Prvního února 2024 se do historie Formule 1 zapíše tučným písmem. Lewis Hamilton oznámil, že od sezóny 2025 už nebude jezdit za Mercedes, ale přestoupí do italské stáje Ferrari. Jistě to pro vás není novinka, protože této zprávě snad nešlo uniknout. Nejdříve to oznámil sám Lewis, ale jakoby tomu snad ani někteří novináři nechtěli věřit, čekali ještě na potvrzení od obou týmů, a to ještě ten den přišlo. Nejdříve to potvrdil Mercedes a k večeru se přidalo Ferrari.
Možná to pro nezasvěcené může vypadat jako jeden z dalších běžných přestupů, kterých se před každou sezónou děje několik, ale tentokrát tomu tak není. Lewis Hamilton, ač svoji kariéru ve Formuli 1 začal ve stáji McLaren (Mercedes ale dodával motory), je posledních 11 let spojován se značkou s hvězdou v kruhu. S tou získal šest z celkových sedmi titulů mistra světa a dotáhl tak rekord Michaela Schumachera, což se jednu dobu zdálo skoro až nemožné. Také začal postupně Schumacherovy rekordy jeden za druhým přepisovat. Na ten osmý, rozdílový mistrovský titul, kterým by se zapsal do historie jako opravdu ten nejlepší, ale zatím nedošlo. Od roku 2021 totiž světu Formule 1 vládne pevně Max Verstappen s vozem Red Bull.
A to je pro Lewise, celoživotně dychtivým po úspěchu a trofejích, velký problém. Mercedes se kvůli novým pravidlům v posledních letech trápí s rychlostí svých vozů a osmý titul se stále více vzdaluje. Z pohledu Lewise tak přichází logický krok, kterým sleduje dva cíle. Tím prvním je samozřejmě vyhrát titul. Ferrari se sice poslední dobou také potýkají s kvalitou svých vozů, ale Hamilton, o kterém se ví, že je i technicky zdatný a dokáže inženýrům předat kvalitní informace o chování vozu, může s vývojem velmi pomoci. Navíc ve Ferrari samozřejmě mají know-how pro vývoj mistrovského vozu a s tím správným jezdcem za volantem by to mohlo znovu po letech klapnout.
Druhým cílem je ale také splnění snu. Sám si pamatuji, že Lewis o Ferrari, i když s ním soupeřil, mluvil vždy s úctou a uznáním. Nakonec to možná trochu překvapivě nyní uznává i Toto Wolff (šéf Mercedesu), když k přestupu uvedl "Potřeboval novou výzvu a hledal jiné prostředí a tohle je možná poslední možnost. Navíc každý závodník sní, že bude sedět v červené kombinéze a v červeném voze. Už jsem se ním o tom několikrát bavil.“
I z vyjádření Hamiltona je podle mě cítit, že Ferrari byl vždy jeho tajný sen a nyní je čas si ho splnit – „Cítím, že mám neuvěřitelné štěstí. Poté, co jsem dokázal s Mercedesem věci, o nichž jsem jako kluk pouze snil, mám nyní šanci splnit si další dětský sen. Závodit v rudé barvě Ferrari,“ jak napsal na svůj Instagram Hamilton. „Mercedes byl obrovskou součástí mého života už od třinácti let, takže tohle rozhodnutí bylo to nejtěžší, jaké jsem kdy musel udělat.“ dodal.
Je tu ale možná i třetí a méně srdceryvná možnost, a tou jsou, jak to tak bývá, finance. Přesná čísla samozřejmě k dispozici nejsou, ale nějaké odhady máme. V Mercedesu si nyní Lewis vydělává kolem 45 až 55 milionu dolarů za sezónu. To je prakticky stejně, kolik momentálně vydělává i Max Verstappen (poslední tři sezóny mistr světa). Podle zákulisních informací ale Ferrari slíbilo platit dokonce 100 milionů dolarů ročně. Pokud se číslo opravdu potvrdí, stane se Lewis zdaleka nejlépe placeným jezdcem v celém startovním poli a v motorsportu celkově.
Pravdu zná nakonec jen on sám. Asi to bude kombinace všech těchto faktorů. Já věřím, že jeho hlavní motivací je zisk osmého titulu před finanční stránkou. Cítí, že s Mercedesem už ho asi nedosáhne, a tak musí něco radikálně změnit. A přestup do Ferrari opravdu radikální je. Do karet mu nehraje ani čas, protože v sezóně 2025 mu bude už kulatých 40 let. Jasně, ještě neumírá stářím, ale ve světě Formule 1 už se jedná o věk, kdy je nejvyšší čas předat žezlo mladší generaci. Vždyť Maxovi je o celých dvanáct roků méně. Na druhou stranu třeba Fernando Alonso ještě svými výkony rozhodně nepatří do starého železa a je mu aktuálně již 42 let. Nechme se tedy překvapit, jak dlouho ještě Lewise uvidíme v kolotoči Formule jedna.
A jak na přestup reagují fanoušci? Co jsem tak sledoval, ne tak pozitivně, jak by si asi Lewis a Ferrari přálo. Lewis je totiž výrazná osobnost nejen díky řízení monopostu Formule 1, ale i díky aktivitám mimo ni. Především se zasazuje o lidská práva (hlavně tedy Afroameričanů, jestli to vůbec můžu takto napsat) nebo se snaží udávat trendy v módě. V první oblasti jsou jeho názory občas… řekněme diskutabilní, a to druhé je mi tak nějak jedno. Pro hodně lidí jsou ale tyto „mimoformulové“ aktivity tak výraznou překážkou, že převáží nad jezdeckými výkony.
Obsazení ve vozech Ferrari pro sezónu 2025 je tedy jasné. Hamilton a Leclerc. Ale co s volným sedadlem v Mercedesu? George Russell bude řídit jeden vůz a o druhý se strhne mela, protože řídit Mercedes, který stále patří k nejužší špičce startovního pole, by chtěli snad všichni (kromě tedy Maxe). Kandidátů je mnoho a každý z nich má důvody proč do toho jít i proč ne. Třeba Carlos Sainz, který díky Hamiltonovi ztratí pozici jezdce ve Ferrari. Jenže mladý Španěl je i díky spojení jeho otce s Audi (viz článek Audi na Dakaru) nejvážnějším kandidátem na pilota právě pro automobilku se čtyřmi kruhy pro rok 2026, kdy do Formule 1 vstoupí. Kontrakt na rok pro Mercedes nebude asi moc atraktivní. Další velkou možností je Fernando Alonso. Výkony má stále slušné a se správným autem by ještě mohl dokázat velké věci. Ale v roce 2025 už mu bude 44 let a navíc má, řekněme nedobré vztahy z minulosti s McLarenem ohledně špionážní aféry (McLaren byl úzce spjatý s Mercedesem). Ale znáte to, čas dokáže zahojit mnohé rány…
Je tu taky Mick Schumacher. Syn druhého sedminásobného mistra světa, který se ale už druhou sezonu po sobě seriálu Formule 1 neúčastní. Přesto je stále oficiálně rezervním jezdcem Mercedesu a Wolffovým chráněncem. Někteří dokonce spekulují nad návratem Sebastiena Vettela. Ten sice se závoděním oficiálně seknul, ale když v Mercedesu dokázali v minulosti ukecat k návratu i Michaela Schumachera… Nebo dá Mercedes přednost mládí? Je tu nadějný Alex Albon či třeba Esteban Ocon… Možností je spousta a sám jsem zvědavý, jak tohle celé dopadne.
Celý dnešní článek je ale spíše pozvánkou k diskusi. Pojďte nám říct, co si o tomto přestupu myslíte. Překvapil vás? Věříte, že Lewis dokáže s Ferrari ten osmý titul ještě vyhrát? Má na to ještě on nebo auto od Ferrari v konkurenci s Red Bullem?














spooon
5. 2. 2024, 14:34překvapivý to určitě nebylo, ale jde to mimo mě. Hamiltona nesnáším už co do F1 přišel, a ani ne tak kvůli buzi oblečkům či dementním BLM, ale kvůli jeho namachrovanýmu chování.
Wakantanka
5. 2. 2024, 16:11Ja ako dlhoročný fanúšik Ferrari tiež neskáčem od radosti a mám z toho rozporuplné pocity. Na druhej strane som zvedavý čo si od toho sľubuje LH a vedenie stajne.
Jyrki
5. 2. 2024, 18:45pro mě je Hamilton dost možná nejméně sympatický jezdec celé formule 1, takže jeho přestup k mému oblíbenému Ferrari je mi trnem v oku.V jeho věku už nejde o nic jiného než splnění si snu a rýžování peněz. Já bych raději, aby ten balík byl dán na vývoj, posilnění inženýrské struktury nebo do modernizace továrny, technologií. Nebo k přilákání toho nejlepšího co lze dnes na jezdeckém trhu najít - tím jsou Verstappen a Norris.
Proč se má nejslavnější tým historie spokojit s jezdcem za zenitem, který už dlouho není nejlepším, pokud nejlepším kdy byl. Ani Alonsa, ani Buttona neporazil, byla to spíše plichta. A s Rosbergem ta bilance byla taky 2:1.
Doufám, že LeClerc Lewise zadupe do země a pošle ho do závodního důchodu.
rock
6. 2. 2024, 10:28ad balík peněz:
platy jezdců v něm určitě zahrnuty nejsou, zatímco vývoj stoprocentně ano a modernizace továrny přinejmenším částečně pravděpodobně taky. Takže balík věnovaný na Hamiltona nejde jen tak přesunout na vývoj auta.
rock
6. 2. 2024, 10:29"F1 má rozpočtový strop a platy jezdců v něm..."
tam mělo správně být.
Wakantanka
6. 2. 2024, 20:28Zase ale Hamilton má stále veľký marketingový potenciál a o peniaze ide vo formule 1 až na prvom mieste.
Jyrki
6. 2. 2024, 22:11ano, rozpočtový strop tam je, ale týmy si jistě cestu najdou. Konec konců, Ferrari otevřelo program pro hypercar v Le Mans serii. Ta továrna myslím ve stropu není, ale ano, maji omezené hodiny ve větrném tunelu apod. Záleží, jak dokážou být kreativní. A pokud už chtěli utrácet prachy za jezdce, raději měli vyplatit třeba Norrise
RTjohny
5. 2. 2024, 20:33Peklo zamrzlo.
Ne, vazne mi ten prestup nedava smysl. Sice byvaly 7nasobny mistr sveta. Jenze mu tou dobou bude uz 40 a je na miste otazka, zda neni uz za zenitem. Tymove partaky taky moc nevalcuje (pokud si odmyslime Bottas :)).
Urcite by mi daval vic smysl nekdo perspektivnejsi. Ostatne i ten Sainz posledni sezonu jezdil vyborne a prijde mi, ze je v ocich Ferrari podcenovany - snad si vsichni pamatuji tu jeho strategicky dokonalou jizdu pri jedine nonRedBull vyhre v minule sezone.
A platit ten nesmysl pilotovi pred koncem kariery je taky docela ulet. A pokud by ho nahodou Charles pravidelne porazel, docela klidne to muze urychlit konec kariery a otazka obsazeni kokpitu bude znova na stole.
Jyrki
5. 2. 2024, 21:44mimo Wingmana, zadupal jes Kovalainena.Ale urcite je to malo.
A ano, Sainz je dle meho nedoceneny.
Napuram
6. 2. 2024, 06:26No jasně, ubrečený panáček, který vyhrával jen kvůli suverénně nejlepšímu autu. Mrzí mě to kvůli Sainzovi, který je úplně jiný sympaťák a byl schopný udělat výsledek i s bídným autem. Pouze doufám, že mu dá LeClerc bídu a pošle toho ukňouránka do důchodu.
rock
6. 2. 2024, 10:35Rozumím tomu z pohledu Hamiltona; zakončit kariéru v červeném a třeba zažít pódium (nebo dokonce vítězství) v Monze je učitě silná motivace. I když teda titulu už nevěřím.
Naprosto tomu nerozumím z pohledu Ferrari. Ne že bych Hamiltona považoval za slabého, ale v poli bude nejmíň dalších 5 výkonostně srovnatelných a nepochybně perspektivnějších.
Jyrki
9. 3. 2024, 11:02absence Sainze na závodě tento víkend dala šanci Bearmanov. Sice máme jen po kvalifikaci, ale myslím si, že se Bearman skvěle uvedl. Pokud Ferrari chtělo změnu, může zkusit si šampiona vychovat. Ten vítěžný tým taky nevybudují přes noc, za tu dobu může Bearman klidně dospět do mistrovské formy...zkrátka a dobře, čím déle to je od toho oznámení podpisu s Hamiltonem, tím méně ten krok chápu a tím je pro mě obtížnější jej přijmout
Jyrki
8. 4. 2024, 23:21Nedá mi to a musím se vrátit k tomuto článku. Sainz je v životní formě, pěkně nakládá LeClerca. On už v minulosti v Torro Rosso byl více než vyrovnaným týmovým kolegou Verstappenovi. Vedle žádného jezdce nepropadl. A letos se zdá, že je leaderem Ferrari on.
Zatímco Hamilton předvádí svoji klasiku. Když není na špici nebo mu auto nevyhovuje, je téměř neviditelný. A ten věk...Ferrari nemohlo udělat větší chybu.