Pokud nejste náš skalní čtenář a účastník živých akcí, nejsou zřejmě reportáže z našich kafe a kár tím pravým článkem k ranní kávě. Nějakou dobu jsem si lámal mozek nad tím, jak cosi z kouzla fenoménu K&K přenést i na virtuální webové prostředí a jedinou rozumnou variantu, která mě napadla, právě (doufám) čtete. Shrnující reportáž nemůže z principu detailně rozebírat vše, co se na kafe a kárách šustlo a mě napadlo vybrat nějaká zajímavá auta, trochu vyzpovídat majitele a po každé akci o nich napsat pár odstavců. Zkrátka je blíže představit. Takže mi v komentářích dejte vědět, zda jde o dobrý nápad a pokud ano, slibuju, že se do příště už vážně naučím aspoň trochu fotit… A pokud se ptáte, proč zrovna Uno a Celica a ne něco jiného? Protože mi v Ostravě zrovna přišly pod ruku, žádný hlubší význam to nemá. Ale teď už blíže k Fiatu a Toyotě, které jednoznačně patřily k největším raritám ostravského setkání.
Fiat Uno Turbo
Koupit Fiat Uno je už dneska kumšt. Pořídit Fiat Uno Turbo je pak úkol téměř nerealizovatelný. V tuzemské inzerci můžete pátrat roky a nebudete mít úspěch. Řešením je hledat na apeninském poloostrově, ale tam reálně hrozí, že vás omyjou svatí při pohledu, kolik si taloši za Uno žádají. I kdyby se mělo jednat o auto v zanedbaném stavu. Možná, že se na zběsilý foukaný Fiat v Česku už trochu zapomnělo, leč za hranicemi (a na jihu obzvláště) je Uno Turbo fenomén. První varianta s motorem 1.3 a turbodmychadlem IHI disponovala výkonem 105 koní. Na kafe a káry však hrdý majitel Reno dovezl Uno Turbo po faceliftu, které již disponuje jednotkou o objemu 1.4, šnekem Garett a výkonu 112 koní. Papírová maximálka 200 km/h a stovka za 8,8 s dnes nikoho nedonutí lapat po dechu, jsem si však docela jsitý, že výsledný dojem při jízdě bude daleko šílenější, než jak by napovídala čísla na papíře. Nezapomínejte na to, že tyhle papírové krabičky z minulosti váží hluboko pod tunu a pocit z řízení je v nich intenzivnější, než koňksý kopanec.
Ostatně, sám vlastník říká, že akcelerace je věc, která jej na autě baví nkevíce. Na své Uno Turbo čekal sedm let. Tak dlouho trvalo, než objevil na prodej hezký kus, který neprohrával boj s kovomorkou, nebyl přetransformován v závodní auto, či neutrpěl neléčitelný zásah tuningem. V současnosti vlastní auto teprve dva měsíce a dle jeho slov chce Fiata zachovat v originálním stavu. Lépe řečeno, trochu mu k tomu originálnímu stavu pomoct náhradou současných kol a volantu za ty správné původní varianty. A pak si nechat Fiata až do smrti. Já mu držím palce, protože spatřit Uno Turbo v našich končinách je malý zázrak.
Toyota Celica GT-Four ST165
Šedou Celicu GT-Four ST165 jsem poprvé spatřil před šesti lety, nedlouho poté, co si ji majitel Honza pořídil. Už tehdy nevypadala zle, dokonce si pamatuji i na inzerát na sportovníchvozech, ve kterém byla nabízena. Leč termín “nevypadat zle” se může u třiceti-letého auta lehce změnit v synonymum pro “dobrý základ na pečlivou renovaci” a toto je přesně ten případ. Šedá Celica v roce 2011 asi neměla vůbec tušení, jaké zlaté ruce získaly právo na její vlastnictví. Za ten dlouhý čas nechal Honza na autě ruce i peněženku. Přeplňovaný dvoulitr se neukázal být v idální kondici a už to fičelo. Pomoct motoru, renovace brzd, podvozku (rovnou celých náprav), péče o karoserii… Proinvestováno je k dnešnímu dni už okolo půl milionu korun a nespočet hodin, ale výsledný stav stojí za to. Celica ST165 jednoznačně patřila mezi auta, která nejvíce poutala zraky účastníků. A není se čemu divit. Na dobových bílých OZ Racing vypadá prostě “nebesky” (kdybyste to nevěděli, tak Celica má údajně základ v latinském slově coelica, což znamená nebeská) a Honzovi se v Japonsku podařilo koupit i originální mlhovky – v Evropě prakticky nesehnatelnou komoditu. Pohled na tu hranatou šedivou placku zkrátka hladil srdce benzínového nadšence.
Podle slov majitele jej Celica nejvíc dostává svým “retro feelingem”. Čtvrtá generace japonského kupé byla první, která vzala Evropu pořádně útokem a také první, která se vyráběla v homologační rally variantě s pohonem všech kol – tedy GT-Four. Tahle šedá krasavice pochází už z řady faceliftovaných Celic 4. generace, takže se o distribuci momentu mezi nápravy stará viskózní spojka místo původně používaného diferenciálu, který bylo možné manuálně uzamknout. A protože Honza není jen piplač, který se snaží dostat auto do perfektního stavu, nýbrž také řidič, má jeho auto řadu neviditelných vylepšení. Jmenujme třeba kompletní sadu polyuretanových silentbloků v ramenech nebo diferenciál torsen z pozdější generace ST205 mezi zadními koly. Ale co bych se tu rozepisoval do detailů, když celá historie auta je už podrobně zdokumentována na JDM fóru. Takže už vás jen na závěr nakrmím trochou dat. Pod kapotou se skrývá horká novinka roku 1986 – dvoulitr 3S-GTE, který zažil ještě dlouhou kariéru v následujících generacích Celicy nebo MR2. V ST165 dosahuje výkonu 182 koní a očivého momentu 250 Nm, což autu stačí k dosažení rychlosti 220 km/h a stovce za 7,7 s. V druhé polovině osmdesátých let to nebyly vůbec marné parametry.





















Goldies
15. 8. 2017, 09:21Super! Takhle kdyby to bylo pokaždé, tak by to byla paráda! #autickarclasic
krab
15. 8. 2017, 09:37Jak říká Goldies ! :)
A posílám pozdrav do Ostravy Honzovi a jeho Celice. Ani ho neznám a už je mi sympatický. A obáván se, že tahle zrenovovaná babička by to ještě napráskala té nové Toyotce co jsem teď pořídil. Tahle generace už se nevidí a taky jsem po nich jeden čas pokukoval.
Posádka Kankkunen-Piironen na safari Rallye a tahle Celica : http://allracingcars.com/gallery/toyota-celica-gt-four-st165/juha-kankkunen-juha-piironen-toyota-celica-gt-four-st165-rally-australia-1989.jpg
Tejira
15. 8. 2017, 13:28Mimochodem Krabe, objevilo se tam i MGB GT :D A Vavris říká, že by nebylo od věci přitáhnout další veterány či youngtimery. (ano chybí to tam)
Goldies
15. 8. 2017, 13:34Myslím, že Krabova působnost je hlavně Praha a okolí :-D a do Ostravy je to celkem krásná zajížďka cestou na nákupy! Takže přijede!
Tejira
15. 8. 2017, 13:36Goldie to je mi jasné, ale když by se Pražáci dohodli a udělali si výlet na další K&K v Ově tak by zas Ostrava mohla udělat to stejné na K&K do Prahy ať vidí jací tu jsme machři a co máme za káry :D
Nezn.uživatel
15. 8. 2017, 12:52Konečně to někoho napadlo. Vavrisi, perfektní. Tohle by mohlo přilákat další lidi na K&K, když jim víc přiblížíte skvosty, které se tam objevily. A možná by nebylo od věci, když už není problém s majiteli na rozhovor, udělat i nějaký ten testík těchhle aut.
Vavris Vavrisovic
15. 8. 2017, 13:24To bych samozřejmě rád, dokonce už jsem na několik zajímavých aut domluven, ale těžko hledám čas. Tohle krátké představení je na půl hodiny v rámci K&K, test už je minimálně půl den. Je mi záhadou, jak to dělá krab. Kde pořád bere čas... Paní krabová je asi velmi tolerantní žena :D
Goldies
15. 8. 2017, 13:25Rozhodně by se ty testy měly domluvit, vždyť o tomhle by to mělo být! Zajímalo by mě kdo se toho ujme v Brně, naposledy když sem tam byl, tak tam byl nadhernej Lotus Exige! Majitel byl naprosto v pohodě a věřím, že i ten testík by svolil!
krab
15. 8. 2017, 14:34Taky už mě s tím blbým Autíčkářem někdy posílá do patřičných míst :-D ...
Čas si nacházím fakt jedině tak, že ti lidé a auta jsou v okolí. Že to zabere prostě hoďku , v reálu teda dvě, protože se u toho člověk zakecá .. zrovna jako včera se Saagem :)
Ten nápad oslovit lidi na K&K je přesně co bych chtěl pro ty pražské taky dělat. Jenže musíme zapracovat na místě kde budou a začít to organizovat. I jsem tu včera otevřel ve fóru téma : Máte zajímavou káru a chcete jí mít na Autíčkáři? A nechce se vám o ní psát vlastní blog či článek? Krab přijede a čas si na vás udělá ... je to trochu upletený bič na mě samotného, ale pokud bude občas mít někdo zájem a dohodneme to, obohatí to repertoár magazínu. A dle lokality a času se to může rozhodit mezi redaktory.
Na jednom tématu už trošku pracuju. Uvidíme, zda se nakonec povede..
Nezn.uživatel
15. 8. 2017, 14:51Už jsem to tu kdysi psal. Na K&K jezdí obrovský množství strašně zajímavých a exotických aut, takže by byla škoda si je nechat ujít. Já myslím, že by to mohlo ohromně obohatit tenhle web, když se domluvíte na testování. Je mi jasný, že najít na to čas nebude jen tak, ale nějak to určitě půjde. Osobně to považuju za to základní gro tohohle webu, který ho právě odlišuje od těch mainstreamových testů.
krab
15. 8. 2017, 15:04Vidíme to stejně Knighrideře. Myslím Tomáš Vavrečka udělal výbornou práci pro ty Ostravský, hodně přispěvatelů Autíčkáře je obecně z Moravy a Slezska to je vidět. Teď je řada pozvednout ty pražské a začít s tím pracovat a nenechat si zajímavé příležitosti protéct mezi prsty.
Nezn.uživatel
15. 8. 2017, 15:09No a v nejhorším si vyřídíš vízum na Moravu a dojedeš to tam otestovat sám. :-D
beastar
15. 8. 2017, 15:52Proč by jezdil na dálný východ lítá ČSA přímo do Ostravy ať to má nějakou výšku však je to slavný blogger.
krab
15. 8. 2017, 15:54No jo, jenže to abych se kluci ještě učil na stará kolena cizí jazyky :-D ... vždyť já se tam nedomluvim!
beastar
15. 8. 2017, 15:57Já myslím že anglicky už Polsky už se domluvíš dneska taky všude na světě a to je podobná řeč jako ruština a trochu jako slovenština takže to se naučíš rychle kdyby něco tak rukama, nohama.
Pólin
15. 8. 2017, 13:45Kdysi jsem se svezl v unu s obyčejnou benzínovou 1,5 l a taky to jelo jako píchlá svině...subjektivně hodně rychlé auto. Motor se nechal krásně vytáčet...jenom ten podvozek nestíhal..hodně měkký a kolíbalo se to
Jindřich
15. 8. 2017, 14:05Moooc pěkný. Palec nahoru jak majitelům tak i za článek. Takhle by to mělo fungovat.
beastar
15. 8. 2017, 15:55Z těch obrázků (K&K Ova obecně) kdybych byl cizinec žijící tady pár týdnů bych typoval, že ve Slezsku a na Moravě je lepší životní úroveň jak v Praze. Tyhle dvě auta jsou taky moc fajn. Jen tak mimochodem je proinvestováno v Tojce půl miloše a pohoda. Asi mám špatnou práci a žiju na špatné straně republiky....