načítám data...

Je to showbusiness

Na opravované dálnici D1 přibyly řidičům krom uzavírek i nové radosti v podobě kamer pro měření rychlosti. Zachrání stovky životů?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Může se nám to nelíbit, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se s tím dá dělat. Policie provádí svůj dozor nad provozem na pozemních komunikacích důsledně a efektivně. Na našich silnicích je bezpečno, statistiky to ukazují jasně. I přes neustále stoupající počet automobilů na naší silniční síti se situace rok od roku zlepšuje. Jediný, kdo nám může ony statistiky nabourat, je oněch pár nepoučitelných jedinců, pro zjednodušení jim říkejme ‘ti zatracení nezodpovědní piráti co schválně bourají do jiných aut, aby podkopali důvěru veřejnosti ve výsledky práce dopravní policie, šmejdi jedni’. Nebo prostě jen ‘piráti’. To jsou lidé, kteří nedbají předpisů, především pak rychlostních limitů. Tím ohrožují ostatní řidiče, matky s kočárky a vůbec veškerý slušný lid. A proto tu máme dopravní policii, obecní policii a občas nějakou tu soukromou firmu s radarem, abychom tato individua ze silnic dostali pryč a nehodovost klesla konečně na onu kýženou nulu.

Nebo je snad ta realita zase nějak komplikovanější? Slíbil jsem přestávku v řadě psychologických okének, proto dnes nebudu rýpat do oněch psychicky narušených pirátů, co překračují rychlost s ostudnou bezostyšností, rýpnu si do naší policie a státních orgánů. Faktem totiž je, že ony nové zázračné kamery na D1 jsou k ničemu. A nejen tam. Měřené úseky našich silnic se krom oné D1 nachází v mnoha městech. Někde jsou na obchvatech, jinde na výpadovkách, jedno však mají společné – vždy se s nimi setkáme na širokém přehledném bezpečném úseku. Leckdo by řekl, že by více smyslu dávaly v místech, kde se pohybují často chodci či kde je silnice svým profilem zrádná. A leckdo by v takovém případě měl jistě pravdu. Proč tedy úseková měření – když už tedy musí tak nutně někde být – nejsou tam, kde budou alespoň trochu užitečná?

 

Protože je to showbusiness. A jak se praví ve Formanově legendárním Muži na měsíci, bez businessu nemůže být show. A onen business musí běhat jako na drátkách. Takže široký přehledný úsek, kde řidiči necítí přirozenou potřebu striktně dodržovat zákonnou normu je pro business.. – to asi netřeba vysvětlovat, že? A kde že je ta show? Toto celé je show. Show, kde si roli principála střihne tu šéf dopravní policie, tu ministerstvo či vedení města. Objedná si akrobaty a klauny v blyštivých kostýmech. Proč jinak se u nás dělá kolem každé předávky aut pro dopravní policii takové haló? Hlavní zpráva dne ve všech sdělovacích prostředcích – policie dostala Octavii s modrými světýlky, hurá! A když tedy máme ansábl, už stačí jen vytáhnout pár nešťastníků z publika – interakce diváka s interpretem je v moderním pojetí show velmi důležitá – a rozjet kabaret ve velkém. A těmi nešťastníky jsou oni piráti. Oni to ve skutečnosti většinou zas takoví zločinci nejsou, v oněch měřených úsecích opravdu nikomu neublíží drobné překročení rychlosti, ale realita zůstává stát na prahu šapitó, uvnitř je jen svět snů a iluzí.

Celý systém funguje opravdu báječně. Show plní svůj účel, publikum nadšeně tleská akrobatům v blyštivých kostýmech a radostně jásá, když zlý pirát vytažený z jeho středu dostane od klauna zásah šlehačkovým dortem. Všechno pro vaši bezpečnost, všechno pro vás. Představení běží na plné obrátky, všichni se báječně baví a nikdo nezatěžuje svou mysl tím, že ony kamery hlídají úseky, které budou zase celý rok zúžené, kde budou dlouhé otravné fronty a to vše jen proto, aby nám na podzim bylo oznámeno, že se to zase nestihlo. Bohužel. A taky se nám to trochu prodražilo. Ale ještě než se rozčílíte, je tu další zpráva a v ní akrobati – a show pokračuje. Stejný princip funguje i ve městech okolo parkování. Showbusiness prostě nezastavíš.

A jak je to s těmi statistikami nehodovosti? Opravdu ta čísla i přes nárůst dopravy stagnují (neklesají, stagnují), zčásti je na vině snad bodový systém, zčásti kvality moderních bezpečných aut, ale já věřím, že hlavní podíl v tom celém má prostě ten fakt, že se čeští řidiči přes veškerou kritiku v šapitó zkrátka naučili jezdit bezpečně.

Jaký je váš názor na nové kamery na D1? A na showbusiness? Podělte se s námi v diskusi…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pochtli
18. března 2017, 08:57
0

Zajímavý úhel pohledu, na kterém je fakt, že bez estrády by si policajti bez problémů nekupovali každý rok dva nová buzerační vozítka. Těžko by jen tak prošlo - "heč, my si z vašich peněz kupujeme fajn hračky, kterými vás pak budeme buzerovat a tahat z vás další prachy"..

reagovat
whitenight
18. března 2017, 11:42
2

ten článek je v lecčem pravdivej, ale hlavně dávejte pozor, ať Autíčkář nesklouzne na level autofora, který hájí každý překročení zákona, protože "přece o nic nešlo"

reagovat
Be
Beny
18. března 2017, 12:13
0

Jo, tuhle jsem dostal flastr za celejch 101 km/h při předjíždění autobusu. Bílá neznačená policejní chrochta... Ale chápu že takovej nebezpečnej manévr je třeba potrestat. Podotýkám že to nebylo na žádnej dálnici.

reagovat
Romus
18. března 2017, 13:15
2

A pak člověk vidí kriminalistu co vyšetřuje závažnou hospodářskou kriminalitu jak jezdí ve Felicii... Zločin je průměrná rychlost 60km/h dle PP když člověk potřebuje přejet republiku ze severozápadu na jihovýchod...

reagovat
piwel
18. března 2017, 17:46
0

je to zas..ný byznys, hlavně pro obce. Jako příklad dám Bučovice (E55 mezi Brnem a Uh.Hradištěm). Na konci obce směrem na Brno je pár měsíců zpět nainstalovaný stacionární radar. Nutno podotknout, že je na výjezdu z obce, cca 100 metrů před cedulí a okolí je, dle mého soudu, dost přehledné. Tento radar má na starosti obec, nikoliv PČR. Jeden známý si onehdá nedal pozor a naměřili mu 90+kmh (vím, v obci jet 92 je fakt prasárna). Pokud by tam stáli příslušníci, tak je bez papírů minimálně na 6 měsíců s pokutou minimálně 5.000,- a má -5 bodů. To by bylo pokud by ho změřila PČR. Ale protože obec je ta hodná, tak přišel dopis - "pokud nám zaplatíš 2.500,-Kč, tak my to na tebe neřeknem". Zaplatil 2.500,- a má čistý štít. Může se to zdá jako výhoda, ALE ! Aby to nedopadlo tak, že na každém kilometru bude radar, který nespravuje PČR nýbrž soukromníci, firmy a obce. Ti z nás budou loudit peníze za to, že nás nenapráskají.

Buď mají platit stejná pravidla pro všechny, nebo se na to vy...me
PS rád se projedu rychle a kdybych řekl že jezdím předpisově, tak bych měl nos delší než Pinocchio.

reagovat
VK
VK
18. března 2017, 21:37
1

Další zpřísňování kontroly rychlosti na silnicích? Beru. Ale něco za něco, být za to výměnou za zákaz předjíždění kamionů na dálnicích a zvýšení mýta pro kamiony tak na troj-pětinásobek a jeho rozšíření na všechny silnice, aby si zaplatili náklady na opravy, které svým ježděním na silnicích vyvolávají (jak známo, opotřebení silnice roste od jisté hranice s třetí mocninou hmotnosti projíždějícího vozidla).

reagovat
Rob
19. března 2017, 23:42
0

Byl sem teď změřen. Stacionárním radarem. Na začátku obce. Bude to znít jako alibismus.... Nicméně vím že za cedulí sem jel 50... Bylo mi naměřeno 61km/h. Těch 7stovek přežiju. Ale neposlali mi ani fotku, nic. Jen zaplať. Dá se nějak bránit? Docela mě sere že kvuli jejich špatně nastavenýmu radaru přisypu prásátkům do korýtka. Nehledě na to že se to může kdekoliv opakovat, a jezdit 50 i na okreskách.. Prostě nebudu.

reagovat
Rob
19. března 2017, 23:44
0

Kecám špatně, vychcaně.

Honza Hamster Křeček
20. března 2017, 07:12
1

Bránit se je samozřejmě možné, žijeme v právním státě. Když si přečteš celý ten dopis, který jsi dostal, zjistíš, že nejsi povinen těch 700,- zaplatit. Pokud zaplatíš, celá věc tím pro tebe končí, nečekají tě žádné body ani nic dalšího. Pokud ve stanovené lhůtě nezaplatíš, pokračuje správní orgán klasickým postupem, tj. pozve si tebe coby majitele vozidla k podání vysvětlení a bude chtít vědět, kdo to vozidlo řídil. Tady už by ti měli ukázat fotku z radaru. Pokud jsi si jistý, že jsi zákon neporušil (což je u stacionárního radaru dost nepravděpodobné, mám-li být upřímný, ty věci jsou správně nastavené a z podstaty věci se ani nehnou), můžeš se přiznat, že jsi řídil ty a dál se u správního orgánu hájit. Budou ti předloženy všechny důkazy proti tobě a pokud je věrohodně vyvrátíš, budeš osvobozen. Pokud však ne, čeká tě pokuta do 2.500,- a dva body. Pro úplnost jen dodám, že můžeš odmítnout vypovídat ohledně toho, kdo vozidlo řídil, správní orgán tak nezjistí řidiče a věc se k tobě jako bumerang vrátí, pokutu dostaneš coby provozovatel vozidla, výše bude stejná, ale nehrozí ti body.

Polar Bear
24. března 2017, 06:29
0

Pravidla silničního provozu jsou už dávno za hranou, kdy by měly chránit životy na silnicích. Kašlete na ně. Moje doporučení je - řiďte se vlastním rozumem a aktuální situací na silnici. Nikdo jiný než vy nemá v danou chvíli ty nejaktuálnější informace o daném úseku, kterým projíždí. Snažte se nikoho neohrozit a pokud to jen trochu jde, nikoho neomezit. Buďte ohleduplní k ostatním a tolerantní k jejich chybám (ale dejte jim je najevo - za takové couvání na dálnici či na nájezdu jsem hodně sprostý). Nikdo se vás vědomě nesnaží zabít :). Dnes je automobil převážně účelová věc pro všechny, než výsadou několika řidičsky zdatných jedinců. Plynulost provozu je to, co vytváří větší bezpečí. Jezdit slušně a jezdit podle předpisů jsou dvě nepříliš související věci.
Pokud jedu první v dlouhé koloně, i když dodržuji předepsanou rychlost je asi něco špatně. Pokud to jde, uvolním ostatní auta a nebudu vytvářet krizové situace a nutit ostatní k předjíždění, zvlášť pokud není úsek dostatečně bezpečný. Kvůli nablblému zákonu o povinném ručení je 80% aut nebezpečně poddimenzováno výkonem (naopak podvozky a brzdy evropských aut už dnes jsou vynikající).
Pokud jedu o 40-50kmh více, než všichni ostatní, nemá cenu nutit ostatním svůj styl jízdy a předjíždět jako o život, když stejně nestihnu rozumně a bezpečně předjet všechny a uvolnit si cestu pro rychlejší dojetí do cíle (platí hlavně o kamionech na jednopruhu, je jich v dnešní době už na předjíždění moc).
Věnovat se maximálně řízení a provozu okolo a tím maximálně předvídat.
Pokud vám něco policajt nařídí, usilovně o tom zapřemýšlejte. Nezapomeňte, že to hovado je schopné si z vás udělat živý štít proti 200km/h letící neřízené střele, kterou sami policajti pustili z řetězu svým idiotským chováním. A pokud vás u toho těžce zraní či zabijí, tak jim to ještě projde! Je lepší poslouchat svůj rozum a riskovat neuposlechnutí vymaštěnce, než se nechat někde v nepřehledném úseku zabít řidičem, co nebyl 100% soustředěný a předvídavý, případně riskovat řetězovku se spoustou dalších možných obětí.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem