načítám data...

Kia Carnival 2022: Rodinný minivan v americkém stylu s překvapivě úsporným provozem

S početnější rodinou jste zpravidla odkázáni na prostorově kompromisní sedmimístné SUV nebo dodávku s jistými kompromisy v pohodlí. Existují však i jiné možnosti…

zobrazit celou galeriiFoto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Kiu Carnival si pravděpodobně nejsnáze vybavíte v první nebo druhé generaci. Na českém trhu se prodávala v letech 1999 – 2011 a v autobazarech stále můžete narazit na celkem slušný výběr. Nejde o auto nijak rozšířené, úplnou výjimkou však na našich silnicích není. Od samého počátku šlo o vcelku spolehlivý vůz, jehož největším benefitem bylo moře vnitřního prostoru, navíc chytře řešeného a opatřeného praktickými vychytávkami pro až sedm cestujících. Bohužel, starší Carnival představoval tak trochu zhmotnění zažitého rčení – když si pořídíte MPV, rezignovali jste na zajímavý život. Jízdní dojmy hodnotit nemohu, neboť jsem nikdy neměla možnost auto řídit, zvenčí i zevnitř je to však destilovaná nuda – zkrátka „užitkový“ vůz, pokud posuneme význam užitku z pracovních potřeb na ty rodinné. 

Od třetí generace už se k nám Carnival nedovážel, tudíž jsme přišli i o revoluci, která proběhla v roce 2020 s příchodem generace čtvrté. Auto se stalo důstojným konkurentem klasických amerických minivanů, a to jak po stránce rozměrů s délkou překračující hranici pěti metrů, tak po stránce vnitřní výbavy, kterou se nerozpakuji nazvat luxusní. Také zvenčí vypadá více než důstojně a vše nasvědčuje tomu, že k práci bylo tentokrát připuštěno i designové oddělení. 

Vyrábí se v několika verzích, s různým vnitřním uspořádáním, jak můžete vidět na videu:

;t=3s

Jeden pěkný kousek z roku 2022 jsme získali na testování od pražského autobazaru Hyundai ráj a můžeme se tak podívat, co všechno dokáže takový korejský minibus nabídnout početným rodinám. 

Auto je dovezené přímo z Jižní Koreje a za živého boha se mi nepodařilo ho napasovat do žádné z výbav, které jsem našla v konfigurátorech na dostupných stránkách psaných latinkou. Konkrétní verzi se tedy bohužel nedozvíte, ale pokud se nechystáte Carnival objednávat a dovážet přímo ze země jeho vzniku, asi vás to trápit nemusí…

Viola Procházková, Autíčkář.cz

Už na první pohled jde o pořádný kus auta, ale po nastoupení dovnitř dojmy předčí očekávání. Za sedačkami řidiče a spolujezdce se nacházejí další dvě řady tvořené luxusními kapitánskými sedadly s područkami, v nichž můžete v bezbřehém pohodlí vozit nejen své ratolesti, ale třeba i objemné a zhýčkané prarodiče. Mezi sedačkami zůstává volná ulička, kterou bez potíží projdete, stačí se trochu sklonit. Máme tu tedy prostor, který směle soupeří s osobní dodávkou. Jenže to není všechno – jaké bylo moje překvapení, když se po zatáhnutí za popruh v kufru z podlahy vyklopila další řada se třemi sedačkami. Pokud čekáte, že jsou to místa pouze symbolická, jak je zvykem u některých větších SUV, jste na omylu – zcela bez problému se zde usadí dospělý člověk běžné postavy a nebude nijak strádat. Jediné, co trochu kalí radost, je fakt, že hlavu už má v podstatě nalepenou na zadním okně, což je poněkud… zneklidňující.

Viola Procházková, Autíčkář.cz

Sluší se samozřejmě přiznat, že z kufru už v takovém případě nic nezbyde, takže na běžné cestování v devíti lidech auto přece jen stavěné není (ono rodin s osmi dětmi nebude mnoho, a řídké výjimky už jsou holt odkázány na Sprinter či jiný doopravdický minibus). Pokud však nárazově potřebujete odvézt kamarády z oslavy nebo spoluhráče svých dětí z tréninku, budete za hvězdu. Všechna křesla kromě těch úplně zadních jsou vyhřívaná, ta přední mají i ventilační funkci. A všechna z druhé a třetí řady, jakož i sedadlo řidiče, jsou opatřena systémem Isofix. Větší potomci zase uvítají dostatek USB zdířek po celém autě.

S šestimístným obsazením zbyde v kufru pořád dost místa pro hromadu nezbytností, jež s sebou děti potřebují – menší kočárek sem po lehkém posunutí zadní řady postavíte i bez skládání. Přiznám se, že patřím do týmu nadšených převažečů vzduchu a vyhovuje mi, když nemusím řešit, co, kam a jak, prostě to tam hodím a jedu. V tomto ohledu jsem z Kiou Carnival na sto procent spokojena. 

Viola Procházková, Autíčkář.cz

Na sedačce řidiče máte velín se vším, co můžete v moderním autě potřebovat. Začněme od ovládání bočních posuvných dveří, které má tlačítka hezky po ruce. K dispozici jsou zde všechny myslitelné asistenty – snad kromě dohledu nad dodržováním rychlosti, a ten jistě nikomu chybět nebude. Auto hlídá slepý úhel, jízdu v pruzích i provoz za vámi, když se chystáte vyjet z parkovacího místa. Teplota se nastavuje kolébkovými ovladači, ostatní funkce klimatizace dotykovými tlačítky, která však mají samostatný panel a neschovávají se v menu infotainmentu. Zadní část si pak může klima dle potřeby nastavovat sólo. Pokud jste stejně jako Korejci ujetí na kvalitu ovzduší, potěší vás vnitřní filtrace vzduchu, která ho zbavuje prachu a dalších částeček. 

Samotný infotainment se podobá tomu, která najdete v ostatních moderních Kiách, takže není problém se v něm zorientovat. A když preferujete vlastní aplikace, kabelem si připojíte telefon, a můžete vesele zrcadlit.

Viola Procházková, Autíčkář.cz

Teď přijde jedno velké překvapení – pod kapotou testovaného Carnivalu pracuje dieselový čtyřválec o objemu 2,2 litru. Milovníci Amerik právě zklamaně svěsili ramena, ale většina ostatních se může radovat. Na delší cesty si totiž sotva můžete přát něco lepšího. Motor s výkonem 145 kW znáte například z Hyundaie Santa Fe, nejde tedy o žádnou exotiku, a jeho spotřeba je i v obřím Carnivalu velmi uspokojivá. V průměru není problém jezdit za 8 litrů, s lehkou nohou se nejspíš dostanete na ještě lepší hodnoty. Navíc rychle reaguje na plyn a síly má dost na to, abyste se v provozu nikdy necítili frustrováni. V autě, které není naložené po strop dokonce působí příjemně živě a neztrácí dech ani ve vyšších rychlostech, například když potřebujete předjíždět na dálnici. Dieselových zvuků se není třeba obávat, neboť kabina je příkladně odhlučněná. 

Kromě dobrých hospodářů zajásají i vyznavači pohodlné jízdy. Podvozek Carnivalu je naladěn na mimořádně komfortní notu a ani na našich vytlučených silničkách si neuřízne ostudu, aniž by zároveň trpěl zbytečnou rozevlátostí. Dá-li se něco takového říci o dvoutunovém MPV, řídit ho je radost.

Viola Procházková, Autíčkář.cz

Verdikt

Zamlouvá-li se vám komfort v americkém stylu, avšak nechcete být zaživa sežráni žíznivým mnohoválcovým motorem, je pro vás Kia Carnival rodinný ideál. Hromada místa, křesílka jako v obýváku a k tomu „normální“ úsporný diesel představují kombinaci, jakou dnes na trhu nových vozů prakticky nenajdete, a pokud ano, z cenovky se vám podlomí kolena. Carnival ke zmíněným benefitům přidává ještě špetku výjimečnosti – nejnovější generace se na našich silnicích jen tak nevidí a zvědavých pohledů jsem během testování zaznamenala nepočítaně. 

 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2 199 cm3
Výkon: 200 koní (145 kW) v 3 800 ot./min
Točivý moment: 440 Nm v 1 750 – 2 750 ot./min
Převodovka: automatická osmistupňová
Průměrná spotřeba (v testu): 8,2 l/100 km 

Rok výroby: 2022
Stav tachometru: 45 200 km
Cena: 1 209 879 Kč vč. DPH 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Moses
09. dubna 2024, 16:48
1

Na prvy pohlad mi to pripomenulo sucasny Skodovacky dizajn :D

reagovat
ja
jazet
09. dubna 2024, 20:38
1

Pěkná kára, jak je to se sháněním dílů?

reagovat
Jenda_K
09. dubna 2024, 23:20
3

objednáš je z USA a budou tě stát polovinu a přjdou za poloviční dobu než když je objednáš u KIA v Čechách, osobní zkušenost.

S.
S.h.I.t.
09. dubna 2024, 23:34
2

Jen bych doplnil k tomu motoru - da se koupit i s 3,5l V6 v benzinu. To pro ty, kterym se z dieslu jezi chlupy. A nestoji to nic moc vic.

reagovat
Ha
Hansoff
10. dubna 2024, 07:47
2

nějak se mi nedaří, najít testované auto na fotce č29... ;-)

reagovat
high_fish
10. dubna 2024, 21:03
0

No podle mě zrovna na té fotce vypadá nejlíp:-D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem