načítám data...

Fiátkův zápisník: Za krásami Itálie

Matěj se s pětistovkou vydal na slibovaný výlet do Itálie. Objevil tam řidičský ráj, nebo jej Fiat nechal ve štychu? A co dalšího zjistil?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nesnesitelné dusno pozdně červnového odpoledne rozčísne sem tam nějaká osamělá bouřka, ale marná sláva, ochlazení se nekoná, všechna voda se odpařuje téměř ještě před kontaktem se zemí. Takové počasí člověka pramálo vybízí ku psaní, dojmy jsou však čerstvé a odklady nežádoucí. Letmým pohledem je zjištěno, že v lednici zbývá poslední láhev italského piva, dokonce něco skvělého sýra, je tedy rozhodnuto, report o výletu Fiatem do Itálie má vzniknout právě dnes.

Pivním gurmánům se při vyslovení spojení ‚dobré pivo’ asi těžko vybaví jako první Itálie. Dokonce si troufnu tvrdit, že nebude ani v první pětici. Jenže správný zvědavec dá předsudky stranou a rád ochutná pivo nabízené všemi navštívenými zeměmi. Navíc, pokud si vzpomínáte na ona rádoby skandální odhalení stran údajných přehnaných požadavků na proviant a vybavení ubytovacích zařízení užívaných hvězdami populárního pořadu s názvem Top Gear, italské pivo značky Peroni bylo jednou z položek na dlouhatánském seznamu požadavků. Pojal jsem podezření o jisté spojitosti mezi pitím určitého piva a skvělými motoristickými novináři, a tak jsem nakupoval Peroni po litrech. A jen tak mimochodem mi fakt chutná.

Ještě před samotnou cestou se mnoho lidí z okruhu známých mých i mé ženy podivovalo nad úmyslem podniknout onen téměř tři tisíce kilometrů dlouhý výlet právě v našem Fiatu 500. Když jsem jednou z pneuservisu odvážel svého kolegu, který mě laskavě nechal usednout za volant své milované a opečovávané Octavie RS, již jsem nikdy neřídil (protože testovací jízda trvala asi 3 kilometry, než přišel osudný defekt), utrousil po usednutí na sedadlo strachu něco o nezměrné odvaze a velkém dobrodružství, které se chystám podstoupit.

Jenomže zamyslete se ještě jednou. Cestu jsem hodlal provést v novém a moderním, byť malém autě. Ironičtí pochybovači nezapomněli zmínit, že Fiat se ze své domoviny nebude chtít vrátit, pokud tam vůbec dojede. Tyto scénáře však nebyly na místě, protože Fiat vzniknul v Polsku a Itálii tedy nikdy nepoznal. A z prostého faktu, že nyní čtete můj článek, můžete usoudit, že jsem se vrátil a Fiat tedy neselhal.

Prvním úkolem bylo sbalit všechny potřebné věci do karoserie malého vozu. Ať už se ženou odjíždíme na týden, nebo třeba na měsíc, balíme nejméně do dvou kufrů. Jednoho většího a druhého velikosti kabinového zavazadla. Připočtěte pár tašek s drobnostmi, jako je 5 párů dámských bot, žehlička a další, na dovolené nepostradatelné drobnosti, a zjistíte, že těch zavazadel není zrovna málo. Vešlo se však vše a většina do zavazadelníku, který se po mírném přemlouvání podařilo dokonce zavřít.

Před námi bylo něco přes tisíc kilometrů a tak padlo rozhodnutí rozdělit cestu na dvě etapy, vzpomínka na loňskou jízdu trvající patnáct hodin a zakončenou nočním přejezdem národního parku protkaného úzkou zakroucenou okreskou na skalním úbočí velela neklást si nereálné cíle. Nebylo tedy kam spěchat a první úsek byl dokončen s průměrnou rychlostí něco přes 90 km/h a průměrnou spotřebou pět litrů. Nutno podotknout, že nejlépe se s autem na dálnici jezdí okolo tachometrových 125 km/h, většina provozu se překvapivě pohybuje zhruba stejnou rychlostí a s plynulostí jízdy tak není sebemenší problém.

Městský vůz zvolený na takovou cestu může ještě vyvolávat pochybnosti ohledně pohodlného sezení. Jsa povahy citlivé a vědom si svých bolavých zad, přiznám se, že tohoto jsem se bál ze všeho nejvíc. Sedačky ve Fiatu jsou ale pohodlné, a tak i když nejsem nejmenší, bolest zad mě vůbec netrápila. O to víc to odnesl pravý kotník, který se čas od času ozýval. Hodil by se tempomat. Jedinou nevýhodou zůstává přítomnost panoramatické střechy, která má i přes použití stínicí síťky za následek vyšší zahřívání interiéru, to je však věc platná mezinárodně.

Zpáteční cesta proběhla opět bez významných záležitostí a údaje o spotřebě připravily ještě jedno příjemné překvapení. Delší cestování po okreskách znamenalo 4 litry spotřeby na ujetých 100 km. A to prý motory FIRE nejsou úsporné.

Městský pidivůz se tedy dá použít i na dlouhé cesty, i když je zřejmé, že větší automobil s dostatečným výkonem a lepším odhlučněním by posloužil o něco lépe. Ve výsledku se o žádné dobrodružství nejednalo, zbyla jen klasická dlouhá cestovací nuda. O to větší radost jsem měl ze samotné Itálie.

Země supersportů a divokých motorek totiž logicky musí nabízet skvělé silnice. Ano i ne. Díky tomu, že italská ekonomika není z nejvýkonnějších a její kondice se aktuálně nachází hluboko pod evropským průměrem, spousta silnic je v opravdu žalostném stavu. Vyplatí se dávat pozor a věřit rychlostním omezením na rozbitých úsecích. Byl jsem několikrát svědkem toho, kterak se různá vozidla dostávala při přejezdu nerovností do rozličných fází letu, a zrovna na neplacené dálnici nižší třídy to není pěkný pohled. Italové ovšem mají ještě jeden skrytý talent. I když je silnice opravená, nebo dokonce opatřená zbrusu novým povrchem, je většinou zvlněná. To vás zkrátka nasere. Dalším specifikem je způsob, jakým se silnice rozpadají. Téměř zde nenajdete klasické výtluky jako u nás, kdy se svrchní část vozovky oddělí v ohraničeném tvaru a vytvoří se výmol, v Itálii častěji narazíte na rozdrolený, propadlý povrch daný nízkou pevností podloží, devastační proces pak dokončí kamiony. Ujíždějící krajnice nejsou také ničím neobvyklým. Pro navštívené Toskánsko to platí beze zbytku. Naopak placené dálnice, na kterých jsou mýtné brány a mýto se nedá považovat právě za levné, jsou v perfektní kondici.



Pak ale vyrazíte do kopců a z vysokého výskytu motorkářů můžete vytušit, že vás čeká řidičská zábava nejvyšší kvality. Od úchvatných výhledů na pšeničná pole a cesty lemované cypřišovými alejemi, přes náhodně se vyskytující šlechtické usedlosti obklopené nekonečnými vinicemi, po uzoučké pruhy asfaltu obepínající skalnaté výbežky s hlubokými propastmi, italská krajina je tak rozmanitá, že uspokojí chutě každého řidiče.

I já jsem na jednom z výletů našel svůj nový řidičský ráj. A hned jsem téměř zapomněl na nádherné hladké okresky vinoucí se francouzskou oblastí Provence, které jsem poznával za volantem Alfy z půjčovny. Věc se má takto: pojedete-li někdy do Toskánska, navštívíte starobylé město Volterra (a věřte mi, za návštěvu opravdu stojí) a budete se chtít podívat i do prastarého opevněného města s názvem San Gimigniano (tohle stojí za návštěvu ještě o něco víc), musíte se dát cestou s číslem SR68. Nebo nemusíte, jak je vidět z obrázku, ale prostě chcete. Celá cesta sestává v podstatě ze tří úseků. Hned za Volterrou se octnete na kopci pokrytém poli s okreskou vinoucí se jako had nejrůznějšími druhy zatáček, s horizonty, technickými sjezdy i pomalými výjezdy na kopce. Místy je povrch méně kvalitní, ale snad i tato skutečnost dodává silnici na náročnosti a techničnosti. Následuje rychlejší část po široké silnici, která, ač stejného čísla, vypadá jako silnice jiné kategorie, abyste vzápětí sjeli na točitou SP47 s dokonalým povrchem a ještě obtížnějším, ale zato obrovsky zábavným profilem. Právě ono spojení náročné, technické silnice s nádhernými rozhledy do krajiny dělá z tohoto výletu něco unikátního. Pravda je ovšem taková, že svou oblíbenou silnici si zde najde každý. Ne nadarmo se spousta novinářských prezentací automobilů odehrává právě v Toskánsku. Oproti již zmíněné Provence je zde nutno věnovat více pozornosti kvalitě povrchu, krajinný ráz a atmosféra toskánského venkova mě však přinutila přehodnotit volbu mé nejoblíbenější silnice.

Kdo nás sleduje na facebooku, jistě postřehl mou fotku s panem Lucou Mazzantim, tvůrcem supersportu Mazzanti Evantra, pořízenou při návštěvě jeho dílny ve městě Pontedera. Ačkoli jsem byl v Itálii hlavně na dovolené, měl jsem v plánu přivézt také něco pro naše věrné čtenáře a tak se můžete těšit na článek, ve kterém si blíže představíme aktuálně nejvýkonnější italský supersport Evantra Millecavalli, a dočtete se také něco o tom, jak tato malá rodinná firma na exkluzivní automobily vznikla. Článek bude na českém internetu ojedinělý, neboť jsme první česká motoristická redakce, která manufakturu Mazzanti navštívila.

Když se však zmíní město Pontedera, zbystří hlavně znalci motocyklů. Ti totiž vědí, že právě zde se nachází sídlo legendární italské společnosti Piaggio, proslavené výrobou skútrů a užitkových tříkolek. Nebýt mé skvělé a báječné ženy, tuto skutečnost bych odhalil pravděpodobně až po návratu domů a hořce ji oplakal. Přímo v areálu továrny Piaggio se totiž nachází velice zajímavé muzeum. V něm najdete nespočet exemplářů skútrů značky Piaggo a Vespa, včetně některých opravdu vzácných, ať už se jedná o prototypy, rekordní závodní stroje, nebo třeba o kousek pomalovaný samotným Salvadorem Dalím. Příznivci motocyklů jistě též ocení přilehlou expozici značky Gilera s vystaveným motocyklem Valentina Rossiho. Návštěvníky z řad šotoušů (to prosím není označení úchyla, nýbrž obdivovatele železnice a drážních vozidel) uvítá hned u vchodu krásný exemplář vlaku Piaggio. Po návštěvě muzea jsem podle všech předpokladů ucítil značné nutkání pořídit si do domácnosti alespoň dva exempláře skútru s logem Vespa.

Závěr zprávy o cestování do Itálie tedy nemůže být nijak překvapivý. Itálie je nádherná země nabízející nekonečné možnosti zábavy i poznání a moderní nový automobil vás spolehlivě doveze na letní dovolenou, i když je malý a určený primárně pro pohyb ve městě a jeho blízkém okolí. Jediné, co zbývá ještě o maličké pětistovce ke zjištění, je, jak se popasuje s přepravou více než dvou osob na nějakou delší vzdálenost. A na to dojde velmi brzy, takže téma příštího dílu Fiátkova zápisníku je jasné.

Díky za přízeň!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. července 2016, 08:48
2

Super. Tyhle výlety miluju. Úplně jsem se zasnil, když jsem to četl a vzpomněl si na náš výlet Corvettou do Itálie před dvěma lety. Myslím, že obavy z toho, že moderní a nové auto nedojede, jsou úplně zbytečné. Navíc, tohle jsou podle mně ty nejlepší zážitky za volantem, které by měl alespoň jednou zažít každý autíčkář.
Už za měsíc jedeme s partou dalších 15-ti kabrioletů a roadsterů na týdenní roadtrip Evropou, který začíná v Mentonu ve Francii, asi 10km od Monaka, tak už se těším. Pravda, ve 20 let starém šuplíku už to bude asi větší sázka do loterie, jestli zvládneme těch plánovaných 3.000 km bez problémů, ale pokud ano, bude to pecka. Tenhle článek mně vyloženě natěšil na cestu. Paráda. :-)

reagovat
M P
01. července 2016, 09:09
1

Tak to jsem rád, to mě těší:)
Já jsem se ani tak nebál, že by to nedojelo, ale prostě jsem ten typ, co při každém tankování otevírá kapotu a kontroluje množství kapalin a tak no...holt zvyk ze starých aut, kterými jsem jezdil dřív.
Akorát s Corvettou na tom budeš trochu hůř, pokud jde o náklady na palivo:D Ale to se na roadtripu s Corvette nesmí řešit, to je blbost

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. července 2016, 09:20
1

Akce je plánovaná jako taková bojová hra, kde všichni plní různé úkoly a dostávají indicie, aby zjistili, jaké je další místo cesty. Ještě minulý týden jsme ani nevěděli, kde se začíná, než jsme to vyluštili z indicií. :-D
Jede se mimo dálnice, přes Alpy horskými průsmyky, takže tam bude spotřeba samozřejmě stoupat nahoru, ale o tom to v kabrioletech je. Počítám radši s větším průměrem, a to 12L/100, ale když jsme jeli do té Itálie, což bylo taky po okreskách přes Alpy a pak do Benátek a dál na jih podél pobřeží, tak jsme měli po 2000 km průměr 9,3L, což je myslím, více než slušné.

M P
01. července 2016, 09:26
0

To je dobrý nápad jak si takové cestování ještě více zpříjemnit, protože, co si budem povídat, když se jede moc daleko a moc dlouho, tak člověka čeká kolikrát dost nudy.
My máme se ženou dobrodružství hlavně v navigaci...Jestli někdy budu testovat nějakou navigaci, tak ji vezmu právě do itálie, to je prubířský kámen každé navigace:D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. července 2016, 09:33
0

V Čechách většinou jezdím jen podle cedulí a papírové mapy, v cizině podle navigace v mobilu. Jinou nemám. :-) Používám Here od Nokie a musím říct, že nefunguje špatně. Hlavně je offline, takže mobil nežere data. Ale je fakt, že v Alpách jsme taky chvíli jezdili po cestičkách, kam by člověk nechtěl zajíždět ani s Fabií, natož s Corvettou a za Benátkami potom přišlo pár měst, kde nás to házelo do souběžných ulic vedle. GPS bylo nějaký zmatený, ale jinak se to dalo. Navigace jsou občas dost na facku, to je fakt. :-)

M P
01. července 2016, 09:36
0

Sygic pro iPhone funguje většinu času celkem dobře, ale v krizových okamžicích, kdy vedou dvě cesty vedle sebe a je potřeba vybrat, dost často neví. Pak jsem zkoušel Be On Road na androidu, ale můj čínský mrdkophone má fakt tragickou GPS, takže většinu času vůbec netuší, kde je a dlouho trvá, než se najde. Offline podklady ve spojení s Google Maps fungují snad nejlíp, ale opět to kazí onen GPS problém.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. července 2016, 10:07
0

Zlatá dobrá papírová mapa. Ta se neztratí nikde. :-)

Adam
01. července 2016, 12:14
1

Knightrider: Nechtel by si sem po absolvovani trasy hodit taky nejakej highlight i s nakym knowhow k vytvoreni podobny hry? :)
Rad bych neco podobnyho vymyslel pro moji 330i Cabrio E46 a pratele ;) Diky

Adam
01. července 2016, 12:16
0

Jinak ted sme akorat dojeli do Florencie s 1,6 HDi 5008 a se Sygicem na Androidu a spokojenost na 150% ;) prumer 125, na tempomatu zhruba 140

Redguy
01. července 2016, 13:12
0

Ja jedu vzdy online google mapy kvuli zacpam. Staci to zapnout jednou za hodinu a zkontrolovat, ze pred vama neni zacpa. Letos me to zachranilo pred Mnichovem cestou na Korsiku.
Pro setreni daty (ackoliv datovy roaming uz je dnes celkem OK) se daji podklady stahnout online a pak to taha jen tu dopravu. Uzasna vec.

Redguy
01. července 2016, 13:13
0

*podklady offline

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. července 2016, 14:22
0

Adam:
Nápad to není můj, ale clubu kabrioletů. :-)

Sa
Safa
01. července 2016, 14:32
2

Ty jo, ten výlet zní parádně. Já mám na příští rokv plánu Nordkapp, snad seženu pár podobně praštěných Miatistů. Jednoho spolubojovníka už snad mám... :)

M P
01. července 2016, 15:09
0

Já bych teda kabrioletem nejel. Uplně vím, co by mě čekalo. Buď bych nastydnul, nebo se spálil, ale ideálně asi obojí. Kór v Itálii byla teď taková vedra, že i když jsem potkal nový Fiat 124 Spider, tak mi to bylo uplně jedno, protože jsem si představil, jak v tom sedím a jedu po dálnici s otevřenou střechou:D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. července 2016, 15:14
0

Matěj:
V kabrioletech se po dálnici nejezdí. :-) P.S. Taky jsem měl spálenou půlku ksichtu, ještě než jsem překročil italský hranice. :-D

Safa:
NordCap bude taky pecka. Byl jsem v Norsku před pár lety, i když teda ne autem, ale na klasických horských túrách a naprosto úžasný. Nejhezčí země, kam jsem se podíval. Tím autem už to bude strašně drahý. Ale lákavá myšlenka. :-)

Sa
Safa
01. července 2016, 16:45
0

Knightrider: Jo jo, benzín bude nejdražší položka cesty. Je to 4200 km jedním směrem, část samozřejmě trajektem. Jinak spaní po kempech ve stanu a část proviantu sebou - v předběžném plánu je i doprovodná dodávka s bagáží. Uvidíme, třeba to nakonec vůbec neklapne. Ale plán je to super, ne, že ne. :o) A taky - ta má majda baští přece jen míň než tvá korvetka...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. července 2016, 23:23
0

To je prave ono. Spotrebu budes mit polovicni. A zrovna Skandinavie ma nejdrazsi bezin. Ale napad je to skvelej. :-) No a nebo muzes zacit Rakouskem, Svycarskem, nebo proste necim dostupnejsim. ;-)

Skipper
01. července 2016, 21:24
0

Moc hezký článek i trip! Ale přiznám se, že taky moc nechápu obavu z dojetí/nedojetí naprosto moderním a novým autem. Já jsem se teď rozhodl pro návštěvu jezera Como a tento trip hodlám podniknout autem, které v době, kdy bylo nové, neoplývalo spolehlivostí. Teď je mu 20 let, spotřeba 20l na 100km... Předběžně jsem informoval dva mechaniky, ať jsou k dispozici s vlekem, když tak by mi na něm dovezli další auto, abych mohl pokračovat... Napadla mi i myšlenka, jestli by nebylo lepší auto naložit přímo na vlek, nechat se tam dovézt a tam si zajezdit - možná by to vyšlo i levněji :D

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. července 2016, 06:50
0

Cim jedes, ze to ma jeste vetsi spotrebu, nez ten muj kram?

Skipper
02. července 2016, 07:12
0

Jaguar XJ-12 z roku 96.

M P
02. července 2016, 11:03
1

Ale ale, xj12? To mi zní nějak povědomě:D není to ta, na jejíž testu jsme se před nedávnem domlouvali?
Jako já jsem se nebál, že nedojedu, ale spousta lidí okolo měla takové vtipné poznámky, přece jen je to Fiat a podobně... A i kdyby se pokazil, tak je mi to jedno, Fiat má svou asistenční služby Ciao Fiat, tak bych jim zavolal a čekal na náhradní vůz.

Skipper
02. července 2016, 11:38
1

Tak tak, je to ona ;) Příští týden podstoupí ještě pár nevyhnutných oprav a snad už bude vše hotovo :) Ale cokoliv se ještě může natáhnout, tak hned, jak bude hotová, tak se ozvu :)

Be
Beaumont
02. července 2016, 12:39
0

Pokud by někdo opravdu měl v plánu si někam nechat dovézt auto a jezdit s ním až na místě, tak rakouská železnice ÖBB vypravuje z Vídně tzv. autovlak (Autozug) jednak do Itálie (Livorno, Verona), jednak do Německa (Hamburk, Düsseldorf), odkud se pak dá jet na sever. Je to pohodlné, ale nikoliv levné, např. osobák Vídeň - Livorno jednosměrně 149 eur, a to mimo víkend. Odkaz zde:
http://www.oebb.at/de/leistungen-und-services/mehr-als-zug/auto-motorrad-am-zug

K navigaci: Here mapy jsou fajn, u Sygicu mi strašně vadilo ovládání. Be-on-road mám vedle Here v mobilu jako druhou volbu, taky s offline mapami. Fajn je ještě Navigon od Garminu. Ale na velké cesty autem jsem si nedávno koupil už druhou jednoúčelovou krabičku od Garmina, IMHO se to vyplatí.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. července 2016, 20:21
0

Skipper:
Tak to bude taky peknej vylet ve stylovym aute. :-)

piwel
02. července 2016, 13:46
0

OT - já jen že jsem teď viděl Fiátka cestovat po nákupech ve Starém Městě :)

reagovat
M P
02. července 2016, 13:51
0

:D přesně tak, byl jsem to já. Občas se tam vyskytuju

sa
salamio
03. července 2016, 11:41
0

Jak už tady psali jiní, podobný výlet je naprosto v pohodě. Předloni jsem byl s rodinou na měsíc v Chorvatsku se SSS. Pěkně se tam vyjímal mezi všemi těmi kombíky :-)
Letos jsem uvažoval, že vezmu 306 cabrio '95, ale právě kvůli obavám ze spolehlivosti to bude zase SSS.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
03. července 2016, 14:20
0

Co je SSS? Asi jsem nejakej pomalejsi.

BobAsh
03. července 2016, 16:03
0

Suzuki Swift Sport?

sa
salamio
03. července 2016, 22:50
0

Jojo, za ty prachy to byla v roce 2012 bezkonkurenční nabídka, co se týče kombinace zábavy, výbavy, a každodenní použitelnosti. Dnes bych se možná poohlídnul i po malé Ibize Cupra, ale Swift mi natolik přirostl k srdci, že jsem se rozhodl si ho zatím nechat.
Kíbí se mi na něm taková poctivá mechaničnost a přimočarost, která se dnes už nevyskytuje - žádný start/stop, žádný rádce řazení, krásně oldschool kontrolka tempomatu, mechanická tlačítka, plně vypínatelné ESP a samozřejmě atmosférický motor, který si nechá říct až k 7 t.
K tomu na druhou stranu xenony, parkovací čidla, BT HF, tempomat, vyhřívaná sedadla, atd. - věci v podobné kategorii a hlavně ceně nevídané.

M P
03. července 2016, 23:29
0

Tak to ho musíš vyzkoušet za týden v Mýtě na trackdayi :)

sa
salamio
05. července 2016, 01:19
0

Za týden už bude SSS u moře, i se mnou.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem