načítám data...

Hyundai Tucson 48V: Tak trochu hybrid, tak trochu dostupné SUV

Hyundai Tucson patří ke stálicím našich silnic. Jak si povede v našem testu jeho poslední generace? A co u všech čertů znamená označení 48V?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Už je to nějaký ten pátek, co korejské automobilky vzaly evropský trh útokem. Dnes už se nemusí podbízet, už nenabízejí jen levnější alternativu, už tu zkrátka jsou. Některé se dokonce tváří, že jsou tu doma. No dobrá, dejme tomu, výrobní závody tu skutečně mají. Znamená to ale, že staví skutečně evropská auta?

Hyundai Tucson stál v jedné z prvních linií útoku na evropský trh. Když se v roce 2004 objevila první generace, představovala skutečně zajímavou nabídku. Dostupné SUV. V té době jich na trhu nebylo mnoho, SUV byla spíše luxusní zboží. Mít za cenu rodinného kombíku v garáži SUV bylo pro mnoho lidí velmi lákavé. Doba ale pokročila a SUV se stala do jisté míry standardem. Nabízí je už všichni a Hyundai se tak musí popasovat s přímou konkurencí. Jak si v ní aktuální Tucson stojí?

Na parkovišti Hyundai stálo hned několik Tucsonů, některé osazené znáčky N. Klíč v mé kapse ale náleží jinému provedení. Na jeho blatníku je umístěna plaketka 48V. Má snad tohle auto motor se čtyřiceti osmi ventily?

Ne, to samozřejmě nemá, pod kapotou je dvoulitrový vznětový čtyřválec 2.0 CRDi o výkonu 185 koní spřažený s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol HTRAC. A teď se dostáváme k onomu označení 48V – jedná se ve skutečnosti o 48 voltů, s takovým napětím pracuje druhá elektrická síť v Tucsonu. Toto SUV je totiž tím, co Hyundai nazývá mild-hybrid. Jak to celé funguje?

Namísto elektromotoru, který by roztáčel kola a ulehčoval tak práci konvenčnímu spalovacímu motoru či dokonce v některých situacích jeho práci zastal úplně, je tu něco jako druhý startér. Jeho výkon je asi 12 kW a za úkol má podporovat vznětový agregát při rozjezdech. Především v městském provozu se tak Tucson lépe odlepuje od startovní čáry. Tento druhý startér je s motorem spojen řemenem, funguje zároveň i jako generátor pro dobíjení baterií o kapacitě 0,44 kWh a uplatní se i jako startér systému start&stop, kde rychlým nahozením dieselu šetří čas i palivo.

Hyundai tvrdí, že celý systém má kromě zlepšení dynamiky a komfortu v městském provozu též přispět k hospodárnosti provozu. Spotřeba prý oproti konvenčnímu pohonu klesne díky mild-hybridu o 7%. Možné to je, nějak zásadně úsporný provoz však očekávat nelze, v průměru jsem s Tucsonem v rámci testu jezdil se spotřebou lehce pod devět litrů na sto kilometrů. Testování je samozřejmě náročnější než běžný provoz, auto často kvůli focení jen nečinně postává či se posouvá o metr sem a o metr zpátky, ani při běžném provozu bych však nepočítal se slibovanou spotřebou 5,7 l/100km.

Teď už tedy víme, že testovaný Tucson nemá 48 ventilů a můžeme se věnovat autu jako takovému. Na první pohled vypadá skutečně atraktivně. Testovaný kus v modré barvě a s výraznými doplňky jako třeba chromovanou koncovkou výfuku se skutečně v šedi korporátního parkoviště jen tak neztratí. Jistě, dynamické tvary středně velkého SUV jsou do jisté míry generické, nečekejte tu nějakou přehnanou invenci, ale to bylo i cílem tvůrců. Korejské automobilky mají za cíl designem spíše zapadnout do vkusu evropských (a amerických) zákazníků, než se vydávat nějakou svou vlastní cestou.

Pokud mě vnější vzhled Tucsonu poměrně potěšil, uvnitř už je to o něco horší. Tady je znát americký vliv. Ne že by kabina byla nějak nekvalitní či ošklivá, to ne, ona jen zkrátka není hezká. A ani pás prošívané kůže táhnoucí před spolujezdcem nevylepší dojem z naprosto obyčejné palubní desky. Je to trochu škoda, větší Santa Fe působí mnohem propracovaněji.

Co tu však rozhodně nechybí, je výbava. Testovaný model stojí ve vyšších patrech nabídky Tucsonu a tak tu najdete opravdu vše. Sedadla jsou kožená, vyhřívaná i odvětrávaná, je tu obří panoramatická střecha, adaptivní tempomat, asistent bránící nechtěnému opuštění jízdního pruhu, bezklíčkový přístup a vůbec vše, na co si vzpomenete.

Cena za takto vyšperkovaný Tucson se blíží milionu korun, což samo o sobě není vzhledem k dlouhému seznamu výbavy a k zvolenému pohonu nepřiměřené, ale zůstává tu několik velkých ALE. Ta výbava tu skutečně je, ale stejně jako mild-hybrid není opravdový hybrid, ani všechny prvky výbavy nejsou úplně tím, co by mohly být. Uvedu několik příkladů:

Testovaný Tucson byl vybaven kamerou s 360° zorným polem. To je skutečně účinný pomocník při manévrování s SUV v městské džungli. V Tucsonu se však obraz z jednotlivých kamer nepodařilo tak úplně sladit, takže obrubník při přechodu ze záběru jedné kamery ke druhé může náhle o deset centimetrů poskočit – a to je žertík, který vám při pohledu na drahá litá kola opravdu nebude připadat vtipný.

Podobné je to s bezklíčkovým vstupem. Ano, skutečně tu je a funkce samočinného otevření víka kufru, které stačí, abyste se s klíčem v kapse postavili k zádi auta a víko se po pár vteřinách otevře (bez zoufalého mávání nohou pod nárazníkem jako u některé konkurence), je výborná. Ale samotné otevření dveří už tak snadné není, nestačí vzít za kliku, musíte stisknout tlačítko, které je navíc jen na předních dveřích. A aby toho nebylo málo, z naprosto nepochopitelného důvodu vás Hyundai, jakmile vás zaregistruje v dosahu, přivítá vyklopením zrcátek. Pokud přicházíte k autu zaparkovanému na parkovišti mezi jiná auta, dojde k tomu s železnou pravidelností právě v okamžiku, kdy se snažíte prosmýknout mezi auty, takže vám Tucson na uvítanou zapíchne zrcátko do břicha.

A takových věcí bychom tu našli víc. Znamená to, že je Tucson špatné auto a měli byste se porozhlédnout jinde? Ne tak docela, on může v jisté situaci dávat dokonalý smysl.

 

Verdikt

Testovaná verze Tucsonu se cenou vyšplhala k částce lehce pod jeden milion korun. Přibližně čtvrt milionu tvoří příplatek za pohon mild-hybridním systémem spřažený s dvoulitrovým dieselem a pohonem všech kol, další čtvrt milionu padlo na vrub výbavě. Tím se z testovaného Tucsonu stalo luxusní auto, ale to není role, pro kterou byl stvořen. Zkusme si ale odmyslet všechnu tu výbavu, zapomeňme na pohon všech kol i mild-hybridní systém. A zbyde nám tu rodinné SUV za rozumné peníze, velké a komfortní auto, které dobře vypadá a snadno se používá. A přesně takový má Tucson být a takový by měl i zůstat.

 

Technické údaje

Motor: čtyřválec turbodiesel 1 995 cm3
Výkon: 185 koní (136 kW) při 4 000 ot./min + 12 kW elektomotor
Točivý moment: 400 Nm v 1 750 – 2 750 ot./min
Převodovka: osmistupňová dvouspojková automatická
Maximální rychlost: 201 km/h
0-100 km/h: 9,9 s 
Průměrná spotřeba: 5,7 l/100 km 
Cena (Tucson 48V Style): 839 990  Kč 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

milic
11. června 2019, 15:14
0

A jak to teda vlastně jezdí? To je u automobilu dosti podstatná informace.

reagovat
M P
11. června 2019, 16:12
0

Nevím, jak teď po faceliftu, ale před faceliftem jsem testoval diesel a co si pamatuju, tak to bylo celkem pohodlné, docela měkkoučké a současně taky poměrně nevyrazné, což je ale asi u podobného auta dobře. Každopádně tam nebyly pozorovatelné žádné snahy o sportovnost :)

milic
11. června 2019, 17:53
0

Tak určitě, u této kategorie je podstatné jak moc to drncá a jestli to nevyvede něco nečekaného, co by majitele vyděsilo. Takže nakonec beru svůj dotaz zpět, Hamster správně usoudil, že komentovat jízdní vlastnosti je vlastně zbytečné :-)

M P
11. června 2019, 17:56
0

Překvapivě nedrncalo tak moc, jak bych čekal

Honza Hamster Křeček
11. června 2019, 22:23
0

My uz Tucson testovali, dokonce mam pocit, ze se stejnym motorem, jen bez te hybridni nadstavby. Takze jsem nechtel opakovat, co uz bylo napsano. Jezdi to jako dokonale prumerne SUV, koliba se to, na nejake sportovani to neni, ale je to relativne pohodlne a kdyby slo do tuheho, tak se to na silnici udrzi, ackoli to u toho bude prskat... Takze nic, o cem budeme psat domu, ale spatne to rozhodne neni...

ma
martinw
11. června 2019, 20:07
0

Rozkaz od kluků z marketingu zněl jasně - udělejte na té staré platformě "hybrid" aniž by to stálo hodně peněz - všichni jsou teď spokojení a planeta nám vydží déle :D

Mě dává Tucson smysl podobně jako Sportage spíš v nižších výbavách kde je volbou šetřílků. Nedal bych teď mega za staré SUV, konkurence už má mraky novějších modelů. Na druhou stranu dvojka Sportage/Tucson je vnímaná jako spolehlivá volba a na silnicích jezdí mraky starších generací, dříve k tomu dávali i sedmiletou záruku.

reagovat
Ju
Junior
13. června 2019, 00:16
0

spolehlivá? lol

JanSevera
12. června 2019, 15:08
0

Co je špatného na zmáčknutí tlačítka pro odemknutí dveří? Pokud vím, tak to má podobně více aut.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem