načítám data...

EMW Wartburg: Nikdy nenalezený směr

Napravuji chybu a přináším informace o prvním vozidle mého otce. S troškou škodolibého pohledu do historie.

zobrazit celou galeriiMýty a legendy: EMW Wartburg: Nikdy nenalezený směr

Kdysi dávno, ještě snaz za vlády Strany si můj otec pořídil Wartburg 353 s řazením pod volantem, zpátečkou k nenalezení a v krásné barvě hnijícího listí. Užili jsme si s ním spoustu srandy, v létě vařil, v zimě nestartoval, pak ho nějak někdo snad přetřel na tmavě hnědou, pak ještě jednou zavařil a pak byl pryč. 

Pamatuji si ale dodnes, jak jsem na svém bicyklu jako malý trouba imitoval drnčivě řezavý zvuk vytočeného dvoutaktního tříválce. Auto mělo fakt osobitý zvuk včetně typického poprdlávání na volnoběh. Dlouhá koncovka výfuku byla oblemcaná olejem a auto krásně vonělo. Otec si liboval, že má sice sedan, ale obří kufr, utahoval si z Žáby svého bratra (Škoda 105) a semtam odhrabal z křižovatky, aby mi udělal radost. "Jó, Warťas, to je auto!" padlo sarkasticky vždy, když se stroj podivné barvy odmítl podřídit nárokům osobní přepravy. 

A úplně nejvíc byly dveře, protože těma se muselo fakt třísknout, jinak se nedovřely. Nevím, jestli to bylo schválně, ale holt jsme tím mlátili jak vzteklí a dobré. 

foto: Wartburgusa.com

Jenže to byl dojetý kus konce reálného socialismu, který si prošel dlouholetou kůrou levných oprav. Kořeny automobilky sahají až do roku 1898, ale ve výsledku se bavme asi jen o poválečném období, kdy se v bývalém závodě BMW v Eisenachu napřed začala vyrábět IFA F9 následovaná legendárním modelem 311. Tohle auto nejen, že bylo krásně vyrobené, protože BMW, ale také bylo svým způsobem luxusní. Jistě, tříválec měl jen 900 kubíků a moc nejel, ale mohli jste mít kupé, kabriolet, kombík, kůži, dřevo… 

Auto dokonce sbíralo úspěchy i v zahraničí. Trefilo se dokonce i v USA. Ostatně za náhledy brožurek okolo musím poděkovat právě nadšencům ze Země Svobodných. Wartburg 311 byla však jen hezká karoserie na rámu a mechanice v podstatě předválečného modelu IFA 9. Prošel však několika modifikacemi u kterých často není jasné, jaké mají modelové číslo a vše se uzavřelo finálním modelem s litrovým motorem. Bez příčných listových per. Údajně se servisním intervalem 30 000 km. Nemodifikovali karoserii, ale jinak vše.

Já sám nehodlám raději moc řešit, jestli je ten poslední kulatý model 313, 312, nebo 312/1, protože v tom nemaj jasno ani mnohem větší entuziasti a jen dodám, že číslovku 1000 jsem viděl jak na hranatém, tak kulatém modelu a tím bych to uzavřel. A tímto šikovným oslím můstkem se dostáváme k roku 1967. V tomto roce, kdy u nás sjížděly z pásu Škody 1000 MB teprve třetím rokem, tak v tomto roce přichází model 353. Hranatý a na svou dobu hodně pokrokový. Kdybyste mi tvrdili, že přišel na trh v roce 1976, uvěřil bych vám.

foto: Wartburgusa.com

Wartburg 353 měl možná pokrokový vnější design, ale konstrukcí to pořád bylo staré auto. Podkově podobný rám, na něm karoserie, vepředu motor podél s chladičem za blokem a to celé hnalo přední nápravu skrz čtyřstupňovou převodovku s volnoběžkou. Zadní náprava byla jednoduchá, nezávislá, odpružená vinutými pery. Otcův automobil byl vybaven tou volnoběžkou, která by snad měla jít vypínat táhlem v kabině, ale pochybuju, že to fungovalo a taky už z výroby byly za předním grilem lamely, aby se dal regulovat proud vzduchu kolem chladiče. Když byla zima, lamely se zavřely a apartní dečky před chladičem nebylo potřeba.

A to bylo z komfortní výbavy asi vše, pokud nepočítáme topení a madlo před spolujezdcem. Model 353 však byl také několikrát modernizován, chladič se dokonce časem přesunul až dopředu za gril a auto dostalo třeba řazení na podlaze, české kotoučové brzdy, české karburátory Jikov, nebo pětistupňovou převodovku. Vozy označované postupně jako 353 W a 353S (neptejte se mě na ten systém fakt…) byly oblíbené i u nás zejména pro svou prostornost a relativní nenáročnost. 

foto: Wikimedia commons

Vrcholné fáze dosáhl dvoutaktní tříválec z Eisenachu po roce 1985, kdy – schován za osmdesátkovou maskou – produkoval nějakých 55 koní, dodrnčel na stovku za 12 sekund a uměl celý ten hranatý vůz roztlačit až na nějakých 155 km/h.

Pak přišla krátká aféra se čtyřtaktkní třináctistovkou od VW, ale po pádu železné opony už prostě nikdo tato auta nechtěl, výroba byla zastavena v roce 1991 a část zaměstnanců se přesunula do nové továrny Opel. Ale to už je jiná pohádka a upřímně: Pro mne je Wartburg vždy takovou podivnou směsicí starosvětského šarmu, pověsti druhého nejhoršího auta na cestě a pak také ten fakt, že v jeho motoru se hýbe jen sedm věcí. Tři písty, tři ojnice a jedna klikovka. 

foto: Wartburgusa.com

A tak to já mám rád… Co vy?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
20. září 2021, 06:25
1

313 - sportovní model, imho ten celočervený na fotce z muzea, odvozený od řady 311
312 (interní označení) = 311/1000 - původní 311 s litrovým motorem, přechod mezi 311 a "pravou" 312
312/2 (interní označení) = 312 - "pravá" 312, po modernizaci (úplně novej podvozek), tohle je ten poslední model před 353

1000 - původní označení W353
353 1000 - dtto ze začátku výroby
353 W - ekvivalent zkratky evo, Wartburg tehdy dostal ty kotouče
353 S - ASI nástupce označení de luxe, ale ruku do ohně za to nedám

reagovat
ro
rock
20. září 2021, 07:10
0

Drobná grafická vložka :-)

ne
nebel
20. září 2021, 08:53
0

Táta měl 311/1000 (a doteď má, čeká na renovaci) a byl s ním velmi spokojen. Byl prý dobře udělaný, na rozdíl od škodovek spolehlivý, jezdili s ním rok co rok k Balatonu, po revoluci byli i ve Francii. Dokonce ani moc nehnije. A tak teď čeká ve stodole až bude táta v důcodu, aby si ho zrenovoval a zas spolu vyjeli.

reagovat
Jan Machač
20. září 2021, 11:49
2

Mně jedna snadno zachránitelná 311 neurčitého roku a modelu utelka před lety za 15 tisíc a dodnes mě to se... Dráždí...

sp
spooon
20. září 2021, 09:04
0

Tenhle článek mě fakt potěšil. Ne že bych byl nějaký fanoušek, ale sem tam pokukuju, co bych si zas koupil. Bylo by to 4. Auto do rodiny, takže nějakou kravinu/investiční auto/pohodlný kočár/ komunistický šmejd...no prostě něco, co bude totálně mimo a bude mi to dělat radost. A kolikrát už sem koukal na warťase vzpomínaje na svůj útlý věk a souseda, který když to natočil, ozvalo se dvoutaktní trio, doprovázeno libou vůní benzínu a oleje.
Jen ta cena je už nějak vysoko...

reagovat
ransom
20. září 2021, 12:10
1

W353 z konce sedmdesátek, s řazením pod volantem, jsem vystřídal celkem tři. A na to auto nedám dopustit. Pohodlné, prostorné, obří kufr, přední náhon, jednoduchoučké na údržbu. V zimě topilo skoro hned, volnoběžka geniální. Mimochodem, tu volnoběžku málokdo uměl správně zařadit a vypnout, muselo se to dělat zásadně s motorem v záběru - nikdy ne bez plynu. Jinak po pár pokusech vypínání odešlo.
Jezdil bez problému na směs techničáku a M6A v poměru 1:50, přičemž na tohle alternativní palivo míň kouřil a míň smrděl. A přestavoval se dokonce i hromadně na LPG, s přimazávacím čerpadlem a olejem v samostatné nádržce. Nádrž na plyn se vešla padesátilitrová přesně do mezery nad benzínovou nádrž, takže kufr skoro neomezila. V obou případech vyšlo palivo cca na polovinu proti oficiálnímu benzínu. Nejdál jsem s ním byl na Pagu, ještě někdy v roce 2005 nebo tak nějak.

reagovat
BigBen
20. září 2021, 17:06
0

Znal jsem jednoho, co s náma jezdil AOSy a měl v kufru nádrž z LIAZky a v ní technickej benzín.... i jednu fotku jsem našel. Nebyl jsi to ty?

ransom
21. září 2021, 08:21
5

Ne. Ale do toho Chorvatska jsem si vezl 120 litrů. Dva kanystry a zbytek v PETkách různě po autě. I v podběhách u motoru. Taková expedice z hecu to byla. Kdybych někde boural, bylo by to jak z akčního filmu. V pět ráno u Zagreba na odpočívadle jsem docela vyděsil nějaký Italy. Koukali na mě z okýnka karavanu, jak nalejvám do nádrže třicet PETek balený vody (techničák je bezbarvý) a pak flašky sešlapávám a odnáším do kontejneru.

James
21. září 2021, 16:30
0

Škoda že to po převratu úspěšně s podobnou ideou nepokračovalo a nerozvíjelo se dál (primitivní prostorné pohodlné... auto). Ten dvoutaktní tříválec už fakt jednodušší být nemohl. V dnešní době je toho jakýmsi ekvivalentem asi Dacia.

Kam dospěl vývoj toho dvoutaktu o cca 15 let později můžeme pozorovat u... Mazdy RX8 :D

reagovat
Jan Machač
22. září 2021, 11:02
0

Ptáte se, kam zmizely moje fotografie Wartburgu ze srazu na šestce? No to víte, ozval se pan majitel celý uražený, že si na výstavě aut někdo dovolil vyfotit jeho auto a pak jej dát do článku bez toho, aby se předem zeptal. Ale my na to máme a můžeme si dovolit být shovívaví i vůči lidem o kterých si myslíme svoje. Takže fotky krásného Wartburgu na který by mohl být majitel právem hrdý tu už nejsou, protože majitel asi není, nebo nevim...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Brougham  1988
Cadillac Brougham

1988 rok výroby
103 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Ranchero Ranchero  GT 1977
Ford Ranchero Ranchero GT

1977 rok výroby
180 koní výkon
5 800 ccm objem

Chevrolet Apache  1957
Chevrolet Apache

1957 rok výroby
140 koní výkon
3 850 ccm objem

Jeep Cherokee XJ 4.0 Limited 1990
Jeep Cherokee XJ 4.0 Limited

1990 rok výroby
169 koní výkon
3 956 ccm objem

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem