logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Dřevěná Toyota na 100 let je opakem automobilové spotřebky

Máte pocit, že jsou dnešní auta spotřební a plastová? A co byste říkali na dřevěnou Toyotu, kterou odkážete vnoučatům?

Asi každý z nás někdy měl nějakou starou, poctivě vyrobenou věc, kterou vlastnil dlouhá léta, nebo se dokonce předávala v rodině z generace na generaci. Může to být něco velkého a zásadního jako třeba dům či chalupa, ale i relativní drobnost – hodinky po dědovi, sada nářadí, která je v rodině půl století a stále slouží, kožené boty, které máte už patnáct let a nechcete se jich vzdát. Ve vzácných případech i automobil, který unikl těžkému každodennímu životu a tak vydržel celé desítky let odolávat útokům oxidů železa a nepotřeboval nikdy kompletní renovaci.

Všechny podobné věci mají společnou jednu věc – díky své kvalitě a důkladnosti odolávají zubu času, aniž by ztrácely na funkčnosti, hodnotě nebo estetice. Naopak, čím jsou starší, tím jsou krásnější a pro své dlouholeté majitele cennější. Čas je totiž neničí, ale patinou do nich vepisuje vzpomínky. A ‚opravit je‘ by znamenalo všechno vymazat a udělat z nich zase obyčejnou, tuctovou, novou věc. 

Jako každé umělecké dílo i Setsuna nutí k zamyšlení a pokládá otázky

Přesně nad tím přemýšlel tým inženýrů a designérů značky Toyota pod vedením Kendžiho Tsučiho při navrhování konceptu Setsuna, který se představí na přehlídce Design Week v Miláně. Podobně jako steampunkově-puristická, křiklavě mechanická Toyota Kikai, která v říjnu na tokijském autosalonu oslavovala nadšení technikou a fungováním věcí (a nad kterou se tehdy poeticky rozplývala Zlokočka), je i Setsuna spíše uměleckým dílem na kolech než skutečným konceptem. A stejně jako každé pravé umění nutí k zamyšlení a pokládá otázky.

Setsuna znamená v Japonštině ‚okamžik‘. Stejnojmenné auto s vámi zažije okamžiků nespočet a ponese v sobě jejich připomínku. Aby to bylo možné, museli jeho tvůrci zvolit pro konstrukci materiály, které na jednu stranu vydrží dostatečně dlouho a na duhé straně na nich bude znát běh času. Vypadla tedy tradiční ocel a železo, příliš snadno podléhající korozi, stejně tak plasty, karbon, hliník nebo nerezová ocel, na kterých se naopak ubíhající léta téměř neprojevují. Rozhodli se udělat auto dřevěné.

Konkrétně použili kombinaci několika různých dřev – břízu mandžuskou pro rám a japonský cedr pro panely karoserie. Jednotlivé díly jsou spojeny prastarou japonskou technikou okuriari, která umožňuje spojovat k sobě dřevěné části bez použití hřebíků či šroubů a vystačí si s do sebe navzájem zapadajícími ‚zuby‘. Dřevo bylo použito i na sedadla a podlahy.

Dlouhověkost vozu podtrhuje časomíra, odpočítávající sto let

Při správném zacházení a péči by tak Setsuna měla vydržet přinejmenším století, ale zároveň se do jejího vzhledu bude zapisovat čas samotný i způsob, jakým je auto využíváno a ošetřováno. Různá dřeva různě stárnou a různým způsobem reagují na vlivy prostředí, zvláště pak teplotu a vlhkost. Rovněž se na nich různým způsobem zapíše užívání a provoz auta. Za celým konceptem dlí myšlenka, že by automobil měl být předáván v rodině z generace na generaci a postupně získávat jedinečnou patinu a charakter. Kdyby byl vyráběn – což je pochopitelně značně nepravděpodobné až nemožné –, byly by jednotlivé exempláře zpočátku téměř identické, ale postupem let a desetiletí by si každý získal jedinečný vzhled. Dlouhověkost vozu podtrhuje i časomíra na palubní desce, která odměřuje sto let.

Ve skutečnosti samozřejmě sériová výroba nehrozí, a i kdyby k ní došlo, nebylo by takové auto příliš k použití. O jeho pohon se totiž stará elektromotor napájený několika archaickými olověnými bateriemi. Dřevěný, loďku připomínající roadster tak ujede nějakých 25 kilometrů a dosáhne maximální rychlosti přibližně 45 kilometrů v hodině.

Určitě by však podobné auto mohlo vzniknout i pro praktický život. S příchodem elektromobilů se dost možná zpomalí morální zastarávání mechanické části automobilu a při použití vhodné modulární koncepce by se dalo předejít morálnímu zastarávání elektroniky – jednoduše by se měnila za moderní. Základ vozu by tak mohl skutečně vydržet celé generace. Chtěli by takové auto zákazníci? Byli by ochotni za něj zaplatit horentní sumu, danou jeho náročnou ruční výrobou? A vyplatilo by se to automobilkám, závislým na prodeji množství nových aut? To je úplně jiná otázka. Ale řekněte, není to lákavá myšlenka?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Komentáře

0 reagovat
Mírus
6. 3. 2016, 19:09

Hm, kdyby se do výroby zapojila Ikea, prodejní cena by mohla zajímavě spadnout; ... a na renderu mi připomíná Velorex; ... mimochodem kůže by mohl být taky vhodný materiál pro tuto ideu - šrámy, díry, záplaty... jako starý montgomerák.

0
Trinom
6. 3. 2016, 19:42

Jenže Ikea = MDF a to vydrží prd.

0
Nezn.uživatel
7. 3. 2016, 09:35

Taky mně jako první napadlo, že to je jen dřevěnej Velorex. :-)

0 reagovat
honzarov
6. 3. 2016, 20:39

Necky na kolech. Ale tipuji, že by fans Toyoty dali přednost jiné aktivitě automobilky. Je dost smutné, že největší automobilka nemá pořádný hothatch a i ten sporťák má jaksi poloviční.

0 reagovat
Pe3k
6. 3. 2016, 21:53

Tady je vidět, jak je ČR, konkrétně Valašsko, vepředu. Jestli si vzpomenete, tak podobné auto právě na Valašsku bylo, když letěli valaši na Měsíc. :-)

0 reagovat
Mírus
6. 3. 2016, 23:24

Jen pro pořádek: Ikea ≠ MDF.

0
Goldies
6. 3. 2016, 23:31

Tak tak :-) kdyby to byla aspon ta MDF, ale ty jejich posrany eurolighty a LTD ridke jak ranni velka potreba po Svijanech je hroznej humus...

0
spooon
7. 3. 2016, 01:20

trochu OT, co furt všichni maj s řídkejma stolicema a svijanama? Měli takový období, zhruba dva roky nazpátek, ale teď je to zase dobrý pivo. Holt ne všem lahodí nepasterizace, ale když je člověk naučen, tak i "živý" pivo nezpůsobuje druhý den nehody.

0
Goldies
7. 3. 2016, 14:30

Me ale ty Svijany taky moc chutnaj :-) obcas maji u nas v hospudce 11ku a ti neodolam. Jen proste rano to byva rychlejsi ;-) coz mi nevadi ale je to fakt :-D

0
M P
7. 3. 2016, 14:57

Ono už se to zase dá pít? Já jsem to pivo uplně vynechal ze svého menu...ale je fakt, že jsem stejné příběhy s řídkým zakončením slýchával dost často o Poličce. A o pivu Krakonoš, projímadle z Krkonoš, ani nemluvim. Tomu už se snad věhlasem vyrovná jen náchodský Projímátor:)

1
Kuba330i
7. 3. 2016, 15:04

Polička je náhodou velmi dobrý pivo ;)

0
M P
7. 3. 2016, 15:42

Neříkám, že není, já ji mám moc rád. Stejně jako Krakonoše. Jen zrovna o těchle dvou slýchávám různé zkazky.

1
Kuba330i
7. 3. 2016, 15:44

Tak ono zaručený poznatky ke všemu jsou v ČR národní sport, já jsem si třeba po koupi BMW vyslechl že proto němci prohráli válku, žere to tolik že neměli na benzín :D

0
martin_100
7. 3. 2016, 20:58

12°Krakonoš je náhodou výborný pivo.

Jinak první pohled na ten vobrázek aniž bych kouk na text ve mě vyvolal reakci"kurwa dřevěný KDF 166?" :-D

0
Safa
26. 10. 2016, 23:02

Dvanáctka Krakonoš je parádní pivson. Ale hoši, Matuška je Matuška. Co já se za poslední tři, čtyři měsíce najezdil do Broum... :)

0 reagovat
Dad
7. 3. 2016, 00:11

Nadhera. Skoda, ze to nema funkcni pohon. Vecny auto jem si vzdycky pral.

0
martin_100
7. 3. 2016, 21:02

taxi pořiď dvěstěd od páně benze

0
BobAsh
7. 3. 2016, 21:29

On chtěl věčný auto, ne věčnej motor usazenej na hromádce rzi...

0
martin_100
8. 3. 2016, 00:08

To je jen a pouze otázkou údržby... ani dřevěná tojota nevydrží věčně když se jí aspoň jendou za čas nebude někdo věnovat.
Auto neni modlitební knížka po prababičce která přečkává desetiletí v temnotě samotě a suchu skříně kdesi v pokoji.

0
BobAsh
8. 3. 2016, 00:24

Ale má větší šanci vydržet než libovolnej dvěstěd...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte