načítám data...

Kia Proceed GT: Kombíček nadšeného řidiče

Svižný kombík bez elektropomocníků s rozumnou spotřebou a skvělým podvozkem? Kde že se na to stojí fronta?

zobrazit celou galeriiFoto:   Marek Brunner

Dnešní doba je krutá. Ze všech stran se na nás valí inflace, konec spalovacích motorů, lavina SUV a další zlé věci. Přede mnou dnes stojí zástupce vymírající skupiny aut, kombíků, se spalovacím motorem staré doby, za rozumné, až protiinflační peníze. Pojďme se na něj tedy podívat zblízka. 

Všechno zdražuje, máslo už stojí 80 korun!

Foto: Autíčkář.cz

Tenhle “kombíček” (Kia jej nazývá shooting brake, ale podle mne to není ani jedno) jsme měli v testu před dvěma lety na podzim, kdy se v celém světě začínalo řádně zdražovat, nejen auta. Tenkrát začínal Proceed GT na 804 980 Kč. Dnes by měl tedy, pokud započítáme kumulativní inflaci (zhruba 24,3 procenta), stát lehce přes milion. Kia však Proceed GT zdražila jen o 30 tisíc. Já vím, že lepší by bylo zachovat původní ceny, ale tak malé zdražení je z mého pohledu vlastně skvělý úspěch pro spotřebitele.

Konec spalovacích motorů se blíží, už nám budou cpát jen samé elektromobily! 

Foto: Autíčkář.cz

Koupit si v dnešní době auto se spalovákem bez jakéhokoliv hybridu je celkem kumšt. Já nejsem žádným odpůrcem mild hybridních pohonných jednotek, ale přeci jen bez jakéhokoliv elektromotoru je to více staromilské. Pod kapotou Proceedu GT vrčí zážehová přeplňovaná jedna-šestka s výkonem 204 koní a 265 Nm. To nejsou nijak extrémně oslnivá čísla, přesto to funguje velmi dobře. Veškerý kroutící moment je totiž dostupný už od patnáctiset otáček, takže s relativně rozumně vážícím autem lze jezdit velmi svižně, až bych se nestyděl říci sportovně. Navíc umí být docela i úsporný, delší cesty zvládá pod sedm litrů a po městě se umí pohybovat okolo osmi až devíti.

Foto: Autíčkář.cz

Jediné, co práci motoru malinko kazí, je sedmistupňová dvouspojková převodovka, která někdy funguje trochu zmatečně, podkopává kvalty občas letargicky a tím bohužel brání motoru se rychle nadechnout. Naštěstí jde přepnout do manuálního režimu klasickým hozením páky do boku, kdy si můžete řadit sami pomocí pádel na volantu či pohybem oné páky (dopředu pro vyšší kvalt, k sobě pro nižší). Pochvalu si nezaslouží ani jemnost řazení mezi jednotlivými kvalty, někdy sice přeřadí jemně, někdy si trochu i kopne. Je znát, že jí nevypomáhá v jemnosti elektromotor a není to nejnovější jednotka na trhu, ale to není vlastně vůbec na škodu.

Foto: Autíčkář.cz

Pro některé zákazníky může být také trochu nepříjemný zvukový projev výfuku Proceedu. Víte, mně nevadí, když auto dělá bordel, ale musí to být prostě příjemný. Z výfukového potrubí Proceedu se i v normálním režimu ozývají občas takové rezonace (zejména za studena), že by se za ně nemusel stydět snad ani průměrný dvacetiletý Civic s laufem o průměru pizzy. Po zahřátí se s výfukem už dá celkem žít, na dálnici to otravné není, pod plným plynem je to už celkem příjemné, ale každé ráno jsem se před sousedy trochu zastyděl a doufal, že ještě spí. 

Nojo, sportovní a kombík, přitom to má jen 204 koní, tolik má i můj passat..

Foto: Autíčkář.cz

A je to pravda. Tohle auto čísly neoslní, je třeba se svézt, protože styl, jakým Proceed umí projíždět zatáčky, to v tabulkách nevyčtete. Kuba mi jej předával se slovy “to se ti bude líbit, brblá to a zatáčky jdou projíždět neuvěřitelně rychle”, jenže Kuba není na řezání zatáček ta správná autorita, leda by se jednalo o snahu snížit průměrnou spotřebu. Vzal jsem tedy Proceed na můj testovací okruh a nestačil se divit, jak krásně svižně umí tento kombíček projíždět zatáčky a být přitom hodný díky přirozené a předvídatelné nedotáčivosti. Do zatáček se předek stáčí neuvěřitelně ochotně, jakoby mi Proceed říkal “příště přidej prosímtě, tohle jde ještě rychlejc”. Dokonce ani řízení není odtažité, je citlivé a předá docela dost informací. Je až k neuvěření, jak krásně jde s autem vytrestat okresky, aniž by potom vytrestalo při cestě zpátky domů vás. Podvozek je totiž sice tuhý a moc se nenaklání, ale přitom je dostatečně komfortní i na delší přesuny. Z mého pohledu jde o perfektní kompromis mezi pohodlím a tuhostí, jaký bych si dokázal obhájit v autě pro každý den.

Hm, ale tak, je to starý už, to určitě bude vevnitř zastaralé..

Foto: Autíčkář.cz

Ne tak docela. Infotainment sice není nejnovější, ale je svižný a umí CarPlay (pouze drátově, ale aspoň se nepřehřívá mobil a spojení je spolehlivé), jen grafika displeje před řidičem by mohla být modernější, v dynamickém režimu zobrazení se na něj sice koukat dá, jen na otáčky se člověk případně musí v manuálním režimu trochu více soustředit. Potěší však množství asistenčních systémů, například “volantík” ve spojení s adaptivním tempomatem umí udělat z nudného dálničního úseku celkem odpočinkovou činnost.

Foto: Autíčkář.cz

 V dnešní době je člověk zvyklý na plejádu nečudlíků nebo integraci klimatizace do obrazovky. Tady není ani jedno. Tedy, ovládání infotainmentu tvoří nečudlíky, ale jinak je interiér Proceedu plný normálních fyzických tlačítek se zpětnou vazbou a i klimatizace má svůj vlastní panel točítek a čudlíků. Velké překvapení je pro mě v této třídě vozu i vyhřívání zadních sedaček, na které se posadím za sebe bez problému. Pochvalu si zaslouží přední sedačky, které mají dobré boční vedení a jsou celkem komfortní. Zamrzí jen lány lesklého černého plastu a vyšší posez za volantem, mezi mou hlavou a stropnicí zbývá maximálně pět centimetrů, což by nejspíš vyřešila absence panoramatického střešního okna.

Verdikt

Foto: Autíčkář.cz

Proceed GT je vůz nadšeného řidiče – táty od rodiny. Osobně bych si jej nepořídil (ale to jen kvůli tomu výfuku, fakt), ale naprosto chápu, proč jich na našich silnicích vídám snad více než základních Ceedů SW. Mám pocit, že Proceed GT vyplňuje velmi úzký niche na trhu, který snad žádné jiné auto nesplňuje. Na některých místech v interiéru je znát, že se šetřilo, ale nic v autě nevrzalo a vysloveně neotravovalo.

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1591 cm³
Výkon motoru: 204 koní (150 kW) v 6000 ot./min
Točivý moment: 265 Nm v 1500 – 4500 ot./min
Převodovka: automatická sedmistupňová
Maximální rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,5 s
Průměrná spotřeba (udávaná): 6,8 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 7,5 l/100 km
Cena již od (Kia Proceed GT): 834 980 Kč
Cena testovaného vozu: 884 980 Kč (15 000 Kč metalický lak, 35 000 Kč panoramatické střešní okno)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

esmo
17. července 2023, 09:38
0

Je to sympaťák, u práce na ulici stojí hned dva v takové vojenské olivové. Jako umírněná alternativa k Nku, why not.

reagovat
XT
XTad
17. července 2023, 10:57
0
reagovat
BigBen
18. července 2023, 10:23
4

Měl jsem možnost se svézt. Převodovka opravdu nepatří k nejrychlejším a subjektivně degraduje vnímanou dynamiku auta. Problém lze vyřešit řazením pádly pod volantem. Je to opravdu zábavné combi a kruhové objezdy lze projíždět překvapivým způsobem. Při porovnání výbavou oholené Octavie a plně vybavené Kie, jejich jízdních vlastností, které dostanu za stejnou cenu, nevidím důvod si koupit Škodovku.

reagovat
beastar
19. července 2023, 10:36
0

Mám úplně stejnou zkušenost. Jen to srovnání s oktávkou chybí. Není asi ale důvod tomu nevěřit. Ono totiž porovnání s Golfem bohatě stačí. A to moc Korejské vozy nemusím. Hlavně kvůli designu a levným detailům. Za ty prachy je to ale vážně good deal.

Mi
Michal Lenc
18. července 2023, 11:19
-2

Tohle auto se mi moc líbí. Bral bych ho jako desetiletou ojetinu. Jenže další auto bych chtěl na baterky. A tam zase hrají prim trapný nafouklý designy. Možná to zachrání Astra combi?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Fiat 128 Sport Coupé 1100 L 1973
Fiat 128 Sport Coupé 1100 L

1973 rok výroby
65 koní výkon
1 116 ccm objem

Renault Scénic Nová STK,po servise,klima, 2001
Renault Scénic Nová STK,po servise,klima,

2001 rok výroby
93 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem