pohon všech kol vás do první louže zapadnout nenechá. Hlavním limitem bude spíš výška podvozku a poměrně dlouhé převisy. Protože neznám žádného nimroda, který by si k cestám na čekanou kupoval Mercedes-Benz GLA, předpokládám, že terénní funkce zákazník ocení spíš při nenadálé sněhové nadílce nebo při jízdě po nepříliš kvalitních silnicích, případně polních cestách. I ve městě ale není na škodu, když nemusíte řešit každý retardér, kanál nebo obrubník. 

Verdikt

Je jasné, že prioritou GLA je image a styl, přesto příjemně překvapí praktičností. Pohodlně odveze čtyřčlennou rodinu, přičemž jí nabídne i slušný zavazadlový prostor. Díky zvýšenému podvozku se nemusíte tolik děsit rozbitého asfaltu a jiných záludných překážek, a co je hezké, nemá to vliv na chování auta v zatáčkách. Ve městě si počíná obratně, na dálnici má mezi malými crossovery minimální konkurenci. A ještě jedna věc. Trojcípá hvězda na přední masce s sebou nese ‚status-faktor‘ jako žádné jiné logo, takže coby entry-level značky hraje GLA svou roli na výbornou. 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný naftový čtyřválec 2 143 cm3
Výkon: 130 kW (177 koní) v 4 400 ot./min
Točivý moment: 350 Nm v 3 600 – 3 800 ot./min
Převodovka: automatická sedmistupňová  7G-DCT
Provozní hmotnost: 1 595 kg 
Maximální rychlost: 218 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,7 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 5,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (dosažená): 7 l/100 km
Cena s testovanou motorizací od 976 470 Kč Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
GanGreen
17. 12. 2017, 11:05

Čím dýl se na to auto dívám, tím víc se mi líbí, pseudoteréní crossover mi asi dává mnohem větší smysl než pseudoterení SUV... Pořád to na mě půspbí dojmem normálního osobáčku, oproti SUV který jě běžně vysoký jak panelák, těžký jak dva sloni a je to povětšinou nevzhledná krabice :) pro člověka kterej občas využije vyšší podvozek je tohle asi zajímavá možnost.

0
beastar
17. 12. 2017, 15:31

Tak nějak i když teda je to už hodně malý. Zase na dálnici nebudeš řešit protivitr jak s GL.

0
Junior
23. 12. 2017, 01:19

Tak je potřeba do toho GL pořídit adekvátní motor, a pak nemusíš řešit protivítr, že :D

1 reagovat
Irwinek
17. 12. 2017, 13:13

I kdybych si nějakým způsobem dokázal vysvětlit existenci tohohle auta, tak přes to, jak se mi nelíbí vlak nepojede

1 reagovat
OndrasI
18. 12. 2017, 09:13

V předface GLA220d jsem se něco najezdil - to auto je příšernej krám. Na 180 koní to zoufale nejede, kadlá podobně jak Okta za třetinu ceny, žere i na poměry čtyřkolek hodně, převodovku bych rozhodně za nej na trhu neoznačil a zpracování je vzhledem k cenovce 1.25 mio. dost pofiderní.
Sedadla jsou prima a ve městě se s tím jezdí výborně, jen to má lehce prkennej podvozek.
Posuzováno v intencích D3 a cenově srovnatelných aut.
Vzhledem k tomu, že jsme měli k dispozici 3 kusy a všechny byly stejně divné, se mi zdá test trochu "přikrášlený".

0
beastar
18. 12. 2017, 17:18

Ok vcelku můžeš mít pravdu. Ale uvědomuješ si, že když pominu cenu tak i ta Octavia stojí vlastně jakoby segmentem nad tímhle:) A 1.6 tdi v nějakým holobytu je děsný. Je to trochu dražší protože MB, ale jinak v pohodě. A že to cvaká jako nafty od VW? A co s timhle obsahem ne? Netvrdím že je to zázrak a šmelej to dneska jako všichni. Nicméně doporučuju pro srovnání zkusit jiné crossovery třeba z francie a asie a pak mi napiš o kvalitě za milion;)

0
OndrasI
18. 12. 2017, 17:43

Tak Francouzi ani Korejci v tomhle segmentu nic důstojnýho nemají - na druhou stranu, když je v přímym srovnání Golf Alltrack ve všech ohledech kromě obratnosti lepší, asi je něco špatně.

0 reagovat
Jimi
19. 12. 2017, 10:55

Perfektní marketing, to se musí uznat. Chtít přes mega za boubelatý hatchback na chůdách...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte