načítám data...

Fiat 124 Abarth bude pomalý a drahý, stejně ho chceme.

01. března 2016, 14:10 13 komentářů Vojta Dobeš Novinky

Čekali jste od ostré 124 Spider závratné výkony? Smůla, bude sotva rychlejší než dvoulitrová MX-5. Ale bude cool!

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Řítíte se po klikaté silničce kdesi ve Středomoří, od skal se odráží ryk a prskání motoru. Dlouhý čumák s klasicky vyboulenými blatníky se proplétá zatáčkami, vaše nohy v italských polobotkách tancují po pedálech, pravá ruka alternuje mezi volantem a řadící pákou a vy ze sebe i z auta dostáváte maximum…

Nějak podobně si asi každý z nás představuje kvalitní čas strávený se svým sportovním automobilem nebo gétéčkem. Ale co šlo se starou 911 nebo Ferrari Dino, nejde už jejich dnešními nástupci. Řídit pětisetkoňové Porsche nebo libovolné moderní Ferrari skutečně na hraně jeho schopností už si (jak jsem již napsal v nedávném článku o konci kategorie GT ) na veřejné silnici nemůžete dovolit – jinak by totiž historka mohla skončit probuzením na JIP, pokud by za některou zatáčkou jel třeba traktor, nebo pobytem v šatlavě, pokud by se vyskytla nečekaná skupinka cyklistů. Moderní auta jsou prostě moc rychlá na to, abychom si je mohli užít naplno. A klasické sportovní stroje zase znají tisíc a jeden způsob, jak svému majiteli přivodit bolení hlavy.

To je také hlavní důvod, proč tak nekriticky milujeme Mazdu MX-5 alias Miatu. Je právě tak akorát malá a lehká, nabízí jen skromné výkony, ale vyvažuje je fantastickým podvozkem, řízením a vyvážením. Dovolí vám užívat si jízdu naplno, aniž byste se museli příliš obávat toho, že za nejbližší zatáčkou zahynete, aniž byste stihli zjistit proč. 

Pro opravdového staromilce však současná generace MX-5 může mít i své neduhy. Zachovává totiž sice koncepci klasického roadsteru, ale její design je všechno, jen ne klasický – tím samozřejmě nechci říct, že by moderní, ostře řezané tvary Miaty ND byly špatně, ale pokud jste duchem uvízli v šedesátých letech, asi se vám bude líbit něco jiného. Proto je tady Fiat a jeho 124 Spider, která bere to nejlepší z Miaty a přidává k tomu retro elegantní italské tvary. Ale s výkonem jen 160 koní (stejně jak dvoulitrová MX-5) a o něco vyšší hmotností máme důvod se obávat, že ladný Ital bude možná až příliš pomalý.

S napětím a nadějemi jsme tedy očekávali příchod verze Abarth. Teď jsme se konečně dočkali, ale technické údaje v nás vyvolávají poněkud rozpolcené reakce. Kolik že koní dostal ostrý Spider přidáno? No, deset. Ano, 10 koní. Celkem tedy jeho čtrnáctistovka MultiAir nabízí “ohromujících” 170 koní a je tak o celých 10 koní silnější než znatelně lehčí MX-5 s dvoulitrovým motorem SkyActiv.

Aby nám to ale nebylo líto, přidají nám u Abarthu sportovní podvozek, brzdy Brembo a výfuk Record Monza. A samozřejmě i designová vylepšení, takže ostrá 124 Spider vypadá jako závodnička ze 60. let. Bude to ale stačit? To zůstává otázkou, dokud nedostaneme možnost se projet. Možná budeme nedostatkem výkonu zklamáni. Ale možná bude 170 koní a lepší průběh točivého momentu u přeplňovaného motoru stačit k tomu, aby byl Abarth rychlý “tak akorát”. Jedno je však jisté – a potvrzuje to i video – díky sportovnímu výfuku a designovým detailům, jako jsou černé kapoty, bodykit, větší sání a výdechy nebo černé disky, si budete moci připadat jako závodník ze “zlatých časů”. A nejspíš si to užijete lépe, než v něčem doopravdy rychlém…

Problémem tak může být už jen cena, která se prý bude pohybovat kolem 40 tisíc euro, tedy dle současného kurzu necelých 1 100 000,- Kč. Stojí černé kapoty, prskající výfuk a charakter starého roadsteru za cenovku, odpovídající osmiválcovému Fordu Mustang s téměř trojnásobným výkonem? Nejsme si tak docela jistí… a trochu nás děsí, co tato cenovka vypovídá o tom, kolik by Fiat mohl chtít za základní verzi.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mi
Milan
01. března 2016, 14:32
1

Je pěknej a motor je urcite zajímavější jak v mx5. Výkon se bude zvedat snadno. Ale ta cena je tak vysoko. Na to, ze Fiat na tom není dobře si podle docela zahrávají s prodejností

reagovat
An
Andy
01. března 2016, 15:21
0

200Nm vs 250Nm v nižších otáčkách udělá své. Záleží i na zpřevodování, ale 0-100km/h je fiat o 0,5sec rychlejší a to není u "podobného" auta zase tak málo.

reagovat
Ev
Evlo
01. března 2016, 21:30
0

No, tak ti se toho neboji, vzdyt to atakuje dvojnasobek cen mx-5.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. března 2016, 08:39
0

Tady se furt strašně hrotí výkony, ale popravdě, kdo chce v malým otevřeným roadsteru jezdit dvě stě? O tom tyhle auta fakt nejsou a kdo podobnej typ auta vlastní, tak mi dá za pravdu. Auto s trojnásobným výkonem je sice určitě ohromně cool a zní to strašně drsně a chlapácky, ale ruku na srdce, kdo z majitelů takových aut je dokáže adekvátním způsobem řídit? Budou to alespoň procenta? Možná jen promile, kdo ví. Nová MX-5 se mi vzhledově vůbec nelíbí, vlastně mi připadá vyloženě škaredá, ale Fiat je pro mně osobně úplně jiný kafe a verze Abarth vypadá naprosto fantasticky. Co do vzhledu tomu není co vytknout. 170 koní mi připadá jako naprosto dostatečněj výkon u takovýho auta a neměl bych s ním absolutně žádnej problém. A to říkám já, kterej ve svým autě nikdy neměl míň jak 8 válců a 300 koní. Ale možná už stárnu, co já vím. :-) Jen ta cenovka je podle mně strašně přemrštěná a soustu lidí od koupě asi odradí. To auto je krásný, má něco ze starý školy a bylo by škoda, kdyby zapadlo v propadlišti dějin jen kvůli nesmyslný ceně.

reagovat
M P
02. března 2016, 08:51
0

Tohle bych podepsal. 160 nebo vlastně 170 koní na 1060 kg mi navíc nepřijde vůbec málo, ještě s příhlednutím k točivému momentu toho turbomotoru.
Ale určitě si pamatuješ, jaké rozpaky vzbudil fakt, že toyobaru má 'jen' 200 koní. Rozpaky zejména teoretiků. podotýkám.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. března 2016, 09:33
0

Ony to jsou vždycky rozpaky teoretiků a lidí, kteří ve většině případů takovýhle auta nikdy neřídili, natož aby je vlastnili. Toyobaru jsou podle mně úžasný řidičský auta. Sám jsem absolvoval za posledních deset let nespočet různých škol sportovní jízdy, školy smyku a bezpečný jízdy, vyzkoušel si několikrát chování různých aut na hraně nebo i za hranou fyzikálních zákonů, ovládání na limitu nebo zvládnutí různých krizových situací, smyků, vyhýbacích manévrů a kde čeho a dovolím si o sobě tvrdit, že moje řidičský schopnosti a dovednosti jsou poměrně dost nadstandardní. Sám jsem vlastnil pár opravdu silných aut a přesto jsem neztratil soudnost a respekt vůči silným strojům. Na rozdíl od většiny lidí totiž vím, co dokážou a jak záludný můžou být a to člověk ani nemusí jet rychle. Ono totiž rozjet silný auto není žádný umění. Ale naučit se ho ovládat a řídit, zvládat krizový situace a zabrzdit, už je pro spoustu lidí celkem dost velkej problém.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. března 2016, 10:24
0

Za dvacet let, až budu v důchodu, tak bych si chtěl pořídit Corvettu C2 v cabriu a jak já říkám, budu se jen tak projíždět po kraji osmdesátkou a kochat se okolím. A budu si přitom připadat neskutečně cool a užívat si to. A stejně tak cool bych si dneska připadal v tomhle Abarthu, jel bych mnohem rychleji, ale přesto bych neměl potřebu letět jak raketoplán a počítat stromy kolem cesty, než se dopočítám k tomu svýmu, do kterýho zaparkuju.

BobAsh
02. března 2016, 14:13
0

Vždyť přesně o tomhle už jsem tu popsal stohy virtuálního papíru. Upřímně řečeno, dokázal bych si představit dát přednost Abarthu před Mustangem, byť jsem odjakživa amerikanofil. Nevěřím, že se budu s aktuálním GT bavit tak dobře jako s touhle potvůrkou..

Hospodský
02. března 2016, 15:54
0

Pomalý? Ale no tak. Možná tak na Německé dálnici. Na klikaté okresce bude rychlý až až. A tam taky patří. Na zrychlení v přímce jsou tu úplně jiná auta. Drahý? Myslel si snad někdo, že bude 124 notabene Abarth cenově stejně jako ND? To by pro Mazdu asi nebyl nejlepší deal.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. března 2016, 16:39
0

Já jsem taky odjakživa Amerikanofil, takže byl dal přednost tomu Mustangu už jen kvůli jeho charisma a V8 pod kapotou, ale je fakt, že díky tomu, že tohle je menší a lehčí, tak se na evropské silnice hodí mnohem lépe. Sám jsem měl 2007 Mustanga GT, tak vím, že na naše okresky je prostě obrovský.
To hospodský: To, že bude Abarth dražší, bych dokázal pochopit, ale že to bude až takový masakr, to jsem nečekal a už mi to připadá vážně trochu moc. Za tu cenu palec dolů, ale to je asi jediná výtka.

Hospodský
02. března 2016, 18:06
0

Berme to tak, že "obyč" ND v té nejvyšší výbavě je za cca 840. Pokuď by se hecli a udělali jako u NB generace poladěnou verzi Mazdaspeed, tipuju, že by stála podobně. na mazdě mě strašně sejří ta jejich výbavová politika. Já bych si ji poskládal z 2,0 a recarama, bez navigace, bez hlídání mrtvých úhlů a jízdních pruhů, bezlíčového zamykání a dalších podobných krávovin, které ocením třeba v jiném typu povozu, ale v MXu je mi to prdu a musím si to koupit i když to nechci.

pe
petronius
03. března 2016, 08:21
0

Cenová politika Mazdy bohužel nemá řešení, pokud chceme opravdu auta vyrobené v Japonsku. Prostě to jinak vymslet nejde. K ceně Abarthu. 40 tis Euro je cena atakující BMW Z4 a MB SLK. Mám trochu obavy, že to je věc, která by mohla Fiatu zlomit vaz.

Nedy
02. března 2016, 18:38
0

Jak jsem opravdu velký italofil tak tohle je fakt hodně i na mě. Mluvím teda o ceně... Když si vezmu, že proti nejlepší ND je o nějakých 300 000 dražší... Pokud bych bral jen ty super kvalitní díly - stavitelný podvozek, super brzdy a kvalitní výfuk. K tomu bych přihodil oku lahodící polep a i tak by mě to stálo maximálně 200 000 Kč, ale věřím i 150 000 tis...

Mám takový pocit, že se opakuje to, co jsem říkal už před nějakou dobou. Pánové v koncernu Fiat nám vždy předhodí něco super, aby to rázem strašlivě něčím jiným pokazili (prodlužování Jůlie, Lancie alias Chrysler bez V8, atd...).

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem