načítám data...

Kia Sorento: Která verze dává největší smysl?

Do velkého SUV patří automaticky diesel. Anebo ne?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Po ukončení sportovně laděného modelu Stinger plní roli vlajkových lodí, v rámci tuzemské nabídky automobilky Kia, středně velké SUV Sorento a elektrický crossover EV6. Oba dva, co do zájmu, překonávají v prodejích Stinger a to docela výrazným způsobem. Pro představu, od začátku roku se na našem trhu udalo zhruba 205 kusů Sorent a 115 elektrických EV6, což jsou výrazně vyšší čísla, než tomu bylo u jízdně zajímavého, ale zákazníky nepochopeného Stingeru. V dnešním textu však necháme stranou jak Stinger, tak i EV6 a budeme se věnovat pouze Sorentu. S tím už jste na našich stránkách měli tu čest a to hned několikrát. Během té doby na něm příliš změn neproběhlo, maximálně nějaké to dolaďování v rámci modelové péče. Dnes se tedy nebudu tolik věnovat autu, jako takovému, ale zaměřím se spíše na pohonné ústrojí. Kia Sorento totiž disponuje poměrně širokými možnostmi pohonu. V nabídce totiž najdete klasický diesel, běžný full hybrid a nakonec i dobíjecí PHEV. Vzhledem k tomu, že jsem měl tu čest se všemi variantami (naposledy plug-in hybrid), zkusil bych vám dnes přiblížit jejich fungování a vzájemně je trochu porovnat. Tak pojďme na to.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Jak jsem říkal, nehodlám vás dnes zatěžovat detaily ohledně designu, či interiéru. Dnes to bude primárně o pohonných ústrojích, protože všechno ostatní je k načtení v předchozích testech. Přesto si dovolím jen takový osobní pohled na aktuální Sorento, protože musím říct, že je to auto, které se mi trefilo do vkusu. Design považuji za velmi důstojný, obzvláště ve srovnání s lehce pozapomenutelnou předchozí generací. Aktuální Sorento má naopak sebevědomý výraz a takový ten správný drajv, který si v šedi běžného provozu jen tak nespletete. Snad ještě lepší je to uvnitř. Interiér se totiž opravdu povedl. Kvalitní materiály, skvělé zpracování, propracovaná ergonomie. Vnitřek velkého korejského SUV vskutku nenabízí mnoho míst ke kritice. Skvělá je i prostornost vozu, což je u rodinného SUV dost podstatná záležitost. Sorento se prostě opravdu povedlo. Zbývá tak jediná otázka. Jaká motorizace pro vás bude tou nejvhodnější?

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Časy, kdy pořízení auta této kategorie, automaticky znamenalo volbu vznětového motoru, jsou už pryč. Jasně, diesel je pro zákazníky stále volbou číslo jedna, ale už to není výhradní možnost. Však v minulých generacích jste si Sorento ani s jinou motorizací u nás koupit nemohli. Čísla prodejů pak hovoří o tom, že zhruba necelé dvě třetiny prodejů tvoří právě vznětová verze a třetinu pak hybridy. Mezi nimi je pak mnohem oblíbenější full hybrid, kterému dali zákazníci přednost v 97 % případech. Takto mluví čísla. Nyní se pojďme podívat, jak se s jednotlivými motorizacemi jezdí a žije v běžném životě.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Jízdní výkony

Za takovou tu vstupní motorizaci můžeme jistě brát diesel. Co do samotného výkonu, či papírové jízdní dynamiky je naftová dvadvojka nejslabší. Nutno však podoktnout, že rozdíly jsou minimální. Dieselový čtyřválec má 194 koní a 440 Nm točivého momentu, což stačí na zrychlení z nuly sto za 9,2 s (4x4) a maximální rychlost 205 km/h, což z něj dělá trochu paradoxně nejrychlejší Sorento v nabídce, hybridy dosahují maximálně 193 km/h. Diesel jako jediné nemusí nezbytně nutně disponovat pohonem všech kol. Standardně je spojen s dvouspojkovou převodovkou DCT s osmi kvalty.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Druhý v pořadí je full hybrid. Ten tvoří kombinace zážehové přeplňované jednašestky a elektromotru. Systémový výkon vrcholí na hodnotě 230 koní a točivý moment dosahuje 350 Nm. Z nuly na stovku se dostane za rovných 9 s a rychlost už jsme zmínili výše. Hybridní Sorento můžete mít výhradně s pohonem všech kol a šestistupňovou automatickou převodovkou. PHEV verze pak využívá naprosto stejný základ jako full hybrid, přidává jen větší baterku a silnější elektromotor, tudíž hodnota systémového výkonu činí 265 koní a při zrychlení na stovku ubere další 0,3 s. Jinak pro něj platí to samé, jako pro full hybrid. Tolik tedy suchá čísla, jaká je realita?

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Vlastně vcelku očekávatelná. Hybridy jsou pocitově dravější v nižších rychlostech. Zejména ve městě je to znatelné. Tam se pomoc elektromotoru projevuje prakticky neustále a i velké SUV umí být překvapivě agilní a svižné. Kupodivu o něco příjemněji se jeví fullhybrid, jehož systém je neustále ve střehu a připraven zapojit do akce obě pohonné jednotky. PHEV má sice silnější elektromotor, ale trochu problém může být fakt, že především ve městě bude člověk jezdit na čistě elektrický režim. V případě potřeby důraznější akcelerace pak chvilku musíte počkat, než si celý systém spočítá, co vše má připojit a kolik výkonu kam poslat. Dá se na to zvyknout, ale slabší bráška má reakce o něco brysknější. Samozřejmě výhodou plug-inu je možnost čistě elektrické jízdy, která je v městském režimu velmi příjemná. Menším problémem může být fakt, že v chladnějších měsících si občas Sorento potřebuje přitopit motorem, takže se může stát, že i s nabitou baterií spustí samo od sebe spalovací motor. To by mohl být problém zejména v některých západoevropských městech s bezemisními zónami. Ale to se nás (zatím) netýká. Příjemně překvapený jsem byl z fungování na dálnici, kde oba hybridy fungují lépe, než bych čekal a neztrácejí elán ani ve vyšších rychlostech.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Tak či onak, dálnice je stále teritoriem nafty. Navzdory výkonovému deficitu bezmála 40 koní je jeho dálniční projev velmi suverénní. Nemá problém zrychlovat ani za dálničním limitem. Skvělé je spojení s automatickou převodovkou, která má velmi rozumně odstupňované rychlosti a rychle řadí, takže na dálnici je nafta stále králem. Jinde už však tak přesvědčivá není. Mimo město dieselu sedí spíš klidná jízda a žádné divočení. Předjíždění je o něco příjemnější s hybridními verzemi. Ve městě pak proti svým sourozencům již prakticky nemá co nabídnout. V nízkých otáčkách je nafta poměrně citelně letargická a bez šťávy. Chybí tomu taková přirozená hbitost a je tam až moc cítit tlak na emise. Jakoby celá pohonná jednotka byla až zbytečně otupělá. Mírně otravný je tak Stop/start systém, který vždy lehce otřese celým autem. A když jej vypnete, pak zase posloucháte v kolonách takové to typické dieselové vrčení. Což tedy asi běžnému uživateli vadit nebude, ale při přímém přesednutí z hybridu si toho rozhodně všimnete. Pokud tedy každý den najezdit desítky až stovky km po dálnici, stále pro vás bude vhodnější nafta. Všude jinde mají hybridy navrch.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Spotřeba

Tohle bude asi největší téma celého srovnání. Asi všichni máme nějaké zažité představy, ohledně provozní efektivity jednotlivých systém v konkrétních jízdních režimech. Hybrid bude nejúspornější ve městě a všude jinde nafta. Inu, časy se mění i zde. A začnu full hybridem. Ten má totiž poměrně překvapivě nejvyšší normovanou spotřebu (6,8 – 7,5 l), což nebývá zvykem. Jaká je realita? To záleží, kde se budete pohybovat. Ve městě si HEV vezme zhruba mezi 5,5 a 6,5 litry každých 100 km, dle provozu a tlaku vaší pravé nohy na příslušný pedál. Mimo něj se budete pohybovat někde mezi 6,5 a 7 litry. Dálnice pak znamená nějakých devět až deset litrů. To jsou vlastně vcelku očekávatelné hodnoty, průměrná hodnota byla nějakých 6,8 litrů. Při 67 litrové nádrži to dělá i pěkný dojezd.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Diesel se honosí udávanou spotřebou ve výši 6,5 litru. Zcela upřímně, tohohle jsem byl schopen dosáhnout jen při velmi klidné jízdě mimo město. Všude jinde je to horší. Ve městě počítejte spíše s hodnotami začínajícími sedmičkou. Mírné zklamání může přinést dálniční efektivita. Tam se totiž spotřeba může vyšplhat až ke hranici devíti litrů a to se jistě nebavíme o pohybu na německém autobahnu. Celkový účet pak činil rovných 7,5 litru, což se sice nemusí zdát mnoho na dvoutunové SUV, ale je to také nejvyšší hodnota ze všech nabízených variant. Že by přestávalo platit automatické rovnítko mezi výrazy nejúspornější a diesel?

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

U PHEV je hodnocení spotřeby logicky nejsložitější. Tam totiž bude výhradně záležet na tom, jak bude majitel nabíjet. Spotřeba fosilních paliv se totiž může pohybovat kdekoli na stupnici 0 – 10. Sorento umí ujet nějakých 55 km čistě na elektřinu (i na dálnici se dá zvládnout 50 km, když budete trochu opatrnější). Já jsem týdenní test zakončil se spotřebou 3,7 l a 7,5 kWh na sto kilometrů, přičemž jsem nabíjel vždy pouze přes noc na veřejné stanici. Jedna ze dvou nevýhod PHEV Sorento je totiž výkon palubní nabíječky, který činí 3,3 kW. A to je málo. S takovýmto výkonem si můžete nechat zajít chuť nějaké krátké dobíjení přes den, třeba při nákupu. To je totiž naprosto zbytečné. Pokud tedy nemáte možnost nočního dobíjení, pak je pro vás PHEV zbytečný. Druhá nevýhoda je velikost palivové nádrže. Ta je menší o dvacet litrů, což výrazně snižuje akční rádius při delších cestách. Korejcům se povedlo neomezit vnitřní prostornost při instalaci větší baterie, ale odnesla to právě nádrž.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Co za to?

Tohle je vždy otázka, která rozhoduje. Kia se v tomto ohledu rozhodla pro zajímavý krok. Cena dieselu a HEV je při stejné výbavě na korunu shodná, což může být překvapení. Obvykle bývají elektrifikované verze o něco dražší. PHEV je pak odskočený od obou o nějakých 145 tis, což vyvolává otázka, jestli dává smysl. Návratnost se samozřejmě bude odvíjet od toho, jakým způsobem budete doplňovat elektrickou energii. Pokud z vlastních zdrojů, pak se může rozdíl zaplatit dříve. Pro představu, když vezmu výše zmíněné spotřeby, kterých jsem dosáhl, tak při průměrné ceně 40,- za litr PHM a 8,- za kWh (PREmobilita), se vyšší vstupní cena proti full hybridu vrátí na provozní nákladech asi po 200 tisících km. Návratnost může trochu vylepšit, pokud často parkujete v Praze na modrých zónách, PHEV má samozřejmě elektrické značky.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Který motor vybrat?

To záleží čistě na vašich potřebách. Diesel samozřejmě osloví především dálkové cestovatele a také lidi, kteří potřebují tahat těžší přívěsy. Vznětový motor umí na kouli až 2,5 tuny (HEV 1650 kg, PHEV 1500 kg). Už to však není ta univerzální pravda, že do velkého a těžko auta patří automaticky diesel. PHEV je z mého pohledu verzí, pro relativně úzké spektrum zájemců. Musíte mít možnost nabíjení přes noc (nebo v práci), jinak nedává příliš smysl. Stejně tak dojezd na úrovni 50 km, je ve větším městě tak tak. Nejuniverzálnější volbu tak představuje obyčejný full hybrid. Funguje ve městě i mimo něj, Nabízí rozumnou provozní efektivitu, není omezen velikostí nádrže ani velikostí kufru. A stojí stejné peníze jako hybrid. Já bych měl asi jasno. Kterou motorizaci byste si vybrali vy?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

XT
XTad
22. října 2023, 11:05
2

3.5 V6 MPI

reagovat
sheogh
22. října 2023, 11:17
0

Jeeeee, nove SUV od KIA :-)))))

reagovat
ransom
22. října 2023, 19:17
0

Do velkého SUV patří samozřejmě benzínový vidlicový osmiválec.
Ale tohle by možná taky šlo.

reagovat
ro
rock
23. října 2023, 07:09
0

ad parkování: v létě se proslýchalo, že Praha zruší parkování zdarma pro EV. To už padlo?

reagovat
MB
MBMB
23. října 2023, 11:09
0

Pokud vím, je to stále na stole, protože to chce Hříb. Jestli to nakonec dopadne až takto radikálně, pochopitelně těžko předvídat, ale minimálně s nějakým postupným omezováním výhod lze počítat. Těch cest je spousta. Každopádně pokud nějaké postupné omezování začne, tak lze předpokládat, že PHEVy budou první na řadě.

kotzitzaq
23. října 2023, 14:58
0

Nepředpokládám, že by PHEV byl v první řadě. Spíš zruší bezplatné parkování pro všechny. Kontrola je automatická přes formát SPZ a ten mají PHEV i BEV stejný (sám jsem využíval jak na PHEV Superbu i eGolfu). Samozřejmě lze to ještě pořešit registrací jednotlivých SPZ, ale tam už to vede jednoduše na platbu pro všechny.

MB
MBMB
23. října 2023, 17:07
0

Ano, u stávajících PHEV by se to řešilo složitěji. Člověk by musel RZ registrovat na magistrátu (což už tu taky bylo) a nebylo by to již jen podle EL značky. Tam ale platí to podobné, protože omezení EL značek pro PHEV dost možná taky jednou přijde.
Další možnosti jsou, že to zdarma budou mít jen rezidenti, nebo že to EL auta budou mít už jen se slevou místo zdarma a podobně. Je samozřejmě možné, že se najde většina na to to zrušit kompletně, ale toho úplně fanoušek nejsem.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Blazer 6,2D Silverado 1988
Chevrolet Blazer 6,2D Silverado

1988 rok výroby
130 koní výkon
6 217 ccm objem

Cadillac Escalade  2007
Cadillac Escalade

2007 rok výroby
409 koní výkon
6 162 ccm objem

Chevrolet C30 Hauler - ramptruck 1984
Chevrolet C30 Hauler - ramptruck

1984 rok výroby
210 koní výkon
7 500 ccm objem

Ford Mustang 3.7,USA verze 2015
Ford Mustang 3.7,USA verze

2015 rok výroby
300 koní výkon
3 700 ccm objem