Takhle hezky při podzimu, dostal se mi do rukou nový Duster (skoro) v základu. Za sebe musím říct, že jsem byl moc příjemně překvapen a to již na první pohled. Nové modernější logo dvojice zády k sobě otočených magnetů se mi líbí a se zbytkem mřížky hezky zapadá do designu přídě. Celek prostě působí robustně a dospěle. Rozšířené blatníky a jejich oplastování naznačují drsný offroadový vzhled a velké ambice opravdového moderního SUV. Možná až příliš, vzhledem ke skromnějším poměrům pod kapotou s tolika rafinovanými prolisy, že by mohla ukrývat snad i mohutný osmiválec. Jenže to na první pohled nikdo nepozná. Dokonce Dacia přidává i malé překvapení v podobě siluety auta na okraji předního i zadního okna. Jasně, že je to ptákovina, ale když to dělá Jeep nebo Ford, tak se toho novináři nemohou nabažit.
Uvnitř nás čeká obdobně příjemné překvapení. Ovšem, spousta plastu, ale palubní deska s novými výdechy ve stylu nového loga a nápisem “Duster” poznala vřelý dotyk designérského pera. Opět však působí především robustně, což od značky s rumunskými kořeny již dnes lze očekávat tak nějak automaticky. Sice neoslní pozlátkem, ale také vás nebude štvát protivným vrzáním, se kterým se lze občas setkat u znatelně dražších konkurentů. Spodní hrana bočních oken je o kousek výše a někteří cestující si připadali “jako v ponorce” či “jeskyni”, ale na místě ridiče jsem si hodil sedadlo o kousek výš a vše bylo v normě.
Patřičně zmodernizovaný je také infotainment, nově osazený displej však působí trochu lacině. Před řidičem dostanete jen okrájený obdélníček, který je hodně stručný, alespoň si můžete vybrat ze tří verzí zobrazení, ale prakticky po celou dobu testu jsem používal variantu s otáčkoměrem. Druhý displej nabídne základní funkce a zrcadlení telefonu. Jeho reakce jsou však vlažnější a sice nabízí možnost změnit barvu, ale ta se změní pouze u jednoho jediného tlačítka. Linky vedle otáčkoměru zůstávají zelené vždy. Za hračičkami a světýlky holt musíte jinam. Upozornění na překročení rychlosti (pípák) se lze vypnout elegantně (dvojitým) stiskem jediného tlačítka vlevo od volantu. Líbil se mi nápad s držákem na mobil, jež lze mimochodem připevnit na plastové čtverečky rozeseté po celém autě. U Dacie mu říkají YouClip a je k němu ještě další příslušenství. Jenže má docela vůli, sice neupadne, ale za jízdy se dost klepe. Použít širší lištu, na kterou se držáky nasunou (a utáhnou?), místo zácvaků ze všech stran do čtverce by stabilitě velmi prospělo. Ještě obraz couvací kamery se mi zdál nějaký neostrý. S tím se však setkáte běžně a ke zlepšení obvykle postačí špinavou čočku vzadu otřít. Znalý tohoto přísně tajného triku jsem tak učinil, ale žádnou znatelnou změnu jsem nezaznamenal.
Jenže na žádnou ze zmíněných věcí Dacia nejezdí, tak se pojďme vrhnout přímo k jádru věci. Litrový tříválec působí na papíře se svou rovnou stovkou koní poněkud krotce. Pravda, letos jsem testoval motorku, která měla dokonce více než dvojnásobný výkon. Stovka okolo čtrnácti sekund také na první pohled neoslní. Díky kratším převodům šestistupňového manuálu, a také obstojným a brzo dostupným 170 Newtonmetrům, však pocitově motor i přes skromný objem Duster umí rozhýbat. Stačí převrátit poučku o jízdě na sněhu a poté do jízdy promítnout více plynu a méně citu. Při obsazení pasažéry a dalším nákladem ale poznáte, že dynamika je sice dostatečná, ale není jí na rozdávání. Nyní je však čas vytáhnout eso z rukávu. Díky pohonu na LPG můžete cestovat se skutečně nízkými náklady. Průměrná spotřeba se pak (více plynu, méně citu) vyšplhá zhruba k devíti litrům LPG. Podobně si vezme také při dálničních přesunech. Při sto třicítce se dostaví aerodynamický hluk a také vyšší otáčky (cca 3500) kratší převodovky. Okresky, kde se pohybujete do sta kilometrů v hodině Dusteru chutnají nejvíce. Pak jsme se vrhli otestovat tzv. “jízdu na spotřebu”. Zapnout “ECO” režim, jež otupí reakce plynového pedálu, předvídání všech manévrů ostatních účastníků provozu, minimum brždění a maximální pohyb v zeleném pásmu otáčkoměru. Pásmo je tedy trochu optimistický termín, spíše se jedná o “proužek”, od 1500 do 2500 otáček. Prostě sice řadíte tak často, jako v Rychle a Zběsile, ale disponujete dynamikou postarší Karosy. Odměnou v nejideálnějším scénáři mi však byl apetit pouhých 5,5 litrů LPG, což při jeho průměrné ceně (18,5Kč) znamená náklady 1,02Kč na jeden ujetý kilometr. Levnější není ani chodit pěšky. Facka do tváře elektromobilitě.
Příjemnou skutečností je i objem obou nádrží. Benzínu i LPG se do Dusteru vleze okolo padesáti litrů od každého. Doplnění zabere jen pár minut a velmi často lze obojí natankovat na jednom místě. Akční rádius 1200 km platí pro průměrnou spotřebu okolo devíti litrů, ekojízdou se můžete rovnou vydat na cestu kolem světa na jednu (dvě) nádrž. Nikoliv však za osmdesát dní. Facku následuje kopanec do koulí. Samozřejmě nemůžete mít všechny výhody naráz. Budete muset některou obětovat nebo je vybalancovat v nějakém vhodném kompromisu. Při provozu na benzín navíc ještě přijdete o pár koní, ale rekordní spotřeby lze dosahovat stále.
Bohatá světlá výška (217mm) vám umožní bezproblémový pohyb po polních cestách a nástrahách venkova. Musíte sice trochu myslet na absenci pohonu všech kol, případně ho nahradit rychlejším rozjezdem. Popisovaným způsobem se mi povedla překonat i moje oblíbená terénní vlna, na které jsem testoval offroadový Ranger. Nebylo to na první pokus (obavy zda bude výška stačit) a nemohl jsem si v půlce zastavit a vymýšlet další vylomeniny jako s Fordem, ale projel bych, bez ztráty kytičky, pokud by to bylo nutné.
Podvozek byl o chlup tužší než jsem čekal. Což je fajn, protože to znamená více jistoty do řízení. Světlé výšce navzdory se lze protáhnout i sérií zatáček bez brutálních náklonů. Na některých nerovnostech s ostřejší hranou je však znát levnější řešení v podobě vlečných ramen zadní nápravy a snad až přílišnou tuhost zadních pružin. Zkrátka občas bylo od některých nerovností slyšet a trochu i cítit nakopnutí. S obsazeným autem méně. Normální rozměry ráfků a pneumatika s patřičně vysokou bočnicí zase přispějí ke komfortu na palubě a menší nerovnosti slupne jako malinu. Občasný hlasitější projev kvality silnice lze bez problémů ignorovat.
Verdikt
Nový Duster umí splnit vše co naslibuje. Modernější a dotaženější design uvnitř i vně. Levný provoz, tovární záruku na plynový systém a vlastně pořád i rozumnou cenu. Při sunutí se kolonou nebo pohodovou cestou okreskou jsem došel k názoru, že i základní motor stačí. Možná bych jen zvážil rovnou i automat. Stačí se naladit na pohodovou jízdu a nikam nespěchat. Jízdu na chatu, či neplánovanou zkratku zvládnete díky výšce bez problémů, jen je potřeba se rozhodnout, již v konfigurátoru, jestli skutečně budete potřebovat pohon všech kol.
Technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový tříválec 999 ccm
Výkon: LPG 74 kW (100 koní) při 4600min-1 / benzín 67kw (91 koní) při 4800min-1
Točivý moment: LPG 170 Nm při 2000min-1 / benzín 160 Nm při 2000min-1
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 168 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 13,8 s / 15,1 s
Provozní hmotnost: 1350 kg
Průměrná spotřeba dle výrobce: 7,0/100 km / 6,4 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 9,5 l/100 km LPG
Průměrná spotřeba v testu při úsporné jízdě 5,5 l /100 km LPG
Cena testovaného vozu: 507.300,- Kč

















































sheogh
9. 11. 2024, 21:13"Možná až příliš, vzhledem ke skromnějším poměrům pod kapotou s tolika rafinovanými prolisy, že by mohla ukrývat snad i mohutný osmiválec" ..... LS-Swap challenge? :-))))))
afro-r1
9. 11. 2024, 22:37I s nim by nadrz na LPG davala smysl.
rock
10. 11. 2024, 12:35"Možná bych jen zvážil rovnou i automat."
Ale to už zase musíte odpískat to LPG.
Ať hledám jak hledám, tak automat je jen k fullhybridu, t.j. v ceně od 594 t (ve výbavě, co jste měl v testu, spíš od 623 t).
rock
10. 11. 2024, 12:37...a k němu zase není to 4x4, takže volba pak stojí BUĎ LPG NEBO 4x4 NEBO automat. Ale žádné dvě z těch věcí nejde nakonfigurovat současně, natožpak všechny tři.
afro-r1
10. 11. 2024, 17:44Klasicky nepochopitelna politika automobilek. LPG jen k nejzakladnejsi verzi vozidla. I v Skodovce nebo Opelu byly nejake plynove verze, ale nikdy z vyssich specifikaci. Majitele lepsich specifikaci miluji platit 2-3 Kc/km navic na danich za stejnou sluzbu, to je preci jasne.
David Střítežský
11. 11. 2024, 12:21Právě 4x4 bude mít jinou nápravu - nějaký víceprvek, takže tam pak na rezervu/nádrž nebude místo, to by dávalo smysl.
S tím automatem jsem teda trochu popustil uzdu fantazii, před důkladnějším pohledem do konfigurátoru, ale koukám, že je vážně jen pro hybrid, což teda moc nechápu (čemu by překážel?). Každopádně na manuálu nic špatného není, jen v souvislosti s tou kolonou / poklidnější jízdou mě to tak napadlo.
-
Komentář upraven 11. 11. 2024, 12:23:40
rock
11. 11. 2024, 15:56Mně to právě docela zaujalo; v poslední době jsem zlenivěl (možná je to důsledek toho, že v těch kolonách v posledních letech trávím nějak moc času) a uvědomil jsem si, že moje příští auto bude automat. Tak je to jedna z věcí, které v cenících věnuji pozornost.
rock
10. 11. 2024, 12:42"Více než 1200km dojezdu za cenu pouhé jedné koruny za kilometr?"
Takovej lehounlince bulvární titulek, ne? Ten oficiální dojezd 1200 km je na plnou LPG + na plnou benzín a to rozhodně nebude za korunu na kilometr. Dokonce ani při té ekojízdě to nevyjde, protože i při ní bude nádrž na LPG prázdná po 900 km a zbývajících 300 km na benzín zvedne cenu / km.
David Střítežský
11. 11. 2024, 12:15Tak ještě že "bič na elektromobily" není bulvární titulek :D
Ano, dojezd 1200km se myslí na obě nádrže. Ukazuje dojezd pro každé palivo zvlášť, při převzetí 550 LPG + 650 benzín. Takže ano, buď jedu za korunu na kilometr NEBO 1200km daleko, nikoliv obojí - viz.:
"Samozřejmě nemůžete mít všechny výhody naráz. Budete muset některou obětovat nebo je vybalancovat v nějakém vhodném kompromisu"
rock
11. 11. 2024, 15:53Ber to tak, že tě tím rejpáním udržuji ve střehu :-). A ty bys mne mohl stejně tak sprdnout, že to, do čeho rejpu, není titulek, ale perex.
Ale prostě mne to tak trochu pobavilo. On existuje Betteridgeův zákon (zřejmě aplikovaná murphyologie): Je-li v titulku otázka, odpověď zní NE.
bitner
13. 11. 2024, 13:55Mam tento motor v D2. Auto mam neceleho pul roku a po 13000 km je spotreba 9,2 na 100. Spotrebu benzinu zatim nevim, jeste jsem nemusel tankovat, ukazuje to furt skoro plnou...odhaduju tak 12 - 15 l, tzn cca 0,1 l/100 km. ALe ted v zime se zvedne.
Kazdopadne zatim 1,55 kc/km.
Musi mi to vydrzet, nez se stane Turek prezident :-))