načítám data...

Čím jezdí novinář: Garáž Jeremyho Clarksona

10. prosince 2016, 09:11 21 komentářů Radek Chlud

Která vozidla dokázala prapůvodci všeho petrolheadstva učarovat natolik, že si je musel pořídit do vlastní garáže?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Kdo je Jeremy Clarskon? Proč se mu říká Jezza? Co dělá? A hlavně, co vůbec tento ‚neandrtálec‘ řídí v běžném životě? Na jednu z těchto otázek se vám budeme v dnešním článku, alespoň trochu, snažit odpovědět.

Clarkson se narodil v roce 1960. Díky jeho povaze a umění se literárně projevit, si mladý Jeremy prorazil cestu přes lokální deník, až do těch největších plátků, které ostrovní velmoc může nabídnout. Momentálně si jeho sloupky můžete přečíst v kontroverzním deníku The Sun a dále ve vydání nedělních novin The Sunday Times. Teď už však k tomu nejzásadnějšímu. Top Gear a Clarksonova kariéra, bez které by tento článek pravděpodobně ani nevznikl. Díky Top Gearu totiž Jeremyho známe všichni, snad i ti, kteří nechtějí. Do jakých aut sedá, když jede do obchodu, když jede na dovolenou nebo když jede do práce? Dovede si vůbec koupit nějaký vůz, který je určen pro běžného smrtelníka, když je jeho povoláním sedět dennodenně za volantem aut různých značky a druhů? Dokáže a budete se divit, co za auta si přivezl domů.

BMW 3.0 CSL

Dle jedné epizody Top Gearu se můžeme jen dohadovat, zda Jeremy byl vlastníkem legendárního žraloka, nebo ne. Co je na tomto autě tak zásadního? Krom toho, že je to snad nejkrásnější auto, které kdy vzniklo? Byl to homologační speciál BMW s označením E9, který se poprvé ukázal světu v roce 1972. Bylo jich vyrobeno pouhých 1265 a jejich zrod byl čistě účelový – jak již bylo zmíněno, kvůli homologaci závodního vozu do série cestovních vozů. Poslední homologace proběhla v roce 1973 a oproti roku předešlému přibylo na zadní kapotě velké křídlo, které muselo být při prodeji odmontováno a schováno do kufru, protože na německých silnicích nebylo povoleno. Konec konců, těžko odhadovat, jestli tento dědeček všech ‚Mkových‘ BMW ještě odpočívá v Jeremyho garáži, ale i kdyby ho vlastnil jen chvíli, závist to nezmírní.

Ford Focus Mk1

Bohužel, nepodařilo se mi nalézt více informací, o jakou verzi se jedná, ale Jeremy vlastnictví tohoto vozu sám komentoval jako: „Představte si výjimečného, 11letého chlapce, který vystudoval doktorát na Cambridge z kvantové fyziky, to je oč tu běží“. První Focus tedy zřejmě není zrovna špatné auto. (Samozřejmě, kromě sedanu, kombíku a těch s motorem TDCi. Kombík je následek dětského traumatu, sousedi měli Combi a my hatchback. Opakovali se! – pozn.aut.)

Ford GT 40/Lamborghini Gallardo Spyder – prodáno

Ani jedno z těchto aut Jeremy ve své garáží sice již nemá, ale nesmíme je opomenout. K Fordu GT Jeremy přicházel velmi nelehkou cestou a snad jen díky jeho konexím na vysoká místa ve Fordu se mu povedla dostat se na seznam jedinců, kteří si budou moct jednoho z nástupců legendární GT čtyřicítky pořídit. Možná, vlastně ne možná – on toho určitě musel litovat. Pořízení Fordu GT se totiž díky daním a převozům velmi prodražilo, ale to pořád nebylo nejbolestivějším problémem. Tím největším bylo nenaplnění legendární historky o dvojici, která jela Fordem a nemusela se vracet vlakem zpátky. Jeremy po těchto problémech označil Ford GT jako nejporuchovější auto historie (které je sice skvělé, až na neandrtálce, který montoval do auta centrální zamykání), vrátil ho do Fordu, dostal zpět všechny své peníze a pořídil si Lamborghini Gallardo Spyder. Bohužel, byl nucen jej taky prodat. Snad mi to prominete, ale opět musím vytrhnout Jeremymu z úst jeho slova – „Musel jsem ho prodat, protože se mě pořád snažili předjíždět hlupáci v Peugeotech“

Alfa Romeo GTV 6 - prodáno

Není co dodat, GTV 6 je pro Clarksona nejlíbezněji znící auto historie a taky auto, jehož prodej ho tíží ze všech nejvíce. Pro vás, kteří nemají potuchy o tom, co znamená tajemná číslice 6 v názvu – značí počet válců a ve spojení s písmeny GTV dávají na vědomí všem, že pod kapotou trůní legendární agregát, známý jako Busso. Geniální šestiválec s rozvodem SOHC a objemem pěti piv, jehož projev a zvuk se zapsal do historie. Dle Jeremyho vyjádření – kdo jednou neměl Alfu, není pravý autosexuál. Takže bychom si taky měli jednu pořídit, ne? 

Ferrari F355

Jediné Ferrari, které parkuje u Clarksonů v garáží. Jeremy si jej pořídil už v roce 1996, kdy byl stále pisatel na volné noze (Proč ještě nikdo z redakce nemá Ferrari? – pozn.aut.). Jedná se o nástupce Ferrari 348. F355 je vybaveno osmiválcovým motorem, a dle Jeremyho slov dokáže křičet asi tak, jako když křičí samotný bůh. Když ho šel koupit poprvé, rozhodl se z nevysvětlitelných důvodu pro zelenou barvu. Síla davu a možná i zvídavých otázek společnosti však byla silnější a donutila jej si ho koupit znovu, tentokrát v červené. Pokud se chcete dozvědět více důvodů, proč ho vlastnit a vidět přitom i Jeremyho obličej a slyšet jeho hlas – zde je video:

Jako protilék na případné nutkání ke koupi si zkuste vyhledat Jalopnikův článek – Proč nevlastnit F355. Tím nejpalčivějších důvodem je jeho cena. Ta se totiž podobá ceně, jakou zaplatíte za olétanou stíhačku.

Volvo XC90

Odveze děti bezpečně do školy. Kolik už Jeremy XC90 měl, těžko spočítat. Ale i kdybyste počítat neuměli, můžete si být jisti, že ke dnešnímu dni má jedno takové Volvo místo u něj v garáži. Pokud tedy máte Volvo XC90 k odvážení dětí do školy, je vše v pořádku – Jezza schvaluje. Podle jeho slov totiž XC90 postavili lidé, kteří opravdu nějaké děti měli, a ne inženýři, kteří se o nich cosi dočetli v příručkách. Krom bezpečnosti jej velmi těší i šetrnost Volva k přírodě. Moment, šetrnost k přírodě? Vážně? Pokud bych hledal někoho, kdo má cit k přírodě, Clarkson by stál na konci řady lidí, kteří stojí na konci řady.

Mercedes SLK 55 AMG/CLK BLACK

Pramálo dílů Top Gearu se obešlo bez zmínky Jeremyho vášni k Mercedesům. Zejména k těm ozbrojenými trojicí písmen AMG a těm, o kterých se nemluví – o ‚černých‘. Abych byl upřímný, nikdy jsem na přeupravených Mercedesech neshledal nic vábného. Snad už proto, že mají zvuk jako nachlazený Bernardýn, který vykouří denně 3 krabičky Startek. Ale možná, možná je jejich vlastnictví podmíněno podobností k jejich pánu. Hrdé, nekompromisní, zlé a s hlasem nachlazeného kuřáka = Clarkson. Co se týče CLK BLACK, je to vůz vycházející z bývalého Safety Caru ve Formuli 1, který byl homologován pro normální provoz. 507 Koní, 7 stupňová převodovka a nesmyslných 603 Nm točivého momentu z něj dělá přibližovalo hodné vládce pekel.

Range Rover TDV8

Královský dostavník z britských ostrovů. Vůz, ve kterém se dá přijet na manažerské setkání i na nedělní nákup do Kauflandu. Všude poslouží dokonale. Kdo jiný by měl vlastnit britské auto, než patriot na slovo vzatý?

Ford Escort RS Cosworth

Od malička jsem měl na zdi plakát Cossie. Její zadní křídlo, které by se dalo v dnešní době přirovnat snad jen k pozadí Kim Kardashian. Je velké, na první pohled si říkáte: „co tam sakra dělá?“– Ale pokaždé, když půjdete kolem, vždycky se za nim otočíte. A jednou dokonce přijde doba, kdy se vám začne líbit (Teď se bavíme o křídle samozřejmě). Clarkson jednoho takového Escorta vlastnil, a sám o něm řekl, že to byl jeden z prvních, ostrých hot-hatchů, s pohonem na 4 kola, který byl dostupný smrtelníkům. Jediná vada na kráse, kterou na původním Escortu Cosworth shledávám, jsou ohyzdné sériové disky.

Jeremy, jakožto světově nejznámější motoristický novinář, seděl bezesporu v nespočetném množství sedaček, měl v rukou obrovské množství volantů a nastartoval snad každý motor světa. Proto není divu, že jeho garáží prošel mnohociferný počet výdobytků automobilového průmyslu, a tak nemůže být v našich silách je všechny jmenovat a okomentovat. Kromě těch, které jsou zmíněny v článku, má údajně někde hluboko schovaný i Reliant Robin, VW Scirocco, Mercedes 600 Grosser a pokud mě intuice neklame, tak tam někde bude i Fiat Multipla.

Mátě v hledáčku někoho, jehož garáž byste chtěli prozkoumat? Pište!

 

 

 

 

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Le
Leo29
10. prosince 2016, 09:36
0

V poslednom dielz TGT spomenul ze ma aj Golf GTI v poslednej generacii

reagovat
Radek Chlud
10. prosince 2016, 09:38
0

Ha! Ten jsem ještě neviděl

Mi
MichalM
10. prosince 2016, 09:40
0

Ještě jezdí v golfu :)

reagovat
ri
riprex
10. prosince 2016, 12:08
0

Na internetu, obzvlášť v Alfistické skupině jsem známý tím, že nekritizuju, nerozporuju... a jsem vlastně celkově velmi nekonfliktní, přátelský a srdečný člověk. Nicméně při přečtení tohoto článku si říkám... proč?!? Takové množství gramatických chyb, nesmyslných obratů a blbostí... Například GTV6 je Alfa Romeo, ne Alfa Rome... a Alfetta se jmenovaly jen modely do faceliftu v roce 1980, kdy přišla GTV6. Ostatně jednovačkové Busso by se obávám úplně moc dobře skutečně nejezdilo. A kdybych chtěl rejt, tak můžu pokračovat hodiny a hodiny... Nicméně budu slušný, rozumný a poprosím autora, aby si vždy před publikací článku své dílo přečetl, případně ho dal ke konzultaci nějakému zkušenějšímu kolegovi.

reagovat
M P
10. prosince 2016, 13:40
3

Já se teda kolegy zastanu alespoň co se toho Bussa týká. On to Ráďa myslel dobře, protože tohle Busso je skutečně jednovačkové, tedy SOHC (Single Over Head Camshaft), tedy jedna vačka na jednu hlavu. Ano, napsal to trochu nešťastně, ale asi mě to nijak nepobuřuje. Raději jsem tam to označení SOHC doplnil.

Co se týká překlepů, my na tom pracujeme, ačkoli se to někomu zdát nemusí. Editační proces je ale potvora, a tak jsme se rozhodli zavést fyzické trestání hříšníků, nejčastěji gumovou hadicí. Šéfredaktorovi a Zlokočce se tato metoda motivace nás redaktorů velice líbí, bohužel se ukázalo, že značné části redakce se to líbí také, a tak muselo být od fyzických trestů opět upuštěno.

Ronin
10. prosince 2016, 12:27
1

E9 už pravdepodobne nemá,teda ak ju nekúpil za nejakú astronomickú cenu.Podľa tohto videa:

reagovat
Přema
10. prosince 2016, 16:43
0

Ještě vlastnil Toyotu Landcruiser.
A E9 prodal, brutálně pod cenou. Těsně před tím, než se z toho stala taková vzácnost.

reagovat
briza
10. prosince 2016, 17:20
0

To Gallardo jsem u něj nikdy nepochopil. Konkrétně nechápu, jak se do toho mohl nacpat, resp. nacpat a někam s tím dojet, aniž by si chtěl po chvíli amputovat některou část těla, případně si jí alespoň rozmátit kladivem. Měl jsem možnost se s tím povozit a byl to regulérní očistec. Když vezmu v potaz, že je Clarkson podobný kolohnát, tak mi to prostě nějak nejde do hlavy.

reagovat
beastar
10. prosince 2016, 18:14
0

Mluvíš mi z duše mám taky zkušenost nevím jak v GB ale u nás katastrofa už sem to tady někde psal a s tím že já mám jen 1,80 nejsem žádný svalovec a i přesto tak šílené nepohodlí, po hodině bolest zad, naklepaný pozadí a neustálý opruz řešit kde projedu a kde už je to moc. Otázka je jestli s tím ale jezdil někam v provozu...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
10. prosince 2016, 18:34
0

Tak to bych chtěl vědět, co byste řekli na ten můj krám. Mám 175cm a sotva se do toho vejdu. Gallardo je oproti tomu luxusní parník. :-D

zimbic
10. prosince 2016, 20:20
0

Tak ted si docela připadám divně, když si musím i v miatě posouvat sedačku a to mám 172 cm :D

briza
10. prosince 2016, 20:45
0

Tak ze mě geny a sport udělaly věc, co má bez dvou čísel dva metry a váží skoro metrák a čtvrt, takže já mám těch problémů víc. Třeba, tady mnohými tak vzývanou, Miatu bych nemohl mít už jen z toho důvodu, že bych mohl jezdit jen v kabrio módu a ještě bych měl čelo od much :) To samý třeba sportovní sedačky nebo nedejbože skořepiny, nelze, protože se mi do nich nevejdou zádíčka. Jezza je sice, až na toho Milana, relativní souchotina, ale tady jde primárně o délku a tam je na tom stejně. Ostatně ono je to i v některých testech vidět, jak je tam nasoukaný a pořídit si něco podobného dobrovolně, to je čistá perverze. Třeba se rád mačká :)

M P
10. prosince 2016, 20:57
1

kdybychom sehnali na test Daihatsu Copen, můžeme tě použít? :D

krab
10. prosince 2016, 22:03
0

No, mě by teda koukám taky "Briza" moje auto neukradl. :) Oproti třeba té Miatě je v GT6 daleko míň místa. Jenže člověk nesmí bejt moc zhejčkanej. Jakmile jsem tam, už mě zajímá řízení a vice méně nějak už jsem v tom nasoukanej. A to mám taky jen něco malinko přes 180cm...
Je fakt, že teda bohužel větší lidi se do hromady klasickejch sportovních aut doopravdy nevejdou. Vždycky si vzpomenu na Edda Chinu ( serial wheeler dealers). Před lety jsem ho mohl spatřit I na živo na jedné classic cars show v UK a ten chlap je fakt vysokej jak "High tower" s policejní akademie.....

briza
10. prosince 2016, 22:57
0

Není problém :)

krab
10. prosince 2016, 22:09
0

Fajn téma! Příště třeba můžete vzpomenout na Chrise Harrise.
Aktuálně má ojeté BMW 1M :)
http://www.topgear.com/videos/chris-harris-drives/chris-harris-drives-bmw-m2-vs-bmw-1m-coupe

reagovat
beastar
10. prosince 2016, 23:22
0

Proč kupuje takovou hroznou nákupní tašku navíc neřidičskou a nesmyslně těžkou ........................ neee, dělám si srandu :D

C7
C70C
11. prosince 2016, 14:45
0

Podle jedné z jeho knížek vlastnil i Volvo 850R a byl z něj dosti nadšený.

reagovat
Pe
Peťas
20. prosince 2016, 12:09
0

Co Tiff Needell, nebo Sabine Schmitz?

reagovat
Sa
Safa
20. prosince 2016, 14:30
0

Z českých novinářů by mě zajímala garáž Martina Vaculíka, to je zajímavej týpek...

beastar
20. prosince 2016, 15:05
0

To určitě bezpochyby je já bych zase chtěl znát názor Tleskače na to proč měl takový znalec a jako J.C. v garáži něco tak obskurního jako je Focus :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem