načítám data...

Jaguar Classic Works postaví 25 zbrusu nových D-Type

Mělo jich být původně 100 kusů. To byl plán Raymonda „Lofty“ Englanda v padesátých letech. Dvacet pět výrobních čísel stále zůstává nezaplněných.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nedávno jsme se v nich virtuálně projeli do sytosti. Vyzkoušeli jsme jaké to je svírat v rukou ten tenký kovový tříramenný volant a ochutnali pocit, který zažíval Mike Hawthorn na předlouhé Mulsanne straight. Byla to šílená rychlost. D-type uměl dosáhnout bezmála 300 km/h. A takto se s nimi od roku 1954 závodilo v Le Mans. Kolo, co kolo musel pilot držet plný plyn na vytočenou čtyřku a najít ten nejzazší bod, který ještě umožnil kotoučovým brzdám od Dunlopu zastavit do pravoúhlé šikany Mulsanne. Ta se projížděla dokonce na jedničku. D-type měl dlouhé převody.

Každý z oněch sedmdesáti pěti exemplářů Jaguaru D-type má svůj vlastní příběh. Kupříkladu ten s poznávací značkou „OKV2“. Poprvé závodil se Stirlingem Mossem a Peterem Walkerem v Le Mans v roce 1954. Byl nejrychlejší v kvalifikacích a současně ze všech tehdejších aut ze startovního roštu dokázal vyvinout maximální rychlost 172 mph. Bohužel byl tento vůz toho roku ze závodů diskvalifikován. Načerpal palivo s nečistotami a ucpal se mu palivový filtr. Výměna trvala příliš dlouho. Dokonce to celé tehdy mohla být i sabotáž, jelikož v tehdejších pravidlech platilo, že palivo dodával jen přímo pořadatel závodu 24 h Le Mans a to každému závodnímu týmu stejné. OKV2 bylo nepochybně nejrychlejším vozem v závodě onoho roku. Určitě mohlo a dle mnohých zúčastněných, vlastně mělo vyhrát.

Následující období zůstalo v péči týmového testovacího jezdce, Normana Dewise. Bylo to tedy nadále vývojové auto pro přípravu na další závody. Dewis v tomhle D-typu prakticky žil, odpracoval si v něm své hodiny asi tak jako vy sedíte za vaším notebookem v otáčecím kancelářském křesle. Následující sezónu vyhrálo a triumf se povedl zopakovat i v roce 1956. V roce 1957 Jaguar obsadil druhé, třetí a čtvrté místo. Za jeho volantem se vystřídalo mnoho tehdejších závodních hvězd. Byl to Stirling Moss, Peter Walker, Norman Dewis, Peter Whitehead, Tony Rolt, Ken Wharton a Duncan Hamilton. Slavný Mike Hawthorn řídil jiný D-type, opět zase se svým osobitým příběhem.

Dnes je tento konkrétní D-type stále ve skvělé kondici a projíždí se se svým majitelem po kalifornských horských silnicích. Auto je součástí výstav a veteránských akcí a jeho současný majitel kdysi pro magazín Petrolicious prohlásil, že je velmi hrdý na to, že v něm za ta léta vlastnictví asi ujel nejvíc kilometrů ze všech těch dobových závodních es padesátých let. Vždycky mě to nesmírně potěší a skoro i dojme, že takové auto je používané přesně tak, jak jeho tvůrci zamýšleli. Stejně to není majitel, ale převozník. Všichni majitelé automobilů nesoucíh svůj příběh jsou jejich převozníci, zajížděči a společníci. To auto tu bude pořád a jeho příběh se bude psát dál nehledě na majitele. Příběh se doplňuje každou jízdou v něm. Jakmile se jeho šestiválcové srdce rozbuší, garáž se otevře a se zařazenou jedničkou D-type vyrazí kupředu v ranním rozbřesku směrem k opuštěným horám.

Jaguar Classic Works se nyní rozhodl vyrobit a prodat nedočkavým zájemcům 25 zbrusu nově postavených Jaguarů D-type. To nejsou repliky. Zrovna jako před dvěma lety postavili ztracenou sérii několika kusů produkčního XKSS a E-type Lightweight ročníku 1963, vzniknou další nové D-typy. Jsou to ručně stavěné vozy vyrobené zcela podle původního plánu. Jejich motory 3.4 litru s třemi karburátory Webber se teprve rozezní. Jejich piloti hledící na rychle ubíhající svět před sebou zpoza nízkého plexiskla budou teprve muset onen příběh D-typu napsat. Je to výzva a já se vsadím, že ani Dewis, ani dnes již dávno zesnulý geniální inženýr Jaguaru Malcolm Sayer by proti nápadu postavit nové D-typy šedesát let poté, nic neměli. Možná noví majitelé nedostanou hned pozvánku na závody „Goodwood Members Meeting“, ale vsadím se, že i tak si své nové D-typy maximálně užijí a ta auta se za čas opět budou pyšnit zajímavým příběhem, jako ty přeživší originály.

Foto: Jaguar Classic Works press foto

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
09. února 2018, 10:32
0

Čím dál mám větší dojem nebo si to jen namlouvám, že vzrůstá poptávka po klasických autech dob minulých. Otázka, zda by se automobilkám nebo jejich spřízněným firmám nevyplatilo vyrábět pár ikonických modelů v omezených sériích. Zajímalo by mě, jak to má D-Type s homologací a splněním předpisů, zda to vůbec může na silnici (u nás si to schvalování neumím ani představit). Koupit si např. úplně novou M3, M5 jako dailycar... nakolik by to tak asi vyšlo...?

reagovat
beastar
09. února 2018, 14:54
0

Jen se o tom víc píše páč to lidi víc zajímá. A co lidi zajímá to automobilky dělají. Tohle by u nás na silnici nesmělo a proces homologace problematický jako u jakékoliv jiné stavby. Tak na pár let a tahanic a pak snad. Úplně nová m3 není problém;) ale ty asi myslíš m3 e30? Tam by to na silnici smělo úplně normálně. U aut co se u nás ofiko nabízela a mají běžné schválení pro provoz na p.k. je to ok.

Nimrod
09. února 2018, 15:13
0

mně by úplně stačilo, kdyby výrobci byli schopni dodat/vyrobit všechny náhradní díly na alespoň youngtimery... o nějaký výrobě celých modelů ani nesním

krab
09. února 2018, 15:33
1

Tohle je hlavně exkluzivní výroba. On Jaguar Heritage , resp. dnes se píše Classic Works zkusil vzbudit zájem tím, že před asi 3 lety, nebo 2 ma vyrobil 9ks XKSS. Tam byl příběh, že ta auta shořela, resp. jejich základ a tak, že se vyrobí znovu. Ve starém archu výrobních čísel na ně dokonce zbyly kolonky. A ono se to okamžitě prodalo i za exkluzivní cenu okolo 1-1.4 mega liber a tak, když už měli vyvinutou renovátorskou dílnu, nástroje a formy na výrobu původních dilů karoserie, se pokračovalo. Udělali 6 E-typů Lightweight , taky podle příběhu, že vlastně jich tehdy mělo vzniknout víc a tak nedávno tedy dovyrobili a prodali. No a teď to stejné bude s D-typem.

Veteránská obec, nebo takhle - třeba přímo Lord March ( jsem viděl v jednom rozhovoru) se k tomu nestavěl úplně pozitivně. Řekl, že na jeho závody tyto nové závodní Jaguary prostě nesmějí. Že je to nefér vůči majitelům původních exemplářů. Protože byť za cenu přes mega liber, pořád je ten nový D-type daleko levněnší než originál.

Jinak výroba youngtimerů na zakázku, to teď dělá víc firem. Třeba německý Mechatronic. Ten má v nabídce třeba i 600 Grosser :)

Taky mě mrzí, že na některé youngtimery už vážně díly moc nejsou. S MG jsem v pohodě, na Porsche je taky všechno a dokonce i na Z3 Coupe taky ... i když vážení , nabourat to auto zezadu, radši nemyslet na to. Protože ty speciální blatníky, víko kufru nárazník atd.. to bude fuška sehnat. A to je to teprv akorát letos 20 let staré

Nimrod
09. února 2018, 15:51
2

tuto historii jaguaru a příběh nových xkss a lightweight e-typů znám, ale šlo mi právě o to poslední. mnohdy na 20 let starý auto už nejdou sehnat poměrně zásadní díly, jako třeba šály vačice a podobně. o nějakých drobnostech jako originální koberečky ani nemluvím... a to mi přijde velmi smutné...

beastar
09. února 2018, 17:11
1

Tak třeba Porsche má zásobu parts na youngtimery docela slušnou. V podstatě neni problém si vyměnit cokoliv. Viz krásná a pravdivá reklama s traktorem, co tady proběhla:) Jasný že Ford asi nic moc takovýho dělat nebude kór na plebejský modely typu Sierra. Na BMW jde sehnat všechno a překvapivě levně jen je teda potřeba řešit to napříč světem:D

A jinak celkem chápu názor toho Marche, že to na jeho akce nechce. Je to prostě nové auto složené teď. To že to je klasická kára konstrukcí a provedením je věc druhá.

Nimrod
09. února 2018, 18:04
0

čest výjimkám. třeba jsem teď tátovi objednával hadici sáni na fiata z roku 1993 a není problém a relativně levně. ale to je doopravdy málo kdy u automobilky pro většinu lidí...

PeterLuk
09. února 2018, 17:33
0

Poprosím jeden kus vo farbách Ecurie Ecosse. Kde sa mám hlásiť? :D

reagovat
StanS
14. února 2018, 11:55
0

Norman Dewis, OBE, bude mít 3. srpna 97 let!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem