Autopilot, plně autonomní řízení, auta co řídí sama. Technologii na tohle všechno už dávno máme, jediné co brzdí masové nasazení je pouze legislativa. Jistě jste v posledních letech zachytili lži informace podobného typu. Jenže jaká je skutečnost? Sám už jsem na vlastní kůži poznal, že čínské sliby je potřeba “brát s rezervou”.
Čínský autoweb, který má trochu větší pole působnosti než náš skromný Autíčkář, se pustil do megatestu autopilotů, předně, ale nejen domácí produkce. Ve výběru se kromě mnoha čínských značek, které u nás nepoznáme, objeví i několik, které už stihly (alespoň marketingově) proniknout také na evropský trh. Jistě už jste slyšeli o tom, jak BYD drtí konkurenci v různých třídách cenou, Xiaomi sbírá rekordy na Nürburgringu nebo luxusní odnož Zeekr slibující pohodlí a modré z nebe. Ze západní produkce pak můžeme fandit Mercedesu nebo Tesle.
Nejprve se pustili do testování městských situací. Ty však přeskočíme, protože v nich si autopiloti vedli “nadmíru úspěšně”, a já si potřebuji obhájit ten bulvární nadpis. Jen pro informaci, v součtu dosáhli 44% úspěšnosti při řešení krizových situací. Možná vás teď napadne, že je to celkem málo, ale v dalších odstavcích si řekneme o testech na dálnici.
Nechali si uzavřít patnácti kilometrový kus dálnice a otestovali celkem šestatřicet různých aut. Tentokrát šlo jen o šest situací. Někdo by řekl krizových. Zejména proto, že se odehrávají na dálnici, tudíž v poměrně vysokých rychlostech, okolo 120-130 km/h. Jenomže se jedná o poměrně realistické problémy a přesně takhle – na dálnici, budou lidé chtít autopilota používat nejčastěji.

Ani vylepšené brzdy nezastaví Xiaomi SU7 Ultra, pokud autopilot nezareaguje správně a hlavně včas.
Autopiloti se namátkou museli vypořádat s náhlým připojení auta do rychlého pruhu, pracemi na silnici (dobře a jasně značenými) a pak ještě jednou za tmy a navíc v kombinaci s odstaveným kamionem. Také leckdy v kombinaci s okolním provozem, takže nestačilo pouze uhnout, bylo také třeba nenabourat další souběžně jedoucí vozy a prostě jednat rychle a rozhodně. Finálního bosse v podobě divočáka pelášejícího přes cestu dokázala zdolat pouze Tesla X, dokonce ani její menší a levnější pokrevní bratr – Model 3 si s ním neporadil. Celková úspěšnost řešení krizové situace napříč všemi testovanými vozidly byla pouhých 24%. Nic moc.
Rozhodně doporučuji shlédnout alespoň kratší verzi videa, obsahuje spoustu zajímavých informací a jedná se o skutečně rozsáhlý test v reálném prostředí. Odkaz na kompletní video pak najdete na konci článku, kde si můžete prohlédnout, jak si vedli vaší favorité. Taky musím uznat, že testovací řidič má nervy z oceli nebo fakt dobrou pojistku, protože po některých neúspěšných manévrech by se mi v dalším testování pokračovat asi moc nechtělo.
Jistě, mohli bychom přivřít oko nad některými výsledky, jež byly vyhodnoceny jako selhání. Není selhání jako selhání. Sražené kužely, uražené zrcátko a nárazník na kusy sice naštve, ale určitě ne tolik jako nálet bez náznaku brždění do kufru auta před vámi, případně do odstaveného kamionu. Myslím, že můžeme naprosto v klidu a bez jakékoliv senzace prohlásit, že v podobných případech jde o život. Zajímavé také je, že se “úspěch” ani neváže k utraceným penězům a například právě luxusní Zeekr naprosto propadl. Přitom někteří jeho krajané, a dokonce i s nižší cenovkou si vedli podstatně lépe. Zkrátka je třeba se před chvástáním (nejen) čínských výrobců mít na pozoru. Už jste slyšeli, že když je něco až příliš dobré, na to aby to byla pravda, tak to většinou pravda vážně není?
Ano, slyším vaše volání o pokrytectví už z dálky. Samozřejmě, že mne v kapse hřeje čínský mobil. Jenže tohle je trochu jiné. Je mi jasné, že soudruzi mě dobře znají. Vědí, co si prohlížím, s kým se matchuji na Tinderu nebo Grindru a zda mají z mojí strany více lajků videa s chlupatými anime holkami nebo spíše chobotnicemi. Jenže na tom nakonec zas tak moc nezáleží. Neubližuje mi to. Když naproti tomu postavím 24% úspěšnost vyhnutí se bouračce, na které se mimochem cca ze třetiny podílí právě Tesla… Vsadili byste na to peníze? A co život?
Autopilot v nesnázích se nezdráhá vyslat posádku auta vstříc odstavené maketě kamionu v rychlosti přes 100 km/h.
Rozhodně je fajn vidět, že i v Číně jsou normální lidé. Ba co víc, skuteční autíčkáři, kteří se zajímají o moderní technologie a jsou ochotni podstoupit takhle rozsáhlé testování a bez příkras prezentovat výsledky. Nechtějí jen papouškouvat reklamu, ale také se vážně chtějí vozit autonomními vozy s kvalitním autopilotem a od řízení si odpočinout. Zřejmě se nejedná o jejich první rodeo, protože celý test proběhl také v součinnosti s tamním sledovacím systémem CCTV. To bylo pro případ, kdyby se někomu nelíbily výsledky a chtěl by je nechat zmizet.
Ke konci se dokonce objevuje zmínka o zdejším majiteli vozidla značky BYD, které ho nechtělo poslouchat. Tak si natočil video, kde ho patřičně okomentoval jako “katastrofu”. Video nasbíralo okolo tří milionů shlédnutí, a tak za “odměnu” skončil na týden v base za pomluvu prominentního výrobce. Automobilky v minulosti čelily mnoha problémům, občas končících poměrně potupnými svolávačkami. Zavřít zákazníka je však vskutku originální řešení.
Myslím, že je důležité o podobných věcech mluvit. Aby snad pak laická veřejnost nepodlehla pocitu, že nás Čína v automotive průmyslu dostihla, či snad už předběhla. Ještě pár let náskoku máme, ale určitě není zrovna prostor na usínání na vavřínech. Zkrátka čtěte pozorně, ale nevěřte všemu, co čtete. Kdo ví, třeba si za pár let tenhle článek připomeneme a společně se zasmějeme, jak obtížné začátky autopilota provázely.
Video v celé délce – vpravo dole lze zapnout automatické anglické titulky




















Beran
14. 9. 2025, 20:58Cinsky test jsem nevidel a ani to neplanuju.
Ale kdyz vyrobce tvrdi, ze ma technologii na autonomni rizeni urovne 4 nebo 5, tak to neznamena nasazeni toho SW a HW do seriovych vozidel. Predpokladam, ze to bude dost draha zalezitost aby ji davali do aut jen tak.
Skutecny gamechanger bude, az za nehody zpusobene v samoridicim modu bude zodpovedny vyrobce auta misto osoby na miste ridice.
Bono_
15. 9. 2025, 07:49Výrobci tvrdí kde co, ale neumí do dneška vyrobit rozumnou baterii, ani neni neobvyklý poslat auto do výroby s nefunkčním SW infotainmentu.🤷♂️
Takže štěstí že tuhle vyšší dívčí tu zatim nikdo netlačí jako jiný kraviny. On neni zase takovej (drahej) problém pro HW vyblejt SW, kterej udrží auto na silnici když se nic neděje. Problém je do SW dát morální kódy, který má většina lidí.
Nějaký lidi udělají taky číčovinu, ale u jednotlivce nikdo nebude řešit morální problém, prostě odpovědnost jednotlivce za jeho rozhodnutí, případně soud a případně trest. Ale SW autopilota jako něco, co má nahradit práci člověka (ideálně líp než člověk, proč jinak to taky dělat, že..🤭), chyby jednotlivce dělat nesmí (jednotlivec - SW - totiž rázem nebude v jednom autě, ale v tisících najednou). Musí umět reagovat správně na strašný množství komplikovaných situací, který nejde dopředu ani vymyslet. To v testu je studenej čajík. Složitostí asi jako čtvercový pískoviště ve školce, když cílem je velkej zábavní park s horskýma dráhama.
Takže je k tomu buď cesta ještě dlouhá, nebo se zase začnou upravovat názvy/kategorie, jak je poslední dobou zvykem...
ransom
14. 9. 2025, 21:38Jakou úspěšnost má vlastně běžný řidič, pokud taková krizová situace nastane jednou za hodně dlouhý čas, a naprosto něčekaně? Bude to výrazně lepší?
Jak by se vůbec taková studie dala provést?
bitner
14. 9. 2025, 22:07V Číně? Do týdne. I s "dobrovolníky".
Honza Hamster Křeček
15. 9. 2025, 16:58Krizova situace? Ze jsou na silnici dobre znacene stavebni prace prece neni zadna krizova situace. Ted je zuzeni na D1 na prijezdu do Prahy, denne tudy projede cca 100.000 aut. Pri teto uspesnosti by tu melo byt jen za dnesek neco kolem 60.000 dopravnich nehod. Zda se, ze ridic je uspesnejsi nez cinsky autopilot… o neco…
-
Komentář upraven 15. 9. 2025, 16:59:45
Woyta
15. 9. 2025, 10:42Mužeme se bavit o různých úrovních automatizace ale reálně to je jen vylepšený adaptivní tempomat s lane assist. Pak už jen záleží jak dobře je napsaný SW a jaké situace ho naučili. Problém, je že to nelze naučit vše. Stačí obyčejný igelitový pytlík. Kamera vidí pohybující se překážku v neurčité vzdálenosti, radar pro změnu nevidí nic. Jak SW zareaguje? Bude brzdit, vyhýbat se a nebo to bude ignorovat. Stačí aby něco nesplnilo definici a je to problém. Hodně společnosti z těchto důvodu upustilo od vývoje autopilota a zaměřují se jen na asistenty.
Beran
17. 9. 2025, 19:58Podle verejne dostupnych informaci se autonomni rizeni "programuje" strojovym ucenim a ladenim AI algoritmu. Takze ten software moc napsany neni, narozdil adaptivniho tempomatu nebo lane asistu. O to zajimavejsi pak musi byt jeho uvolnovani do provozu, kdy se musi simulovat ruzne jizdni situace.
Woyta
17. 9. 2025, 23:11Strojovým učením vzniká definice. Tedy databáze se kterou se srovnává. Na simulování provozu ve vývoji se používalo třeba GTA 5 nebo video z reálné jízdy. Pokud se o to chceš zajímat více, tak asi doporučím comma.ai openpilot. Ten je opensource, takže můžeš nahlédnout do vývoje a klidně i vyzkoušet. List podporovaných aut je docela velký.
Beran
18. 9. 2025, 11:35Diky za tip, rad si rozsirim obzory