načítám data...

Deset nejbláznivějších pickupů historie - 1.díl

17. května 2019, 17:32 8 komentářů Daniel Borský TopX

Pickup je z povahy věci pracovní nástroj. No jo, ale co když se někdo rozhodne, že i takové vozidlo může být trochu bláznivé?

zobrazit celou galeriiTopX: Deset nejbláznivějších pickupů historie - 1.díl

Kultura pickupů a takzvaných trucků nemá v našich končinách velkou tradici. Přesto však obliba takových vozů pomalu, ale jistě roste. A spolu s touto rostoucí oblibou, vznikají také zajímavější verze. Už to nejsou jen a pouze pracovní nástroje, ale objevují se i stylovější varianty jako například zbrusu nový Ford Ranger Raptor. Pokud máte aspoň nějaké povědomí o jméno Raptor, jistě vám dojde, že tohle nebude žádné ořezávátko. Přesto však zůstává ve stínu svých plnotučných amerických sourozenců, aspoň co se motoru týče. Přeci jen, přeplňovaný naftový dvoulitr asi neuchvátí tolik, jako jiné bestie pod kapotami ostatních divokých pickupů. A o jakých bestiích, že jde řeč? To se přesvědčte sami, připravili jsme pro vás výběr těch nejzajímavějších pickupů historie. 

Ford F-150 SVT Lightning 

Když se řekne Ford F-150, většinu lidí ihned napadne Raptor. Jenže Raptor je záležitostí poslední desetiletky. První ostrá “stopadesátka” totiž nesla jiné označení, a to SVT Lightning. Tenhle pickup si vzali do parády chlápci z divize Special Vehicle Team (ano, odtud SVT) a z obyčejného amerického trucku vytvořili komiksového hrdinu. První Lightning byl postavený na deváté generaci (1993), ale ten zajímavější přišel až o generaci později. Desátou generaci F-150, ve variantě Lightning, poháněl pětiapůllitrový osmiválec Triton, kterému dělal společnost věrný kamarád, kompresor Eaton. A tahle povedená dvojka posílala na zadní kola až 380 koní a 450Nm. Upravený podvozek, čtyřstupňový automat, lepší brzdy, samosvor a stovka za 5,2s. To jsou hlavní charakteristiky tohohle nejprodávanějšího pickupu a musím se přiznat, že bych si to někdy opravdu rád vyzkoušel na vlastní kůži. Pro desátou generaci F-150 mám totiž zvláštní slabost a opravdu se mi líbí. Cože? Ono se koupit už za 15 tisíc Euro? To mi radši ani neříkejte… 

Holden HSV Maloo GTS 

Holden je poměrně zajímavá automobilky z opačného konce světa, jejíž modely jsou nám tak nějak zapovězené. Což je ohromná škoda, protože v repertoáru Holdenu se nacházejí opravdu skvělé vozy. Tím spíš, když jsou označeny štítkem HSV. Holden Special Vehicles existuje od roku 1987, kdy si šefové australské značky pozvali k nim, na jižní polokouli, jistého Toma Walkinshawa. A vy již jistě víte, která bije. Slovo dalo slovo a zrodila se myšlenka, že bude fajn, čas od času, postavit nějakou tu šílenost na kolech. A tak se také stalo. Za tu největší osobně považuji pickup Maloo GTS. Jasně, není to americký truck, ale parametry pickupu splňuje, takže sem patří. Maloo je v podstatě užitková verze Holdenu Commodore. Nápisy HSV a GTS z něj ovšem dělají vskutku ďábelský stroj. Přeplňovaný osmiválec LSA (známý z Cadillacu CTS-V) ze sebe ždímá fascinujících 585 koní a 740Nm. V užitkovém voze. Zeleném. Jo, když do pekla, tak na pořádném koni. Moc vhodnějších adeptů na takovou cestu asi na světě nenajdete. 

Mercedes G63 AMG 6x6 

Mercedes občas tvrdí, že první pickup, který nese hvězdné logo, je třída X. Když pomineme fakt, že to není tak úplně Mercedes, jako spíš Nissan, pak musíme říct, že ani tak to není pravda. Prvním vozem tohoto typu, který opustil brány stuttgartské automobilky, je totiž legendární géčko. A ne, jen tak ledajaké. Má totiž trochu více kol, než je u auta běžně zvykem. Ano mám na mysli gigantickou šestikolku G63 AMG 6x6, která ohromila svět v roce 2013. Skoro 6 metrů na délku, 211 cm na šířku a 220 cm na výšku jsou rozměry, které vám zjednají respekt kamkoli pojede. A to i na blízkém východě, kam směřovala naprostá většina aut. Těžko říct, kolik jich vlastně jezdí, protože Mercedes sice původně plánoval maximálně 100 kusů, ale řekl bych, že prodejní úspěch donutil Němce ještě pár aut přidělat. Krátký pohled pod kapotu prozradí, že o pohon se stará klenot z dílen AMG, přeplňovaný osmiválec o objemu 5,5 l a výkonu krásných 540 koní. Na stovku se tento kolos dostane pod 8 sekund a maximálka je kvůli všem těm diferenciálům omezená na 160 km/h. A nezapomeňte, že potřebujete papíry na náklaďák, protože hmotnost Géčka dosahuje téměř 4,2 tuny. Tohle auto je krásná ukázka, jak to vypadá, když se někdo vykašle na konvence a postaví si hračku přesně tak, jak se mu chce.  

Chevrolet SSR 

Na přelomu milénia se roztrhl pytel s retro auty. Snad každá významnější automobilka potřebovala zařadit do svého portfolia model, který by oslavoval historické vozy dávné minulosti. Chevrolet si pro tento výlet do minulosti připravil vskutku neotřelý vůz. Nabral inspiraci u pickupu Advance-Design z přelomu 40. a 50.let a v roce 2003 představil model SSR. Nevím sice, proč mu dali název Super Sport Roadster, když to očividně supersport není, nicméně aspoň ten roadster sedí. A vůbec, je úplně fuk jak se to jmenuje, protože tohle auto je zatraceně cool, nehledě na název. SSR považuji za designově jedno z nejzdařilejších retro aut vůbec. A ani pod kapotou to nebylo zlé, osmiválec z Corvette, dávající 400 koní, to je myslím naprosto důstojná pohonná jednotka. Jen zákazníci to nějak neuměli ocenit. Nikdo to nekupoval. Po třech letech na trhu SSR skončil bez náhrady s pouhými 24 tisíci kusy.  

Mazda B REPU 

Pracovní pickup by měl stroj užitečný. To znamená velký, odolný a se silným a spolehlivým motorem. A většina těchto aut je přesně taková. Jenže, jako je tomu všude, najdou se i výjimky. Japonská Mazda má na svém kontě pěknou řádku neobyčejných aut, ale nacpat do užitkového vozu Wankelův rotační zázrak, to je extrém i na ně. Druhá generace jejich pickupu, model B, totiž přijela vybavena motorem 13B. Tato varianta dostala označení REPU (The Rotary-Engine Pickup) a stala tak prvním pickupem, vybaveným daným typem pohonu. Nutno však podoktnout, že i tím posledním, protože čistě mezi námi, ono nabízet užitkové vozidlo s motorem, který nemá točivý moment (158Nm), za to však pořádně žere, není úplně ten nejlepší nápad. I přesto se však Mazdě podařilo udat asi 15 tisíc aut na americkém trhu za tři roky, což s ohledem na probíhající ropnou krizi, vlastně není asi tak zlé. Výjimečnost však tomuto vozu nechybí, již navždy to bude ten jediný pickup s Wankelem pod kapotou. 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Tomino
17. května 2019, 18:53
1

A co třeba klasika jako Chevrolet El Camino SS 454 LS6? 450 hp na náklaďáček mi přijde celkem slušné :-)

reagovat
Daniel Borský
17. května 2019, 20:06
0

Počkej si na druhý díl :)

Aleš
17. května 2019, 20:32
3

Tajně doufám, že se ve druhém díle objeví tahle magořina z Českých Budějovic. Bureko Hennessey 6X6. Takovej bláznivější příbuznej G63 AMG 6x6. Rozpětí výkonu od 420 až po 1200!!! koní. Ne, netuším kdo se probudí a řekne si, že si koupí šestikolovej Pick up s 1200 koni. Ale je hezký, že u nás vznikají takové magořiny. Je to jedna z věcí, které svět sice nepotřebuje, ale neuvěřitelně chce. Je v tom 6.2 LS a stojí to na základech Silverada.

reagovat
Aleš
17. května 2019, 20:33
0

* Trochu se mi ty motory od Chevyho pomíchaly. Je v tom EcoTec 3. Za to se omlouvám.

BubaaCZek
18. května 2019, 01:03
0

Ten film je taky dobry...


reagovat
J.K.
18. května 2019, 01:22
0

Vsázím, že mezi dalšími pěti vybranými bude Dodge Ram SRT-10!

reagovat
PachezZ
18. května 2019, 23:38
0

Maloo přece není pickup, ale ute :D

reagovat
Rien
19. května 2019, 23:04
0

To maloo je jeden z mejch snu:)) minulej rok jsem to potkal v nemecku v kolone na dalnici

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Focus ST 225 2.5 2006
Ford Focus ST 225 2.5

2006 rok výroby
225 koní výkon
2 500 ccm objem

Hummer H1 Civil 2000
Hummer H1 Civil

2000 rok výroby
200 koní výkon
6 200 ccm objem

Pontiac Tempest Le Mans convertible 1966
Pontiac Tempest Le Mans convertible

1966 rok výroby
325 koní výkon
6 400 ccm objem

Škoda Octavia 1.9 TDI 2002
Škoda Octavia 1.9 TDI

2002 rok výroby
109 koní výkon
1 896 ccm objem

Chrysler LeBaron Kabrio 1989
Chrysler LeBaron Kabrio

1989 rok výroby
101 koní výkon
2 500 ccm objem