načítám data...

Hyundai i30 1.6 CRDi: Znovu, lépe, radostněji?

07. května 2017, 07:22 25 komentářů M P Recenze & testy

Nový Hyundai i30 nastoupil na náš trh s opravdu velkým sebevědomím. Má k tomu ale důvod? To se pokusil zjistit nižší střední třídou znuděný Matěj.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V okamžiku, kdy jsem se rozhodl sepsat své dojmy z nové i30, cítil jsem se poněkud provinile. Ano, provinile, protože vím, že byste na tomto místě raději viděli článek o nějakém starším, řidičsky atraktivním voze s aurou legendy. Jestliže se podivujete, proč píšu „rozhodl“, má to prostý důvod. Tento automobil nebyl zapůjčen importérem a řídil jsem jej na služební cestě. Jedná se tedy o auto z půjčovny. A všechno to dělám i přesto, že vím, o čem si chcete číst, ale také proto, že vím, o čem si chce číst většinový čtenář. Věřte nebo ne, testy obyčejných vozů, které si i řadový motorista může koupit, prostě táhnou. Dalším důvodem je skutečnost, že na českém internetu si toho o i30 moc nepřečtete. Pokud jsem počítal dobře, našel jsem dva, maximálně tři články. Pojďme se tedy krátce podívat na to, co se změnilo a čím by nová i30 mohla oslovit potenciální kupce. 

Ještě než začneme, neodpustím si poznámku k marketingu Huyndai na našem trhu a k obvyklým testům vozů soupeřícím o podíl stejného koláče prodeje, o který se uchází i i30. Navážet se do reklamní kampaně provázející i30 se přímo nabízí, ale také by to bylo příliš snadné. Stačí si otevřít kteroukoli diskuzi na motoristických webech a zjistit, že to dělá prakticky každý. Takže my to dělat nemusíme, věřím, že si čtenář dokáže fundovaný názor udělat sám. A také nebudeme zmiňovat Škodu, jakkoli přímo proti ní nová i30, stejně jako ty předchozí, míří. Místo toho se v místech, kde uznám za potřebné, podíváme ke konkurenci se stejnou karoserií, tedy hatchbacky nižší střední třídy. Ano, hatchbacky. A ano, už jsem si rýpnul.

Když jsem poprvé spatřil fotky nové i30, zažil jsem pocit podobný radosti, nebo snad úlevě. Ta tam je výrazně klínovitá karoserie prazvláštních ‚rybích‘ tvarů, a značného vylepšení doznala i přístrojová deska a interiér celkově. Kdykoli přišla na předchozí i30 řeč, mohl jsem třeba věřit, že jezdí dobře, je pohodlná, nebo kvalitní, ovšem přes její vzhled jsem nebyl ochoten se přenést. Namítnete, že vzhled je výhradně otázkou osobních preferencí, ovšem moje znáte. Třeba máte jiné. Novinka má tedy klasický tvar evropského hatchbacku, s víceméně stejně vysokým pontonem po délce vozu, s dlouhou nízkou přídí a elegantní zádí, kde jediným prvkem se schopností vyvolat pozdvižené obočí jsou vysoko na nárazníku umístěné mlhovky. Možná sice budou dobře vidět, ale také budou lépe oslňovat, což v Čechách znamená, že si jejich umístění při jízdě za nějakou i30 dříve nebo později všimnete.

Interiér? Opět výrazně jiný než u předešlé generace a opět bližší evropskému vkusu. Takový volant bych označil dokonce za vyloženě pěkný, s kvalitně působícími ovládacími prvky. Ale skutečným místem debat bude opět tablet palubního systému. Ten ční opravdu vysoko, a nebudete-li mít štěstí na verzi s navigací a velkým displejem, můžete obdivovat lacině vyhlížející přístroj trčící přímo uprostřed. Samotné funkce velkého infotainmentu jsou logické, přehledné a kdokoli si s nimi hravě poradí. Dokonce se přesunulo tlačítko Domů z pravého horního do levého horního rohu, tedy blíže řidiči. Jeho umístění daleko od řidiče jsme kritizovali například u Tucsonu. Displej by si možná zasloužil lepší rozlišení, leč jeho světelnost je dostatečná za všech okolností a předávané informace přečtete bez nesnází. Sedačky nikterak nevybočují ze standardu třídy, ale také ničím neoslní. Na těch zadních dokonce naleznou dostatek místa nad hlavou i lidé kolem 190 cm, což je dáno rovnou střechou. Trochu překvapeni však budou prostorem na kolena. Novinka sice nemá výrazně změněný rozvor a není ani kratší, místo na nohy na zadních sedadlech je však menší, než tomu bylo dříve. Pravděpodobně to je dáno zvětšeným objemem kufru a posunutím kabiny mírně vzad. Vepředu se však sedí dobře, příjemně nízko a dokonce ani středový tunel netlačí řidiče do nohy. Zajímavou věc objevíte v prostoru pedálů. Aktuální i30 totiž opustila řešení na zemi ukotveného pedálu plynu, což je podle mě trochu škoda.  Co do kvality provedení a použitých materiálů bych kokpit Hyundaie zařadil někam mezi koncern VW a vozy Ford. Auta od VW nabízejí elegantněji vyhlížející kabiny, které však v posledních iteracích mohou na leckoho působit trochu křehce, Ford má kabiny postavené solidně a bytelně, ale poněkud lacině, navíc u Focusu je to dáno blížícím se koncem modelového cyklu.

Co do vzhledu se tedy i30 přiblížila Evropě, zahodila asijskou rozmáchlost a většinově převládá střízlivost s náznaky elegance. Ale jak se řídí a jak jezdí? Na Autíčkáři velmi rádi a velmi často říkáme, že dnes prakticky není možné koupit nové auto, které by bylo vyloženě špatné, a také říkáme, že většina aut jezdí dnes mnohem lépe, než budou kdy jejich řidiči potřebovat. To se samozřejmě týká jízdních vlastností, respektive jejich limitů. Moderní podvozky s novými pneumatiky mají limity zkrátka daleko a tedy jsou bezpečné, a dostanete-li je na limit, pomůže vám všudypřítomná stabilizace. Tak to má také i30. Oproti minulé generaci je znát zaměření spíše směrem k pohodlí, jízdně je však podvozek velmi schopný a nechá si líbit i relativně vysoké rychlosti, to všechno bez zbytečného odskakování, čemuž vděčí mimo jiné také víceprvkové zadní nápravě. Abych trochu srovnával, podobně jezdil například Seat Leon, kterým jsem jezdil nedávno, ale měl jsem dojem, že nájezd do zatáčky je u Hyundaie o něco jistější, což může být způsobeno také poměrně ostrým převodem řízení, díky kterému nemusíte ani do ostrých zatáček přehmatávat. Když ovšem srovnáme s takovým Fordem Focus, který má pravda už několik let na trhu za sebou, ani aktuální i30 nedosahuje jeho podvozkových kvalit, zejména na méně kvalitních cestách. Není daleko, ale jakmile jedete po rozbité cestě, i30 sice neztratí mnoho jistoty, zato se začně docela hlasitě ozývat. Ano, dělají to i ostatní vozy, ale Focus je i za takové situace tichý, v nejhorším případě se ozve dobře utlumené žuchnutí, a to se bavíme o docela starém autě.

U akustického komfortu ještě chvíli zůstaneme. Vůbec nechápu, co se konstruktérům honilo hlavou, když odhlučňovali kabinu. Aerodynamický hluk v její přední části je potlačen takřka ukázkově, stejně jako hluk od kol, jenomže kdykoli opustíte hladký povrch nových silnic, bude vám dělat společnost všudypřítomný monotónní hukot od zadních kol. O to víc tenhle přešlap zamrzí, že hlučí jenom polovina auta, skoro jako by na zadní část už tlumicích materiálů pochybělo. 

Mírné překvapení mi připravila půjčovna volbou motorizace, pod kapotou se totiž nacházela naftová jedna šestka, s naftou se jindy nesetkávám. Přiznám se rovnou, moje pocity byly smíšené. Jednalo se o slabší 85 kW verzi, takže dynamické zázraky by navíc s přihlédnutím k dlouhým převodům čekal jen blázen, a realita byla nakonec velmi blízká očekávání. Rozumně silný motor stačí na předjíždění a celkově se svými výkony hodí k pohodlnému cestování na dálnici i mimo ni. Od moderního motoru v novém autě bych však očekával větší kultivovanost. Dokud jedete a máte alespoň 1800 otáček, skoro byste nepoznali na jaké palivo jedete. Starty, rozjezdy a jízda při nižších otáčkách je však písnička docela jiná a vyvolává vzpomínky poněkud staršího data výroby. Ať už hlukem nebo vibracemi, v těchto režimech se motor naopak za svůj původ nestydí a dává ho hlasitě najevo. Nevím, zda to bylo syrovostí vozu, třeba se to časem zlepš, ale když ne, je to trochu ostuda. Leč naftomilům to bude jedno a ostatní si koupí benzín, který bude jezdit se spotřebou velice podobnou.

Jestli stále ještě čtete, asi se začínáte ptát, jaké tedy tohle auto vlastně je? Jaký má charakter, jak na člověka působí? Inu, bude to asi znít trochu příkře, ale tohle je přes všechna sebevědomá marketingová prohlášení a driftování v reklamách stále jenom hatchback nižší střední třídy, navíc korejský. Nemohu se ubránit pocitu, že je na něm trochu vidět, jak moc promlouvalo do výroby finanční oddělení s účtárnou. Je to auto dobře navržené, kvalitně vyrobené, ale na některých místech viditelně nákladově optimalizované. Navíc, jako většina běžných hatchbacků nižší střední je trochu nudné, bez charakteru. Skoro jako by si v Koreji (vím, že byla i30 navržena převážně v Německu) řekli, že evropské auto znamená nudné a bezcharakterní.  Dnes je taková většina aut a zákazníci pravděpodobně dávají přednost možnostem zvolit si výbavu a vhodný motor, než hledat charakter ve spotřebiči na každodenní ježdění, pokud vůbec nějaký charakter někdy hledali. Navíc musíme přihlédnout k tomu, že v dané kategorii často rozhoduje také cena, a tak to často vypadá, že jsou si auta vzájemně velice podobná až k nerozeznání. 

Hyundai mě zkrátka příliš za srdce nechytil, a ačkoli mu nemohu upřít uznání za odklon od šílených asijských tvarů jak zvenčí, tak uvnitř, kdybych měl jedním větou shrnout, co vlastně v Nošovicích vyrobili, použil bych slovo „euroauto“. Popravdě řečeno, jsem vlastně docela rád, že nemusím v nejbližší době nakupovat vůz nižší střední třídy a nikomu tuto úlohu nezávidím, protože je takových euroaut plná. Když nepočítáme různé hothatche a rychlejší varianty, už dlouho jsem neřídil auto této kategorie, ze kterého bych měl opravdu radost. No a nová i30 do masy hatchbacků nižší střední třídy vlastně perfektně zapadá.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
07. května 2017, 08:31
4

Matěji, hezky si to napsal. A máš v té Francii krásné počasí, prostě idylka :) Jen už chybí povídání o starém černém Citroenu DS, holt černý Hyundai...vždycky všechno holt nevyjde.

Euroauto je trefný označení :) Něco jak se říká o pivech z velkých pivovarů - Europívo , poslouží to, zažene žízeň, ale nechutná to tak abys o tom někomu vyprávěl.

Já dál cílím na tu čtenářskou menšinu a budu dál ochutnávat různé minipivovárky... chci říct nevšední starší auta s motorem pod kapotou.

AMG v pátek bylo skvělý a na další období už se taky něco rýsuje... malé, staré, pomalé, ale anglické a zkrátka nejvíc nejhezčí auto na světě ( protože moje , he he) a jedno větší, rychlé, zběsilé, s kompresorem a taky nádherně červené. A o tom si časem určitě taky něco povíme!

reagovat
CZmisak
07. května 2017, 11:30
0

Hej, to je jednak u nás a druhak ten tmavší červený vůz jsem včera míjel. :)

krab
07. května 2017, 13:19
0

CZ Misak, super, svět je zkrátka malej :) Tmavší červený vůz je docela pecka musim říct :-D A obecně tam "u vás" vidíš zajímavá auta. Taky cestou domů do našeho kraje v světlejším červeném autě jsem si užil moc fajn silničky v tom vašem kraji. Praha a širší okolí má prostě silnice na prd. Snad se to jednou změní a konečně ty prachy do oprav někdo vážně do těch oprav použije...

Franz Kafka
07. května 2017, 14:45
1

No hlavně Čechy jsou malé. S Krndou se asi opravených silnic nedočkáme ta bojuje proti Segway a Airbnb. To že jsou i v centru horší silnice než na Sibiři jí zjevně netrápí. K vozům bych řekl ,že em dží i přes svůj věk vypadá k světu a je zajímavé. Ta druhá věc ať je to em, nebo ne ;)) zase tak zajímavá nebude. Jede to ale jak střela. A není jich tady k vidění moc tak už se těším na srovnávačku MG vs Bmw:))

Franz Kafka
07. května 2017, 14:47
0

Přátelská rada. Kromě katalogu ptactva se fotí bez uvedení data a rámečku v rohu.

krab
07. května 2017, 18:28
0

To vidim, to nemusis hlasit :)
Sranda je ze mi to nejde ve fotaku vypnout. Jsem kopyto... :)

Franz Kafka
07. května 2017, 18:37
0

Určitě to jde. Respektive úplně každá zrcadlovka i digitál to umí. Chce to manuál:)

krab
08. května 2017, 10:02
0

No sláva, už se to povedlo :) ... prostě jsem to resetnul do výchozího nastavení. Takže teď ještě holt ta datomovka zavází ve fotkách SLK, protože to jsem musel dělat v pátek dost narychlo, měl jsem ho jen na dopoledne a od teď už to tam nebude :)

Franz Kafka
08. května 2017, 16:06
0

Super! Však si taky nějaký inženýr ne?

Pa
Pavel P.
07. května 2017, 10:35
0

No taky jsem jej testoval, jako ok, ale za srdce mě nechytil. Ovšem infotainment a navigace je o pár let pozadu, pomalá, dotyk nic moc, neumí multi touch, a umí se zasekávat. Vypadá to fajn, než na to začne člověk šahat.

reagovat
Skipper
07. května 2017, 11:05
1

Já osobně jsem za testy nových aut na autíčkáři rád. U konkurence se dovím akorát to, jaký to má kufr, kolik to žere a v případě škodovky to, proč je lepší než konkurence. V případě konkurence škodovky se dozvím, kde na škodovku ztrácí, teda pro mně naprosto zbytečné informace. Tady se dovím to, co je podstatné pro mně - teda jak to auto jezdí a hlavně celkový dojem z něj, Za mně víc takových testů. A jasný, do toho občas proložit nějakou naši milovanou charakterní károu.

reagovat
PeterLuk
07. května 2017, 11:08
0

Na základe mojich skúseností so Ceedom aj s i30, ako tejto, tak aj minulej generácie - je to dobré auto, nič viac, nič menej. Popravde sa mi minulá generácia páčila o trochu viac, tie vlnovky a volant boli síce škaredé, ale auto ako také malo svoju tvár. Táto generácia mi príde len ako kórejská variácia na Golf. Ale to bolo asi aj cieľom. Čo ma na tomto aute irituje je jediná vec - displej navigácie. Pôsobí tam ako päsť na oko a vyzerá to naozaj škaredo.

Zaujíma ma len jedna vec - či si dali záležať na materiáloch. Tie v starších Hyundaioch moc nevydržali, vo všetkých v ktorých som sedel boli volanty a strieborné dekory po niekoľkých desiatkách tisíc kilometrov vyšúchané a zodraté ako v starších autách po tristo tisíc kilometroch.

reagovat
PeterLuk
07. května 2017, 11:09
0

Jo a ešte som sa chcel spýtať, či naozaj v novej i30 "ujedu všem", ale radšej asi nič... :D

M P
07. května 2017, 11:26
0

Neujedeš:) zkoušel jsem to na několika mýtných branách a neujel jsem :D

jak jsem psal v testu, s tímhle motorem je to spíš pro klidnější řidiče, ale vyloženě pomalé to zas není.

PeterLuk
07. května 2017, 12:22
0

Teraz som to len dočítal, a musím pochváliť recenziu. Fakt je to dačo iné než na väčšine motoristických serveroch. v Najnovšej i30 som zatiaľ len sedel na autosalóne, ale dojem som z auta mal podobný.

Kr
Krocan
07. května 2017, 18:24
0

Mýtné brány jsou slangově platidla.
A Matěji musíš to nějak vymyslet, já nutně potřebuju na vlastní oči vidět alespoň něco malinko, co se týká jaderných zbraní, bez toho neusnu. :-D

Jenyk
07. května 2017, 15:33
0

Ja jsem v podobne konfiguraci dostal OIII a svezeni to bylo vylozene neprijemne. Jestli korejci udelali euroautonenadchneneurazi tak budme radi.

reagovat
Franz Kafka
07. května 2017, 19:37
0

Tak to já zrovna tak. Konstatuji totéž co ty byla to katastrofa. Snad úplně ve všem včetně pohodlí. Snad jen hlučné to nebylo.

Ji
Jiri
09. května 2017, 15:25
0

Hyundai jsem neřídil, ale do firemní flotily nám poslední dobou přibylo několik vozů Kia Cee-apostrof-D. Tam musím říct, že po navolení jízdního režimu "Sport" mi až nepříjemně ztuhl volant, ale to auto jakoby se změnilo. Najednou byl v řízení cit a něco, co by se dalo přirovnat ke zpětné vazbě... No prostě v režimu sport mě to oslovilo daleko víc než obdobně motorizovaná OIII

Ro
Ronoath
07. května 2017, 22:11
0

Zajímavý nápad s pojmem "euroauto".

Novou i30 jsem nejel, ale vcelku znám minulý model.

Skipper: To jsem rád, že tu testy nových aut nechválím jen já:-)
Matěj Podhorský: Zajímalo by mě, jak bys hodnotil Fiat Tipo? Nerýsuje se možnost zapůjčení do redakce?

reagovat
M P
08. května 2017, 09:18
0

Tipo kombi jsme měli nedávno, článek se chystá, ale já s ním nejezdil, tak nevim:)

krab
08. května 2017, 09:55
0

Tipo kombi musim říct má docela smysl a vypadá to celkem OK. Myslím že můj oblíbený spisovatel Franz Kafka jeden sedan Tipo ve firmě má..

Já mám až do čtvrtka taky jedno "euroauto" i když spíš opravdové globální auto pro recenzi. Ale budete podle mě z toho "review" překvapení až to na příští víkend nachystám.

Já mam

Franz Kafka
09. května 2017, 15:32
0

Nechci přehánět ale podle mě Italové udělali v případě Tipa maximum vzhledem k ceně toho vozu. Jako auto domů na denní ježdění dobrá volba. Chce to připlatit si trochu za výbavu a vyšší motorizaci. Je to jednoduché a zamýšlené hlavně taxík do Turecka a podobně. Tudíž věřím ve spolehlivost my na tom máme zatím málo najeto, tak těžko soudit. Nicméně řízení toho je docela v zajímavé. Na poměry low costu. Ne mě to vážně příjemně překvapilo.

CT
CTR
08. května 2017, 07:58
1

Jediné co tomu autu dává v interiéru nějaký šmrnc, je ten banán :))

reagovat
Vo
Vojtik
09. května 2017, 19:43
0

"Kdykoli přišla na předchozí i30 řeč, mohl jsem třeba věřit, že jezdí dobře, je pohodlná..."
a potom:
"Oproti minulé generaci je znát zaměření spíše směrem k pohodlí"
Tak tomu nerozumím. Byla minulá generace pohodlná, nebo ne? A ta stávající je výrazně pohodlnější? Fakt?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem