Není to už tak časté, ale stále se občas setkávám s nářky na to, jak jsou SUV ztělestněním zla. Kterak tahle kategorie zabila mnohem zajímavější malá MPV (jojo, po ix20 se mi bude stýskat…) a další automobilové třídy, kterak jsou moc velká, těžká a málo sportovní a kterak si je pořizují jen lidé, co vlastně auta nesnáší. Je to vlastně jediná věc, na které se ortodoxní petrolheadi shodnou s ekologickými aktivisty, kteří SUVéčkám svého času vypouštěli gumy. Já mám ale SUV moc rád. A nejraději ta od Fordu. Svou posedlostí odcházejícím Explorerem, který doporučuji všude jako nejlepší rodinné auto, nebo kafráním o vyžilém Expeditionu, který mi ve volném čase pravidelně trénuje nervy a místo kterého si jednou koupím krabicoidní Ford Flex, soustavně otravuji ostatní členy redakce.
Na milost beru i menší kousky. Nezlobil jsem se na Pumu, která recyklovala jméno poměrně disproporčního kupé z devadesátek do skvěle jezdící bubliny, nad levnými Mavericky v inzerci mě nejednou svrběla kapsa, není to tak dlouho, co se mi zalíbil interiér staršího Edge, který sdílí některé prvky s Mustangem, takže je neoddiskutovatelně cool. No a pak je tu Kuga. Poprvé jsem v ní seděl asi před pěti lety, tehdy jsem měl půjčenou nějakou jakobysportovní verzi a nepamatuji si z ní nic jiného, než ST-Line plaketku. Pak jsem se před dvěma a půl roky půjčil PHEV a celý test jsem psal o efektivitě pohonného ústrojí (a nakonec doporučil, že je rozumnější koupit fullhybrid), ale o autě jsem nenapsal vlastně skoro nic. A také si o něm už moc nepamatuji. To znamená, že Kuga nebyla špatná - to si zapamatujete snadno. Kuga byla nijaká. A taková by SUV od Fordu být prostě neměla.
Takže když se objevily první obrázky modernizované verze pro letošní modelový rok vyvedené v efektní tmavozelené metalíze, věděl jsem, že je na čase ověřit, zda se mi střední Ford tentokrát dostane pod kůži, nebo na něj zase zapomenu. Zvenčí to začíná slibně. Hezká barva, zjednodušená přední maska a méně fluidní tvary Kuze (skloňuje se to tak?) prospěly a při pohledu zpředu už nevypadá jako taková ta sací ryba. Tak mají konec konců přeci vypadat Chevrolety a ne Fordy. Líbí se mi i stříbrné doplňky verze Active, které přidávají trochu té terénní dobrodružnosti a ladí s broušeným povrchem ráfků. Ty jsou na mě tedy možná zbytečně překombinované, ale alespoň mají dostatečně předsazenou gumu a tak jim u obrubníků nehrozí bezprostřední nebezpečí.
Extra zmínku si zaslouží výfuky v zadním nárazníku, protože to jsou doopravdy výfuky. Ne plastové ozdoby, ne předsazené díry vedoucí někam směrem kde o třicet čísel dál možná najdete nějaké potrubí, ale skutečné chromované kovové koncovky přímo navazující rouru vedoucí do tlumiče. To se u konfekčních aut dneska moc nevídá a ačkoli to vlastně není nijak zásadně důležité, tak mě to docela potěšilo. Působí to tak nějak robustně a poctivě.
Celkové tvarování vozu se příliš nezměnilo, Kuga je pořád docela kulatá a linií střechy trochu připomíná Focuse. To mi není úplně po chuti, je to přece rodinné SUV, ne mrštný hatchback, tak proč ta výrazně klesající linka a zkosený zavazadelník? Přední část tu je proporčně správná, máme tu rovnou kapotu a výrazné čelo, ale za zadní nápravou jako by chybělo alespoň deset čísel auta. Trochu to kompenzuje alespoň dlouhatánský nárazník, ale pro příště bych tam bral i nějaké ty plechy a dodatečný objem. Pomohlo by to vyváženosti, navíc kufru by pár litrů navíc slušelo.
Čímž se dostáváme do interiéru, který si tedy odbydeme netradičně odzadu. Zavazadelník je poměrně mělký (ale zas tu pod podlahou najdete plnohodnotnou rezervu) a kvůli klesající lince zadního okna i nízký. Navíc tu je takové to měkké plato, které má jistě mnoho výhod, ale já jsem na ně ještě nepřišel. Většinou se mi jen při zavírání kufru (elektricky) zasekne o náklad a já se pak bojím, abych ho nějak neponičil, protože jak je měkké, tak ho motory ve vzpěrách zmuchlají. Pokud vozíte kočárek, nebo podobně neforemné záležitosti, je asi rozumnější ho vyháknout a zasunout za zadní sedačky.
Ty jsou mimochodem skvělé. Polohovatelné, posouvací a je na nich spousta místa. Pohodlně si sednu za sebe a ani větší dítě v hlubší sedačce tu neokopává opěradla přední řady. A v pořádku je to i vepředu, kde najdete interiér velice podobný Focusu. Sedačky tvořené kombinací alcantry a koženky se také docela povedly, ačkoli bych si uměl představit více křesílkovou variantu – tyhle mají celkem výrazné boční vedení. Ergonomie je navzdory redukci tlačítek v interiéru pořád velice dobrá a dokonce došlo i na dřevěné obložení.
Systém Sync funguje výborně, jen si jako obvykle povzdechnu nad tím, že nabízí pouze bílé nebo modré zobrazení. Což je dvojice barev, která v noci nejvíce tahá za oči. Středový displej jde vcelku snadno vypnout, ale barvu přístrojové desky změníte jen zvolením jiného jízdního režimu. Takže jsem v noci jezdil jako správný pirát silnic na “sport”. Ne proto, že bych chtěl ostřejší reakce plynového pedálu a tužší posilovač, ale proto, že jsem k tomu dostal černou přístrojovku s tmavočervenými akcenty, která zářila mnohem méně než výchozí modrá. Když už jsme u té noci – LED matrix světlomety jsou přítomny a fungují na jedničku.
Kuga jezdí jako typický evropský Ford. Má přesné řízení, jistý podvozek a docela ostré brzdy. Je v ní hodně cítit ten výchozí Focus, docela dobře maskuje výšku a s tím teoreticky výše položené těžiště. Jezdí výborně, projevem maskuje velikost a působí jako o číslo menší auto. To je praktické ve městě a při manévrování v parkovacích domech, nebo při svižnější jízdě po okreskách. Karoserie působí hodně tuhým a robustním dojmem, společně s dobře zpracovaným interiérem to znemaná, že ani na velkých dírách nikde nic necvaká a nerezonuje. Když se to zkombinuje s pohodlně nastavenými tlumiči, je výsledkem docela příjemný, snad až prémiový projev. Srovnání s velkými SUV zmíněnými v úvodu to úplně nesnese, na to, jak má vůz krátký rozvor je ale příjemně stabilní a kultivovaný.
Základem pohonu je osvědčený 2,5 litrový duratec, k němu je tu připojený elektromotor a nějaké baterie. Přesná čísla níže v tabulce, dohromady to celé má 183 koní a jede velice příjemně. Elektromotor zajišťuje příkladně okamžitou reakci na plyn, díky tomu i tohle poměrně velké auto nepůsobí jako “na gumičce”, což bývá u téhle kategorie hodně častá bolístka. Dokonce ani eCVT převodovka, která nahradila klasický hydoměnič, tu netrpí nepříjemným efektem motorového člunu, ale nechává otáčky příjemně nízko a veze se na vlně točivého momentu. A taky to celé vůbec nežere. Testovací týden jsem končil s 6,2 litry na sto, přitom jsem většinu ze zhruba 850 kilometrů strávil na dálnici.
Verdikt
Zpočátku jsem se kvůli těm kulatým tvarům, menšímu kufru a jízdním vlastnostem trochu obával, že Kuga navzdory vylepšenému zevnějšku nedostojí vysokým očekáváním a do klubu výjimečných fordích SUV ji opět nezařadím. Byla to ale hlavně moje rozmlsanost z velkých pěti-a-půl-metrových mastodontů, která nastavila nesmyslná očekávání. Ano, Kuga není obrovský nesmysl na základě pick-upu, je to prostě klasické evropské střední SUV. A jako takové je skvělé. Prakticky hned z Kugy jsem přesedl do Škody Karoq a velmi rychle si uvědomil, jak jsou pojmy jako pohodlí, silný motor, nebo (hlavně) prostor relativní – Kuga českého konkurenta ve všech třech těchto kategoriích zásadně překonává. A když jsem si teď při psaní článku otevřel ceník a zjistil, za kolik se tahle podařená zelená rosnička dá pořídit, nezbývá mi než konstatovat, že to Ford zvládnul výborně. Jo, pořád bych si radši koupil Explorera (ne toho Volkswageního elektrického, ale toho správného, bohužel už odcházejícího). Ale pokud jste narozdíl ode mě normální a stačí vám klasická velikost automobilu, běžte si Kugu vyzkoušet a možná budete spokojení. Jezdí skvěle, je prostorná, hezká a nežere. Jo a když by vám náhodou nestačil ten trochu menší kufr, tak na kouli odveze slušných 2,1 tuny.
Technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec 2 490 cm3
Systémový výkon: 134 kW (183 koní)
Točivý moment (elektromotor): 200 Nm (230 Nm)
Převodovka: automatická eCVT
Pohotovostní hmotnost: 1 701 kg
Maximální rychlost: 196 km/h
0-100 km/h: 9,1 s
Kombinovaná spotřeba udávaná: 5,4 – 5,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,2 l/100 km
Základní cena: 649 000,- Kč
Cena testované verze (Active X hybrid AWD): 913 000,- Kč