logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Editorial

Doba je zlá aneb o nudnosti a hrůze dnešních aut

Z bezedné časopisové ošatky na záchodě na mě nedávno vykoukl Autocar z roku 2009. Celé číslo se neslo v pesimistickém až pohřebním duchu. Nová auta už zkrátka nikdy nebudou tak dobrá, jak bychom chtěli…

Obzvláště výživná byla sekce „Listárna“, která  měla nésti spíše název „Nad dopisy zdrcených petrolheadů“. Stesk sem, brek tam, elektrický posilovač, béééé, BMW jde do kopru, béééé, downsizing, grc fuuuuj. Ale obavy z hrozné budoucnosti byly patrné i v jednotlivých článcích. Pokud bych to měl shrnout, tak panovala jednomyslná shoda, že v roce 2015 už budeme všichni jezdit v nudných elektromobilech, popřípadě miniaturních vozíčcích s čtyřikrát přeplňovanými dvouválci, všechna auta budou továrny opouštět v uniformním EUROnastavení zabíjejícím vše, co na autech máme my nadšenci rádi a manuální převodovka bude snad zakázána zákonem. Prostě nuda, šeď, nehezké vyhlídky a to všechno protože Brusel, kytičky a CO2.

Nyní nám rok 2015 klepe na dveře a já se při konfrontaci onoho čísla Autocaru s realitou nemůžu ubránit pocitu, že se stesky (naštěstí) nevyplnily. Jenže ony stesky a breky zaznívají pořád dokola. Lidé brečí do diskuzních fór, blijí do pivních půllitrů, do talířů na obědě v práci, všude. Pořád nám vadí elektrické posilovače,  ušklíbáme se nad armádami elektronických trpaslíčků, mráz probíhá po zádech při vyslovení slova downsizing a barvité nadávky lítají na nejrůznější regulace EU, oxid uhličitý a z toho plynoucí všechny ty zločiny proti lidskosti, pardon automobilismu.
Docela chápu pohnutky autorů a pisatelů v úvodu zmíněného Autocaru. V krizí vyeskalované pětiletce 2005 – 2010 chcípl pes i euforie z nekonečné finanční expanze, takže skromné expozice autosalonů připomínaly svou bohatostí Saudský národní kroj a nabízely pramálo zajímavého – pokud tedy nepovažujete za zajímavé pěstování virtuálních kytiček na palubní desce. Jenže teď máme rok 2014, krize je překonána a dle mého názoru opět nastal boom nesmyslných a silně žádoucích aut, přestože virtuální kytičky pořád pěstujeme. Pojďme se podívat na tu hrůzu, kterou nám současný zregulovaný a pokřivený trh s těmi nejnudnějšími auty v historii nabízí.

Brečíme nad tím, že automobilky rezignují na tradice. Dobrým příkladem je v úvodu zmíněné BMW, jež podle mnohých přešlo na hinduismus a snaží se usilovně reinkarnovat (nikoli v posvátnou krávu nýbrž) v Audi. Oukej, BMW nám vyklízí obsahovou podstatu sloganu Freude am Fahrem, ale vezměte to z té druhé stránky – Napadlo by vás před deseti lety, že Peugeot vyrobí něco tak skvělého, jako RCZ-R, které je netradičně zábavné a má zcela netradičně přesnou převodovku?  Že Hyundai bude nabízet sice dosti nedokonalé, ale přesto charismatické a buransky obhroublé zadokolkové GT, které působí proti „tradičnímu“ Hyundai z 90. Let asi jako vesmírná loď Enterprise ? Leda hovno!

Stěžujeme si, že auta jsou odtažitější, nudnější… Vážně? Je aktuální Fiesta s litrovým ecoboostem tak  tragická v porovnání s Fiestou Mk.IV z 90. let? Vyzkoušel jsem nedávno na vlastní kůži přímý „srovnávací test“ a moc z něho nejsem rozumný. Nevím, zda-li mne měl nový downsizovaný litrový (fujtajxl) tříválec (du ven blít) znudit více svou pružností nebo výkonem oproti charakternímu starému čtyřválci 1,25 litru, který mne bezbřeze bavil svou nechutí k akceleraci. Anebo se frustrace měla dostavit vinou přesnějšího a jistějšího podvozku, který neposkytoval tolik pocitů blízkých smrti, jako podvozek na stařence? Aha, možná je nová Fiesta nudná proto, že při dálničním přesunu dokáže důstojně posloužit, aniž by pasažérům praskaly hlavy hlukem a celkově působí dospěleji. Ale není to náhodou jen nadstavba dovedností auta? Stará Fiesta jednoznačně působila bezprostřednějším dojmem, ale že bych se v ní bavil více, mi nepřišlo. Stejným způsobem bych pak mohl navázat na další modely. Je Aktuální Golf horší, než Golf IV? Čím? Vážně byste raději jezdili Mazdou 323F místo aktuální Mazdy 3? Proč?

Stěžujete si na turba a jejich reakce na plyn? Doporučuju se s nějakým moderním turbomotorem svézt. Až na výjimky je turbolag prakticky přežitý pojem a reakce jsou zpravidla lepší, než u 10 let starého atmosférického motoru. A pokud to přetáhneme do extrému a myslíte si, že se nic nemůže vyrovnat dravosti ostrého motoru krmeného karburátory, zkuste třeba F-Type V8 v nejostřejším režimu a napište dojmy – tedy pokud vám po tomto pokusu zbyde hlava…

Nechci tímto článkem tvrdit, že moderní auta jsou dokonalá a bezchybná. Elektrické posilovače řízení ještě potřebují ujít nějakou cestu, aby je konstruktéři běžně dokázali odladit jako jejich hydraulické předchůdce a záplava elektronických (a často nevypínatelných) asistentů je mnohdy silně otravná a nad nesmyslně dlouhými převodovkami občas zůstává stát rozum. Jenže to není důvod, proč se hnát za ocasem ducha minulosti a paušálně odmítat vše nové, protože to kvůli regulacím a Evropské unii přece musí být zákonitě horší. Zdá se mi, že moc snadno zapomínáme, že i v  80. a 90. letech se vyráběla špatná, nekvalitní a nudná auta. Zlatá léta automobilismu lze snadno navodit jmény jako BMW E39, Honda Integra, Ford Focus Mk.I nebo Ferrari F40. Ale teď to zkusíme naopak. Vsadím se, že seznam Ford Escort Mk.VII, Lancia Dedra, Opel Tigra, Maserati Biturbo nikoho ze židle nenadzvedne a to záměrně vynechávám pojízdné hrůzy „doplň si libovolný korejský model do roku 2000“.  

Dnes máme všestranná a zábavná supermini, v nichž už není jízda po dálnici  utrpení. Můžeme vybírat z obrovské nabídky hot hatchů, které jsou archaicky konzervativní (Suzuki Swift Sport), stylově nesmyslné (500 Abarth) anebo vesmírně rychlé a efektivní (Golf R). Můžeme si pořídit pětimetrový sedan střední třídy napěchovaný výbavou, který umí jezdit za 6-7 litrů benzínu (pozdravujeme Mazdu). Pro prakticky smýšlející zákazníky se nabízí přehršel miniMPV, které před lety vůbec nikdo nevyráběl. Hypersporty, hypersedany a hyperhatche mají tolik výkonu, kolik už možná nikdy mít nebudou. A nadšenci si pořád mohou koupit ryzí auta jako GT86, F-Type nebo Cayman, o kterém náš bývalý kolega Ondra prohlásil, že je tím nejlepším sporťákem, co kdy řídil. A to ještě příští rok dorazí  MX-5 ND, jež by mohla být tou nejlepší generací Miaty vůbec. Na tohle si stěžujeme? Tohle nám vadí? Jste normální sakra?!?

Takže drazí stěžovači a drahé plačky, pořád je z čeho vybírat a já zastávám názor, že za staré dobré časy může především blbá paměť. Špatná i dobrá auta vznikají a zanikají, portfolia a zaměření automobilek se mění, ale plejáda aktuálně nabízených vozidel stále skýtá mnohé velmi žádoucí modely. Celé bych to uzavřel citací Dalajlámy – lidé se tak znepokojují minulostí a budoucností, že si neužívají a neuvědomují přítomnost…  
Přítomnost je skvělá, užívejte si ji.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Sau
24. 11. 2014, 19:26

No tak zrovna auta co vychvaluješ sů auta podle šablony staré školy, spíš lehčí s atmosférickýma motorama - mx-5, Gt86, mazda 3 a 6 atd. na ty si opravdu nikdo stěžovat nebude. Na rozdíl třeba od takového 0.9 R3 Turbo od Renaultu nebo 1.0 R3 Turbo od Fordu...

0 reagovat
TOMBvonRAJDR
24. 11. 2014, 19:39

Skvělej lehce? přinasranej článek ... souhlas a bavil jsem se :)

0 reagovat
bucek
24. 11. 2014, 21:39

na novych autech si stezuju hlavne na mechanickou Neodolnost,krehkost a slozitost,ale hlavne na to ze se to v realu nikam nepohnulo.
Kdyz vezmu atmo 2litr z 90tych let a moderni adekvatne vykonny downsize motor,tak v realu bude starsi motor spolehlivejsi a pojede se stejnou spotrebou.Jen se bude muset vic kvedlat takovym tim klackem mezi sedackama,protoze to holt nejak nejede vodspod.

Jinak samozrejmne novejsi auta jsou kultivovanejsi,blbuvzdorna a hlavne jsou proste nova.

0
BobAsh
25. 11. 2014, 02:45

Při slušným zacházení (jak jezdí většina řidičů) nepojede starej dvoulitr ani omylem s takovou spotřebou jako dobrej downsizovanej. A to nemluvím o tom, že ten starej dvoulitr je v autě, který je kvůli absenci bezpečnostních prvků třeba o čtvrt tuny lehčí...

Focus 1.0 Ecoboost odpovídá výkonem, velikostí i hmotností Sieře 2.0 DOHC. Což a) tehdy bylo mnohem dražší auto b) jede hůř po stránce výkonu c) jede nesrovnatelně hůř po stránce jízdních vlastností d) chlastá 2x tolik.

0
evlo`
25. 11. 2014, 10:06

No, ale druha stranka veci je tak trochu i to, ze celkem NEmoderni "skoroctyrlitr" jezdi po dalnici za 6.

0 reagovat
Martin
25. 11. 2014, 08:36

zvednul jsi mi náladu po nudné cestě v mlze s 3v fab 1,2 :-D
když budeš takhle psát dál, máš u mne flašku ( a ne benzinu :-D )

0 reagovat
Martin
25. 11. 2014, 08:43

no tak nějak si dovolím nesouhlasit :-D
platí to totiž jen za určitejch podmínek. Nalož do toho ekoboostu 1.0 to samé , co do té siery a budeš překvapen, o co Ti vyroste spotřeba, zatímco u siery se téměř nepohne ( tedy u té siery to nemám odzkoušené, jinak je to bezezbytku pravda )

0
BobAsh
25. 11. 2014, 13:12

Pořád bude menší než u tý Sierry (já to mám vyzkoušený s Ecoboostem i se Sierrou ;)).

0
Martin
26. 11. 2014, 14:53

Ty jsi dokázel do něčeho s ecobostem nacpat tolik, jako do staré sierry ? promiň, Goudini :-D

0
BobAsh
26. 11. 2014, 15:17

No já toho ve starý Sieře moc nevozil. Ale klidně bych dal srovnávací test (blbý je, že Ford nám zatím nic nepůjčí - ale třeba u dealera) jestli máš Sierru.

On je totiž takovej Focus Combi poměrně podstatně větší než Sierra, víceméně ve všech ohledech.

0
Martin
28. 11. 2014, 14:22

Tak to Ti nevím, snažil jsem se někde dohledat nějaké rozměry sierry v kombíku, a údaje se poměrně dost liší, našel jsem taky nějaký srovnávací test s mondeem combi, a tam sierra vítězí nejen co do velikosti kufru, ale kupodivu i do spotřeby ( se stejným 2L DOHC ), a to hlavně díky váze.A protože Mondeo tak nějak vidím jako větší, než focus, zajímalo by mne, z čeho jsi vycházel :-D

0
Vavris Vavrisovic
28. 11. 2014, 14:31

Jedna z nejlepších databází co znám, pokud mohu přispět: http://www.autoweek.nl/autovergelijker

Sierra tam je :)

0
BobAsh
28. 11. 2014, 19:58

A nebylo to náááhodou srovnání Sierry s první generací Mondea? On totiž Focus III je skoro tak velkej jako první Mondeo a (v sedanu nebo kombíku) delší než Sierra. Na litry v kufru to vychází u sedanů (kombíky jsem nenašel) Focus III vs. Sierra zhruba stejně...

Mezigenerační nárůst modelů má hroznej vliv - proto je taky dneska největší Ford na EU trhu Mondeo a ne Scorpio. To přestalo dávat smysl, protože aby zůstalo větší než Mondeo, muselo by dorůst do rozměrů Mercedesu S-klasse. A dnešní Focus je skoro tak velkej jako Granada v 80. letech, přestože jeho přímým předchůdce je Escort, kterej byl DVĚ třídy níž.

0
Martin
29. 11. 2014, 13:06

no náááhodou jo, jenže mezitím jsem si sehnal patřičné údaje, takže to máš tady :
Ford Focus Combi r.v.2011 503 _ 1546 l zav. prostoru
Ford Sierra Combi 430 _ 1958 l
není co řešit :-D
Vnější rozměry jsou skoro podobné, ale focus má samozřejmě spoustu tlumících vrstev, bezp. výstuhy , a tak bachratá sierra má vnitřní prostor větší :-d

0
BobAsh
29. 11. 2014, 15:39

Ale dokud v tý Sieře nesklopíš zadní sedačky, tak kufr jako takovej má Focus větší ;)

0
Martin
29. 11. 2014, 18:00

jasně, ale řeč byla o " nacpaném " autě :-D Pokud bych se chtěl bavit o zavazadlovém prostoru bez složených sedaček, vezmu si k ruce něco jako je škoda 1202 STW, nebo nějakej us " stejšn " :-D
ale původní " spor " byl o spotřebě turbo motorku od stěračů a atm. motoru :-d

0 reagovat
Trebus
25. 11. 2014, 12:58

Přidám 2 poznámky:
1) Mezi výhody dnešní doby bych přidal, že mnohá zajímavá auta z 90 let se dnes dají koupit celkem levně jako ojetiny.

2) Docela mě děsí elektronika v dnešních autech a její spolehlivost. Jsem zvědav, zda někdo bude schopen za 20 až 30 let taková auta servisovat a udržovat.

0
BobAsh
25. 11. 2014, 13:12

Tohle říkali lidi po příchodu vstřikování a elektroniky, že nový auta už nepůjde servisovat...

0 reagovat
Vajtek
25. 11. 2014, 13:54

Evropská unie. Na ní mě nejvíce vadí pokrytectví s jakou funguje. Ano auta umějí žrát méně a jet rychleji než objemnější ekvivalent. Ale to že běžně žerou o desítky procent víc než je psáno čímž se dostanou na podobnou hodnotu to už je jedno, hlavně že se plni tabulkové "pětiletky" CO2. Ten přínos downsizovaných motorů není takový jaký by měl být. Nebylo by lepší ty peníze investovat do zalesňování apod.???

Turbo motory mám celkem rád. Ale v životě jsem od nikoho neslyšel jo, tenhle turbo motor je úspornější, tenhle motor je spolehlivější, tenhle motor je lepší. Příklad N52B30 a N54B30 v BMW. Výkonově je rozdíl zhruba 40kW (záleží jaká verze) N54 Úspornější není ani za nic a s ostřejší jízdou se ten rozdíl jen prohlubuje. Na spolehlivost N52ky nemá ani zdaleka. A mimo jiné je celkem o dost těžší. Tím vším netvrdím že N54B30 je špatný motor.

Staré dobré časy. V historii se udělalo spoustu přešlapů, mě jen sere, když potom někdo přijde a tvrdí že je to tak správně. Že potřebujeme čtyřkolky, 10ti stupňový automaty, desítky kilometrů kabelů, přeposilovaný posilovače, runflaty, longlife oleje apod. Nemluvě o designu, sakra jak si mám chtít koupit elektromobily, když jsou hnusný jak prdel? A ještě nekde bude tvrdit, že je to nadčasový designový auto. Teslu nemám principiálně rád ale je to hezký reprezentativní auto. A ještě jedna věc to opravdu potřebujeme ve všem tolik koní?

No a proč si všichni stěžujeme? Protože nemáme na výběr, nebo máme ale s kompromisem? Btw. to maj sakra jezdit všichni v Caymanovi? :-D To musíme mít automaty, posilovače, autostopy atd?

0
BobAsh
25. 11. 2014, 14:57

Zrovna u BMW downsizing krutě nefunguje. Ale třeba u Fordu jsou Ecoboosty reálným důvodem koupit si benzín a ne diesel. Totéž u Volkswagenu, do příchodu TSI nedělali snad nic benzínovýho, co by stálo za to.

0
bucek
26. 11. 2014, 07:10

U VW to moc nefunguje,motorum se trhaj rozvody,rozpadaji se pisty,praskaji hlavy mezi valci,etc.To same 1,6 od peugeotu az na ty rozvody.No a kamarad ma Focus 1.0 ecobust
a at se snazi jak chce tak prumer pod 7 na 100 nemuze dostat.A to jsem dokazal i se starou Lantrou 2,0.Navic Ford ma start&stop nesmysl.

0
Vavris Vavrisovic
27. 11. 2014, 20:14

Politiku jsem do článku záměrně nechtěl tahat, abychom tu neměli idealistický flejm :)

U BMW se spousta věcí "pokazila", takže bych ho vynechal. Přesto si myslím, že současné motory žerou málo, přestože jsou zatížené tíhou emisních předpisů a v malých autech a kompaktech je většina oturbených malorážek vážně příjemnými motorizacemi...

PS: všechno ty zla cos vyjemnoval můžeš oslabit jedině tím, že pordáš botu, a koupíš si nové jednoduché auto s manuální převodovkou, bez čtyřkolky, s vyladěným posilovačem atd. :)

0
BobAsh
27. 11. 2014, 20:33

Za 7 s Focusem 1.0 Ecoboost? Nemá na botách betonový podrážky? Nebo jezdí střídavě centrem Prahy a po dálnici 160?

Já s tím jezdil tejden a už sice nevím přesně, co to žralo, ale bylo to málo. Za 7 jsem jezdil s Fordem Galaxy 1.6 Ecoboost...

0 reagovat
Alex
25. 11. 2014, 15:45

Mě se dnešní auta líbí! Většina nových modelů je hezčích než ty předchozí. Pokud si chcete ověřit znalosti v dopravních předpisech a situacích, zde máte možnost http://www.autoweb.cz/testy-autoskol/ já získal 47 bodů

0 reagovat
Woyta
25. 11. 2014, 21:11

Bobes zminoval spotrebu. Ale tu velmi ovlivnuje prace s pedalem plynu. U soucasnych aut to resi SW optimalizece otevirani klapky v zavislosti na otackach a seslapnuti plynu- Jak ja na tuhle vlastnost nadaval v zime kdyz mi kola zacala prohrabavat, ja uz stihnul 2x lehce ubrat plan a auto nadale se snazilo zrychlit. Uz jsem stal na spojce a zacali padat otacky. Zlata lankem ovladana klapka a jemna prace s plynovym pedalem.
Co tam mame dale? Stabilizacni system do vseho povinne. Moznost vypnout ci omezit u aut ktera jsou dost draha. Pojistka casto vypne i ABS nebo prepne auto do nouzaku. Pak tu mame E-call s pomerne velkym potencialem zneuziti. (Staly monitoring GPS, pripojeni k siti, atd) Vse co muze byt zneuzito bude zneuzito jak se rika. Takze si rikate, jeste, ze mame auta na zakazku. Smula. na ty se EU chysta take. Takze povinne dostanou brzdovy asistent (sbohem precizni brzdeni) + dalsi srandy. Tedy nam brzo nezbyde ani tato moznost volby.
Co nas ceka dale? Napriklad povinne senzory tlaku v pneumatikach.
S timhle pristupem budu asi brzo jezdit jedinne s veterany pokud mi to nezakazou.

0 reagovat
Petr
25. 11. 2014, 21:15

Ze starých aut je hlavně cítit ta doba ze ktere pochází. Nova nemaji tu svoji historii, dusi, neco na co si clovek nemuze sahnout. A to je to proc u me budou starsi auta ta leplsi. Akorat si nejsem jistej jestli to takhle budu mit stejne za 20-30 let se soucasnymi auty. To ukaze az cas.

0
BobAsh
26. 11. 2014, 15:16

Pár novejch aut náznak duše má, ale je pravda, že duše se většinou u auta vyvine až s věkem. Proto taky máme starý auta rádi, žejo.

Nicméně to neznamená, že se nehodí mít doma ještě taky nový, který funguje :)

0 reagovat
Martin
26. 11. 2014, 14:51

Jediná věc, kde se musí starší auta před novými poklonit, jsou brzdy!
Nové materiály, vícepístkové brzdiče atd atd, to je největší přínos moderních aut :-D to ostatní nestojí za nic, jen to umožňuje více lidem o sobě tvrdit, že jsou dobří řidiči :-D

0
BobAsh
26. 11. 2014, 15:15

... a podvozky, a pohodlí...

0
Vajtek
26. 11. 2014, 17:24

Mě by ještě zajímalo co je klasifikováno jako nový a co už jako starý....

0 reagovat
Shackall
27. 11. 2014, 03:46

Já bych asi začal u toho, že zákazník sice nové auto platí (a pokud je to třeba Fabia, tak ještě někomu v rámci moderního sociálního státu 21. století zadotuje Veyrona), ale to je tak všechno, na co má právo. Nejdřív se ke konstrukci vozu vyjádří bambilion úředníků, kteří si naporoučí většinu elektrických trpaslíků, nechutný tvar kastle kvůli ochraně chodců, malý objem motoru apod. Díky tomu pak vznikají zoufalá technická řešení jako DFP filtry. Jako čest před automobilkami, které to dokázaly uhrát na přijatelný kompromis - mimochodem, zdá se mi to, ale kromě luxusních značek jsou všechny mimoevropské? Dále - když už se vývoj dostane přez tohle, nastupujou požadavky koho? Zákazníka evidentně ne - asi marketingu. Takže pořešíme touchscrean, infotainment systém a další věci. Pozor -proti ničemu z toho nic nemám, když to zákazník chce, tak ať si to koupí. Co má ale dělat někdo, kdo to nechce, a zároveň trvá například na výkonu 90 kW a vejš? Podtrženo a sečteno je to proto, že se zcela změnil pohled na automobilismus. Zatímco dříve bylo auto užitečná, praktická a někdy zábavná věc, dnes je automobilismus alespoň v Evropě považován za sociálně-patologický jev se vším všudy. A současná podoba automobilů je jen důsledek. No, nevím jak ostatní, ale já z toho odvázaný nejsem...

0
BobAsh
27. 11. 2014, 14:16

Principem marketingu je ale snaha prodat věc lidem. Věci jako dotykový obrazovky a podobně jsou výsledkem toho, že je většina zákazníků chce. Množství lidí, kteří chtějí "ryzí auto" je naprosto minimální - je to pár nadšenců. A ty si můžou koupit očesanou Mazdu a nebo GT 86.

0
PepaSFI
27. 11. 2014, 18:22

já to vidím trošku jinak. Marketing je snaha prodat věc lidem což často znamená přesvědčit lidi že nutně musí mít věc kterou vlastně nepotřebují, případně to zařídit tak že nemají na vybranou. Myslím si že u určitých kategorií aut bude velká část uživatelů kteří by radši měli "ryzí auto" bez všech těch čudlíkátorů a dotykových vehementů. Mám na mysli lidovky, auta co najednou ročně pár tisíc kilometrů, auta se kterýma jezdí lidi pár kilometrů do práce, na nákup, auta důchodců co jezdí vedle do vesnice do kostela a k doktorovi. Takové auto nepotřebuje navigaci, připojení telefonu, ipadu a kdovíčeho. I bez klimatizace se dá žít, ESP je zbytečnost, ABS taky, natož aby se to všecko ovládalo šmrdláním po displeji. Ten děda ve Fabii nebo Dacii nebo Sparku nejspíš nikdy nevyužije a jen ho ty pišišvory budou znervózňovat.

0
Vavris Vavrisovic
27. 11. 2014, 20:08

Shackall: Určitě se shodnem, že spousta regulací je zbytečná a činí věci horší. Ale o tom článek nebyl. Článek měl být o tom, že i přes tyto regulace je na trhu pořád spousta dobrých aut. Aut, která nemají touchscreen a mají víc jak 90kw je pořád spousta. S infotainmentem to je "horší", protože to je systém, který ubírá tlačítka a z mého pohledu na něm nic špatného není.


Pepa: A odpověděl sis sám - děda si koupi novou Dacii, která je jednoduchá a levná a bude spokojený :)

0
BobAsh
27. 11. 2014, 20:31

PepaSFI: Jak děl Vavris. Nebo si může koupit spoustu jinejch věcí, který i dneska nemají šmrdlací displeje, roboty na parkování apod.

Ale těch lidí, který si takový auta kupujou, je relativně málo - zvlášť když nebudu počítat jen chudou střední/východní Evropu, ale západní Evropu nebo USA, kde mají lidi na vybranou, tak je poměrně jasně vidět, že většina lidí ty ptákoviny CHCE.

BTW - velká část těch lidí, který je nechtěj, je nechtěj proto, že je nikdy nezkusili. Stačí někoho chvilku nechat jezdit v autě s bezklíčovým centrálem, parkovací kamerou apod. a zjistí, že už nechce jinak :)

0 reagovat
Shackall
27. 11. 2014, 03:49

No, vždyť taky spousta věcí z té doby servisovat příliš nejde - například libovolná digitální palubka ;-)

0 reagovat
martin_100
27. 11. 2014, 12:52

No jo hezký ale co když chci auto bez posilovače všech asistentů živený karburátorama se spotřebou 20 litrů?
kdo ho dneska vyrábí a tady v evropě prodává?
Kdo chce auto nadití technologiema má možnost si vybrat od nejlevnějších paštik pro prémiovky a supersorty. jasný v pohodě proč ne. Ale pokud chci jednoduchej mechanickej stroj s nesmyslně malym poměrem objem/výkon s nesmyslnou spotřebou a bez jakýchkoli asistentů tak mam smůlu a ani s naditym kontem nemam šanci si takový auto pořídit.
Bohužel u motorek je to stejný, Jawa stále vyrábí 350 ale jako evropan si jí nesmim koupit .. teda smim ale legálne jí na silnici nedostanu pokud jí nenadělim starý papíry z nějakýho vysloužilce.
To je to nad šim lidi brečí. Ne nad tim že se vyrábí stále lepší a nadupanější auta ale nad nemožností svobonýho výběru.

0
martin_100
27. 11. 2014, 12:55

Omlouvam se za překlepy ...

0
BobAsh
27. 11. 2014, 14:19

To, že si nemůžeš koupit nový auto s karburátorem, je velmi dobře. Kdyby nový auta nemusely splňovat emisní normy (a nemluvím samozřejmě o CO2, na který norma není, ale o jedech jako je CO, NOx, atd., upravovaný Euro X), tak by to tady vypadalo jako v Los Angeles 70. let.

Jinak, pokud chceš auto bez technologií, můžeš si koupit repliku Cobry od Superformance, dá se i zlegalizovat přes Rakousko jako veterán ;)

0
martin_100
27. 11. 2014, 15:20

No vidíš tomu říkam výběr :-D

0
bitner
30. 11. 2014, 21:29

BobAhs: NOx? Neni ciste nahodou problem tech novych skvelych stroju prave v produkci NOx v dusledku cim dal dokonalejsiho spalovani za cim dal tim vetsich tlaku a teplot? Dale - kolik sazi vyprodukuje ta rozezrana 2,0 benzinova atmosfera z 90. let? Co se deje se znicenymi filtry pevnych castic, zadrenymi turby a dalsima kravinama, kterymi jsou ty moderni zazraky precpane? Kolik primovstrikovych aut je prestaveno na ekologictejsi LPG ve srovnani s technologicky starsimi vicebody?
Chlapci, obhajujete tady neobhajitelne. Od konce 90. let se pouze vymysli nesmysly, ktere auta nikam dal neposouvaji. Je to jenom lhani si do kapsy. Jsem presvedcen o tom, ze auto konstrukcni podstatou z 90. let by dnes bylo mozne vyrabet za mene nez polovinu toho, co stoji dnesni bezna produkce.
A marketing vidim taky presne opacne - je to snaha vnutit lidem to, co nepotrebuji, nebo o cem dokonce ani nevi, ze existuje.

0
BobAsh
1. 12. 2014, 11:06

Ano, NOx u moderních aut problém je - respektive je problém, aby se vešly do emisních norem.

Euro 3 (první norma, která měla limit na NOx - předtím se měřilo jen společné HC+NOx) povolovala 0,50 g/km NOx pro diesely a 0,15 pro benzínové motory.

Euro 6 povoluje 0,080 pro diesely a 0,060 pro benzínové motory.

Limit pro emise pevných částic u dieselového motoru (u benzínového se to tehdy neřešilo vůbec) byl u Euro 1 0,14 g/km. U Euro 5 a vyšší je 0,005 g/km (platí už i pro benzínové motory, protože očividně přestala být samozřejmost, že se vejdou).

Emisní normy se nevyvíjejí jen tak pro srandu králíkům - neupravují obvykle něco, co už auta splňují. Většina aut s EU1 nesplňuje EU2, EU2 nesplňují EU3 etc.

Takže to, že dnešní auta mají "problém splnit emisní standardy" neznamená, že by z nich létalo víc jedů než z těch starých, jen dnešní emisní předpisy víceméně vyžadují, aby z výfuku vycházel čistší vzduch, než auto v 80. letech nasávalo :)

0
BobAsh
1. 12. 2014, 12:54

A ještě k marketingu - všem, kdo mají pocit, že je to produkt moderní, zkažené doby, doporučuju přečíst si něco o Alfredu P. Sloanovi a jeho systému plánované zastaralosti a hierarchie značek. Oboje vymyslel a jako šéf GM zavedl do praxe ještě před druhou světovou.

Všechny ty barevné, křídlaté, chromované klasické ameriky, dnes vzývané jako produkt "doby, kdy se to ještě dělalo poctivě a ne pro marketing"? Čirý marketing :)

0 reagovat
MiG-21
29. 11. 2014, 00:35

Na tohle mám odpověď dávno. Co jsem pořídil youngtimera na víkendy. Každej den do práce, na nákupy a jakékoliv kokotské popojíždění chci co nejspolehlivější a nejpohodlnější auto. Pro přemístění z bodu A do bodu B je mi jedno v čem sedím. Ke svezení, ale chci starší auto. Protože adrenalin ve starém autu při 80km/h zažiju v moderním až někde kolem 160km/h. Zkrátka, všichni pomocníci a to posilovací pohodlíčko nudí.

0
Martin
29. 11. 2014, 13:09

Co jsi si pořídil za mazlíka :-D

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte