načítám data...

Nebyl to Golf GTI aneb kde se vzal hot hatch?

Ostrý hatchback je poněkud ožehavé téma. Pro jedny je to záhuba pravých sporťáků, pro druhé splněný sen o zábavném praktickém voze. Kde se však vzala myšlenka splašené nákupní tašky?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ač se možná zdá, že ostrý hatchback je módou poslední dekády či dvou, pravdou je, že je tu s námi už o něco déle. Vlastně hodně dlouho. A je též pravdou, že hot hatch značně ovlivnil trh se sportovními auty, když nabídl alternativu k malému zábavnému kupé. Alternativu sice většinou s pohonem předních kol a obyčejnější karoserií městského vozítka, zato však alternativu praktickou a dobře použitelnou nejen jako hračka, ale i jako dopravní prostředek. Pojďme se podívat krátce do historie splašených nákupních tašek, na hlavní milníky, které provázely zrod hot hatche.

 

Abarth 595/695

Obecně se má za to, že se kořeny kategorie hot hatch nachází v Británii a oním průkopníkem je původní Mini. I k němu se dostaneme, začněme však v Itálii, v zemi, kde auta vždy znamenala víc než jen pouhý způsob dopravy. Na konci padesátých let přišel na trh Fiat 500, malý dostupný automobil, který masově motorizoval celou zemi. Konečně si mohl automobil pořídit i člověk, který nepatřil mezi ty šťastné a bohaté. A tak si malé fiátky našly cestu i k mladým chlapcům, kteří je proháněli ulicemi Říma a získávali si tak přízeň sličných dívek. Fiat o výkonu 10 kW samozřejmě přímo volal po navýšení síly, proto se okamžitě souběžně s prodejem samotných aut rozběhl i prodej modifikovaných dílů. Nabízelo se všechno od sportovních výfuků a upravených podvozkových komponent až po kompletně přepracované motory.

Mistrem nad mistry v tomto oboru byl podnik Carlo Abartha. Nabízel hned dvě kompletní přestavby Fiatu 500. Původní motor 500 ccm zvětšil, čímž vznikly verze Abarth 595 a Abarth 695. První měla výkon 23 a druhá celých 27 kW. Já vím, startér vašeho auta má víc síly, ale v ulicích Říma na přelomu padesátých a šedesátých let byste s takovým strojem byli nepřemožitelní. Malé kompaktní vozítko poprvé dostalo sportovní charakter, zrodil se hot hatch. Nebo vlastně ještě ne, protože Fiat 500 s motorem vzadu a bez výklopných dveří na zádi nelze úplně označit za hatchback, ale cesta byla nastolena a myšlenka přetavena ve skutečný automobil. Tak či tak, Fiat se dnes vrátil zpět ke své legendě, modely Abarth 595 a Abarth 695 jsou opět hvězdami výkladních skříní Fiatu. A stále je s nimi legrace.

 

Mini Cooper

Zatímco Fiat 500 byl vůz starší koncepce s motorem vzadu a nešlo tak tedy zcela o hatchback s lichým počtem dveří, Mini v roce 1959 již přišlo s veskrze moderní koncepcí ‘všechno vpředu’. Maličké autíčko s neuvěřitelně dobře využitým vnitřním prostorem si získalo srdce nejen domácích zákazníků. Automobil byl nejen dostupný a veskrze praktický, byl i zábavný. A když v šedesátých letech začaly přicházet úspěchy z nejprestižnějších světových soutěží rally, bylo jasné, že se zrodila legenda. Malé autíčko už si nekupovali jen zájemci o městský vůz, stalo se symbolem dostupné a jednoduché zábavy za volantem. Přišly verze Cooper a Cooper S, jestli doposud někdo pochyboval o tom, že malý hatchback může sloužit i coby zábavná hračka, nyní už se před realitou nebylo kam schovat.

Ani Mini však ještě nemůžeme s úplnou jistotou nazvat hot hatchem. Přísně technicky vzato se stále ještě nejedná o hatchback, protože zadní okno je stále pevné, i v tomto případě chybí výklopná zadní stěna. Dnešní Mini s tím původním nemá mnoho společného. Je to moderní auto a už i opravdový hatchback. Ale když se za volantem trochu zasníte, někde tam pod tím vším moderním balastem a zbytečnými centimetry ve všech směrech – tam někde vespod pořád to DNA je.

 

Autobianchi A112 Abarth

Takže se vrátíme do Itálie. Souběžně s Mini se objevuje i tady malé městské auto s koncepcí ‘všechno vpředu’, oproti Fiatu 500 je tak A112 mnohem modernějším strojem. A i motor je zásadně modernější. Vpředu napříč uložený řadový čtyřválec je něco, co do malých hatchbacků patří dodnes. Tady měl výkon 42 koní, což sice stále nezní jako něco, co by nás nadšence do rychlosti mělo ohromit, ale oproti Fiatu 500 i Mini to byla solidní porce. Roku 1971 se potom do věci vložil opět Carlo Abarth a vznikla ostrá verze této tašky na kolečkách s výkonem 58 koní. Po modernizaci v roce 1975 pak výkon poskočil na celých 70 koní a převodovka dostala i pátý stupeň.

Tohle autíčko bylo skutečně skvělé. Vlastně ty kusy, které se dožily dnešních dní, jsou skvělé stále. Nadšený motor, jednoduchý čitelný podvozek, přímé řízení – zkrátka všechno to, co máme my nadšenci rádi. A tentokrát už to skutečně byl hatchback. Toto je tedy asi opravdu první opravdový hothatch. Pokud vám osudy značky Autobianchi nejsou známy, potom vězte, že nezmizela. Naopak. A112 bylo natolik povedené autíčko, že mateřský Fiat značku předal pod křídla Lancie. Tak vznikl model Lancia Y, který přežil až do dnes, ačkoli zbytek značky Lancia je již dávno mrtvý.

 

Volkswagen Golf GTI

Tohle auto v našem přehledu nemůže chybět. Postupem času se Golf GTI stal definicí hot hatche a tím hlavním vrahem klasických sporťáků. Zatímco dostupná kupé se v nabídkách světových značek objevují spíše nepravidelně a nesměle, Golf GTI je tu pořád. A své pozice se očividně nechce jen tak vzdát.

Když Volkswagen Golf v polovině sedmdesátých let přišel na trh, definoval svou kategorii. Teď nemyslím kategorii ostrých hatchbacků, ale obecně nižší střední třídu. Ostatně v Německu je zcela běžné označení tohoto segmentu jako ‘Golf Klasse’. Hatchback získal nový rozměr – a to doslova. Z městského vozítka se stalo univerzální kompaktní auto, auto, které můžete používat v městském provozu, ale které zvládne i delší trasy a jehož kabina pojme víc než jen nákup a kabelku. To neznamená, že Volkswagen tuto kategorii založil, ani na nadšeného řidiče orientovaný Golf GTI nebyl prvním autem svého druhu, tady by snad bylo na místě zmínit Simcu 1100ti nebo Renault R5 Goridni, který Golfa předběhnul o pár měsíců. Až Golf však na dlouhá desetiletí nastavil standard. A ten platí dodnes.

Jednoduchý design Golfu vytvořený Giorettem Giugiarem byl pro verzi GTI vylepšen o červené linky, k nějakým divokým úpravám však nedošlo. Této filozofie se ostatně VW drží dodnes - nějaká ta červená linka v přední masce, větší kola, kárované sedačky a řadící páka ve tvaru golfového míčku – nic víc. Ten golfový míček sice působí trochu zmatení pojmů, Golf své jméno nezískal podle onoho sportu, ale podle Golfského proudu (podobně jako Passat a Scirocco), ale berme to jako uměleckou licenci. A tady bychom genezi ostrého hatchbacku vlastně mohli ukončit. Soudobý Golf GTI je pouhou evolucí oné původní myšlenky a stále definuje svou kategorii. A že je to pořádně našlápnutá kategorie. O své místo na slunci se tu přetahují spousty modelů od Renaultu Mégane RS přes Focus ST až po Alfu Romeo Giulietta. Ale ještě nekončíme, ještě zbývá jeden poslední krok.

Ford Escort RS Cosworth

Tady teď měla být Lancia Delta HF Integrale. Ale protože italské techniky už tu dnes bylo dost, rozhodl jsem se zařadit do výběru Ford, ačkoli to základní, čím je definován Escort RS Cosworth, platí i pro onu Deltu. Kompaktní auta jsou ideálním soutěžním nářadím. Pro závody rally jsou jejich rozměry výhodné. A pochopitelně – když už máte postavený závoďák, kterému po celém světě fandí miliony fanoušků, je logickým krokem nabídnout takové auto v nějaké civilnější verzi i běžným zákazníkům. Ostatně pravidla rally dokonce přímo vyžadují, aby závodní speciál přímo vycházel z civilní verze. A tak vznikl ještě ostřejší hot hatch.

Ford Escort RS Cosworth je tak trochu šidítko. On to totiž vlastně vůbec není Escort. Vznikl podobným způsobem, jaký se v Americe aplikuje pro některé okruhové série NASCAR – karoserie nápadně připomínající některý ze známých modelů je nasazena na úplně jiné šasi. V tomto případě se tu tak vlastně díváme na Ford Sierra s karoserií nápadně připomínající menší Escort. To však není až tak podstatné. Podstatný je výkon. V duchu rally je pod kapotou dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec produkující 230 koní. Oproti lehce navýšenému výkonu hot hatchů tpu Golf GTI je toto přímo raketa. Je tu proto také pohon všech kol, auto má nepřehlédnutelný bodykit s obřím zadním křídlem, výrazné průduchy v kapotě – zkrátka toto už není jen lehce vyladěný hatchback, toto je skutečný sporťák.

 

A přestože takové auto už je skutečně hodně specifickým strojem a ona vyváženost původního konceptu Golfu GTI je tu trochu narušena, protože tady už komfort a praktičnost běžného hatchbacku v mnohém podléhá honbě za vyššími výkony, i tentokrát se úspěch dostavuje okamžitě a ani konkurence nespí. VW nasazuje Golf R, i Alfa Romeo vměstná do maličkého modelu 147 šestiválec a další šílenosti přichází od japonské Hondy.

Ano, je pravdou, že co přišel na svět první hot hatch, zažila kategorie sportovních kupé útlum. A i já musím přiznat, že mě to mrzí. Přestože mám ostré hatchbacky vlastně rád, elegantní linie sportovního kupé jsou zkrátka něco, co k mé představě ideálního auta patří. Jedno však hot hatchům nelze upřít – tato kategorie uspěla na všech frontách. Každý jeden ostrý hatchback uspěl, z mnohých jsou dnes legendy a především – nenapadá mě mnoho takových, u kterých by výroba skončila bez náhrady. Abarth 595 je stále na trhu, Mini Cooper se prodává jak teplé housky, Golf GTI i Golf R válcují trh, Honda lepí s každou generací na Civic ještě více bláznivých křídel a představení nové generaco ostrého Peugeotu či Renaultu je pomalu francouzským národním svátkem. Na kompromisní koncepci kombinující praktičnost i sport je to myslím velmi dobré.

A protože Honza se zaměřil zejména na prvopočátky kategorie ostrých hatchbacků a její historie po představení Golfu GTI je natolik košatá a různorodá, že si nezaslouží být shrnuta pouze Escortem Cosworth, podíváme se na vývoj ostrých hatchbacků ještě v dalším článku – pozn. Vavris.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PepaSFI
17. března 2018, 11:16
0

on vlastně ani ten Mini není hatchback, nemá poklopový zadek ale jen dvířečka do kufříčku ale to je celkem nepodstatné.
Pan Abarth se asi nejvíc proslavil závodními úpravami Fiatu 600. Ty autíčka s šílencema za volantem dávaly výprask mnohem silnějším autům té doby.

reagovat
GanGreen
17. března 2018, 11:24
0

Však je to o tom mini v článku napsný ;) osobne bych bral jednoho z těch italskejch krasavců...

Beny
17. března 2018, 11:31
0

Super čtení, palec nahoru. Jen mi tu poněkud chybí Renault, doufám že se ho dočkám v dalším avizovaném článku. :-)

reagovat
Irwinek
17. března 2018, 15:09
0

Tak koukám, že jsem vlastně zamilovaný do hatchbacku, aniž bych o tom věděl :-D
Jízdy v původní pětistovce jsou stále jedním z mých nejintenzivnějších řidíčských zážitků :-D Taky ten banán v puse byl asi největší :-D Možná i proto, že jsem se, na rozdíl od jiných aut, nebál sešlápnout ten pravý pedál až pod podlahu ( i kdybych to rozmlátil na cucky, dokázal bych to zaplatit, čímž jsem se dostal na úroveň italských mladíků :-D )

reagovat
Breakthru
18. března 2018, 20:01
0

Malá zajímavost, ale v Rakousku se u Steyr Pucha do těhle pětistovek dával jejich vlastní boxer...
Ani nevím, jestli se dá Cossie brát ještě jako Hot Hatch.To je spíš XR3i nebo RS2000 resp. RST....Ale když zajdu úplně do minulosti, tak už MKI na začátku 70. let byla nabízená jako Mexico, RS1600 či RS2000....
Dle mýho názoru jde spíš než o rychlý třidvířko resp. pětidvířko o sportoovní variantu cenově dostupnýho auta....

reagovat
ro
rock
22. března 2018, 13:46
0

Nevím, jestli je tam nějaká pevná hranice mezi kategoriemi, ale za mne není hatchback ani Escort; vidím ho spíš mezi liftbacky ;-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem