Značka Lexus je jedním z vrcholů japonského automobilového průmyslu. Založená v devadesátých letech jako levnější a přitom kvalitnější asijská alternativa pro amerického zákazníka navyklého jezdit v cadillacích a lincolnech, případně v BMW nebo mercedesích, tato automobilka dnes asi nejlíp ilustruje celosvětový úspěch inženýrství země vycházejícího Slunce.
Její auta jsou oblíbená všude po světě. Dobyla dokonce i v prémiové třídě velmi konzervativní Evropu, když zvlášť její SUV modely v prodejích bez problému drží krok s místní konkurencí. Zákazníci si chválí především kvalitní zpracování, propracované a hodnotné kabiny, výtečné odhlučnění a geniální pohonné systémy. To vše za v rámci třídy pořád relativně solidní peníze.
Když začínal, měl Lexus v nabídce jeden jediný model, sedan luxusní třídy nazvaný LS. Byl vynikající, jak jsem vám ostatně už jednou psal. Dnes už je všemu jinak, nabídka typů je široká a zahrnuje vše od malých nákupních tašek přes různě veliké sedany a esůvéčka až po několik kupé a jeden kabriolet. Všechny pojí dvoupísmenné názvosloví, v němž první značí pozici modelu v rámci hierarchie značky (U, I, E, R, L vzestupně) a druhé karoserii (S – sedan, X - crossover/SUV, C - coupé/cabriolet, M - MPV, BX - malý crossover).
A jak už je z předchozích řádků patrné, tu nejvyšší příčku v modelové škále představují auta s písmenem L. Jsou nejpropracovanější, nejluxusnější a nejpokročilejší. To samozřejmě znamená, že svezení v nich je opravdovým zážitkem. Je vlastně úplně jedno, jaký si vyberete, vždy budete mít postaráno o tu nejlepší jízdu, jakou celé Japonsko umí zprostředkovat (vynecháme-li pomyslnou třešničku v podobě Toyoty Century, to je zas něco trochu jiného). Jsou synonymem přímo automobilky Lexus. Proto platí, že L je tu jako Lexus sám.
Víte však, co je lepší, než zažít jakýkoliv L jako Lexus? No jistě, zažít všechny najednou. To se nám s Davidem poštěstilo díky pozvání na zajímavou akci s názvem Festival firemní mobility, kterou automobilky Toyota a Lexus uspořádaly pro své klienty z řad podnikatelů. Konala se minulý týden na letišti v Hradci Králové, navšítvilo ji přes 1000 lidí a byla to taková paráda, že články z ní vás na Autíčkáři čekají hned dva.
Kromě ukázky veškeré techniky obou značek, vysvětlení kompletních možností financování Kinto a bohatého doprovodného programu jsme měli možnost zapůjčit si témeř celou modelovou řadu k projížďce. Příležitosti jsme rádi využili a auta si rozdělili. Zatímco on vám tak brzy napíše o různých toyotách s písmeny GR, já si vybral právě nejvyšší lexusy. Tak už pojďme na to.
Lexus LS 500h AWD
Přiznám se, že z celého dne jsem se vůbec nejvíc těšil na LS. Za prvé je to zakladatel a řekněme Signature řada Lexusu, za druhé bojuje proti tomu nejlepšímu, co Evropa umí vyrobit, tedy proti BMW 7, Audi A8 a Mercedesu S, a za třetí je to velký cestovní sedan, které mám tuze rád. To kvůli němu jsem na Davida tlačil, ať vyrazíme brzo a jsme na místě co nejdřív. Za boha jsem nechtěl riskovat, že bych přijel a LS už by bylo po celou dobu zarezervované. To se naštěstí nestalo, kolega byl ochoten vstávat a já jsem ho díky tomu měl jako první.
Jaký na mě udělalo dojem? No co myslíte? Je jednoduše úžasné. Má přesně ty vlastnosti, které by japonská limuzína měla mít. Je elegantní, tichounké, konejšivě pohodlné, má nádherný, do detailu dotažený vnitřek s celkem pěti obrazovkami, dvěma vepředu a třemi vzadu, a špičkové ozvučení Mark Levinson. Klidná jízda je v něm přímo lázeňským zážitkem.
Je-li to však potřeba, LS umí i spěchat. Pohonná soustava tvořená vidlicovým šestiválcem o objemu 3,5 litru a elektromotorem dodává celkem 264 kW, což více než 2,2 tunovému pětimetrovému sedanu stačí k maximální rychlosti 250 km/h a zrychlení z nuly na sto za pěkných 5,5 vteřiny. V praxi je auto v přímce opravdu rychlé.
Přenosu výkonu navíc nebrání ani automatická převodovka Multi Stage Hybrid (takové eCVT na druhou) s celkem 10 virtuálními stupni. Nepůsobí gumově a místo nekonečného držení spalovacího motoru v otáčkách známého z ostatních hybridních toyot a lexusů poměrně umně řadí. I když je pravda, že V6 má tak pěkný zvuk, že ani to vytí by mi u něj asi nevadilo.
Ostrou jízdu zvládá i podvozek, ale je pravda, že váhu a rozměry auta ani s pohonem všech kol prostě nepřebije. V zatáčkách je tedy jistý, ale je z něj cítit, že uhánění pro něj není žádná velká radost. Je podstatně lepší přenechat řízení věrohodnému zaměstnanci (nebo komusi jménem David), sednout si dozadu vpravo, odsunout přední sedačku, nastavit zadní křeslo do relaxační polohy, což se dělá přes obrazovku ukrytou v loketní opěrce, pustit Smetanovu Vltavu a jen se kochat krajinou.
Stručně řečeno, Lexus LS 500h AWD je přímo ztělesněním japonského puntičkářského přístupu k věci a touze po dokonalosti. I když je na trhu už nějaký pátek, vůbec nezestárnul a stále drží krok s ostatními limuzínami. K tomu je méně častým jevem na silnici než německá prémie, což je za mě dalším plusem. Krásně jsem si potvrdil svou do té doby jen na teorii postavenou odpověď na Markovu otázku: „Co by sis vzal raději? BMW 7 nebo Mercedes S?“ Mari, stále to platí. Tento Lexus.
Lexus LC 500 Coupé
V ostrém kontrastu s LS jsem v případě LC už při přebírání klíčku věděl, do čeho jdu, protože toto velkolepé vozidlo jsem neřídil prvně. Vlastně je to už počtvrté, co jsem měl to štěstí usednout za jeho volant. Neříkáte si až, že je to trochu nefér? Že bych snad mohl pustit taky jiné? Máte pravdu. Není to fér, měl bych pustit jiné. Jenže LC 500 se neodmítá. Tentokrát jsem opravdu byl za sobce, ale jedno jsem si musel znovu půjčit. Avšak kolegové z ostatních redakcí nemuseli smutnit, LC byla na ploše tři.
K tomu je pravda, že teď konečně vám o něm mám i prostor něco napsat. Ač jsem ho řídil už několikrát, vždy k němu článek psal někdo jiný. Až dnes mu i já můžu věnovat pár řádků. A co vám chci říct? Že kolegové ve svých testech nelhali. Pod všechny jejich závěry bych se podepsal. To auto je božské úplně ve všem.
Přesedl jsem do něj přímo z LS a naprosto mě fascinovalo, jak blízké mu svým pohodlím v komfortním režimu dokáže být. Má stejně nádherný, v mém kousku přímo úchvatný karamelový vnitřek, je srovnatelně dobře odhlučněné, má úplně shodnou aparaturu s nebesky čistým zvukem a jestli řeknu, že díry tlumí o pět procent hůř než sedan, křivdím mu.
Rozdíl je v tom, že zatímco LS má trochu potíže schovat váhu a v zatáčkách dává najevo svou “nespokojenost”, LC v nich funguje pomalu jak sporťák. Je vážně k neuvěření, jak sebejistě s přitvrzeným odpružením v režimu Sport a Sport+ dokáže vykružovat oblouky. Také platí, že působí vyloženě lehkonoze. Nechápu, jak je to možné. Jistě, je lehčí než limuzína, ale pořád má dvě tuny. Na okresce bych mu je však nehádal ani náhodou.
Pokud vám přijde, že to s adorací LC přeháním, tak vězte, že rozhodně ne a že to nejlepší jsem vám ještě neřekl. Korunním klenotem vozu je totiž motor — ručně vyráběný, atmosféricky plněný vidlicový osmiválec o objemu pěti litrů, nejvyšším výkonu 341 kW a maximálním točivém momentu 530 Nm. Víte, šestiválcový hybrid v LS je skvělý. Je jemný, výkonný a přitom krásně úsporný. Jenže pak se projedete s tímto uměleckým dílem a rázem na 500h zapomenete.
Samozřejmě, že je neuvěřitelně silný. Přirozeně, že díky kovaným ojnicím, titanovým ventilům a absenci přeplňování točí přenádherných 7300 ot/min. Jenže on ještě umí vykouzlit vpravdě andělský koncert. To je vážně nepopsatelné, jak lexusí 5.0 V8 zní, od volnoběhu po omezovač. Už jsem řídil ledacos osmiválcového, ale měl-li bych vybrat top tři nejlepší zvuky motorů s osmi písty, LC 500 se rozhodně umístí.
Doufám, že už chápete, že když vám někdo nabízí svezení v LC 500, ne prostě neřeknete, i kdyby to mělo být po sté a i kdyby si na vás měli všichni ukazovat, jaký jste hamoun. Pokud na něj jen trochu máte, kupujte, toto auto prostě chcete. Za mě spolu s výše popisovaným sedanem tvoří dokonalou CEO garáž — LS na cestovaní za obchodními partnery a LC na krásné chvíle volna.
Lexus LM 350h
Na festivalu se ukázal i zatím poněkud méně známý zástupce řady L, rozměrné MPV s názvem LM 350h. Milovníci JDM ho však jistě okamžitě rozpoznají, jelikož se jedná o značkovou variantu legendární Toyoty Alphard, nejluxusnějšího minivanu Japonska. Mimo ostrovní císařství jen dostalo loga prémiové značky a upravený vnějšek i vnitřek, aby se jeho nepopiratelná přidaná hodnota (toto není nějaká vyfintěná dodávka, ale XXL limuzína) lépe prodávala.
Opět je za mě jednoduše výborným autem, zvlášť v přítomné verzi Luxury VIP, mající místo standardních sedmi míst jen čtyři, přičemž ta zadní jsou tvořená dvěma obývákovými křesly oddělenými od řidiče přepážkou s vestavěnou širokoúhlou televizí a s dvěma separátními loketními opěrkami s dotykovým ovládacím centrem v té prostřední.
Když si to ještě spojíte s nekonečným prostorem, kdy z LS bude pocitově v tu ránu malý hatchback, pochopíte, proč je Alphard doma takovou ikonou. Nicméně víc vám neřeknu, protože LM 350h Luxury VIP budeme v nejbližších dnech testovat a já nechci ostatní obírat o možnost vylíčit vám podrobnější informace o jeho charakteru. Takže jen navnadím, že se máte na co těšit.
Lexus LBX
Měl-li bych však vybrat to největší překvapení celého dne, budeme jím úplně nejnovější přírůstek do rodiny lexusů s písmenem L v názvu, subkompaktní SUV LBX. Důvod je jednoduchý. U LS a LM jsem dokonalost čekal, u LC o ní přímo věděl. V případě LBX ale byla má očekávání o poznání vlažnější. Předpokládal jsem, že to bude stejně drncající a trochu hlučné auto jako dárce techniky, Yaris Cross, jen s o něco hezčím vnitřkem, ostatně tak, jak vstupní prémiové modely často bývají.
Ó jak já se mýlil. A ne, nezaplatili mě. Dokonce ani tašku s dobrotami na rozloučenou jsem nedostal. Jen je i LBX super. I ono je vevnitř pěkné, dostatečně prostorné, tiché a až překvapivě pohodlné. Jistě, LS a LC jsou dál, ale na třídu vysokých a krátkých vozítek, která většinou trpí na poskakování na sebemenších dírách, je LBX vážně dobré. O nerovnostech víte, ale pohyby karoserie jsou minimální a nerušivé. K tomu toto šasi pořád zajišťuje více než dostatečnou jízdní stabilitu.
I pohon, který je také založený na Yarisu Cross a tím pádem tvořený benzínovou tříválcovou patnáctistovkou spojenou přes e-CVT s buď jedním elektromotorem v případě hnané přední nápravy nebo dvěma elektromotory pro čtyřkolku, je moc fajn. Výkonu má na takto malé auto dost a je pěkně odhlučněný, takže jeho pouhé tři písty sice poznáte, ale vůbec vás netrápí. Já vlastně nevím, co LBX vytknout a to, že stojí na malé Toyotě, bych bez předchozí znalosti tohoto faktu neřekl.
Za mě je takovým japonským ekvivalentem Range Roveru Evoque. Ten je také sice menším, avšak jinak plnohodnotným zástupcem řady Range Rover, ne žádným pozlátkem, ze kterého by byl na sto honů cítit mainstreamový automobil, na nějž akorát někdo nalepil cingrlátka. Jako on i LBX není pouze nazdobeným Yarisem. Naopak, jede důstojně a písmeno L v názvu si bez potíží obhájí.
Závěr
Nejvyšší řada L japonské prémiové značky Lexus svoji roli plní bez nejmenšího zaváhání. Ať už se bavíme o výborném sedanu LS, pohádkovém kupé LC, perfektním MPV LM nebo až překvapivě povedeném malém SUV LBX, za své peníze tu vždy dostanete to nejlepší, co je v dané velikostní třídě možné. Ano, L jako Lexus sám prostě platí.
Technické údaje
Lexus LS 500h
Motor: atmosférický zážehový vidlicový šestiválec 3456 cm3 + elektromotor
Celkový výkon soustavy: 264 kW (358k)
Celkový točivý moment: 350 Nm
Převodovka: Multi Stage Hybrid, 10 virtuálních stupňů
Provozní hmotnost: 2250 kg
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 5,5 s
Spotřeba psaná výrobcem: 7,1 l/100 km
Základní cena: 2 900 000 Kč
Lexus LC 500 Coupé
Motor: atmosférický zážehový vidlicový osmiválec 4969
Nejvyšší výkon: 464 koní (341 kW) při 7100 ot./min
Nejvyšší točivý moment: 530 Nm při 4800 ot./min
Převodovka: desetistupňová automatická
Provozní hmotnost: 1930 kg
Maximální rychlost: 270 km/h
0-100 km/h: 4,7 s
Spotřeba psaná výrobcem: 11,6 l/100 km
Základní cena: 2 988 000 Kč
Lexus LM 350h
Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 2487 cm3 + 2 elektromotory
Celkový výkon soustavy: 184 kW (250k)
Převodovka: CVT
Provozní hmotnost: 2345 kg
Maximální rychlost: 190 km/h
0-100 km/h: 8,7 s
Spotřeba psaná výrobcem: 7,0 l/100 km
Základní cena: 3 290 000 Kč
Lexus LBX
Motor: atmosférický zážehový tříválec 1490 cm3 + 2 elektromotory
Celkový výkon soustavy: 100 kW (136k)
Převodovka: eCVT
Provozní hmotnost: 1365 kg
Maximální rychlost: 170 km/h
0-100 km/h: 9,6 s
Spotřeba psaná výrobcem: 4,6 l/100 km
Základní cena: 795 000 Kč
Cena po slevě: 699 000 Kč
Zdroj informací o festivalu: Tisková zpráva Toyota
28. dubna 2024, 21:06
1
Opravte si automatický překlad u LC… kované “rozpěrné tyče” na kované “ojnice”.
28. dubna 2024, 22:01
1
Takto to stojí přímo na českých oficiálních stránkách Lexus 🤷♂️
28. dubna 2024, 22:28
2
V původní anglické tiskové zprávě je "connecting rods", tedy skutečně ojnice. Rozpěrné tyče v odstavci o motoru na první pohled nedávají smysl. Tohle tedy akorát překládal někdo nekompetentní, což je bohužel není ojedinělý jev. Nějakou podivnost/nesmysl vídám na stránkách automobilek pravidelně, takže nelze všemu bezmezně věřit.