logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Honda Jazz 1.5 i-VTEC: Automobilový bonsai

Honda Jazz spatřila světlo světa již před sedmnácti lety v roce 2001. Od té doby prošla mnoha změnami, ale ta hlavní deviza ji zůstala. Prostornost.

Nynější nejmenší model, který se u české Hondy dá obstarat, patří do segmentu supermini neboli také do segmentu B. Přímými konkurentu Jazzu jsou tak automobily jako Hyundai i20, Škoda Fabia, ale také nejprodávanější modely tohoto segmentu Renault Clio a VW Polo. Jenže pokud si v pár minutách přesednete třeba z Fabie do Jazzu záhy zjistíte, že se Jazz jaksi vymyká standardní konkurenci.

Velikost kufru a prostornost interiéru je jednoznačnou doménou drsně střiženého prcka, který má linky karoserie ostré jako samurajský válečník svou katanu. Pokud jste k tomu všemu navíc maminka, kterou ke koupi přesvědčí slovíčko VTEC, tak snad ani není co řešit. Jazz byl dříve vzhledově dosti nevýrazným autem, ale už tehdy vsázel na umění japonských designéru nevšedně využít malinké prostory uvnitř auta. Je to taková bonsai oblečená do karoserie. Je malinká, dáte jí do květináče, ale z blízky vypadá jako plnohodnotný strom.

Stejným klamem vás očaruje i Honda Jazz. Střecha je oproti konkurentům poměrně vysoko a třeba vedle Renaultu Clio vypadá Jazz jako vytažený za uši. Ale! Právě díky výšce střechy se zdá interiér být tak prostorný. A to i navzdory bezpečnostním prvkům v podobě x airbagů a tloušťky sloupků, které už dávno netvoří jen vzduchová mezera omotaná alobalem.

Variabilita, kam se podíváš

V interiéru se setkáte prakticky jen s plastem. S velkým množstvím černého plastu. Teda kromě sedaček, a částečně látkové výplně dveří, která je prošívána červenou nití. Co je ovšem potřeba vychválit, je skvělý odkládací prostor na plechovku nebo jinou nádobu na pití. Ten se nachází hned nalevo od volantu. Nejste tak nuceni sahat až do hlubin interiéru a můžete pít hned. Je to na dosah ruky. Stejně jako vše ostatní.

Náš testovaný vůz byl vybaven sedmipalcovým displejem infotainmentu s analogovými ovladači klimatizace. V interiéru Jazzu můžete ale kupodivu nálezt i dva displeje pod sebou. Ty jde spatřit jen a pouze ve spojení s výbavou Elegance. Displej infotainmentu je stejný, ale navíc pod ním přibyde ještě displej ovládání automatické klimatizace. Jedna pětka se na úkor lepšího motoru a stejné ceny nabízí jen s analogovými ovladači a manuální klimatizací.

Zajímavostí infotainmentu ale také je, že se jedná prakticky o tablet s Androidem. Pokud kliknete na menu a jste majitelem telefonu s operačním systémem Android, záhy si budete při pohledu na některé z ikonek připadat jako doma. Zprvu mě trochu mrzelo, že v autě nebyla možnost promítat obrazovku mobilního telefonu přes Android auto či přes CarPlay pomocí kabelu USB. Po dni uvažování a pochechtávání se nad zdířkou s nápisem HDMI jsem byla ale vyveden z omylu. K promítání plochy vašeho mobilního zařízení na displej v autě totiž nepotřebujete žádnou aplikaci. Stačí propojit telefon s mobilem přes HDMI kabel a můžete si tak pustit třeba seriál nebo film. Velmi elegantní řešení.

Mnoho žen a maminek (včetně té mojí) si v poslední době velmi oblíbilo vozy, ve kterých se sedí vysoko. Pokud spadáte do této kategorie, tak budete z Jazzu nadšeni. Pro mě je tato pozice ovšem trochu nepohodlná, zejména v kombinaci s vyšší podlahou. Příčinu lze hledat jen a pouze v umístění palivové nádrže pod předními sedadly. Proto je potřeba se nevzpouzet, nesnažit se sedět nádrži na hřebtu a využít výšky interiéru. Díky tomu mě Jazz naučil sedět vysoko a rázem se stal velmi přijemným společníkem na delší cesty.

Před definitivním útěkem z interiéru je potřeba neopomenout blahodárný užitek z umístění palivové nádrže. Ten spočívá v uvolnění prostoru pod zadními sedadly. Honda tento počin označuje názvem ‚Magic Seats‘ a je díky němu možné velmi variabilně upravovat prostor mezi předními a zadními sedadly. Jednou z možností je sklopit zadní sedadla do roviny se zavazadlovým prostorem. Už to vytvoří obrovskou rovnou plochu. Pokud ani ta by nestačila, je navíc možné sklopit do stejné roviny i sedadlo spolujezdce.

Díky tomu vznikne rovná plocha, která má na délku více jak dva a půl metru. Pořád toužíte po karavanu? Vždyť vám k pohodlnému přespání stačí i Jazz. Jenom nesmíte ráno zapomenout na zbytek posádky spící venku. Druhé varianty uspořádání sedadel lze docílit sklopením sedáku k opěradlu. To dá za vznik velkému a rovnému prostoru mezi zadními a předními sedadly. Díky němu lze na stojato převézt třeba horské kolo nebo velkou květinu.

Legendární VTEC a převodovka CVT

Náš konkrétní model byl v nejvyšší výbavě s názvem ‚Dynamic’, kterou lze pořídit jen a pouze se silnějším motorem z dvojice o objemu 1,3 a 1,5 l. Silnější motor je správné honďácké krve, miluje vytáčení do červeného pole, má sto třicet koní a skvěle jede. To však platí jen v případě, že si zvolíte manuální převodovku, a ne tu s názvem CVT. Ta je schopna plynule a okamžitě měnit převodový poměr tak, aby se motor neustále nacházel v těch nejoptimálnějších otáčkách.

Teorie zní velmi zajímavě. V praxi ale bude chvíli trvat, než si zvyknete, jak zacházet s plynem, aby byl výkon k dispozici právě ve chvíli, když ho potřebujete.  Ve městě si ztráty dynamiky motoru spřaženým s převodovkou CVT snad ani nevšimnete. Auto řadí, jede, brzdí a chová se v nízkých rychlostech skoro stejně jako jakákoliv jiná automatická převodovka. Avšak při zvýšení rychlosti někam k meziměstským a dálničním hodnotám můžete nabít dojmu, že motoru se moc nechce jet dopředu a převodovka ho brzdí. Proto je na dálnicích potřeba jezdit buď se zapnutým tempomatem nebo s nohou stále na plynu a uvažovat dopředu o předjížděcích manévrech. Tak či onak, převodovku CVT považuji za trochu nešťastné řešení a rozhodně bych upřednostnil spojkový pedál s řadící pákou.

Na druhou stranu ani jeden z výše popsaný povzdechů nad převodovkou CVT nebude ani v nejmenším trápit slečnu či maminku, která chce bezstarostně rozvézt své ratolesti do škol a školek a pak si zajet nakoupit. Voličem převodovky lze pohybovat pouze dopředu a dozadu na pěti pozicích. U každé z nich přesně víte, co dělá, a tak se nemůže stát, že byste váhali nad významem písmenek v kombinaci se symboly plus a mínus. V případě nouze jsou na volantu také pádla, kterými se dá převodovka na chvíli usměrnit na kýžený převodový stupeň.

Verdikt

Hondu Jazz lze považuju za velmi schopné auto, které dokáže splnit všechna vaše očekávání. Navíc u toho dokáže vypadat i velmi elegantně a okázale. Pokud pominu subjektivní výtky k pozici sezení a převodovce CVT je zde ještě jedna výtka, za kterou hovoří čísla. Tou je cena. Ta totiž startuje u základního modelu Jazzu na částce, která je prakticky totožná s cenou Fabie v nejdražší výbavě Monte Carlo. A to bohužel může být u většiny českých rodin tím rozhodujícím faktorem.

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1 498 cm3
Výkon: 129 koní v 6 600 ot./min
Točivý moment: 155 Nm v 4 600 ot./min
Převodovka: CVT 
Maximální rychlost: 190 km/h
0-100 km/h: 8,7 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,4 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 6,1 l/100 km 
Cena: 494 900 Kč

 

 

 

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

greg
19. 5. 2018, 16:23 0 reagovat

200 koní? Jazz type-R? :D

beastar
19. 5. 2018, 16:59 1 reagovat

200 hp za tyhle peníze to zní dobře. Obvzlášť když jsou položeny takhle vysoko. Ráno školka, odpoledne práce, večer nýrburkring a na noc sraz tuneru na pumpě. Nová Jazzka ti dá všechno.

Radek Chlud
19. 5. 2018, 17:52 0 reagovat

To si pletete, to je Hyundai SantaFe :D

Vencos
19. 5. 2018, 18:46 0 reagovat

Tak Hondy byly vzdycky drahy... Lidi co si koupi novy Jazz pravdepodobne o nejaky skodovce ani nepremysli, spis uz meli Jazz/jinou Hondu predtim a byli spokojeny... Ze jich v evrope moc neprodaji, jiste tusi...

Kuře
19. 5. 2018, 19:36 0 reagovat

Pěkný autíčko, to né že né, ale ta cena je fakt vysoko, za to už se dají pohodlně koupit auta z jiných pater...
Párkrát jsem jel s Jazzem z roku 2002 a jelo se pěkně:)

Vorlosup
19. 5. 2018, 21:01 0 reagovat

Zase ta cenovka není tak strašná. Kamarádova máma měla v podstatě jenom 3 požadavky na nový vůz do města: benzín, automat a max 400k cena. Nejlépe z toho vyšel právě Jazz. Jinak ta "radiomapa" je úplně otřesná. Cvt je super, ale musí se k tomu přistupovat jako k cvt. Zní to jako vysavač a rychlost se mění polohou plynu. V příručce je také zajímavá větička, pokud je vůz více zatížen, zařadit S.

Kuře
19. 5. 2018, 21:35 1

Pokud měla požadavek na cenu max 400, tak ji na recenzované auto skoro stovka chybí... Musím ale přiznat že netuším na čem honda začíná a co v ní je, ja vycházím z toho co je uvedeno výse:)

Když už mluvíš o mámě, moje mamka zase začíná řídit, začíná už asi po patnácté, a taťka ji bude kupovat auto, tak se ho snažím zlomit ať ji koupí 13 let starého Land Cruisera co prodává jeho kamarád, jen tak, pro tu srandu, ne?:)

Vorlosup
19. 5. 2018, 21:42 0

Ceník byl nad, ale něco se odpáralo u prodejce. Tvoje myšlenka je dost nebezpečná v tom, že mamka nebude chtít potom nic jinýho

H_F
21. 5. 2018, 16:24 0 reagovat

*nabyt dojmu

pekna recenze
cech koupi fobii, coz hondu s hlavnima prodejema v zamori stejne nejak zvlast netrapi
nicmene osobne bych tyto dva vozy uplne nesrovnaval
toyota tez stoji casto podstatne vice, nez obdoba od skody, u hondy si clovek muze byt jist, ze si priplaci i za kvalitu
plus to ma v tomto segmentu plnotucny 4valec, kdezto fabia 3valcovy preplnovovany moturek, ktery evidentne dlouhovekosti opravdu trpet nebude

LukasHromek
23. 5. 2018, 15:14 0 reagovat

Kdo se z redakce naučil fotit? Nádherný!

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte