reklama
načítám data...

Kia Optima: Etalon všedních dnů

Střední třída neznamená nutně Superb či Passat. Neprávem přehlížené vozy přitom mohou být stejně dobré. Nebo dokonce lepší?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Kia Optima: Etalon všedních dnů

Předchozí generace Optimy byla na našem, potažmo evropském trhu onou pověstnou šedou myškou. Poměrně hezké auto, ale absolutně nevýrazné. Nezajímavé pohonné jednotky, nemastné a neslané jízdní vlastnosti, to všechno byly určující faktory nevelkého odbytu. Když nad tím tak přemýšlím, odhaduji, že ani samotná Kia neočekávala prodejní trhák. Nepamatuji si na žádné reklamy a billboardy, které by tehdy Optimu tlačily do myslí potenciálních zákazníků. Velkým nedostatkem byla také absence u nás velmi oblíbené varianty kombi. Jak si povede nová, v pořadí již čtvrtá generace (dříve známá jako Magentis) středně třídního sedanu od jihokorejské automobilky? Překvapivě velmi slušně… 

Designem navazuje aktuální Optima na svého předchůdce a je to rozhodně správná volba. Peter Schreyer již několikrát ukázal, že umí vytvořit pěkná auta a tahle Kia to jen potvrzuje. Jestliže předchozí Optima byla jako surový diamant, ta aktuální už představuje exemplář hezky  vybroušený. Však se můžete přesvědčit sami. Na mohutnou masku chladiče, která je dominantním prvkem celé přídě, plynule navazují přední světlomety. Vzniká tak jednolitá linka a musím říct, že se mi to opravdu líbí. Je to originální, efektní a elegantní. Neméně působivý je boční profil. Zvedající se linii dveří velmi vkusně doplňuje pozvolna se svažující střecha a celé je to zakončeno relativně krátkým víkem kufru. S jistou dávkou představivosti je vidět inspirace ve velkých GT. Někomu to může připadat mírně prvoplánové a další zase mohou mít pocit, že jednotlivé prvky už někde viděli. Jako celek to však funguje na výbornou a nebojím se označit Optimu za hezké auto. 

reklama

Dobrý pocit mám také z interiéru. Na první pohled vypadá, že si na jeho zpracování dal někdo opravdu záležet. Mohutnější stavba palubní desky navozuje pocit bezpečí a celou posádku příjemně obklopuje. Grafika budíků velmi připomíná vozy Audi, stejně jako architektura středové konzole. Potěší velký a přehledný displej infotainmentu. Audiofily uspokojí kvalitní audiosystém, o který se postarala firma Harman/Kardon. Kožené sedačky dokážou nabídnout jak vyhřívání, tak i účinné odvětrávání. Parkování usnadní systém, který umí složit obraz ze čtyř kamer do jednoho ,ptačího pohledu'  a vy tak díky tomu máte při parkování dokonalý přehled o situaci. Adaptivní tempomat zvládne zastavit auto do nuly a následně jej znovu rozjet, takže poskakování v kolonách bude jistě o něco příjemnější. Systém udržování v jízdních pruzích je aktivní a dokáže vcelku bez problému udržet auto ve zvoleném pruhu. Ve spolupráci s chytrým tempomatem pak můžete své spolujezdce udivovat samořiditelným autem. Třešničkou na dortu je kovové startovací tlačítko – maličkost, která potěší. Až potud by se mohlo zdát, že mluvíme o prémiovém autě, že? Bohužel při bližším pohledu zjistíme, že není všechno zlato, co se třpytí. 

Tak třeba prošívání palubní desky. Chápal bych, kdyby byla přístrojová deska potažená kůží, pak může mít prošívání smysl. Jenže ona je plastová. Vypadá to vážně divně. A můžeme pokračovat dále. Grafika infotainmentu je poněkud zastaralá a moderní otočný ovladač byste také hledali marně. Takže když si chcete něco nastavit nebo přepnout, musíte šmatat po displeji. To má za následek brzké ušpinění a výrazné zhoršení čitelnosti na slunci. Nemluvě o tom, že vzhledem k umístění displeje opravdu nedoporučuji nastavovat cokoli za jízdy. Palubní počítač by mohl být v dnešní době už barevný a volič automatické převodovky by také mohl mít zajímavější provedení. Radost neudělá ani rozlišení parkovacích kamer.
Až na tyhle přešlapy mám ale z interiéru pozitivní dojem. Přestože nepracuji jako taxikář, tak mě velmi potěšila také vnitřní prostornost. Na předních sedačkách se dokázalo mých 90 kilogramů a 184 centimetrů poskládat velmi pohodlně. Na tom ještě není nic tak zvláštního – překvapení nastalo při pohledu dozadu, kde jsem měl problém dosáhnout na zadní sedačky. Pokud rádi sedíte vzadu a potřebujete si nezbytně nutně položit nohu přes nohu, pak je Optima skvělou volbou. 

Velké vášně budily u předchozí Optimy pohonné jednotky. Byly pouze tři. Jedna nafta, jeden benzín a hybrid. Patrně byli zákazníci z tolika možností zmateni a tak se Kia rozhodla usnadnit jim život. V současné generaci si tak můžete vybrat naftovou jednasedmičku a… a dál nic. Z nějakého důvodu zůstal v Optimě pouze ten nejslabší motor. Tedy aspoň u nás, když přejedete naši západní hranici, můžete si objednat i dvoulitrový atmosférický benzín. Na co se můžete těšit v případě lehce modernizované naftové motorizace? Přestože vedle poctivých naftových dvoulitrů, kterými disponuje konkurence, může 1,7 CRDi vypadat jako chudý příbuzný, v reálu žádný větší handicap nepocítíte. Dovedl bych si představit větší kultivovanost, ale to je bolest všech menších dieselů. K dopřednému pohybu vám pomůže 340 Newtonmetrů a vcelku průměrných 140 koní. Na okupování levého pruhu autobahnu nejspíš Optima nebude správná volba. Výsledná dynamika mě přesto příjemně překvapila. Čekal jsem bídu a trápení, dostal jsem však relativně čilé auto, jehož skromný výkon se statečně pral s nemalou hmotností. Trochu z toho podezřívám sedmistupňovou, nakrátko poskládanou, dvouspojkovou převodovku. Kvůli krátkým převodům musí často řadit, ale to umí naštěstí docela rychle. Vy si tak můžete užívat snadno dostupný výkon za každé situace. Samotná převodovka je příjemná, do úzkých jsem ji dostal jen při podřazování a to ještě zcela výjimečně. Jo a zapomeňte na ruční řazení. Jde to, ale je to naprosto zbytečné. Stejně si převodovka nahoře odřadí sama a pokyny pádly pod volantem bere spíš jako doporučení než příkaz.  

Největším překvapením pro mě byl podvozek. Nevím, kdo jej ladil, jestli sama Kia nebo někdo vypomáhal. Ono je to vlastně jedno. Podvozek funguje skvěle. Celé auto působí na okreskách neobvykle lehce, zatáčkami se proplétá jak závodní lyžař mezi slalomovými brankami. Řízení je sice tupé a nekomunikativní, ale to už je bohužel úděl dnešní doby. Optima zároveň není přehnaně tvrdá, naopak je velmi poddajná a komfortní. Tohle se vážně povedlo. Ještě jedna věc mě zaujala, když jsem se s Optimou proplétal po severočeských okreskách. Mazda6 vás na točité silnici neustále nutí do akce, pořád chce jet rychleji a tvrději. Naproti tomu takový Passat vám jasně dává najevo, že nechce aby se s ním jezdilo takhle, naopak by radši klidnější a rozvážnější cestování. Optima je někde mezi nimi. Když chcete jet rychle, tak jede rychle. Když se chcete kochat, prosím, žádný problém. Je to univerzální voják. Plní rozkazy. Skoro si až říkám, jaká je škoda, že Kia nenabízí silnější motor. Ten podvozek by si to opravdu zasloužil. Nicméně se proslýchá, že při uvedení kombi verze přijde i nový dvoulitrový turbobenzin o velmi zajímavém výkonu. Tak držme palce ať to klapne. 

Verdikt 

Jsou auta, která již od prvního představení budí velká očekávání. Těm pak bývá složité dostát. Pak tu máme auta, od kterých nikdo nic nečeká, ale která naopak dokážou opravdu překvapit. Kia Optima spadá do té druhé kategorie. Není to víkendové auto. Nepřivstanete si v neděli ráno, abyste se s ní jeli jen tak projet po prázdných okreskách. Nevezmete ji ani na trackday. Je to auto pro všední dny. Její pole působnosti začíná v pondělí ráno a končí v pátek večer. Cokoli se odehraje v tomto úseku, to zvládne se ctí. Odvézt ráno děti do školy, převézt vás na druhý konec republiky na obchodní jednání a zpátky. Dojet na nákup, odvézt do divadla, v tom všem Optima exceluje. Jestli hledáte auto, které je dokonalým kompromisem pro běžný život a z nějakého důvodu máte averzi na německé vozy, pak je tohle jako stvořené pro vás. Do karet jí hraje také cena. V oficiálním ceníku sice naleznete docela vysoké cifry, ale stačí chvilka na internetu a zjistíte, že maximálně vybavené kusy seženete i za 750 tisíc korun. To už je nabídka k zamyšlení. Moji redakční kolegové vám jistě potvrdí, že co se aut týká, jsem dost velký hnidopich. Nic mi není dobré a všude mě něco rozčiluje. Optima mě ničím zásadním nenaštvala za celou dobu, co mi dělala společnost. A to je velká pochvala. 

reklama

Technické údaje

Motor: vznětový čtyřválec 1 685 cm3
Výkon: 140 k v 4 000 ot./min
Točivý moment: 340 Nm v 1 750 – 2 500 ot./min
Převodovka: automatická dvouspojková 7st.
Maximální rychlost: 203 km/h
0-100 km/h: 11,0 s 
Průměrná spotřeba udávaná: 4,4 l/100 km 
Průměrná spotřeba v testu: 7,3 celkově, mimo město 5,5 l/100km 
Cena: od 639 980 Kč 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

em
emiran
21. září 2016, 10:27
0

Ona to má Kia s Optimou podle mě u nás dost těžké. V tomhle segmentu tvoří obrovskou část fleetové prodeje/pronájmy a tam se nedokážou prosadit.

reagovat
Sa
Safa
21. září 2016, 10:43
0

Článek super, autíčko jako dailynu bych si docela dovedl představit. Ale prosím, milí a zlatí redaktoři Autíčkáře, nepoužívejte prosím u článků o autech slovo etalon. Vždyť je to strašný!!! A ještě v titulku, no fuj...

reagovat
František Čáslavský
21. září 2016, 11:29
0

Ale co když má kia optima ve všednosti návaznost na další sedany? :D

Daniel Borský
21. září 2016, 16:42
1

Abych se přiznal tak slovo etalon také z hloubi srdce nenávidím. Do titulku jsem ho použil jen jako takové popíchnutí VW fanoušků, kteří tak nekriticky označují v diskuzích jakoukoliv verzi Passatu. :) Takže to ber jako takovou malou nadsázku.

Sa
Safa
21. září 2016, 17:43
0

V tom případě "Passat = etalon = oxymoron"... :o)

MG
MGRR
21. září 2016, 12:08
-1

Obrovská, až nechutná ztráta hodnoty, drahý servis.

Na vstupu je +-milion za stále podřadného korejce... neprodejné, nebo snad ano, za směšnou cenu. Normální člověk si to nekoupí, tak to tlačí reklamou, kam to jde...

Toyota Avalon +Hybrid je nová v DE, za 28.000euro a máte Full size limousine, kterou po roce prodáze v CZ se ziskem, nebo za stejný vstup...
http://www.google.cz/search?q=toyota+avalon+2016&biw=1024&bih=466&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiNqcDDm6DPAhWJtBQKHXcOAzQQ_AUIBigB

reagovat
Vojta Nekvapil
21. září 2016, 12:57
0

Všechna luxusní auta mají brutální propady na ceně. A Korejci už poradna auta nedělají hezky dlouho. Problém je v hlavách lidi odkud je problém dostat zavedené značky.

Ev
Evlo
21. září 2016, 14:13
0

Rozdil je dost v tom, ze v servisu bava uz treba videli pneumatiku na bavo, v merglu asi taky, v kia asi nepochoppi, ze to neni i30. Takze je dost pragmaticke nejit do techto exotu.

Ev
Evlo
21. září 2016, 14:14
0

No tak ceed ne i30 :D

Vojta Nekvapil
21. září 2016, 21:42
0

U servisu vsech znacek mas dnes menice dilu. Vymeni to co jim rekne pocitac a jak jim rekne pocitac. Sam jsi na odbornost opravaru stezoval. Ja ted cele vykendy nadavam na garazniky kteri v minulosti opravovali me dve BMW E36. Neskutecny prasarny provedli.

MartinCoupe
04. října 2016, 20:40
0

V Kia Optima pŕedchozí generace jsem najel asi 1000km a v Kia Magentis (taky pŕedchozí generace) asi 1500km. Magentis byl velká limuzka s tak nějak zvláštně gumovým podvozkem, to bych řešil výměnou silentblokú. Optima byla úplně OK, až na chybějící protiprokluz (překvapivě zjištěno při odjezdu ze Stuttgardského letiště). Obě bych si klidně koupil, ale jako dvouleté auto po prvotním propadu ceny. Kdysi se dal koipit dvouletý Magentis za cca 10000€.

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger DODGE CHARGER SRT 6.2 HELLCAT  2016
Dodge Charger DODGE CHARGER SRT 6.2 HELLCAT

2016 rok výroby
707 koní výkon
6 166 ccm objem

BMW Z3 Coupe 1998
BMW Z3 Coupe

1998 rok výroby
193 koní výkon
2 793 ccm objem

Dodge Magnum RT 5,7L V8 AWD 2006
Dodge Magnum RT 5,7L V8 AWD

2006 rok výroby
340 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge D600  1986
Dodge D600

1986 rok výroby
100 koní výkon
2 600 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1978
Chevrolet Blazer K5

1978 rok výroby
1 koní výkon
5 723 ccm objem