načítám data...

Isuzu D-max V-Cross: Náklaďák v rouše beránčím

10. července 2021, 18:45 10 komentářů Adam Forman Recenze & testy

Isuzu je ve světě známý výrobce pracovních nástrojů. V duchu tradice jde i D-Max a současná generace umí i pár triků navíc.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Isuzu D-max V-Cross: Náklaďák v rouše beránčím

Dnešní doba plná elektroniky, bezpečnostních asistentů a hybridních ústrojí má jeden nepříjemný efekt: Mizí nám opravdu užitkové stroje. Když se posadíte do německého pickupu, jedno jestli do Mercedesu X-class, či dnes už výběhového Amaroku, nezbavíte se dojmu, že sedíte v osobáku, který teda občas umí jet mimo silnice. Někteří mí kolegové se mnou nesouhlasí. Dokonce považují Amarok za schopný užitkáč. Nutno podotknout, že tito kolegové nevlastní žádný pořádný pár bot.

 

Isuzu D-max je pro letošní modelový rok notně vylepšené a facelift se nedotknul jen drobných změn na vnější podobě. Především úroveň interiéru byla pozvednuta a díky náloži bezpečnostních asistentů má všech pět bezpečnostních hvězdiček. Umí se s pomocí adaptivního tempomatu sám rozjet i zastavit v koloně, motor poslušně chcípá a naskakuje na semaforech a k nádrži na naftu přibyla nádrž na AdBlue. Dokonce umí udržovat vůz v pruzích a nouzově zastavovat. Zatím to nezní moc slibně, že. 

To jen do chvíle ,než nastartujete. Když nahodíte třeba mnou nepříliš oblíbený Amarok či Navaru (kterou z historických důvodů respektuji), neliší se to od nastartování třeba naftové Octavie. Prostě zmáčknete čudlík a spousta žlutých a červených světýlek na palubce zhasne. Když se k životu probere naftový čtyřválec Isuzu, celé auto se zhoupne jako Charger při vytáčení na volnoběh. Zařazením D na hydroměničové převodovce sebou auto trochu trhne a opře se o kola s odhodláním utáhnout třeba barák. Tak se podle mě chová pořádný pickup. Projev přeplňovaného nafťáku je nefalšovaně vznětový. Cvaká, klape, v příliš nízkých otáčkách duní a v příliš vysokých naštvaně vrčí. Říkáte si, že je to spíš mínus? To jste nikdy nezkoušeli něco pořádného odtáhnout nebo vyprostit naložený vůz z bahna. Řidič, který stroj používá na hranicích schopností totiž musí přesně vědět, co se s motorem i pohonným ústrojím děje. Pokud ovšem jen tak plujete po silnicích, mimo volnoběh se motor tváří, že tam není a žádným hlukem neobtěžuje. Je ale dobré vědět, že kdyby něco, tak se ozve.

Pohonné ústrojí se tedy skládá z míněného motoru lehce náklaďákovitého projevu, šestistupňového hydroměniče a rozvodovky s redukcí, která umí přiřadit přední nápravu. Na palubě je i elektronická uzávěra diferenciálu, přičemž celá volba pohonu spočívá v nenápadném kolečku utopeném kdesi pod panelem informačního systému. A tady přichází jediná moje výtka: Zařazení redukce a pohonu AWD provází blikání kontrolek na palubce, které ustane jen co se vše připojí. A tak sedíte v kabině pod kopcem, vaše kola na slizké půdě pomalu ujíždějí zpět a palubka si vesele bliká. Tak se to prostě dnes dělá a třeba i takový UAZ Patriot, což je opravdu terénní stroj na silnice spíše nevhodný, to má řešeno stejně. Jenže jak si jednou zvyknete na páky, které když zapadnou kam chcete, prostě dělají, co chcete, tohle pro vás bude frustrující zážitek. Na druhou stranu je alespoň správný postup napsaný na stínítku řidiče, takže aspoň víte, kdy máte naději, že auto přestane blikat a začne se skutečně škrábat do kopce.

Jako u každého těžkého auta se silničními pneumatikami i u Isuzu v terénu brzy narazíte na limity. Rozbité cesty a vysoké zatížení zvládá podvozek na rámu příkladně a zadní náprava dokonce u prázdného auta nemá negativní vliv na komfort. Dlouhý rozvor a nepříliš zubaté pneumatiky ovšem nějaké to opravdu těžké dovádění vylučují. Tohle auto s prostě drží na cestách, byť by byly pro tanky a mohutné oplastování přispívá k sebevědomí v případě přítulné vegetace nebo parkování u nákupáku. V rámci testu jsem auto prohnal mou oblíbenou trasou, kterou majitel pozemku jezdí výhradně starým Mercedesem G. Vlastně jsem za volant posadil svého tátu. Táta je učitel hry na flétnu a znervózňují ho příliš chytrá auta. Projel bez ztráty kytičky i když v životě nic podobného neřídil, takže nakonec všechna ta elektronika k něčemu dobrá je. To jen ta moje úchylka tahat za páky a sázet meziplyny při podřazování protestuje proti něčemu, co je objektivně dostupnější pro většinu uživatelů.

Největším prodejním tahákem D-maxu je však užitečné zatížení. Na korbě odvezete tunu nákladu a maximální hmotnost přípojného brzděného přívěsu je pěkných 3,5 tuny. D-max je tak pořád v základu pracovní auto, které uveze cokoliv kamkoliv a v nejvyšší výbavě je přikrášleno hromadou komfortní elektroniky. Pokud hledáte stylového svalovce do města, Isuzu to nejspíše nebude. Na těžký terén a zapadání po nápravy se kvůli rozvoru a vysoké hmotnosti taky úplně nehodí. Ovšem pokud často převážíte rozměrné a těžké věci, je Isuzu nejlepší možná volba. Tahání karavanů, letadel, lodí, aut a bordel je jeho doménou. Jo a ještě něco. I s teréním výpadem a nízkým přeletem po dálnici zvládalo jezdit pod 9 litrů na 100 km, s čímž nehnul ani příměstský provoz. Velké úsporné a schopné, takový pivovarský valach chcete-li. S pivovarským valachem také nepojedete parkour a nezúčastníte se Velké Pardubické. Ale když potřebujete vyprostit jiný vůz nebo odtáhnout padlý strom, oceníte každé zrnko pšenice, co si tenhle neúnavný koník vyžádá.

Verdikt

Je modernější a pohlednější než jeho přímá konkurence Mitsubishi L200 a zároveň umí to samé a je levnější než Hilux. Jen moc neoplývá prémiovou aurou německých pozérů a nenabízí takový komfort na silnici, jako to umí třeba Ford či Nissan. Má své jasně dané místo: Tahaní věcí a v tom je setsakra dobrý. Chtějte po něm něco jiného a zvládne to taky. Dokonce nebude ani otravovat či příliš žrát ale s každým rozjezdem vám připomene, že by tohle všechno kolem dokázal odtáhnout někam jinam.

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1 898 cm³
Výkon: 163 koní (120 kW) v 3 600 ot./min
Točivý moment: 360 Nm v 2 000 – 2 600 ot./min
Převodovka: šestistupňová automatická
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 11,7 s 
Hmotnost prázdného vozidla: 2 105 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná WLTP): 9,2 l/100 km 
Přední nájezdový úhel: 30,5°
Zadní nájezdový úhel: 24,2°
Přejezdový úhel: 22,9°
Maximální boční náklon: 49°
Maximální brodivost: 800 mm 
Hmotnost brzděného přívěsu: 3500 kg 
Cena Double Cab s automatem od: 894 000 Kč
 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ransom
10. července 2021, 19:38
11

Mně se na tomhle autě nejvíc líbí, že není ruský.

reagovat
Ch
Cháron
10. července 2021, 20:37
0

Asi jsem vadný, ale když to vidím, tak je mi líto, že se neživím něčím, při čem bych tahal těžký náklad.

reagovat
Jenda_K
10. července 2021, 21:53
1

Jenže ony ty Pickupy právě na to tahání nejlepší zrovna moc nejsou, tady to Isuzu má průměr otáčení 13 metrů a délku 5,2 m , takže když s tím přívěsem budeš potřebovat někam zacouvat můžeš mít až neřešitelný problém. třeba Jeep Grand Cherokee který má také 3500 kg na kouli má průměr otáčení 11,6. Co vím tak rekordmanem v této kategorii 3500 kg tahačů je už nevyráběná KIA Sorento s 11 metry..

ransom
11. července 2021, 10:35
0

Už někdo zkoušel přední tažný jako u traktoru?

Adam Forman
11. července 2021, 17:04
0

Pocita se postrkovani prednim naraznikem na parkovacim kolecku?

PepaSFI
11. července 2021, 19:21
0

originál to asi nikdo nemá ale offroadisti mívají v nárazníkách univerzální díru do který jde dát něco, třeba i naviják nebo radlice nebo nosič něčeho. Tak by nebyl problém si dopředu dát tažný a přívěs strkat. S traktorem a dvounápravovým vlekem kolikrát nutnost. Teda jak kdo, já si vždycky poradil rozpojením brzdového pedálu.

Ha
Habakukk
12. července 2021, 10:06
0

K tomu tahání mít 3,5t na kouli je spíše takové marketingová klička. Auta této velikosti jsou na tahání fajn do nějaké 2,7t pokud bych měl trvale vozit 3,5t tak je to spíš na velké pickupy jako je RAM a podobné ameriky. Další problém tady vidím, nemožnost trvalé 4x4 tedy na silnici je 2WD na zadku což při tahání na mokré cestě opět nic moc. Do předního nárazníku se dá namontovat tzv. Mulitimont který je vlastně americké tažné kde přiděláš naviják, šekl nebo kouli. No a pokud nepotřebuješ není vidět. Co hodnotím velmi pozitivně tak je to cena.

Jenda_K
12. července 2021, 20:51
0

Jenže ta udávaná cena je za nejnižší výbavu s automarem, prezentované auto je od 1 200 000 Kč. Když vezmu RAM 1500 tak žádná výhra poloměr otáčení 17 m.

Ha
Habakukk
13. července 2021, 11:46
0

No tak tu cenu jsem nepobral, vždy tu bývala cena testované specifikace proto jsem o tom moc neuvažoval o tom, že je to nyní jinak. Poloměr otáčení je zajímaví parametr, ale finále je to jen jeden z parametrů a pro mě asi velmi upozaděný. Pro zajímavost jsem se díval na auto co s nimi jezdím Jeep GCh WK2 má 11,6m a LR Discovery 12,7 no a pocitově říkám Disco díky tuhé nápravě nemá rejd tedy čekal bych větší rozdíl než metr.

Adam Forman
14. července 2021, 06:46
0

Jojo, cenovka je pro základní double cab, ale popravdě, rozdíl je sada repráků a trošku jiný barvičky zvenku, což imho za ten příplatek nestojí. Schopnost odtáhnout všechno a stejnou pohonnou soustavu nabídne i zmíněná cenovka. Novinářská testovačka je prostě jako vždy v TOP, což naopak málokdy dává smysl...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Camaro LT 1975
Chevrolet Camaro LT

1975 rok výroby
170 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe  1996
Chevrolet Tahoe

1996 rok výroby
180 koní výkon
6 473 ccm objem

Cadillac Eldorado  1976
Cadillac Eldorado

1976 rok výroby
230 koní výkon
6 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4 2000
Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4

2000 rok výroby
270 koní výkon
5 400 ccm objem

Cadillac Brougham ď Elegance 1988
Cadillac Brougham ď Elegance

1988 rok výroby
142 koní výkon
5 000 ccm objem